Jong paard gekocht en hoe nu verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PetraVANL

Jong paard gekocht en hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:27

Allereerst, dit is zeker geen relaccount en verder heb ik behoorlijke ervaring met paarden, ik heb sinds mijn 8ste al een eigen paardje gehad(een haflinger) en ik ben nu klaar voor de volgende stap.

Vanaf maandag heb ik voor het zadelmak maken een prive instructeur ingehuurd die hier 4 keer per week een uur aan helpt werken, ik neem aan dat dit genoeg zal zijn en anders kan er nog meer uren aan besteedt worden.

Ik heb ook ervaring met jonge paarden maar nog nooit met paarden die nog zo onbeleerd zijn. For the record, ik krijg genoeg hulp want ik weet zelf ook wel dat ik er alleen totaal niet toe in staat ben, ik wil gewoon nu een paard wat alleen door mij bereden is en wat ook helemaal naar mij toekomt.

Ik vroeg me alleen af wat een goed moment was om ermee te beginnen, omdat ik nu nog niet weet of het niet raar is dat na 2 weken het nog steeds moeilijk is een halster om te doen.

Graag een normale reactie, Ik hoef niet te horen dat ik achterlijk ben en ik ben geen 12 jarig meisje met een rijke papa en mama die zomaar ff een paardje kopen!
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-07-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:29

En waar gaat deze topic eigenlijk over?

Ik snap er niets van.

Nutteloos babbeltopic.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:30

Ragdollcat schreef:
En waar gaat deze topic eigenlijk over?

Ik snap er niets van.

Nutteloos babbeltopic.

Lees even goed wat er staat:

"Ik vroeg me alleen af wat een goed moment was om ermee te beginnen, omdat ik nu nog niet weet of het niet raar is dat na 2 weken het nog steeds moeilijk is een halster om te doen."

Ieder paard heeft tijd ervoor nodig, misschien reageert hij hier wel heel anders op ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:37

Tja, paard kan een slechte ervaring met een halster in het verleden hebben gehad en daarom anders reageren. Ik zou gewoon afwachten wat je hulp ervan zegt en hoe die verder wil. Neem aan, dat dat iemand is die weet wat hij doet en ook weet wanneer een paard een stap verder kan.
Maar voor jezelf zou je wel al de normale verzorging onder je hoede kunnen nemen. Borstelen enz. is ook een manier om een paard wat te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:38

Goed van je dat je hulpt hebt ingeschakeld! :) En het is ook goed dat je inziet dat je niet alles alleen kan doen!
Hoeveel ervaring ook, samen wil het altijd beter!

Gewoon lekker met die instructeur trainen, verder zelf van alles met hem doen. Je kan ook de instructeur vragen voor hulp met het halster, maar dat zal hij zeker wel doen. Lekker wandelen, poetsen knuffelen. Vanalles, dan krijg je een goede band! :)
Heel veel succes en plezier vooral! :)

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:42

Het halster krijg ik trouwens prima om, misschien een beetje verkeerd omschreven, het gaat alleen niet gratis, een wortel doet het truucje wel, hij kan geborsteld worden, kan zijn benen aangeven en is gewoon heel flexibel, totdat er wat verwacht wordt.. Hij is heel braaf in de wei loopt hij alleen maar achter me aan (en nee, dat komt niet door een wortel of een ander snoepje of iets dergelijks) Dus je merkt al wel dat hij mij wel interessant vindt en graag aandacht wilt opeisen, maar zodra ik met een halster aankom ben ik een stuk minder leuk en moet meneer er gelijk wat voor terug(wortel) En omdat ik op die manier inderdaad nog geen ervaring met paarden heb wil ik graag weten of dit normaal gedrag is, of dat het ookal kan zijn dat hij ondanks dat ik hem pas 2 weken heb hij mij op de proef probeerd te stellen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:42

Ik zag de reacties in je vorige topic, dat is nu eenmaal bokt.
Heel goed die instructie, maar misschien is het handig om hem op een goede manege of stal te plaatsen, waar je ook tussen die lessen door die begeleiding krijgt voor de kleine dingetjes, waar je nu problemen mee hebt.
Een goede instructeur kan je het beste vertellen of het paard er klaar voor is, die ziet en voelt hoe zo`n paard op dit moment in de wereld staat. Dat kan niemand van achter een pc beoordelen.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:46

@ flying angel

Tis niet dat ik me dat nu opeens bedacht dat ik dat niet zou kunnen ofzo hoor ;) dit was vantevoren al de planning maar ik wilde eerst dat hij een tijdje alvast een beetje aan mij kon wennen :)

@capriole

Instructeur is prima aanwezig, 4 dagen per week... Ik wil hem nu alleen nog niet met dat soort vragen lastig vallen!

