Klopt dit? Jong paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Klopt dit? Jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 22:00

Heb net een nieuw paardje, een kwpn merrie van net 4 jaar oud. Ze is wel al bereden maar als ik zo terug tel en van de verhalen van de vorige eigenaar denken we dat ze pas goed en wel een half jaar onder zadel is, ze is nog erg groen.
Linksom gaat het redelijk voor een jong paard maar rechtsom heeft ze nooit zoveel moeten doen volgens mij want daar heeft ze erg veel moeite mee. Ze valt naar binnen en begrijpt niet wat je bedoeld.

Nou is aan mij de tip gegeven dat ik aan de longeerlijn juist stelling naar links moet nemen zodat haar spieren aan de rechter kant oprekken/versterken.
En met rijden dat ik haar een tikje met de zweep aan de binnen schouder geef en verder wel de juiste beenhulpen zodat ze het leert. Klopt dit? Wil eigenlijk niet teveel met de zweep doen want volgens mij is ze wr doodsbang voor.

Verder doe ik veel afwisselen, wandelen, longeren, loslaten, poging tot rijden hahaha en in de bak oefenen met vreemde voorwerpen zodat ze dat ook leert. Verder wil ik alles heel rustig aan doen al doen we er een jaar over, we hebben nog ons hele leven samen. Liever iets goed geleerd dan half.

Is alweer een hele tijd geleden dat ik zo een jong ding heb aangeleerd 9was toen 17 ofzo en nu 29) en ben nu toch wel een beetje onzeker of ik het wel allemaal goed doe. Begeleiding heb ik ook maar sta ook open voor andere meningen vandaar dit bericht. Wil niks verpesten bij een jong dier.

Iemand nog tips voor rijden en longeren enz?
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-07-09 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:58

Lijkt een beetje op mijn paard als ik het zo lees, al is die al 10. Heeft nooit veel hoeven doen of gezien sinds hij is ingereden en valt onder de categorie groen.

Kijk, ieder paard is scheef. Tip van de zadelpasser: voel eens met je vlakke hand aan de spieren van de rug. Aan allebei de kanten met dezelfde hand voelen. Voel je verschil? Bij mijn paard waren aan de rechterkant de spieren veel harder, hij vindt het daardoor moeilijk om die spieren te rekken of samen te trekken. Oplossing: veel wendingen, maakt niet uit als hij als een plankje door de bochten gaat, dat wordt na een paar maanden vanzelf beter. Mijn paard snapte er verder ook nog eens geen hol van wat ik met mijn binnenbeen bedoelde, toen ben ik op zit gaan rijden. Gewoon, binnenheup naar voren, binnenschouder naar achter, wat meer gewicht op je binnenbeugel en vooral kijken waar je heen wil. Toen kon ik sturen. Ik heb dus eerst gezocht naar iets dat mijn paard en ik allebei begrepen. Daarna ben ik de hulpen die ik wilde gaan gebruiken erbij gaan doen. Eerst binnenbeen tegen de vacht. Ging hij van rennen. Geeft niks, ik bleef mijn binnenbeen tegen de vacht doen. Toen hij niet meer rende ben ik het contact gaan opvoeren en na een maand of twee ging het al beter, en nu rijd ik schoudervoors zonder noemenswaardige problemen.

Zoek iets van waaruit je kunt werken, iets dat je paard en jij allebei al kunnen. Dan nog een dosis tijd en geduld erbij en dan komt 't zeker weten goed :) Zo heb ik het althans gedaan en ik hoop dat je wat aan mijn post hebt :o Succes!

