Zylvierette (Solitair) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliennJarig

Zylvierette (Solitair) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 14:28

Hallo,

Even wat informatie over Zylvierette en mij. Zyl is nu 5 jaar, maar pas 2.5 maand onder het zadel. Ze is 5 weken weg geweest om beleerd te worden, ik heb er daar toen 3x zelf op gezeten en daarna is ze naar huis gekomen. Aangezien ik nog 2 andere paarden te rijden heb, wordt ze zo'n 3x per week gereden.. De foto's zijn van gisteravond en daarvoor heeft ze maandag tm vrijdag stilgestaan omdat ik zelf niet thuis was. Hierdoor is ze nogal aan de dikke kant (hier is ze erg gevoelig voor, en aangezien ze maar 1.60 is valt het extra op.)

We zijn nu lekker aan het werk met ontspanning vanuit Zyl, en vanuit mijzelf. Mn beugels moeten langer (rij op springzadel, dus is sowieso wat lastiger, en omdat ze nu een beetje druk was had ik ze ook gewoon op springmaat zitten) En mijn handhouding is niet om te juichen (piano handjes) en ook hier wordt aan gewerkt.

Foto's staan niet op volgorde en ik heb alleen de mooiste foto's uitgekozen. Op beide handen is evenveel gereden en ik heb ook gegaloppeerd, die foto's waren erg slecht (wazig) en niet mooi, vandaar dat ze niet geplaatst zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stappen met langere teugel
Afbeelding
Van hand veranderen

Afbeelding

Tenslotte: Hebben jullie nog tips om haar beter te laten buigen (zowel hals als lichaam zelf) op de volte? Links gaat het gewoon goed, maar rechts wil ze niet buigen. (Ze heeft aan de rechterkant in haar mond een wondje gehad, dit is nu echter weer volledig genezen, maar misschien dat het er wel mee te maken heeft?)
Laatst bijgewerkt door Jolienn op 26-07-09 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:38

Het buigen kan komen door een spierprobleem ;) Hierbij kan misschien een masseur/ostheo/fysio helpen.... Probeer je handen gelijk te houden ( je buitenhand niet verder naar voren te steken). Probeer veel van kant te wisselen, ondanks dat je een moeilijke kant hebt zul je ook die kant moeten trainen ;) Probeer je paard eens kort na elkaar te wisselen van stelling : paar passen linker stelling, paar passen rechter stelling, dit ongeacht welke kant je op rijdt. Je kunt ook wat meer gaan werken met het openen en sluiten van een volte...
Let verder op de knik in je ellebogen en probeer je handen niet vast te zetten op je schoot. Let er op dat je niet in een stoel zit gaat zitten en misschien je beugels wat langer voor het dressuren?

Verder heb je een heel gaaf paardje onder je kont en heb je hem lekker aan het lopen hoor! :)

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 14:45

Dankjewel :) Ja mn beugels gaf ik zelf ook al aan ;) Ik rij idd ook wel op beide kanten hoor, alleen omdat ze op de andere hand dus wat moeilijker was, zijn die foto's niet zo mooi geworden (en vaak lelijke sta-momenten, dus die staan hier niet bij).

Vastzetten van mn handen lijkt meer zo dan dat het zo is, voor de aanleuning die ik hier heb, hou ik namelijk alleen maar licht contact. Maar doordat ik mn andere merrie (moeder van dees) op die manier moet rijden, moet er weer even ingeramd worden dat ik mn handen wat hoger en bij elkaar hou ;) Knik heb je gelijk in, daar zal ik beter op gaan letten :)

JoliennJarig

Re: Zylvierette (Solitair) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:13

Ik heb net weer even gereden en het buigen rechts ging al iets beter! Ik hoop dat het alleen een kwestie van veel oefenen is, wordt het niet beter dan zal ze even nagekeken moeten worden.

