Paard doet apart met opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Paard doet apart met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:26

Hallo mede bokkers,

Ik heb sinds een tijdje een prachtige 5-jarige merrie waar je echt ALLES mee kan. Alleen heb ik 1 probleempje... 'het opstappen'. :Y)
In het stal pad zet ik dr nu gewoon neer en dan kan ik keurig prima opstappen. Ze blijft gewoon erg netjes staan.

Nu heb ik vandaag geprobeert om in de bak op te stappen. Alleen dit lukt gewoon niet zo goed. Als ik probeer op te stappen dan wilt ze proberen weg te rennen ..
Als ik even een tijdje heb gereden en ik stap af, om vervolgens te proberen om in de bak weer op te stappen dan lukt het wel ..
Afstappen is ook echt geen enkel probleem.

Heeft iemand een tip om dit te kunnen veranderen?

( Als mijn topic niet goed staat, gelieve op de goede plaatst temmen :) )

:+:

LadyJ

Re: Paard doet apart met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:45

Hallo,
ik ben mijn paardje aan laten wennen aan opstappen want zij deed dit ook. Denk dat ze haar geprikt hebben met opstappen dus controleer even of je dit niet onbewust doet.
Ik sta op een krukje en mijn vriend houd haar vast, dan ga ik (als bij een net ingereden paard) over haar zadel hangen en klop ik haar aan de zijkant, hals, kont enz. dit doe ik een paar keer en praat rustig tegen haar. Vervolgens zet ik een paar keer mijn voet in de beugel en druk ik er een paar keer op, na dit een aantal keren te hebben gedaan kan ik er rustig opstappen en doet ze niks.
Die van mij moet leren dat het geen pijn doet.
Past je zadel trouwens wel? Geen problemen zo met rijden?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:49

Zadel past prima. Heb ik ook al naar gekeken .. Tijdens het rijden ook geen probleem. Hoe kan het dat ik als ik even 5 á 10 minuten heb gereden, dan afstap om vervolgens wel in de bak proberen op te stappen het dan wel gewoon lukt?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:50

LadyJ, dat lijkt me niet opgaan, want het gaat in de stal wel goed ;)

@ TS, een tip die ik kreeg van een stalgenootje toen ik hetzelfde probleem had, was paard gewoon in de hoek zetten. Dan kunnen ze niet zo makkelijk weg. Of door iemand vast laten houden en daarna belonen als ze geen stap weg loopt :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:52

Ja, ik heb haar ook al in de hoek gezet maar dan draait ze om en probeert weg te rennen ..
In de stal lukt het inderdaad wel gewoon en dan kan ze ook wel voor zich uit rennen .. Dus dan zou ze ook weg kunnen rennen ..

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:52

Marianne;
O sorry heb ik overheen gelezen

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:26

en als iemand hem vasthoud?soms wil dat wel werken, en dan langzaam van vasthouden tot ernaast staan en dan steeds een stukje verder weg

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:29

Als iemand hem in de bak vasthoud lukt het niet .. Gewoon heel apart want als ik er op zit, 5 minuten rij, eraf stap en gewoon in de bak opstap lukt het wel!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:31

Gewoon even iemand laten vasthouden die goed overwicht op haar heeft, en diegene steeds minder laten doen. Later diegene er alleen bij laten staan, en dan gewoon een paar keer zonder en goed belonen als het goed gaat.

Als niemand haar vast kan houden, moet je eens gaan denken aan de dominatieverhoudingen tussen jullie 2.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:33

Alleen de stal eigenaar een wat sterker persoon zou haar wel kunnen vast houden. Maar zoals een jongen op de manege is denk ik net wat te klein.
Ze is verder echt een schat, en ik kon me zusje er zo optillen, die is buiten ook opgestapt na dat ik een half uurtje had gereden.
Ik ga zeker wat doen met jullie commentaar etc. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:10

Wat gebeurt er als je aan de rechterkant opstijgt? Toen ik mijn paard net had zat hij erg vast aan de rechterkant van zijn rug, als ik dan links opsteeg kwam mijn gewicht natuurlijk aan de rechterkant van zijn rug te hangen en dat deed zeer. Als ik aan de rechterkant opstijg is er niks aan de hand. En nu, na een paar maanden is hij al een stuk losser en kan ik ook links opstijgen ;)