Edit: je kunt de zweep gebruiken op de schouder om de schouder te begrenzen, maar dan in combinatie met andere hulpen. Om andere redenen alleen achter je been aantikken (tenzij je gaat springen ;) ), alles achter je been = meer impuls, alles voor je been = opvangen, en een paard opvangen doe je niet met een zweepje. Dat ze er bang van is, tja, ze moet er nog aan wennen. Gewoon je zweepje gebruiken wanneer dat nodig is, anders went ze er natuurlijk nooit aan ;)

ikkedus

Re: Klopt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:15

ieder paard is van nature wat scheef. Dit schijnt te maken te hebben met de manier waarop het veulen in de baarmoeder heeft gelegen. Naar welke kant de hals gebogen lag tegen het lijf. Zo te horen lag bij jouwpaard het hoofd dus rechts en zijn de spieren aan die kant van nature wat korter.
Dit is iets dat met tijd en goede begeleiding goed komt. Ik denk niet dat je nu al moet beginnen met echt aparte manieren van rechtrichten. Misschien is het gewoon goed als je veel aandacht besteed aan het op eigen benen lopen en veel rechtuit rijdt. Lekker naar buiten dus en je paard zijn/haar eigen balans laten zoeken.
Mocht je meer willen doen, haal er dan hulp bij van iemand die precies weet wat hij doet met een jong dier. Gaan experimenteren kan leiden tot nog grotere problemen. De tips die hier bovenstaan zou ik zeker ook toepassen. Dit valt allemaal onder de noemer inrijden en gymnastiseren.
Succes!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:41

Ikkedus;
Ik heb begeleiding van mijn instructeur maar vond dit een vreemde opmerking vandaar dat ik het even navroeg, ik ben nu aan de hand met haar buiten aan het laten wandelen achter het paard van mijn vriend aan en soms alleen zodat ze buiten leert kennen, het is de bedoeling dat ik er straks op ga buitenrijden en dan kan ik daar ook aan werken. Maar doe liever alles rustig aan.

Hestejente;
Ze moet zeer zeker nog wennen aan het zweepje dus ik ga het voorzichtig eens tegen haar zijkant leggen en aai haar er eerst eens mee zodat ze weet dat ze daar geen angst voor hoeft te hebben

Ga zeker jullie tips uitproberen, dank je wel

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:37

een jong paard kost gewoon heel veel tijd en geduld!leuk om te zien dat jij dat er ook echt in wil steken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:43

Je kunt ook aan de hand het paard aan een zweepje laten wennen, inderdaad door haar ermee te aaien, of door wat grondwerkoefeningen te doen waarbij je wel de zweep gebruikt maar haar niet aanraakt, of maar heel lichtjes, zodat ze leert dat een zweepje geen eng ding is :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:53

Wat een leuke grondoefening kan zijn is haar iets lekkers aanbieden terwijl je naast haar staat zodat ze moet ombuigen.
In het begin zal ze zich helemaal willen omkeren maar dat moet dus niet.

Blijf naast haar ribben staan en draai mee als zij ook begint te draaien totdat ze snapt dat ze moet blijven staan en enkel haar hoofd en hals moet ombuigen.

Begin met haar makkelijke kant en neem dan haar moeilijke kant en wissel het af. Stop op het moment dat het goed gaat en doe kleine stapjes. Ze hoeft niet gelijk haar hoofd tegen haar ribben te leggen, beloon als ze alleen al een beetje wil omkijken en rek dat op.

Succes met haar.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:10

ranna schreef:
Wat een leuke grondoefening kan zijn is haar iets lekkers aanbieden terwijl je naast haar staat zodat ze moet ombuigen.
In het begin zal ze zich helemaal willen omkeren maar dat moet dus niet.

Blijf naast haar ribben staan en draai mee als zij ook begint te draaien totdat ze snapt dat ze moet blijven staan en enkel haar hoofd en hals moet ombuigen.

Begin met haar makkelijke kant en neem dan haar moeilijke kant en wissel het af. Stop op het moment dat het goed gaat en doe kleine stapjes. Ze hoeft niet gelijk haar hoofd tegen haar ribben te leggen, beloon als ze alleen al een beetje wil omkijken en rek dat op.