Ik heb ook even met haar op het gras gestapt, dit vond ze nog wel spannend, dus gaan we zeker regelmatig even meepakken :) Verder erg fijn gereden. (met mn beugels groot gat langer :P)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:48

Leuk paardje :)
Je handhouding is inderdaad niet helemaal goed, geef je zelf al aan, en ik vind ook dat je wat voorover zit soms.
Over dat buigen.. Geen gouden tip, wel een ding; ga je niet te hard focussen op haar mindere kant. Ik zeg niet dat je dat van plan bent, want je lijkt me een bekwaam ruiter, maar mensen hebben heel vaak de neiging om extra veel op de 'slechte' hand te gaan rijden. Echter train je haar mindere kant ook als je op de andere hand rijdt. Dus gewoon even veel doen, zoals je bezig bent :j
Voorts ga ik met levine mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:52

Leuke foto's

Wat betreft het buigen, als je het met je zit leert rijden snappen de meeste jonge paarden vrij snel wat je bedoelt, het is dan immers meer een logisch gevolg, vanuit daar kun je spieren gaan trainen en rekken. Let op je benen, als je op deze manier gaat lichtrijden (of je moet ver voorover leunen) plof je terug op je zadel en ben je meestal ook achter de bewegingen, dan ben je dus ook te laat met zithulpen ed. Ook kun je met je lichtrijden al wat buiging vragen door alleen al te draaien met staan, al is het maar een klein beetje je buiten heup verder naar voren te brengen dan je binnenheup, als je gaat zitten ga je dan weer rechts zitten.

Goliath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:57

idd leuk paard!
je mag nog wel iets trotser gaan zitten.
schouders naar achter en ellebogen iets meer buigen.
probeer ook wat meer naar voren te kijken, maar het kunnen ook moment opnames zijn ;)
verder ziet het er erg netjes & ontspannen uit!

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:00

Dankjewel allemaal :) (Wat grappig dat iedereen t zo'n leuk beessie vind :D) Met de tips ga ik gauw aan de slag. (Morgen)

Vandaag heb ik haar gelongeerd, wat erg goed ging! Ze was lekker ontspannen en ze duwde niet meer zo naar de buitenkant in galop :) En ze liep aan de longe op haar minder goede kant beter dan ze andere kant op! Dus ik zal eens even goed naar mezelf gaan kijken of ik niet perongeluk de verkeerde hulpen oid geef ;) Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat ze zich nu al aan het ontwikkelen is :)

Mijn houding is ten opzichte van vroeger al heel wat verbeterd, maar er moet idd nog meer aan verbeterd worden. Handen komen vooral door de zweep, daar moet ik na 3 jaar bijna altijd zonder gereden te hebben weer even aan wennen :+ En dat trotser is bekend, maar dat zal vast wel lukken met zo'n heerlijk sjouwend beest onder mn kont :D (daar word je vanzelf blij & trots van :P)

Mn beugels had ik gister al langer gemaakt, en dat reed best wel ff onwenning (ik ben niet zo van de lange dressuurbeugels, rij op dressuurzadel ook nooit met superlange beugels) Maar dapper doorgezet en aan het eind ging het wel wat beter.Ook heel erg op mn ellebogen gelet, en dat ging naar mijn idee ook wel iets beter. Ik zal nu op mn pony mn beugels ook wat langer gaan doen op mn dressuurzadel, zodat ik er aan kan wennen en niet dat jonge ding ermee in de weg zit :)

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:42

Ik vind het een leuk paard om te zien alleen vind ik haar aan de dikke kant, laat haar is een stuk afvallen en je zult merken dat ze er niet alleen nog mooier uit gaat zien maar ook dat de buiging in het lichaam beter word. ;)

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:52

Als je de beginpost eens even leest ;) Ik ben ermee bezig, maarja ik ben telkens een week thuis en een week weg, en zodra ik dan weer thuis kom is ze alweer dik, van 5 dagen stilstaan ;) En ik kan dr moeilijk de hele dag op t zand zetten...

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:48

Het ziet er goed uit,
maar op een paar foto's zie ik als het goed is dat je buitenhand meestuurd, ;)

JoliennJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:51

Dankje :) Haha, ja maar dat komt vooral door mn zweep ;)