CaPrIoLe`79

Re: Vorig Topic gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:51

Je hebt hele normale vragen, dààr heb je juist die instructeur voor. Je betaalt diegene voor info. Hij komt terplekke en ziet het beste waar jullie aan toe zijn. En een paard gehoorzaam maken en laten luisteren is gewoon een onderdeel van het zadelmak maken. Als hij een uur komt heeft hij alle tijd om je daarmee te begeleiden.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:54

Dan heb ik jouw vorige topic op sommige punten verkeerd begrepen,
bij deze excuses voor mijn reactie.
Het gebeurt nogal vaak op Bokt dat er wel degelijk mensen zijn die een jong paard kopen,
en zich vervolgens totaal niet hebben verdiept in wat er bij komt kijken etc.
Op die basis heb ik dus ook gereageerd.

Wees niet bang om je instructeur 'lastig te vallen' met vragen, daar is hij tenslotte voor,
en je kunt maar beter alles vragen dan het laten en het zelf doen,
en vervolgens flink de fout in gaan.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:08

PetraVANL schreef:
@ flying angel

Tis niet dat ik me dat nu opeens bedacht dat ik dat niet zou kunnen ofzo hoor ;) dit was vantevoren al de planning maar ik wilde eerst dat hij een tijdje alvast een beetje aan mij kon wennen :)

@capriole

Instructeur is prima aanwezig, 4 dagen per week... Ik wil hem nu alleen nog niet met dat soort vragen lastig vallen!

Zeg ik ook niet hoor, dat jij het niet weet! :) Het is alleen dat 2 meer weten dan 1 :)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:13

Ik vind dat je het heel goed aanpakt op de manier wat je wil gaan doen qua inrijden.

Weet je of je het halster moeilijk om/af krijgt omdat hij bang is? Of omdat hij loopt te etteren? Loopt hij te etteren, zou ik hem zeker geen wortel geven.
De opvoeding en het respect van een paard hoor je niet met wat lekkers ''af te dwingen'' dus pas daar goed voor op.
Zometeen wil hij voor alles wat lekkers.

4 keer in de week is meer als zat hoor, het moet ook niet teveel worden.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Vorig Topic gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:16

ik vind ook dat je het goed aanpakt. goed dat iemand je helpt. en met veel geduld en liefde zal het zeker wel goed komen. veel succes met het beleren van je paardje.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:42

Whoopi, Dat is ook precies wat ik bedoel, hij is niet bang want hij doet gewoon zijn hoofd omhoog en dan kan ik er niet meer bij, als ik dan op een krukje sta doet ie hem weer naar beneden.. Oortjes staan normaal en hij kijkt gewoon de andere kant op..

Een paard inrijden heb ik dus wel ervaring mee, maar dat paard wist wat een zadel was en dat er dan nog iemand van 50 kilo bovenop zou klimmen ook, maar dat is voor mij alweer 2 jaar geleden vandaar dat ik de hulp erbij nodig zal hebben

Apple

Re: Jong paard gekocht en hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:15

Moderatoropmerking:
Even een opmerking tussendoor. Het vorige topic is nogal ontspoord omdat enkele Bokkers het nodig vonden om een nieuwe bokker belachelijk te maken en de vraag niet serieus te nemen.
Ik zal streng modereren op eenieder die hier offtopic wil gaan danwel de vraag van de TS in het belachelijke wil trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:52

Petra, als je paard zijn hoofd omhoog doet bij het omdoen van het halster, zou ik gewoon steevast op het krukje gaan staan in plaats van hem te lokken met een worteltje. Hij probeert nu een beetje om je te slim af te zijn en dat lukt ook nog, totdat jij op een krukje klimt, dan is zijn kunstje mislukt. Blijf dat gewoon doen totdat hij ophoudt met zijn grapje, dat gebeurt vanzelf als zijn beloning (baasje gaat andere oplossing zoek en zie daar de wortel) niet meer komt. Je zult voorlopig wel even nog dat krukje nodig hebben om erbij te kunnen, maar het gedrag verdwijnt wel weer. Soms moet je even bedenken hoe gedrag tot stand komt en daarmee weet je ook waarmee je het weer om kunt draaien. Het feit dat jij je doel niet bereikte, was voor je paard een belangrijkere beloning dan de wortel.

