Nieuw verzorgpaard ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseees

Nieuw verzorgpaard ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 09:58

Hallo!

Ik heb net een nieuw verzorgpaard en ben er gisteren mee gaan "proefrijden". Ging goed hoor. Het probleem is nu, in stap en draf kan ik haar goed rijden (ik moet haar natuurlijk nog leren kennen, en zij mij), ze gooit wel al hoog op in draf, dus doorzitten is nogal een ramp ik stuiter er bijna vanaf :') Ben sowieso niet goed in doorzitten, maarja hier is het wel erg.
Maar ik vraag me echt af hoe ik kan galopperen op haar .. ik heb echt het gevoel dat ik er gewoon vanaf ga schuiven .. Het klassieke scenario, ik ga stuiteren, verlies mijn beugels, verlies contact, verlies evenwicht en boem. Daar sta ik dan .. 'ja ik kan al galopperen hoor ..'

Daardoor ben ik nu een beetje onzeker, ik ga het sowieso rustig opbouwen en erop letten dat ik haar eerst onder volledige controle heb in draf voor ik ga galopperen. Maar nu denk ik er dus al aan .. Ik verlies echt snel mijn beugels trouwens!

Ik heb ook les, 1 x per week in een manege (ik rijd nu ongeveer 2 jaar, niet lang dus) waar ik al met elk mogelijk paard heb gereden, dus ik ben wel wat gewoon, zachte galop .. harde galop .. Maar dit voelt toch anders.
Wat moet ik nu doen? Gewoon rustig bekijken en een rustig galopje proberen? Of even wachten tot ik helemaal in evenwicht zit in draf ?

bedankt :P

Somebitch

Re: Nieuw verzorgpaard ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:00

Misschien een keer zitles nemen op de manege zonder zadel?

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:02

Ik zou gaan oefenen met de draf. probeer aan je zit te gaan werken. zonder beugels rijden.
het allerbelangrijkste advies wat ik je kan geven is ga lessen met dit paardje (als dat mag) of anders vraag de eigenaar om tips. zitles aan de longeerlijn wil ook vaak helpen.
succes met je nieuwe verzorgpaard!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:04

ik denk dat je eerst moet proberen eens zonder beugels te rijden! (kan je ze ook niet verliezen:p) en als dat goed gaat kan je zonder zadel gaan proberen (in stap en draf), maar wel met een lerares erbij! en kijk eens hoe iemand anders erop rijd (in stap draf maar ook in Galop!) blijf er wel plezier in hebben! en oefenene oefenen oefenen

veel suc6

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:08

Oefen op de manege met de draf.
Verder zou ik even wachten tot ik de draf op het paard onder de knie heb,
voordat ik in galop ga.
;)

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:57

Galoperen kan opzich makkelijker zitten dan draven.. maar zou als ik jou was eerst draf goed oefenen.
Het kan goed helpen om aan de longeerlijn te draven. Dan hoef jij je alleen maar te concentreren op je zit en doet het paard de rest wel. Je zei ook dat je voeten vaak uit de beugels gaan. Dit kun je oplossen door de beugels korter te maken

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:28

Ja precies, aan de longe 'leren' zitten kan soms goed werken.
Het is dan niet omdat je het niet kán, maar om het te verbeteren in dit geval.
Maar dit valt volgens mij dus onder zitles, wat al genoemd is.
Ik denk dat dit heel handig is en vooral; lekker rustig aan doen en gewoon even wennen!
Komt vanzelf, als je aan het ritme gewend bent
Succes ermee!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:51

Leer elkaar eerst rustig kennen, voor doorzitten moet je paard al ontspannen over de rug lopen, anders stuiter je inderdaad in 't zadel. Zijn je beugels misschien te lang? Kijk daar ook eens naar, anders 1 gaatje korter.. zitles aan longeerlijn is ook goede optie.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 08:10

al bedankt iedereen :) zal eens proberen aan de longe!

wat de beugels betreft, ik denk niet dat ze te lang zijn. Op de manege zeggen ze meestal dat ik al redelijk kort zit, maar ik voel me beter zo.

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:19

Wat voor paard is het ?

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:19

Ik bedoel ras.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:43

Misschien is het wat om met een voltigeersingel te rijden aan de longe?
Dan heb je een prima houvast mocht je uit evenwicht raken ;)
Zit daar zelf aan te denken namelijk,vindt mijn zit ook niet ok.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:45

De toverdingen
KNIEËN :P
Als je die er goed aan hebt gaat het al een stuk beter ;)
Tenminste bij mij wel

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:27

Over de beugels verliezen, dit heb ik ook (gehad), gebeurt soms nog. Toen zei een vriendin dat je 'op je beugels moet staan' ipv de toppen van je tenen en dat hielp bij me :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:00

Verlichte zit aannemen, en het paard onder je door laten galopperen?

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:16

amyve schreef:
Over de beugels verliezen, dit heb ik ook (gehad), gebeurt soms nog. Toen zei een vriendin dat je 'op je beugels moet staan' ipv de toppen van je tenen en dat hielp bij me :)

ga je je benen dan niet opspannen? als je op de beugels gaat 'staan' ipv je benen gewoon te laten hangen en je hielen uit te drukken? Maar bedankt, ik zal het eens proberen ;)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:17

bedankt voor de rest van de reacties trouwens :)

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:24

Heb nu even een crea idee'tje bedacht, weet niet of je er iets aan hebt..

Je doet gewoon het normale hoofdstel in, maak de teugels los van elkaar dus dat je zegmaar 2 losse touwen vast hebt. Je doet een longeersingel om met verschillende ringen.
Je doet de 2 losse touwen door de ringen en maakt ze weer aan elkaar, want als je dan de teugels los laat dan zitten ze tenminste nog een beetje vast en jij kan ze makkelijk weer pakken. :')

Sucses! hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:15

Heel veel oefenen met zitten, zonder beugels zonder zadel rijden. Misschien een keer prive les nemen?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:54

tja, veel oefenen met zitten. Ik vind zonder beugels rijden altijd erg ontspannend, dan maak je je benen vanzelf lang en blijf je rechtop zitten om je evenwicht te bewaren. Misschien dat dat helkpt. Zonder zadel zou ook een goede mogelijkheid zijn, maar dan lijkt het me wel belangrijk, dat je niet veel heen en weer hobbelt op haar rug, dat lijkt me niet goed voor je verzorgpaard's rug. En een priveles nemen, eventueel zitles aan de longe, maar dat is ook al gezegd allemaal. Veel succes!