Camiro (tips gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

Camiro (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:26

hier nog enkele foto's van de stal waar ik ga rijden: stal 'T Schaarbroek

Dit is Camiro
het is de 2e keer dat er foto's van ons worden genomen
Camiro heeft een hele lange tijd stilgestaan
nu rijd ik paar keer per week met hem

hij is soms nogal moeilijk en kan me echt soms het bloed onder mijn nagels vandaan halen
in het begin dacht ik dat hij bang was, maar daarstraks was lesleyken erbij en die zei zelf ookal dat hij echt niet bang is

tips zijn altijd welkom
- rug moet rechter
- pianohanden
- voeten opletten

eerst eventjes uitleven op een kleine hindernis (vervelende hond...)
Afbeelding

daarna nog wat rondrennen
Afbeelding

het rijden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stilstaan is een ramp, dan zwiept ie heel hard met staart, dribbelen, neus recht de lucht in
en hoe meer ik hem wil laten stilstaan, hoe meer hij begint tegen te pruttelen
hij begint nu zelfs te dreigen met steigeren
ik heb al geprobeerd om hem vast te zetten, dat hadden ze me eerst aangeraden, maar dat werkt natuurlijk averechts
nu doe ik het losser, ik zet hem stil en los mijn teugels wat, zodat hij vrijheid heeft, dus geen paniek van vast zetten ofzo
maar dat haalt ook niets uit...

dan heb ik nog een probleempje, camiro kan heel rustig draven en ontspannen enzo
maar het is net alsof hij dan op automatische piloot springt
en als ik dan benen bij geef omdat hij dan vertraagt, dan schrikt hij en springt ie elke keer naar voren
zijn hier miss tips ofzo voor? want het is natuurlijk niet fijn, dat je bij elke keer dat je benen geeft een paard hebt dat schrikt en naar voren springt.

Dit is trouwens de 2e keer dat ik er weer opzit in 2weken tijd
ik was namelijk heel hard van hem afgevallen toen hij een keer heel fel naar voren was gesprongen toen ik net was opgestapt ;)

dan nog enkele vrolijke foto's van Stemiro:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lindee

Re: Camiro (tips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:36

probeer recht vooruit te kijken, en niet te ver in je zadel te
gaan zitten, en ook meer rechterop gaan zitten, en je benen
stil te houden, en verder je eigen commentaar.
verder is het een heel mooi beestje ! :))
met je problemen kan ik niet je niet echt helpen :o
zelf weet ik het ook niet zo goed :o . succes!

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:42

het is goed dat als je benen geeft je paard naar voor springt! Zeker niet vooraan tegen houden... Is de reactie te fel moet je zelf subtieler hulp gaan geven...

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:44

dodelo schreef:
het is goed dat als je benen geeft je paard naar voor springt! Zeker niet vooraan tegen houden... Is de reactie te fel moet je zelf subtieler hulp gaan geven...

maar hij reageert echt enorm fel
dus echt sprong naar voren, net een schrikreactie, het is soms net alsof hij droomt
en dat hij dan opeens zoiets heeft van: how er zit iemand op men rug :Y)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:50

Je moet je benen niet afsteken maar gewoon eraan houden, zodat hij niet schrikt als je in een keer met je benen erbij komt.
Het is denk ik gewoon een kwestie van wennen, en aanvoelen om te kijken hoeveel been je moet geven en gewoon aftasten om te kijken hoe hij reageert.

verder heb je een hardstikke leuk paardje, en je hebt hem netjes aan het lopen!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:27

Juist als je je benen eraan houdt, kan je straks veel makkelijker hulpen geven. Je hebt je benen dan op een goede plek, en je paard zal ook veel minder schrikken als je bijv. been geeft.
Je mag ook wel wat trotser gaan zitten, 't is een hartstikke leuk paardje wat je rijdt! :j

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:32

Misschien helpt het als je eraan denk om been te geven, dan geef je vaak al heel subtiel been, en mischien is dat voor jouw paard genoeg. En misschien is hij gevoelig voor beloning, en stemhulp? (mag wel niet, maar je moet ergens beginnen :D )

Verder heb je echt een heel leuk paard!

Succes!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 17:34

smurvaas schreef:
Misschien helpt het als je eraan denk om been te geven, dan geef je vaak al heel subtiel been, en mischien is dat voor jouw paard genoeg. En misschien is hij gevoelig voor beloning, en stemhulp? (mag wel niet, maar je moet ergens beginnen :D )

Verder heb je echt een heel leuk paard!

Succes!

iedereen alvast bedankt voor de tips, ga ik zeker eens proberen
ik gebruik altijd stem, ben er de hele tijd tegen aan het praten :P
kan gewoon mijn mond niet houden haha

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:21

Ten eerste, je moet niet steeds naar je pony kijken,
hij hoeft ook nog niet aan de teugel, eerst moet jóú zit goed zijn, dan kan je daar aan werken ( of ze moet het uit zichzelf doen ;) )
kijk altijd waar je heen gaat, en ik hoop maar dat jij niet naar de grond wilt? :P
verder idd je benen er niet vanaf steken tenen naar binnen & onderbeen naar achter,
schouders, billen & hakken moeten op 1 lijn zitten
ik hoop dat je het war aan hebt :)
wel leuke pony en succes er verder mee!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:24

Dit is itp geen haw dus heb even getemd. Als je paard moeite heeft met stilstaan bouw dit dan langszaam op en laat hem niet om de haverklap stilstaan (zeg niet dat je dat doet hoor). Laat hem stilstaan, staat ie stil, braaf en stap/draaf weer weg..herhaal dit heel af en toe en bouw het steeds iets langer uit! Wil die aan de hand wel stil staan?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:26

wat een heerlijk veulen!!