Je paard was nu niet bang en dat maakt het dus wel anders dan wanneer hij er bijvoorbeeld een probleem mee had gehad dat het halster over zijn oren moest. Zoiets heb ik met mijn paard gehad en door het stapsgewijs aan te pakken van makkelijk naar weer gewoon, is het toch weer goed gekomen.
Succes ermee en vragen staat altijd vrij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:00

Begin er mee als je er een goed gevoel over hebt. Misschien hebben jij en je nieuwe paard er langer voor nodig elkaar te leren kennen, misschien ook niet.. "Luister" hierbij ook naar je eigen gevoel. Neem kleine stapjes, pas als je zeker bent van je zaak. Op die manier geef jij ook vertrouwen aan je paard.

Ken je je instructeur al of is die ook nieuw?

Ik wens je in elk geval veel succes met de opleiding. Geniet van het proces!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:46

Het halster:
1. Maak je paard rustig met je stem, blijf geduldig naast hem staan (niet mopperen of boos worden), have a little patience!!! Laat hem het halster ruiken en zien... Heb je het halster om gekregen beloon hem met je stem...
2 Een snoepje voor het halster houden, halster omdoen, ben je klaar, snoepje en belonen met je stem... Na een tijdje snoep afbouwen, met stem belonen en uiteindelijk wordt het routine...

Benader je paard positief, negeer/ voorkom vervelend gedrag, straf rechtvaardig (niet omdat hij schrikt/ iedereen schrikt weleens) binnen 3 seconden als hij wat heeft gedaan/ doet...

Voordat ik begin met inrijden zorg ik dat:
Daar komt mijn waslijst :+

- handmak (het paard jou volgt en reageert op HO)
- Het poetsen goed gaat (voetje geven, omgaan, achter ed.)
- De wasplaats goed gaat ( niet bang voor water, spuit eerst water op de grond, doe het in een emmer en laat het zien/ drinken)
- trailermak (af en toe op een trailer zetten)
- verkeersmak (als je paard van iets schrikt gewoon laten schrikken en zeggen dat alles goed is, neem desnoods een ouder, braaf paard mee en laat die voorop lopen)
- Aan de hand door een drukke bak stappen waar paarden worden gereden...
- de commando's stap, draf en galop
- af en toe met losgooien een bitje erin hangen dat je paard kan wennen
- af en toe een longeersingel erop leggen en rustig aansingelen
- rustig beginnen met longeren (hiervoor kun je een academisch kaptoom gebruiken waarbij je de longeerlijn aan de neusriem monteert en er toch een bit inhangt maar daar zit je dan niet aan...) Niet meteen dagelijks longeren maar bouw het rustig op en eindig altijd met iets positiefs...
- Met longeren zadel erop leggen...

:z Slaap je al?
Maar even serieus, deze basis is zo belangrijk!

Wat Jessix zegt, pas als je zeker bent van je zaken...

En dan rustig beginnen met het inrijden... Goed dat je hier begeleiding voor hebt!!! Het is jou paard en jij wilt erop rijden dat begrijp ik goed en met de juiste begeleiding en basis zoals hierboven moet het je wel gaan lukken!!! ;)

Ik las eens in een boek: Waarom op je paard gaan stappen als hij niet eens stil wilt staan?

Neem de tijd zorg dat je je paard kent en dat hij vertrouwen/ respect in/ voor je heeft!
Veel succes en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:24

PetraVANL schreef:
Allereerst, dit is zeker geen relaccount en verder heb ik behoorlijke ervaring met paarden, ik heb sinds mijn 8ste al een eigen paardje gehad(een haflinger) en ik ben nu klaar voor de volgende stap.

Vanaf maandag heb ik voor het zadelmak maken een prive instructeur ingehuurd die hier 4 keer per week een uur aan helpt werken, ik neem aan dat dit genoeg zal zijn en anders kan er nog meer uren aan besteedt worden.

Ik heb ook ervaring met jonge paarden maar nog nooit met paarden die nog zo onbeleerd zijn. For the record, ik krijg genoeg hulp want ik weet zelf ook wel dat ik er alleen totaal niet toe in staat ben, ik wil gewoon nu een paard wat alleen door mij bereden is en wat ook helemaal naar mij toekomt.