Zou het kunnen dat het paard gewoon fris is? Aangezien je als je een paar minuten hebt gereden wel normaal kunt opstijgen. Wat gebeurt er wanneer je haar eerst longeert en daarna pas opstijgt om te gaan rijden?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:14

Mijn paard heeft precies hetzelfde, bij haar is het gewoon de energie die er ff uit moet, zodra de energie eruit is kan ik keurig opstappen.
Door haar duidelijk te maken dat het met weglopen ook niet wordt opgelost zet ik haar vaak tegen het hek, dat werkt prima, of ik longeer haar even van te voren ;) (Nu is die van mij al wat ouder, 9 jaar)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:57

Bedankt, hier ga ik zeker wat aan doen! :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:05

Zorg dat ze niet rechtdoor kan rennen, dus trek haar hoofd om, desnoods met een halster om zodat je haar niet in de mond bezeert, zodat ze echt niet vooruit kan komen en alleen nog maar zou kunnen draaien om jou heen.
Zet je voet in de beugel en als ze om je heen gaat lopen, blijf met je andere voet meehipsen, maar hou je andere voet dus in de beugel! Als ze stilstaat, direct je voet uit de beugel en naast haar blijven staan. Niet uitgebreid gaan belonen ofzo, een 'braaf' volstaat anders denkt ze misschien dat dit juist de bedoeling is. Dan nog een keer proberen, voet in de beugel, meehipsen, staat ze stil, voet uit de beugel en haar even rust geven. Dit herhaal je net zolang tot ze stil staat en blijft staan tot je erop zit. Gaat dit goed, stijg je wederom af en herhaal je het een paar keer tot ze net zo lang stil blijft staan totdat jij de voorwaarste hulp geeft. Zolang jij nog niets hebt gedaan, moet zij stilstaan, gaat ze voortijdig lopen, stap je weer af. Verlies je geduld niet en wordt niet boos. Heeft ze het echt goed begrepen kan je haar goed belonen.
Dit kan dus in het begin een tijdje duren (met de Fries waarmee ik dit had ben ik de eerste keer zeker een half uur bezig geweest, de keer daarop nog maar 5 minuten en daarna was het over), maar het geeft zeker resultaat!

Moe maken, tegen een hek zetten, een sterk persoon laten helpen, lost alleen het gevolg op en niet het probleem!

Succes!

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:10

Dit was bij mijn paard ook zo,
ik longeerde haar eerst altijd voor het longeren
en langzamerhand steeds minder en
nou kan ik prima opstappen :) :D

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:11

mijn vorig paard deed dit vroeger ook.
dan moest ik van m'n instructrice m'n voet in de beugel houden zoals je wil opstappen en als ze vooruit begint te stappen gewoon voet erin houden en ho-ho haar tegen houden. tot ze stil staat, opstappen en belonen.
na enkele weken was het over.
paar jaar nadien heeft ze nog eens zo'n periode gehad, opnieuw zo opgelost en was ook weer gedaan.
het ziet er wel niet uit als je er als een kikker naast staat te springen met je ene voet in de lucht maar het is wel effectief :+

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:55

hij is je denk aant uitproberen :S erg lastig maar je moet even streng zijn.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:01

Heel consequent zijn. Wees duidelijk dat ho ook echt ho is. Wil hij weglopen met opstijgen blijf je gewoon herhalen. Ook in de hoek opstijgen is een goede manier, zo sluit je haar beter op.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:03

Vandaag andere singel eraan gedaan ( omdat bij het opstijgen het zadel ook een beetje schuift ). Toen de andere singel eraan zat wou ik opstappen maar begon ze weer. ( In het stal pad ) Ik ben mee gehupst en toen ze stil stond, voet uit de beugel en opnieuw. De 2e keer deed ze niks en bleef ze netjes stil staan!
Iemand heeft haar wel vastgehouden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:04

Probeer dit dan ook in de bak op deze manier ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 18:05

Zal ik zeker proberen! ;)