verzet bij overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

donaa

verzet bij overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:37

hallo,
ik heb een 7 jaarse merrie die nu net terug een jaar in het werk zit,na 3 jaar stil te staan. het rijden gaat al goed maar heb wel nog verzet bij overgangen , iemand tips?

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:43

Heey :D
Ten eerste moet je ze dan gewoon veel oefenen ;)
10000x herhalen
Probeer je hulpen kort en duidelijk te houden.
Als je paard 3 jaar niet heeft gereden is ze misschien de hulpen een beetje vergeten ofzo :P
Gebruik deze regel: vragen, zeggen, eisen.
Veel succes ermee :P

chrisje_83

Re: verzet bij overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:27

Op welke manier krijg je verzet? Is het bij een overgang voorwaarts of terug?

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:39

euhm bij de overgang terug ,vn draf naar stap,vn galop naar draf,van draf naar stilstand,en bij het galop aanspringen legt ze beetje oren in de nek en neemt een hobbelsprongetje ,heb daarvoor al minpunt gehad op dressuurproef.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:47

Ik zou haast denken dat ze gewoon ergens pijn heeft?

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:49

ik denk het niet, want heb mijn lesgever al eens op haar gezet en dan had ze minder verzet ,bijna niets,zondag reed ik een proef en het was al heel wat minder,volgens mij is het gwn van op de juiste manier vragen en niets anders ,alleen die galop ,zou ik teveel been geven ? ze heeft niet veel nodig om aan te springen,juist been klein beetje naar achter plaatsen

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:53

Doet ze het met longeren of los ook?

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:55

nee aan de longe niet,ze springt wel geweldig aan ,maar bij de overgang van draf naar stap ,of van galop naar draf ,durft ze wel haar hoofd omhoog steken,heb eens gehoord vn lesgever dat dit is omdat ze nog niet genoeg evenwicht heeft,ze zit nog maar jaar terug in het werk, na 3 jaar stil te staan

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:02

Goed je geeft zelf aan dat je misschien teveel been geeft, probeer het subtieler te doen en kijk hoe het dan gaat zoals je zelf al bedacht had :) Dat ze het bij je instructrice bijna niet doet kan ook zijn omdat ze dan een "vreemde"op d'r rug heeft en eventuele pijn verdringt. Maar als het uitgesloten is dat de rug of schoft hier maar iets mee te maken heeft dan denk ik een kwestie van trainen, rustig opbouwen.

Of balans de oorzaak zou kunnen zijn...geen idee ik herken dit niet bij mijn paarden toen ze doorgereden werden. Maar als ze de oren plat doen is dat toch een signaal van ongemak.

Nou ja ben benieuwd :)

Edit: heb je dit paard zelf al 7 jaar? Wat was de reden van het 3 jaar stilstaan?

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 13:24

nee heb ze 11 maanden ,ze is geleerd op haar 3 jaar,maar dan hadden ze er geen tijd meer voor en op de weide gezet,ik heb ze van de fokker

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:27

Geef je niet onbewust een te forse ophouding? Als je impuls levert, maar tegelijk een flinke ophouding maakt, geef je ruis door, en bij een braaf luisterend paard krijg je dit beeld. Als je de overgang enkel op je zit en been rijd, krijg je het dan ook?

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 13:32

zou wel kunnen dat ik te snel wil overgaan in stap ,ga proberen er meer tijd voor te nemen en niet te willen stoppen op een letter

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:34

Moet je ook niet doen nee :n. Zitten, zitten, zitten, impuls leveren met je zit, als het paard te snel terugvalt een doorstart maken en de overgang opnieuw inzetten. Eerst een vloeiende overgang kunnen rijden, voordat je er aan kan denken om op de letter te rijden.

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 13:35

ok bedankt voor de reacties :)

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:15

3 jr. stil gestaan ? Die moet eigenlijk opnieuw beleerd worden, en in dit geval ; opnieuw laten gehoorzamen aan het been. Terug naar de basis. Principe is simpel ; geen reactie op kuit ? Tikje. Nog steeds geen reactie ? Harder tikje. Net zolang tot je reactie krijgt. dat wordt zweten !

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:54

mijn paard had het probleem ook niet terug te willen vanuit stap>halt , draf>stap en galop>draf was een ramp
dit heeft mij heel veel oefeningen en jaren geduurd voordat ik haar nu heb zoals ik het wil :D gewoon veel oefenen en geduld hebben :D en alles komt goed.

maar idd zitten, zitten en afwachten en niet je been losgooien;)
want het moet toch een voorwaartse reactie blijven , maar eerst zorgen dat het paard op je zit terug komt , al stap je 10 rondjes. maar als ie eenmaal stopt belonen en dat steeds vaker doen, en stapgewijs opbouwen niet teveel vragen in 1 x :)

veel sucses ermee!