Ik vroeg me alleen af wat een goed moment was om ermee te beginnen, omdat ik nu nog niet weet of het niet raar is dat na 2 weken het nog steeds moeilijk is een halster om te doen.

Graag een normale reactie, Ik hoef niet te horen dat ik achterlijk ben en ik ben geen 12 jarig meisje met een rijke papa en mama die zomaar ff een paardje kopen!

Hoe oud is het paardje, misschien dat ik er overheen heb gelezen.
Je komt ook gelijk erg aanvallend over, dat is een eigenschap die al fout is.
Want zo kom je ook bij het paard over.
Neem in elk geval een instructrice die jou ook kan uitleggen waarom en waarvoor je iets wel of niet moet doen, een die jou kan leren je paard te trainen , dan is 4 x per week erg veel, een goeie instructrice geeft jou het nodige huiswerk voor in elk geval 1 week,

Heeft het paard alle voorbereiding al gehad zoals los en grondwerk , dubbelen lijnen enz??

Het paard zal helemaal naar jou komen als jij er zelf voor open staat en het dier met respect behandelt en daar hoort het zadelmak maken ook bij.

4x per week een uur rijden is voor een jong paard erg veel , te veel, te veel voor zijn lichaam wat nog niet af is, en ook geestelijk kunnen paarden dat niet aan .

Train 10 min per keer , goed is goed , doe het met zachte maar duidelijke hulpen en vooral met veel geduld,
Doe ook leuke dingen en laat het werken ook leuk zijn voor het paard en ruiter, dan zal het naar je toe komen en zeggen leuk we gaan weer wat samen doen, dat heeft tijd nodig, geef het een jaar, je hebt het dier pas , leer mekaar kennen het rijden komt vanzelf dan.

Wat ik zelf doe met jonge paarden , ik train ze bitloos en zonder zadel , leer het dier eerst wijken voor alle druk over het heel lijf en leer zelf rijden op je zit en jou lichaam, dus niet op het bitje sturen en remmen.
Maar je zal eerst met alle hulpen op de grond moeten beginnen, longeren met stemhulp en daar kun je ook al je lichaam hulp aan vastplakken,zodat het makkelijker word voor beide om straks onder het zadel mekaar te begrijpen.

Misschien de site van Voest en www.paardenbegrijpen.nl eens door lezen, zorg in elk geval dat de basis goed is , want dan heb je altijd iets om naar terug te gaan.

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:26

Ja, zo zou ik het ook doen. Vooral rustig opbouwen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:59

Snoepjes geven om halsters om te kunnen doen heb ik nog nooit gedaan. Wel zelf kalm maar vastbesloten overkomen en er de eerste keren de tijd voor nemen(soms wel een uur bij eentje die echt nooit in de hand is geweest). Vervolgens halster gewoon nachtje omlaten zodat ze ontdekken dat het allemaal geen ramp is. Bij paarden die wat kopschuw zijn, laten we het halster zelfs onder het hoofdstel om, gaat er dus helemaal niet meer af de eerste tijd. Als je het paard staads verder mak hebt (dus longeren, ruiter erop enz) dan zijn ze inmiddels al zoveel gewend dat het halster op en af ook niets meer voorstelt. Is mijn ervaring in ieder geval. Misschien scheelt het wel wat voor ras je hebt, ik heb alleen ervaring met warmbloedjes (KWPN, duitsers) en gaat het bij bv een tinker wel anders.
Succes Knavia

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:52

Alves schreef:
Het halster:
1. Maak je paard rustig met je stem, blijf geduldig naast hem staan (niet mopperen of boos worden), have a little patience!!! Laat hem het halster ruiken en zien... Heb je het halster om gekregen beloon hem met je stem...
2 Een snoepje voor het halster houden, halster omdoen, ben je klaar, snoepje en belonen met je stem... Na een tijdje snoep afbouwen, met stem belonen en uiteindelijk wordt het routine...

Benader je paard positief, negeer/ voorkom vervelend gedrag, straf rechtvaardig (niet omdat hij schrikt/ iedereen schrikt weleens) binnen 3 seconden als hij wat heeft gedaan/ doet...

