Leren zitten op een ophoog gooiende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Leren zitten op een ophoog gooiende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:16

Hallo allemaal,

Wat is een goede manier om een klein meisje (5 jaar) om te leren zitten op een pony die vrij hoog opgooit in galop.
Ik geef haar nu 6 weekjes les, en ze heeft altijd zonder teugels gereden, want ik wil graag dat ze haar balans leert vinden zonder aan de teugels te hangen.
Wanneer we nu in galop gaan, geeft ik haar (en de pony) een vast commando: Let op Gaalop. Hierop pakt ze dan het zadel vast met 1 handje. Wanneer ze dan 'vertrouwd' genoeg zit laat ze zelf haar handjes los.
Ze galopeerd ook wel eens zonder beugels.

Heeft iemand een idee of een truukje? Of gewoon 'veel' galoperen? Want op mijn shetlander kan ze wel heel netjes zitten in galop. (alleen is die niet zo lief)

groetjes

Iriscope

Re: Leren zitten op een ophoog gooiende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:18

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel kilometers maken! Verder kan ik vanaf hier niet zien hoe ze zit, maar denk ik dat je er gewoon op moet letten dat ze haar benen mooi lang houdt, niet gaan klemmen. En natuurlijk rechtop zitten, mee leren gaan in de beweging van het paard.
Veel succes ;)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:21

Hmm, ik moet zeggen ;-) Ze lijkt er aanleg voor te hebben. Ik heb meerdere kinderen leren rijden. Maar hoe snel zij dingen oppikt is echt ongelovelijk!
We zijn van de week naar het strand geweest (toen kreeg ze voor het eerst teugels) op de terugweg viel Kailiegh ineens in galop, en ik moet zeggen: ze zat eigenlijk best wel netjes, beter dan in de bak!

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:46

misschien kun je er een snoepje onder leggen die ze lekker vindt, en als je dan weer in draf gaat mag ze het snoepje hebben... vroeger zijn mijn instructice altijd: op ik plak je met je billen vasta aan het zadel , voor aaaaaaaaltijd...

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:02

Hmm, die truuk heb ik al eens gedaan, :+ maar het werkte niet. ;-)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:07

beugels er af en anders komt het vanzelf wel dat kindje is nog maar 5 ;)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:38

Veel oefenen, kan ze niet op een andere pony?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:22

Als ze het snapt moet je haar gewoon de aanwijzingen geven die je een volwassene ook zou geven. Toch werkt bij mij het meeste: ontspanning en proberen te voelen wat er onder je gebeurt en daar gewoon in meegaan.
Leuk dat je het haar zo goed aanleert!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:53

Dankje :D
Nou, vandaag heeft Nora weer gereden ;-) En het ging wel goed, eigenlijk.
Had koetjesrepen gekocht voor onder haar billen, maar dat ging niet zo ;-) Kailiegh was een beetje wild, en toen hebben we maar geoefend op aanspringen in galop, en dan weer rustig draven.

@ Whoopi1: De enigste pony die ik heb is 89cm groot, en bokt vrij regelmatig, en dan vrij hoog. Dus dan heb ik liever dat ze op Kailiegh rijdt.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:17

Leuk dat Nora het zo goed oppakt, wat je zou kunnen proberen is tijdens de galop haar een liedje te laten zingen (= ontspannen), je geeft al aan dat ze het zadel loslaat als ze zich veilig genoeg voelt dus... Misschien brutale vraag, maar betaalt zij voor de lessen? Je zou kunnen overwegen om haar bijv. op het lesgeld (wel papiergeld dan hoor, hihi) te laten zitten... zo heb ik destijds leren springen zonder beugel/teugel, tientje tussen knie en zweetblad en o wee als 't tientje viel :D (kan het nog steeds niet hoor, geef mij in elk geval de stijgbeugel maar :D )

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:04

haha een leuke tip famke29 :P