Hoi, Bij ons op stal staat een nieuwe pony hij is van iemand van 9 jaar. Nu gaat diegene binnenkort op vakantie en de ouders hebben gevraagt of ik de pony wil rijden in die tijd. Gisteren even proef gereden, maar wat een drama! De pony is een bonk gespannenheid en kijkerig, doordat ze zo gespannen is luisterd ze weinig naar de hulpen. Als ze iets ziet wat haar niet bevalt draait ze 180 graden om en sprint weg. De pony kan amper 'normaal' stappen en draven kan alleen op een hele kleine volte (anders is ze weg) Ik heb geprobeerd de pony op mn been en zit te rijden, maar dit werkt niet, ze is jammer genoeg alleen op de teugel te rijden doordat ze zo gespannen is. Ik heb geprobeerd om haar aandacht bij mij te krijgen door kleine volte links om gevolgd door een kleine volte rechtsom eraanvast geplakt, van draf naar stap en andersom, maar het werkt niet. En het stomme is verder is de pony echt zo ontzettend lief en zal geen vlieg kwaad doen. Toen de pony moe was, ging het kindje er zelf op (aan de longeerlijn) en toen ging het gewoon goed. (het kindje durft niet meer los te rijden omdat ze er een keer afgevallen toen ze losreed, toen de pony ook ineens omdraaide en weg stuifde) O,ja toen de pony bij mij wegstoof kon ik haar niet meer op de volte houden (ze reageerde niet) dus heb ik haar op de bakrand afgestuurd. Iemand tips hoe ik dit kan gaan aanpakken als ik de pony ga rijden in de vakantie??
BlackDancer
Geplaatst: 26-07-09 09:42
Heey, Moeilijk probleem Is hij bij de eigenaar dan wel helemaal rustig enzo?
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 26-07-09 10:33
Eerst longeren voor het rijden en als je opstapt eerst heel rustig links en rechtsom losstappen waarbij je veel voltes en overgangen naar het halthouden meeneemt. Pas als je dat ontspannen kunt aandraven en in draf hetzelfde herhalen. Niet teveel aan de mond zitten en zo gauw je voelt dat ze versnelt op de kleine volte zetten en pas er weer af als ze ontspannen is.
Zelf ontspannen blijven in je lijf en de rust vanuit jezelf proberen over te dragen op de pony.
Ja maar dat is dus het probleem, met longeren is ze echt heel erg braaf, maar zodra je eropstapt begint ze te draven en en krijg je haar amper terug in stap. Zelf heb ik het idee dat ze inderdaad niet zonder die kleine voltes kan ivm wegschieten, maar ze is zo gespannen dat je aan 1 stuk door rondjes moet rijden je kunt maar 2 of 3 pasjes rechtuit en ik heb het idee dat ze door die voltetjes nog gestresster raakt. ze loopt met dr hoofd omhoog ze is niet lekker te rijden gewoon. Ik wil haar wel losstappen, maar dat wil de pony dus niet, je bent verplicht de teugels meteen op te pakken omdat ze anders weg is:S Normaal gesproken red ik me aardig met zulke problemen, maar deze pony heeft echt zon uithoudingsvermogen :S
Mootje
Geplaatst: 26-07-09 10:42
@ TS, Als ik jou was zou ik het niet doen..... Of een weekje longeren aan de lange lijnen. De spanning komt ergens vandaan (pijnlijke rug / slechtpassend zadel), zeker omdat hij tijdens het longeren wel braaf is.
Hebben de eigenaren les met de pony?
dorientjuh
Geplaatst: 26-07-09 10:44
Heeft het beestje verder wel genoeg afleiding? Dus veel in de weide enzo? Verder: als je het niet vertrouwd, moet je er niet op gaan zitten. Veiligheid gaat voor. Inderdaad losgooien, wandelen, lange lijnen zou je wel kunnen doen.
Bij de vorige eigenaar was het ook een pittige pony, maar was ze wel normaal te rijden die reed ook spring wedstrijdjes met de pony. De pony kwam bij de vorige eigenaar maar 2 of 3 dgn in de week buiten en nu ze hier staat komt ze elke dag buiten van half 11 tot ongeveer 6 uur. dus daar zou het niet aan kunnen liggen denk ik, lijkt mij dat ze dan juist rustiger word omdat ze niet hele dagen op stal staat. De eigenaar heeft afgelopen week de eerste les gehad en krijgt vanaf aankomende week 2x per week les. Heb al gezegt tegen de ouders dat het misschien handig is dat ze de instructrice er eens oplaten, om te kijken hoe ze aanvoelt, dus dit gaat van de week waarschijnlijk gebeuren.
maar als het zadel zo slecht zou liggen (ga dit nog wel even controleren) Maar waarom is ze aan de longe met het kind erop dan wel braaf en zodra ze los is niet meer, als het echt pijn zou doen zou ze dus aan de longe ook zo gek moeten doen lijkt me.
ik vertrouw de pony wel, ze is verder niet gemeen ofzo (dwz niet bokken stijgeren e.d.) ze gaat alleen aan de loop en ze is een grote bom stress en gespannenheid als je erop zit, maar dat uit ze dus niet gemeen ofzo.
Marigold
Geplaatst: 26-07-09 10:58
ik denk dat het ook met vertrouwen te maken heeft. zolang er een mens is die haar vanaf de grond bijstaat vind ze het niet eng, maar als je er op zit, en ze je dus niet meer kan zien en ze het zelf moet doen, wordt ze bang zo te lezen. ik denk niet dat het iets is wat je in een week tijd kan oplossen, maar het lijkt me wel goed als je er rekening mee houdt.