Voordat ik begin met inrijden zorg ik dat:
Daar komt mijn waslijst :+

- handmak (het paard jou volgt en reageert op HO) ja, dit gaat echt heel goed
- Het poetsen goed gaat (voetje geven, omgaan, achter ed.)voetje geven gaat prima alleen linksachter wil hij hem niet langer dan 1 minuut omhooghouden, het lukt me wel maar hij probeerd hem wel weg te trekken
- De wasplaats goed gaat ( niet bang voor water, spuit eerst water op de grond, doe het in een emmer en laat het zien/ drinken)dat fenomeen kende hij al, gaat ook prima
- trailermak (af en toe op een trailer zetten)ik heb geen trailer, dus dit wordt een probleempje.. :(
- verkeersmak (als je paard van iets schrikt gewoon laten schrikken en zeggen dat alles goed is, neem desnoods een ouder, braaf paard mee en laat die voorop lopen)druk mee bezig, hij was ook heel nag voor eht geluid van de vliegtuigen(eindhoven is niet druk maar ze vliegen wel over, in duitsland hoorde hij alleen vogels en autos kende hij ook nauwelijks, vliegtuigen is inmiddels wel bijna gewend maar zo af en toe schrikt hij daar nog van, autos negeert hij al met motor aan maar nog niet rijdend( wel met meer dan 10 meter afstand maar das niet bijzonder ofzo
- Aan de hand door een drukke bak stappen waar paarden worden gereden... helaas is de bak ier nooit druk maar ik heb hem ook pas 2 weken dus hier ben ik ook niet echt mee bezig, als ze voorbij lopen/draven heeft hij er geen omkijken naar ofzo
- de commando's stap, draf en galop het woord stappen kent hij prima, verder ook nog niet veel mee gedaan, kan hem wel makkelijk op peppen met toe maar als hij plukjes hooit in de paddock aan het zoeken is
- af en toe met losgooien een bitje erin hangen dat je paard kan wennen ik betwijfel nog enorm of ik wel met bit wil gaan rijden, zeker omdat hij nog 2 keer moet wisselen
- af en toe een longeersingel erop leggen en rustig aansingelen
- rustig beginnen met longeren (hiervoor kun je een academisch kaptoom gebruiken waarbij je de longeerlijn aan de neusriem monteert en er toch een bit inhangt maar daar zit je dan niet aan...) Niet meteen dagelijks longeren maar bouw het rustig op en eindig altijd met iets positiefs... dit dus ook nog niet gedaan...
- Met longeren zadel erop leggen... vandaag dus voor het eerst gedaan, maar de instructeur zei dat het beter zou zijn als die de eerste keer neit lang opbleef, dus vandaar het naar de stal lopen ermee

:z Slaap je al?
Maar even serieus, deze basis is zo belangrijk!
ik vind het ook super dat je die puntjes allemaal voor me op een rijtje hebt gezet! erg lief
Wat Jessix zegt, pas als je zeker bent van je zaken...

En dan rustig beginnen met het inrijden... Goed dat je hier begeleiding voor hebt!!! Het is jou paard en jij wilt erop rijden dat begrijp ik goed en met de juiste begeleiding en basis zoals hierboven moet het je wel gaan lukken!!! ;) begeleiding is altijd goed, ookal heb je al 20 paarden ingereden dan nog zijn er in mijn ogen altijd verbeter punten ;)

Ik las eens in een boek: Waarom op je paard gaan stappen als hij niet eens stil wilt staan?

Neem de tijd zorg dat je je paard kent en dat hij vertrouwen/ respect in/ voor je heeft!
Veel succes en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!!!heel veel! echt nogmaals enorm bedankt

en verder iedereen natuurlijk ook bedankt voor de goede tips!
---------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil als eerst beginnen dat ik vandaag (misschien zelfs iets te) veel voor elkaar heb gekregen, hij moet geen dingen doen voor een wortel maar een wortel krijgen als hij dingen juist wel goed doet. Ik heb hier vanmorgen ook per direct een einde aangemaakt omdat het het mij wel makkelijk maakt maar het paard er geen donder van leert, en ik uiteindelijk dan ook slechter af ben.. ik heb het krukje neergezet, het halster gepakt en vervolgens op het krukje gaan staan en begonnen, uiteraard weer zijn hoofd direct om laag gooien maar ik ben er nu niet afgestapt maar gewoon erboven op blijven staan.. Na een half minuutje werd ik weer intressant en was hi jtoch oo kwel wat nieuwsgieriger naar zijn nieuwe halster.. Ik kon hem in 1 keer omdoen en ook zonder tegenstribbelen de sluiting vastmaken.. het was misschien ook wel erg stom om hem zo lang aan mij te laten wennen en daardoor niets van hem te verwachten.

