Overkruist galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannetJj

Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:02

Ik heb sinds kort een verzorgpaard, Gilius. In de linkergalop springt hij eerst normaal aan in de linkergalop, maar in de hoek springt hij dan over in de overkruiste galop. In de rechtergalop doet hij dat niet. Weet iemand waarom hij dit doet en wat je hiertegen kan doen?

nic35

Re: Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:41

Misschien is Gilius nog niet sterk genoeg in z'n achterhand, daardoor is het voor hem dan moeilijk om in die bocht in balans te blijven, daardoor springt hij om. Door veel overgangen te rijden ( draf stap draf en draf halt draf) kan de achterhand versterken, waardoor uiteindelijk de galop ook beter gaat. Blijven proberen op die linkergalop en die hoek zou ik zeker niet doen. Je kunt wel eens proberen wat er gebeurt op een grote volte in galop-dus geen scherpe hoek rijden- kan hij dat wel of spring hij dan ook overkruis?

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 20:38

tjah het zou wel kunnen dat hij nog niet sterk genoeg is op zn achterhand, hij is 21 maar hij heeft afgelopen jaar bijna niets gedaan dus zn conditie is op dit moment niet zo goed.

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:04

Hmmm, in dat geval zou ik komende tijd gewoon lekker rustig aan doen, langzaam wat conditie opbouwen en die overkruiste galop gewoon helemaal negeren. Misschien gaat het vanzelf over, misschien is er een lichamelijk mankementje.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:28

Heey :D
Probeer je hulpen kort en duidelijk te houden, anders raakt je paard in verwarring.
Je kan ook eens proberen om de galophulpen te blijven herhalen.
Ook gewoon veel voltes rijden en stelling houden in galop ;)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:30

Mijn pony heeft er ook last van! Als hij aanspringt in galop en daarvoor nog een paar snelle drafpassen maakt springt hij verkeerd aan! Springt hij vanuit een mooie draf gelijk aan gaat het wel goed, maar dat is nog een beetje een probleem bij hem!

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:56

maar dat is gewoon verkeerd aanspringen, Gilius gaat met zn voorbenen en de goede galop, maar gaat met zn achterbenen in de andere galop en dat is pas na het aanspringen in een andere hoek ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:45

Is zijn rug al een keer nagekeken? Het kan ook vanuit de rug komen, dat daar iets vast zit.

FrisianZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:54

Het kan zijn dat hij uit Balans raakt en daardoor overspringt. Misschien ga jij onbewust verzitten en raakt hij zijn evenwicht kwijt in de bocht. Houdt hem goed aan je binnenbeen, of neem iets meer stelling aan. Zo wordt het voor hem lastiger om over te springen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:22

Hoe galoppeert hij aan de longeerlijn?

In ieder geval zou ik het paard in veel overgangen rijden, stap-draf, draf-stap-halt-stap-draf, ook tempowisselingen in draf. Zodat je hiermee de achterhand sterker maakt. Daarnaast veel korte stukjes galop proberen, probeer terug te rijden voor je naar de overkruiste galop gaat en spring later nog eens aan.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:16

je moet de komende tijd de hoeken afsnijden, dus dat het niet zo'n scherpe bocht is, zo houdt het paard zn balans, en kan je hem langzaam aan sterker maken..

en heel goed jezelf in de gaten houden, het kan ook dat je ongemerkt anders gaat zitten, en dat je hem met je zit in de gekruisde galop duwt.
gezien het verhaal dat hij lang niks heeft gedaan denk ik dit niet, maar let hier wel ffies op ;)

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:58

mijn paard heeft dit probleem ook gehad ;)

zwenkt hij ook met zijn achterhand ineens uit in een hoek, dan kan hij net zijn balans niet houden.

de reden dat mijn pony dit heeft is omdat ze een bekkeninstabiliteit heeft en idd een zwakke achterhand aanover heeft gehouden.

dmv haar travers te laten galopen was het hele probleem weg :D:D achterhand iets naar binnen zetten en ze sprong niet meer over, dit eerst in een volte paar x geoefend en daarna rechte stukken :D maby een tip voor jou

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:43

toen ik mijn paardje net had deed deze dat ook veel. wat bij mij hielp is om, als je die mogelijkheid hebt, om veel rechte stukken buiten te galopperen. verstekt de achterhand en de balans. Daarna langzaam minder scherpe bochten en dat wat opbouwen. Ook veel schakelen helpt, na een tijd sprong ik wissels, werkte ook erg goed!

Succes!

kyrox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:03

Mijn paard doet dit ook als ik een galopwissel probeer te maken, daarbij springt ze voor over en achter blijft ze in de verkeerde galop. Ze heeft rugproblemen en daardoor heeft ze hier last van. Misschien bij jou ook zo?

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:03

Ik heb hem gister gelongeerd en toen sprong hij helemaal niet overkruist in de linkergalop! Dus het is echt alleen met rijden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:03

Dan is het of een rugprobleem of een balans probleem..

ik denk dat je ongemerkt toch iets met je zit doet waardoor je paard zn balans kwijt raak.

Probeer de volgende keer met rijden eens je gewicht een beetje op je binnenbeen te houden.. nen laat dan eens weten hoe hij reageerde ;)

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 10:19

Ik heb een tijdje met hem nu geoefend, en het gaat steeds beter, gister ging hij maar 1 keer overkruist maar daarna niet meer. Ik probeer hem in de hoeken goed naar binnen te laten kijken en zet mijn gewicht op het linkerbeen en het gaat steeds beter.

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:29

hoe zit jezelf in het zadel.
Het paard reageert natuurlijk ook op je houding.
en aangezien hij niet in topconditie is zou ik zeggen lekker rustig opbouwen. Elke keer als hij overkruist zit gewoon terug nemen en opnieuw beginnen. Probeer ook in een hoek of in een wending aan te galloperen is iets makkelijker.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:40

LiannetJj schreef:
Ik heb een tijdje met hem nu geoefend, en het gaat steeds beter, gister ging hij maar 1 keer overkruist maar daarna niet meer. Ik probeer hem in de hoeken goed naar binnen te laten kijken en zet mijn gewicht op het linkerbeen en het gaat steeds beter.

Goed zo, gelukkig :D

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:45

Ik heb ook een paard gereden die in een bocht achter oversprong, ik moest toen mijn buitenbeen iets verder naar achteren leggen om zo de achterhand wat beter te begrenzen, dat hielp wel erg goed.
mooi dat het al wat beter gaat!

Jety88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:44

Je hebt waarschijnlijk een rechtsgebogen paard, wat inhoud dat hij aan de linkerkant lange slappe spieren heeft en ook links "vastpakt", en aan de rechterkant korte sterke spieren heeft en deze teugel niet aanneemt.
Door deze mate van bespiering zal het heel zwaar en moeilijk zijn voor het paard om in een bocht linksom het galoptempie te behouden, en zal overkruist gaan.
Google eens op "rechtpaard" als je je paardje wil helpen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:46

Ik denk dat hij gewoon wat moeite heeft met galopperen op die hand.
Mijn paard had dat eerst ook, maar na veel oefenen op die hand springt hij nou gelijk in de goede galop aan :D
Dus veel oefenen, dan komt het waarschijnlijk vanzelf wel goed :)