Trekpaard Tycho ** Onze 2e les.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Trekpaard Tycho ** Onze 2e les.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:10

:wave: Daar zijn we weer!

Als eerste natuurlijk weer even de informatie over Tycho:
* Naam: Tycho
* Ras: Nederlands Trekpaard
* Leeftijd: 4 jaar
* Stokmaat: 1.76m (vandaag gemeten!)
* Niveau: B (daaronder nog zelfs)
* Onder het zadel sinds: Vorige zomer, maar we hebben hem van de winter niet eronder gehad, omdat hij weer erg aan het groeien was. We hebben toen veel met hem gespeeld en lange lijnen-werk gedaan.
* Bijzonderheden: Tycho is kreupel geweest, eind mei. Hij heeft toen 6 weken stil gestaan en daarna zijn we heeel langzaam weer op gaan bouwen met stapwerk, eerst alleen rechte lijnen buiten, op het asfalt, daarna ook kort werk in de bak. Dit alles ongeveer 2x per week.
Sinds 3 weken pakken we hem weer wat meer op, maar niet onder het zadel, en het gaat supergoed!

Ons eerste rij-topic: [RT-HAW] Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel)
Topic van onze 1e les: [RT-HAW] Trekpaard Tycho & ik tijdens onze eerste les!!!
(ter vergelijking)

Mijn aandachtspunten: Tenen naar binnen, rug recht, bekken kantelen, schouders naar achteren en naar voren kijken! En handen rechtop. Genoeg dus om aan te werken!

Vooraf: Meneer was nogal druk op de heenweg (ik heb hem ook heen gereden, nog niet eerder gedaan) en had al redelijk wat kruit verschoten daarmee, denk ik, want hij was minder alert, rap en scherp aan het been dan vorige week.
Ook zag hij enorme bakkabouters, want hij heeft om 1 hekje 25min. lopen miepen eer hij er normaal langs ging....*zucht* >;)

Lesopbouw: We hebben eerst 5 min aan de longe gewerkt, toen zonder longe, maar wel in de longeercirkel en de laatste 15min heb ik met hem in de grote bak gewerkt. Toen was hij wel erg moe, maar toch nog alert te krijgen, dus dat was erg fijn!

Thema's van de les: We hebben, mede door zijn gedrag, best veel gewerkt aan reageren op druk van de buitenteugel en dus ook een wending. Het duurde even voordat hij het snhapte, maar hij deed het wel!
Verder weer veel overgangen gereden, hem alert op mijn been gereden en hem richting nageeflijkheid toe gereden, of iig een poging gedaan.
Van niets kwamen we tot knabbelen en af en toe naar beneden en ben daar best tevreden over.

Komen de foto's:
01.Blij hoofd!
Afbeelding
02.Ik zit al ietsje rechter, maar schouders moeten nog meer naar achteren
Afbeelding
03.En ik donder weer in elkaar...
Afbeelding
04. Ik zit hier echt bizar scheef (en nog een paar keer, zoals je zult zien. Kan dat ermee te maken hebben, dat ik teveel mee ga zitten bij het naar buiten duwen van Tych? (waar hij bakkabouters zag?)
Afbeelding
05. Nou, alle aandachtspunten in 1: handjes, schouders, bekken, rug
Afbeelding
06. Tja, af en toe moest ik m echt even terugzetten. Meneer was het daar niet altijd mee eens.... :=
Afbeelding
07. Galop rechterhand. Hij heeft 0 stelling, maar ik was al erg blij met het galopje, want hij gaat er best makkelijk in. Hij maakt niet eerst een hele harde draf en dan door naar galop. (en check die oortjes!)
Afbeelding
08. Kijk, hier doe ik dat weer, dat scheefzitten. Tips??
Afbeelding
09. Helemaal kapot en moe, maar erg voldaan weer terug op stal. Erg diep, ik weet t, maar hij hoefde helemaal niet naar beneden van mij. :\
Afbeelding

Zien jullie al enig verschil? Ik niet, eerder gezegd. Alleen bij Tych af en toe wel, want hij gaat iets meer nageven en ik merkte vooral verschil bij het begin van de les er erna, want hij reageerde echt al veel beter en sneller toen ik mijn buitenteugel tegen zijn hals en mijn been eraan legde. Hij stapte toen echt al opzij! *trots* *D

Over 3 weken hebben we onze volgende les, numero 3! Jullie zullen ons dan vast weer hier zien verschijnen! :Y)

:wave: Janneke

izzy1985

Re: Trekpaard Tycho ** Onze 2e les.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:14

Blijf je eigen "lang" maken ;) Dan zit je wat rechter. Verder ziet er er al beter uit, lijkt alsof jij er ook wat meer vertrouwen in krijgt. Leuk hoor!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:16

