Verkeerd aangaloperen afleren.. Maar hoe ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wolfess

Verkeerd aangaloperen afleren.. Maar hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:43

Mijn paard Manny heeft altijd met mensen met een beperking gereden. Omdat ze niet op deden letten hoe hij aangaloppeerde, galoppeerd hij nu op de linkerhand in de rechtergalop, contra galop zeg maar. Overspringen doet hij heel zelden, en aan de longeerlijn gaat hij wel gewoon in linkergalop.

Hij is ook niet de soepelste daar ben ik mee bezig door veel wendingen en overgangan te rijden.

Wat moet ik doen om hem dit af te leren?

Graag goeie tips waar ik wat mee kan :)!

Groetjes

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:17

Ik zou het galloperen voorlopig evenachter wege laten en me goed concentreren op stap en draf en dan mn haar balans. Als een paard zichzelf nog niet goed kan dragen zal het vaak op haar makkelijkste kant aangalloperen. Vermoedelijk is er nooit veel van haar gevraagd qua rijden en zal ze eerst moeten leren om op eigen benen te lopen met een ruiter die veel meer van haar vraagt dan (met alle respect) een rondje sjokken. Dat ze het met longeren wel goed doet komt omdat ze niet de "belasting" van de ruiter heeft. Komt helemaal goed met geduld en oefening.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:40

Mijn paard heeft ook moeite met de rechtergalop (nadat hij was ingereden heeft hij vier jaar wat rondgehobbeld en nu hij van mij is moet hij ook ineens weer rijpaard worden) De spieren aan de linkerkant van zijn rug waren keihard, hij had er daardoor moeite mee om die spieren te strekken en aan te trekken, dat deed gewoon pijn. Na 4 maanden van heel veel wendingen en overgangen rijden vond ik toch dat ik eens wat met die galop moest doen. Wat hier heel goed werkt: bijna overdreven mijn rechterheup naar voren en in 1 keer vanuit stap aangalopperen, 'm dus eigenlijk wat overrompelen. Maar het blijft zaak om 'm goed soepel te houden en te werken aan de spierkracht, hij moet zich nog beter leren dragen.

SanneSanne19

Re: Verkeerd aangaloperen afleren.. Maar hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:35

ik stuur mijn paard altijd heel ver naar buiten ( dus echt met zijn hoofd naar de zijkant ) in een een hoek en tergelijkertijd aanspringen :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:45

SanneSanne19 schreef:
ik stuur mijn paard altijd heel ver naar buiten ( dus echt met zijn hoofd naar de zijkant ) in een een hoek en tergelijkertijd aanspringen :)

Naar buiten? Met buitenstelling dus?
Nee dat is een lekkere manier :Y) Dan gaat mijn paard juist in contra galop.

Zorgen dat je een goede binnenstelling hebt & binnenbeen er goed bij houden. En veel oefenen. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:57

Probeer je paard goed te gymnastiseren in het rijden. Fijn te laten zakken en goed aan je been te houden. Als je in draf een fijn ritme hebt kun je gaan galopperen. Probeer stelling naar binnen te vragen, desnoods zelf wat meer op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten en je hulp geven. Op een volte aangalopperen is makkelijker. Verder veel geduld en herhalingen, belonen als hij het goed doet en kleine stukjes galop meenemen.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:27

Mijn jonkie vliegt ook op rechts altijd verkeerd, ik heb geleerd om op de volte te gaan en zodra je weer de hoefslag raakt om dan precies aan te springen. Hij krijgt dan wat steun van de kant en de mijne springt nu vaak goed aan.

Wolfess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:07

Dankjulie wel:O! k weet nu wat ik moet doen :D! Jullie zijn super;)! meer tips zijn altijd welkom :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:17

Je kan ook als hulpmiddeltje nog op het moment dat je aan wil springen een klein tikje met je zweepje meegeven. Dit doe ik ook met mijn jonge paard zodat ze ook gelijk doorgaat in galop.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:53

Mijn paard springt ook weleens aan de in verkeerde galop en ik heb geleerd van mijn lesgeefster om voordat ik aanspring haar even klein van links naar rechts te sturen en dan springt ze altijd goed aan. Misschien helpt het bij jou ook.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:58

ik heb het ook met mijn merrie gehad. ( 5 jaar lang kende ze geen rechtergalop :+ )
ook nu ik mijn net 4 jarige wat meer dressuurmatig aanpak, komt dit probleem af en toe naar boven.

wat heel erg helpt, is om eerst een volte te verkleinen en weer te openen. uiteraard wel de juiste hulpen geven. op het moment dat je bijna de hoefslag aanraakt geef je de galopshulp. doordat ze al de juiste buiging hebben, en het binnenachterbeen er goed onder hebben staan, zullen paarden sneller geneigd zijn goed aan te springen.
dit truukje werkt bij mij eigenlijk altijd wel, hoe knudde een paard ook in galop kan :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:05

Allejandro schreef:
SanneSanne19 schreef:

Naar buiten? Met buitenstelling dus?
Nee dat is een lekkere manier :Y) Dan gaat mijn paard juist in contra galop.

Zorgen dat je een goede binnenstelling hebt & binnenbeen er goed bij houden. En veel oefenen. ;)

Door buitenstelling te vragen laat je wel het paard het buitenachterbeen wat meer onder de massa zetten. En laat dat nou net het been zijn dat hij als eerste neerzet wanneer hij galoppeert ;)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:08

Goed je binnenstelling houden, binnenbeen -> galop. Let heel goed op dat jij de goede hulpen geeft en ga steeds terug naar draf als je paard in de verkeerde galop aanspringt. Totdat hij het goed doet, dan belonen en een bakronde door laten galloperen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:10

met hestejente eens! ik vond het ook heel raar toen ik het voor het eerst hoorde maar het werkt.
niet alleen vanwege het achterbeen maar je maakt ook de binnenschouder vrij zodat hij dat been wel naar voren moet doen. probeer het maar werkt echt!

dit is wel een fixmiddel maar je basisprobleem (stijf/niet recht/gelijk) los je niet op hiermee.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:14

ik ben het ook met sisco4life eens.

goed hulpen geven met de juiste stelling desnoods op en volte.
geen juiste galop is netjes terug nemen en opnieuw proberen
net zo lang tot dat het goed gaat. belonen en een bakrondje
door galloperen.

vooral dat belonen goed doen en als die niet in de goede galop zit netjes
terug nemen, een echte overgang rijden.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:00

Heey :D
Ik heb misschien nog wel een leuke oefening voor als je paard kan springen.
Zet een hindernis neer aan de zijkant van de bak. Zorg er dan na de sprong voor dat je paard blijft doorgaloperen maak een bocht na de sprong. Veel paarden zullen dan van nature op het goede been landen en in de goede galop gaan. Zorg ervoor dat je alles evenveel op beide handen doet!
en natuurlijk belonen als ie et goed doet ;)
Ik hoop dat je er iets aan hebt :P

Wolfess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:15

Dankjullie wel voor alle tips, het galloperen gaat nu al veel beter, vooral de tips met het springen, en de voltes openen en sluiten werkt erg goed!

Manny is nu al zo soepel dat ie zn neus zowat in zn kont kan stoppen, om t maar even zo grof te zeggen :P

Dankuuu