Vervolgens even een eindje gewandeld (dat hebben we de afgelopen tijd behoorlijk veelgedaan) en even in de paddock gezet. Ik ben zelf weg gelopen en af en toe mijn hoofd er boven uit gestoken. Gelijk beloond als hij kwam en ook als hij naar mij toe kwam als ik riep, dit gaat echt allemaal prima!

Verder vandaag ( dit is waarschijnlijk het te veel gedeelte) met de instructeur gekeken hoe hij liep tijdens het longeren en of hij makkelijk zijn passen kon wisselen.. even een lunchje gedaan ( mijn moeder was mee want die had het paardje nog niet gezien) en vervolgens opnieuw het halster omgedaan, zonder krukje want meneer vond het eigenlijk wel leuk dat hij beloond in plaats van genegeerd werd om vervolgens nog een stukje te longeren, instructeur wilde wel weten hoe hij een zadel vond dus die erbij gepakt en laten besnuffelen ondertussen een borstel gepakt en de borstel neer gelegd en in plaats van de hoevenkrabber zijn nieuwe dekentje gepakt. Zachtjes op zijn rug gelegd en bemoedigend toe gesproken, volgens mij had hij het niet eens in de gaten.. vervolgens leek het mijn instructeur ook verstandig te kijken hoe hij op een zadel zou reageren, boven verwachting goed! een beetje rommelen met 1 achterbeen en daarna aangesingeld. Dit was nog wel een beetje onwennig voor hem maar ook dat ging echt erg goed voor een eerste keer. Vervolgens enkel met zadel terug naar de stal gelopen ( dat vind hij altijd leuk want dan ziet hij van alles) en voor de stal het zadelafgedaan. Ongelovelijk vertroeteld met een nieuwe lik-lolly en verder nog even afgeborsteld en er even lekker mee geknuffelt, dat laat hij al heel erg toe, vanaf dag 1 eigenlijk wel een beetje maar na een week had ik pas het idee dat hij het zelf ook erg leuk begon te vinden..

Toen werd ik gebeld dat de dierenarts kon komen chippen.. Vond het eigenlijk een beetje teveel van het goede op 1 dag maar het kwam wel zo handig uit omdat hij nog helemaal niet verzekerd is.

Dierenarts vond hij wel leuk! tandjes laten zien en hoeven optillen is geen probleem en het prikje heeft hij niet echt in de gaten gehad.

Al met al een enorm vooral voor hem zware dag die prima verlopen is

Maar waarom ik jou citeer, ik heb er even achter gezet wat hij goed onder controle heeft en wat niet..

Nogmaals super bedankt iedereen!

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:10

midgie schreef:
PetraVANL schreef:

Hoe oud is het paardje, misschien dat ik er overheen heb gelezen.
Je komt ook gelijk erg aanvallend over, dat is een eigenschap die al fout is.
Want zo kom je ook bij het paard over.
Neem in elk geval een instructrice die jou ook kan uitleggen waarom en waarvoor je iets wel of niet moet doen, een die jou kan leren je paard te trainen , dan is 4 x per week erg veel, een goeie instructrice geeft jou het nodige huiswerk voor in elk geval 1 week,

Heeft het paard alle voorbereiding al gehad zoals los en grondwerk , dubbelen lijnen enz??

Het paard zal helemaal naar jou komen als jij er zelf voor open staat en het dier met respect behandelt en daar hoort het zadelmak maken ook bij.

4x per week een uur rijden is voor een jong paard erg veel , te veel, te veel voor zijn lichaam wat nog niet af is, en ook geestelijk kunnen paarden dat niet aan .

Train 10 min per keer , goed is goed , doe het met zachte maar duidelijke hulpen en vooral met veel geduld,
Doe ook leuke dingen en laat het werken ook leuk zijn voor het paard en ruiter, dan zal het naar je toe komen en zeggen leuk we gaan weer wat samen doen, dat heeft tijd nodig, geef het een jaar, je hebt het dier pas , leer mekaar kennen het rijden komt vanzelf dan.