Succes met haar.

Ahh, de bekende "worteltjes-oefening", werkt idd goed én je kan het vanaf de grond, en uiteindelijk zittend op je paard doen!! Verder rustig opbouwen, veel belonen als ze iets goed doet, en ook al gaan de wendingen in het begin houterig, dat komt uiteindelijk ook wel goed. Heb je ervaring met het longeren met dubbele lijnen?

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 22:39

Famke29, ja heb er ervaring mee maar mijn jonge paard niet hahah die schrikt zich al lam als ik met een borstel aan haar achterkant kom hahaha dus dat ga ik uiteindelijk wel doen maar eerst eens rustig het vertrouwen winnen en een band krijgen. Zoals ik al zei, we hebben alle tijd.

Ranna;
wat goed dat je me dat weer even zei, heb het al eens iemand zien doen en er nooit meer over nagedacht, ga dat zeker eens proberen.

Hestejente;
dat hebben we gisteren gedaan, lekker over haar hele lijf geaaid, in begin vond ze het eng maar naderhand liet ze het toe alleen de achterkant was nog eng haha.

Snikky;
wil er alle tijd van de wereld insteken, dat hebben we ons voorgenomen, vandaag eerst 10 minuten gelongeerd (nu nog zonder iets) daarna 15 minuten gestapt en iets gedraafd voornamelijk op haar slechte kant en eens heel voorzichtig zweepje ertegen aan gelegd en het lukte zowaar, nog niet helemaal maar komt vast wel goed, daarna nog buiten half uurtje met haar gewandeld, mijn vriend op zijn paard en ik met haar te voet ernaast, onderweg ook leren halthouden en dat soort dingen. Ging super goed

Whoopi1

Re: Klopt dit? Jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:41

Ik ben mijn 4 jarige nu ook aan het inrijden, is nu 5 weken onder het zadel, maar als ik jou zo hoor, zou ik er iemand anders mee verder laten gaan.

Heb je zelf ervaring met inrijden?

Ik ken je natuurlijk niet, maar mijn idee is om het paard door iemand anders door te laten rijden.
Correct me if i'm wrong.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:40

Whoopi1;
Heb ervaring ja maar is al een tijd geleden met een jong paard.
Rij al vanaf mijn 8e, heb 2 paarden gehad waarvan 1 wel was ingereden en al 6 was maar nog helemaal niks kon en alleen maar kon rennen. verder een brave haflinger en een aantal verzorgpaarden.
Ervaring heb ik wel en begeleiding ook, ik wil het ook zelf doen. Ze doet ook niks extreems dit was gewoon een vraag wat jullie ervan vonden.
Als het blijkt dat het echt niet alleen gaat lukken heb ik hulp genoeg. is ook niet zo dat ik het nu al helemaal alleen doe, mijn instructeur en mijn vriend helpen me heel goed

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:51

vind t super dat je de tijd ervoor neemt.
t belangrijkste bij jonge onervaren paarden vind ik altijd dat ze gewoon paard moeten blijven, geen hulpteugels oid eraan knopen, gewoon door met geduld te rijden, veel oefeningen doen je paard lekker soepel krijgen. misschien komt er een tijd dat ze je uit zal proberen en je wat harder op zou moeten treden, misschien zijn jullie zo vertrouwd met elkaardat dat helemaal niet hoeft.
jonge paarden moeten op hun eigen benen lopen en vertrouwen in zichzelf en de ruiter hebben en houden. en geef t linksom en rechtsom wat tijd en dan komt ook dat wel weer goed.

heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:56

je paard is net 4 zeg je dus een mooie leeftijd om net onder het zadel te zijn (je klinkt in mijn ogen een beetje verbaasd in je openingspost namelijk) met zo'n jong dier moet je lekker de zandpaden op gaan, lange stukken rechtuit! Laat ze eerst maar op eigen benen lopen en hun balans vinden voordat je ze gaat stellen naar binnen/buiten. Juist buiten op de zandpaden kan je haar aan je hulpen zetten..probeer te schakelen..en door haar een handje te helpen kun je haar idd bijtikken op de schouder..