Klopt helemaal Christa!
Ik vertrouw hem veel meer dan eerst, zelfs dan vorige week!
Komt ook, omdat ik merk dat hij ontzettend op mij gericht is; hij houdt me constant in de gaten!
Na het werk heb ik hem helemaal gedoucht en toen al uitstappend beetje grondwerk gedaan (volgen, achter, halt, die dingetjes) en dat doet hij ook erg goed! En vindt het leuk; constant die oortje erop! *D

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:18

Tycho is zooo leuk :D :D Wat een bekkie zit daar toch op :+:

Jullie zijn ook een leuke combi, jullie gaan zichtbaar vooruit! Bij de galop zie je wel wat het nog wat onwennig/onstuimig is, maar dat komt vast helemaal goed :D Gewoon lekker dooroefenen, jullie zijn zeker weten op de goede weg! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:12

Foto 1 is echt geweldig. :+:
Dat superblije koppie.
Foto 2 vind ik ook erg netjes, vooral je been en handhouding. :j
Zoals je zelf al zegt mag je iets rechterop zitten.
Foto 7 had ik al op je hyves gezien; is dit je eerste galopfoto?

Heeft dat scheefzitten niks te maken met de passen die Tycho maakt?
Ik heb dat probleem namelijk ook met Kim, die galoppeerd net als een 'gewoon' paard dat in de verkeerde galop zit en dan is het heel moeilijk om recht te blijven zitten en niet te kantelen.

Foto 9 is zoo gaaf!! En je trekt hem ook niet naar beneden, dat is duidelijk te zien.
Wat mij wel opvalt, is zijn luxe bouw.
Volgens mij zijn onze andere trekkertjes een stuk breder. :=
Valt mij ook op dat hij af en toe al iets nagevelijker wordt. :j
Op naar les 3!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:15

Thanks Tineke!
Maar hij galoppeerd juist heerlijk; hij is supergoed en makkelijk uit te zitten, dus dat is echt het probleem niet.
(Bij Fleur wordt je echt beetje heen en weer geschud, bij Tych helemaal niet!)

En idd; Tych is een luxepaardje. Als ik hem dan naast mijn vierkante lieverd zet....Da's echt zo'n groot verschil!
Maar goed, hij moet de breedte nog in, dus wie weet... ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:19

wat een leukerd!heb die kleur dit jaar nog niet bar veel gezien, maar leuk paardje!

je moet zeker aan je houding werken maar dat geef je zelf ook al aan, jullie komen er wel!

ps. dat dekje staat ZOOOOOO leuk op hem!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:14

Misschien een klein tipje om recht te zitten;
Ik heb ooit gehoord van iemand, dat je moet 'denken' dat er een touwtje precies bovenop je hoofd zit, en dat die je omhoog trekt tijdens het rijden :=
Daardoor ga je ook naar voren kijken (ipv naar beneden) en 'automatischer' recht zitten

Mij heeft het in het begin wel geholpen :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:25

komt tych weer voorbij mn schermpje schuiven :D

(ik weet niet of je dr al klaar voor ben hoor, tych waarschijnlijk ook nog lang niet ) maar als je er wél klaar voor bent, zou je eens een zitlesje moeten doen, aan de longeerlijn, geen teugels beet en alleen op je houding letten :) heb het een tijd geleden ook gedaan (ben dringend aan een 2e keer toe :+ ) en je leert er echt een hoop van wat je houding betreft! :j

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:32

ik doe bij de zitlessen mensen aan de longe laten draven, zonder beugels en teugels, handen/ armen omhoog strekken en maar zitten..lang maken..knieen tegen 't zadel, tenen naar binnen..
Als je dat veel doet ga je vanzelf steeds beter zitten en je paard aanvoelen..je kan bijv. ook zweepje in je rug en of viltjes tussen knieen en het zadel doen.. :D

Maarrehh, die foto's zijn super hoor! Zo erg is je houding ook weer niet, en zijn toch momentopnames die foto's en je hebt nog een jong zwieberig lenig paard :D
Ik vind je paard SUPER!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:16

Wat zijn jullie een geweldig duo zeg! :+:
Inderdaad proberen rechterop te gaan zitten, ga trots zitten op dat geweldige paard van je! :))
Setje staat hem geweldig zeg!
En het nagevelijke komt vanzelf, vind het er nu al super uitzien voor Les 2!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:53

Leuk stel zijn juliie! :))

Probeer eens wat trotser zitten! Schouders naar achteren, kijken waar je naar toe gaat; (2,3,5). Komt vast allemaal wel goed met jullie! :))

*leuk dekje ook! :j *