Wat ik zelf doe met jonge paarden , ik train ze bitloos en zonder zadel , leer het dier eerst wijken voor alle druk over het heel lijf en leer zelf rijden op je zit en jou lichaam, dus niet op het bitje sturen en remmen.
Maar je zal eerst met alle hulpen op de grond moeten beginnen, longeren met stemhulp en daar kun je ook al je lichaam hulp aan vastplakken,zodat het makkelijker word voor beide om straks onder het zadel mekaar te begrijpen.

Misschien de site van Voest en http://www.paardenbegrijpen.nl eens door lezen, zorg in elk geval dat de basis goed is , want dan heb je altijd iets om naar terug te gaan.

Ik zal ook niet een uur per keer gaan rijden hoor! En dat ik aanvallend over kom.. het is internet, daar ligt de tonatie zeg maar.. nergens en ik was even naar de ruiterwinkel en toen ik terug was was er geen positief zinnetje te bekennen.. Ik ben echt niet iemand die sochtends wakker wordt en denkt, laat ik vandaag eens een paard halen, en zo werd het daar min of meer wel neergezet;)

Maar goed.. gezien ik behoorlijk nieuw ben in echt jonge paarden, ik heb wel meerdere paarden geholpen met inrijden ook niet veel trouwens hoor, 4 maar, maar dat waren paarden die 1, niet overal meer bang voor waren en 2 al wisten wat een zadel was.. Mijn nieuwe paardje kent niets van dat alles en ik was bang dat de basis erg moeilijk zou zijn, ik begon ook extreem onzeker daarin en dat weet zon paard natuurlijk als geen ander, best gek eigenlijk dat ik niet zo zelfverzekerd daarin was.. Maar vandaag dus voor het eerst met de instructeur.. waarvan ik nog niet helemaal zeker weet of die niet teveel to the point is.. want ik vind de eerste keer een zadel op gooien en gelijk aansingelen eigenlijk wel erg snel gaan.. Maar goed.. Hij heeft daar gewoon veel meer ervaring mee.. een uur "begeleiding" is niet het zelfde als een uur rijden.. Ik bedoel, ik heb geen hulp nodig om een zadel op een paard te leggen maar zeg maar wel met een paard dat zelf niet weet hoe dat moet. verder heb ik hulp nodig met stomme kleine dingetjes zoals wanneer ik waarin de overhand al kan aannemen en waarin nog niet.. 4 uur per week oefenen is eigenlijk een beter woord.. verder ben ik er veelste lang, 6-9 uur per dag zelfs:P maar het is voor mij nu natuurlijk ook nog heel spannend en in die tijd neem ik er mee aan het halster en gaan we gewoon lekker lopen en rennen(nu dan in de modder:)) en gewoon lekker knuffelen voetjes aangeven en verliefd naar hem kijken als hij los gaat in de paddock, een beetje longeren en vooral veel tegen hem praten..

Het is ook gewoon een heel braaf beest maar hij is wel zijn grenzen met mijal aan het verkennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:13

Petra, je klinkt al een stuk zelfverzekerder en je hebt vandaag goede stappen gezet! Probeer niet weer onzeker te worden en je hoeft inderdaad niet steeds op een knie voor je paard, dat zien we liever andersom ;). Morgen maar even 1 van de dingen van vandaag herhalen en verder niet te veel.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:22

Hoi Petra,
Graag gedaan ;)
Ik heb een tweejarige haflingerhengst en ben ook druk bezig...
Ik vind het geweldig wat dat beestje allemaal voor me wilt doen, te zien dat en hoe hij dingen leert...
Het is heel spannend want je wilt het allemaal zo goed mogelijk doen zonder iets te verpesten!
Ik vind dat je een vraag stelt waar veel mensen wat aan hebben! Je bent nooit te oud om iets te weten te komen!
Juist door oa. ideeen uit te wisselen word je repertoire steeds groter!!!
Veel succes! :P
En ik zie je wel weer een keer op bokt!

Tip!
Boek: Paardrijden met Nathalie Penquitt
Haar inleiding begint met: ``Ik wil mijn paard zelf inrijden, maar hoe moet ik dit aanpakken? Hoewel ik een gevorderde ruiter ben, heb ik geen ervaring met jonge paarden. Ik wil mijn paard niet door een ander in laten rijden. Met hulp en een goede handleiding zou ik het zeker zelf klaarspelen.´´