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:36

Ik vind jullie als combi er leuk uit zien. Vooral de eerste foto vind ik een fijn beeld geven. Lekker ontspannen, mooie hoofdhouding, fijner dan op de andere foto's. Het hoogste punt van een paard moet direct achter de oren zitten. Niet halverwege de hals.
Denk er bij jezelf aan je benen verder naar achter te leggen, zoals eerder al is gezegd, hak, heup, schouders en hoofd op 1 verticale lijn.
En trots rijden. Rijd alsof je de koningin bent.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:38

inderdaad je benen er ALTIJD aanhouden. reageert hij niet en zit hij in dromenland? heeft de mijne ook wel eens. geef hem in dit geval niet ineens een harde schop, maar blijf met je benen aanduwen tot hij reageert. wanneer je harder gaat aanduwen (denk aan fijnknijpen, hihi) krijgt hij wel in de gaten dat er een ruiter op zijn rug zit en komt hij wel weer met zijn hoofd uit de wolken. na een tijdje leert hij dat hij op kan blijven letten en is dit niet meer nodig denk ik, je kan dan gewoon normaal been blijven geven. maar aandrukken blijft beter, want je moet je benen altijd eraan houden en niet afsteken. maar dat is al genoeg gezegt :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:44

Mooie combinatie zijn jullie!

Over het dromen/naar voren schieten:
misschien helpt het als je de hele tijd heel zachtjes Camiro begeleidt met je zit.
Hij kan alleen wegdromen als de verbinding verbroken is.
Als je zelf subtiel volgt hoe hij loopt kun je ook miniem bijsturen of drijven als hij nog niet is vertraagd, maar daar al wel aan denkt.
Om dit aan te voelen helpt het om gewoon op de hoefslag te stappen en voor Camiro open te staan.
Je merkt aan zijn lijf en teugelhulpen wat hij zometeen wil gaan doen. Als je dan direct aangeeft wat je zelf wil, dan ben je het schrikmoment voor.

Stilstaan:
vaak laat men bij het stilstaan plots alle aandacht/begeleiding los. Sommige paarden vinden dat maar niks en weten niet wat ze ermee aan moeten.
Als je hem laat stilstaan, let dan op of je zelf op Camiro blijft letten. En zoals hierboven aangegeven: langzaam opbouwen en niet teveel vragen.
Wat ook nog kan is hem met grondwerk aanleren actief stil te staan. Het wordt dan een opdracht voor hem om op jou te blijven letten en netjes te wachten.
Vanaf de grond kun je net wat meer ondersteunen vaak.

Succes met Camiro, het ziet er prima uit voor de 2e keer na je val.
Lijkt me een paardje waar je veel uit kan halen als je hem goed kent.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:29

Leuke pony.
Let op dat je je benen niet te ver naar voren steekt. Kijk maar eens op de foto’s van de zijkant, probeer je hakken onder je billen te houden.
Ik denk dat hieruit ook je probleem ontstaat dat hij met een sprong naar voren gaat zodra je been geeft, het been komt dan uit het niets. Probeer altijd “haar” te blijven voelen, en druk wat meer aan wanneer je voorwaarts wilt. Je hebt toch wel les hè?
Succes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:38

Ik lees dat verschillende mensen hier zeggen dat je bij zulke paarden altijd je benen moet aanhouden.. Wel ik kan zeggen dat dit niet altijd werkt. Heb vroeger ook zo'n paard gehad. Ik heb toen ook een tijdje een instructeur gehad die van die mening was. Dat hielp helemaal niet. Ze werd er alleen maar lastiger op. (En voor er reacties komen, je moet dat eerst een tijdje uitproberen, geloof me, het ging over een kwestie van enkele maanden) Kan best zijn dat het bij sommige paarden werkt, maar heus niet bij allemaal. Kan je even proberen, maar als het niet werkt, werkt het niet en dan is het zo.. Dan wordt het een kwestie van goed doseren met je hulpen en hem met zijn aandacht erbij houden. Hoe meer je hem bezig houdt, hoe minder fel hij waarschijnlijk zal reageren als je hem een beenhulp geeft. Je moet hem voorbereiden. Je zit gebruiken. Daarin ga ik dus mee met Azmodania :j

Met stilstaan beetje zelfde principe. Begin met zeer korte stukjes en dan weer wegrijden. Probeer niet te strak te houden, maar ook niet los, hou gewoon contact aan. Sta in het begin zulke korte stukjes stil dat ie geen tijd heeft om te gaan drammen en hou hem ondertussen met z'n aandacht erbij. Voor ie door heeft dat ie volledig stilstaat en niet gewoon vertraagt ben je alweer weg :P
Nee ik bedoel gewoon, doe het rustig aan, overvraag hem niet. Lukt achteruit stappen? Anders als je stil staat, en hij doet lastig, enkele passen achteruit, heel even terug stil en weer vooruit.

Over je houding ga ik mee met de anderen.
Ziet er wel een leuk paardje uit :j