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:47

Jeanine84;
nee niet verbaasd, maar vind het vrij vroeg voor hoe ze al loopt (zou je moeten zien)
Ik ben haar ook aan de hand aan het laten wennen aan buitenrijden zeg maar en als dat goed gaat ga ik erop en dan gaan we dat allemaal proberen.

Newmom;
Ben het helemaal met je eens. Paard moet paard kunnen zijn en er plezier in hebben, ik ben van mening dat dan alles veel makkelijker gaat

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:55

buitenrijden is ideaal om rechte stukken te oefenen en je paard recht te rijden. maar wel oppassen hoor!! t blijft een jong en onervaren paard dus t gemak ervan kan ook wel s heel erg ongemakkelijk worden, en t is zo zonde dat wanneer je midden in t bos staat je zelf terug moet lopen omdat je paard (hopelijk) al bij de trailer staat ;) nee, serieus, voorzichtig zijn met die dingen. als jonge paarden nog nooit onder t zadel hebben gebokt en ze komen er buiten achter dat dat best wel leuk is dan moet je aardig lijm aan je billen hebben.
maar zoals je overkomt zul je wel niet zomaar zulke risicos nemen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 22:00

Nee ben idd heel voorzichtig soms te hahaha
maar vandaar dat we ook nu eerst wandelen met haar enzo en ik ga toch niet alleen mijn vriend is er bij met zijn fries alleen wandelen doen we ook weleens alleen zodat het geen "plak" paard wordt. Ook wisslen we af al we buiten wandelen, soms ik voorop en soms mijn vriend
Dank je voor je bezordheid

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:07

ok hahah dan kan je in nood altijd nog achterop de fries springen,
hahhaa
leuk zó'n prins op een zwart paard. of word t dan ridder?? :P

heel veel succes ermee, enjoy!!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:20

Nee hij is mijn prins hahahah en zo behulpzaam met mijn meisje

Thanks

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:42

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen.

Maar in mijn ogen gewoon een scheef paard, niets meer al normaal, de een is schever als de ander.
Je kunt dr recht krijgen door bijvoorbeeld AdB of voor de 'betere' ruiter schouderbinnenwaarts ed. oefeningen.

Veel ondersteuning geven en goed op de buitenhand rijden. En het bovenal wat tijd geven ;).

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:34

Tmara;
ze is nog zo jong en groen weet dus niet of al verstandig is om shouder binnenwaarts te doen omdat ik vind dat ze eerst de normale hulpen goed moet kennen en vandaaruit kan ik later door gaan werken idd naar schouder binnenwaarts enzo. Toch bedankt voor de reactie.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:44

ik denk dat dit gewoon het normale scheef zijn is waar elk jong paard mee kampt. Een mens kan van nature ook beter rechts schrijven (of links:-) dan links (of rechts :-)), tenzij je genoeg oefent zodat je met beide handen even goed schrijft. Dit maar om te zeggen 'oefening baart kunst', veel werken op de tweede hoefslag en rechtrichten (oa. contrastelling zoals jij aangeeft maar niet enkel aan 1 kant)(genoeg topics met oefeningen)! Ik ben sowieso geen voorstander van eenzijdig te werken (dus enkel stelling links om rechts te verbeteren)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:41

Voor de zekerheid eerst na laten kijken door een osteopaat,vóórdat de problemen ernstiger worden.Nix gevonden?Dan lekker longeren met bijzet en stelling vragen.Meeste jonge dieren beetje last met rechtsom.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:33

al ik zeker doen, da heeft ook al gekeken maar zei dat gewoon stijf was en nog niet genoeg spieren had, ging deze week ook al redelijk beter