Paard té onderdanig tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Paard té onderdanig tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:00

Ik heb een vraag over het paard dat ik momenteel rijd. Ze is pas 3 maandjes onder het zadel (heeft 2 maanden tussendoor stilgestaan i.v.m. gebroken ruggenwervel van mijzelf), en is erg braaf. Maar naar mijn mening een beetje té braaf (klinkt misschien een beetje raar).

Ik zal proberen het wat beter uit te leggen :+ Toen ik met haar begon te werken was ze aan de hand erg bang en wantrouwend, en zéér onderdanig. Ze was ontzettend zenuwachtig, snel in paniek, en klapte snel dicht. Sinds die tijd is ze al erg veel veranderd, het vertrouwen is er nu, ze is ook al een stuk minder bang voor dingen uit de omgeving, en ze begint eigen initiatief te tonen in de omgang, en soms zelfs al een beetje brutaal te worden.
Onder het zadel is ze dus erg braaf, maar naar mijn mening een beetje té onderdanig. Ze is heel afwachtend, en toont niet echt initiatief ofzo, zelaat het allemaal maar over haar heenkomen. Nou zou ik graag willen bereiken dat ze zich ook onder het zadel meer voor me openstelt, en zich net zo vrij voelt als in de verdere omgang.
Zijn er bokkers die me tips kunnen geven? Alles is welkom!

PatsyPatsy

Re: Paard té onderdanig tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:01

hoe meer je rijd hoe zelfzekerder ze zal worden. geef het wat tijd, je bent nog maar net bezig!
en wees blij dat ze zo braaf is :)

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:22

hoi, ik denk dat je gewoon duidelijke hulpen moet geven, en als ze die goed opvolgt, goed belonen, zo krijgt ze toch vanzelf wel meer zelfvertrouwen?
in ieder geval nog veel succes verder!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:24

Ga haar uit haar kot lokken? Doe leuke dingen: eens lekker hard galopperen (als ze er de balans voor heeft), balkjes, rond kegeltjes, iets wat ze duidelijk leuk vindt?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:31

Tussen het trainen van nieuwe dingen door, veel dingen laten terugkomen die ze al goed beheerst; die zal ze goed uitvoeren, waarvoor je haar extra vaak kunt belonen. Ook altijd je training eindigen met iets wat ontspannend is.....

Verder idd heel voorzichtig lef kweken; dingen opzoeken waarbij ze zich in een veilige omgeving (bak) vol vertrouwen zelf moet zien te redden. Hiervoor is initiatief nodig; een lekker voorwaarts galopje (waarbij jij iets in verlichte zit gaat, en de teugel heel licht op conctact houdt), balkjes stappen en draven...., wat Poes ook al opperde, goed idee!

Ook zou je wat objecten (stoel, jas, balken, plant, stuk plastic enz.) her en der in de bak kunnen zetten. Jij zorgt ervoor dat ze aan het lopen blijft (behalve om dingen te bekijken / besnuffelen), en zelfs niet stuurt. Laat haar maar verkennen, terwijl jij enkel meelift....dan moet ze zelf wel wat, om te bekijken of om te ontwijken!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:40

Tijdens het rijden hele verhalen tegen haar kletsen, op de toon van jij bent dapper, dat doe je goed, bráááf paard, nu jij.... enz. Klinkt stom, maar kan ze goed als aanmoediging opvatten, door de positieve toon...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:45

Is het niet een introvert paard dat naar binnen is geklapt, eigenlijk onder stress staat maar dat niet laat merken?

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:21

gewoon blijven rijden!komt vanzelf goed, wees blij dat ze schijnbaar wel op jou vertrouwt tijdens het rijden!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:28

Misschien is het gewoon een super braaf paard ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:56

Als je haar zelfverzekerd wilt hebben moet je haar belonen en de hemel inprijzen voor ieder klein dingetje dat ze doet.
Daar groeien ze van.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:23

Grondwerken: laat haar zelf nadenken over obstakels en dergelijke, maar zorg wel voor duidelijk leiderschap, met veel beloning en duidelijkheid!
Ze moet vertrouwen krijgen in jou, maar ook in haar eigen kunnen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:58

Bedankt voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag!

@ Nickas: grondwerk heb ik inderdaad al een aantal keren gedaan, inclusief obstakeltraining. Bij de obstakels die ze eng vond heb ik haar gewoon alle ruimte gegeven tot ze zelf de keuze nam er langs te lopen/er overheen te gaan. Is dat een beetje wat je bedoelt? Of ben ik dan niet duidelijk genoeg als leider?

@ hestejente: Zelf heb ik niet het idee dat ze eigenlijk gestresst is, ze voelt wel redelijk ontspannen aan eigenlijk, maar hoe zou ik hierachter kunnen komen als ze eigenlijk wel gestresst is, maar het niet laat merken?

Verder ben ik natuurlijk blij dat ze braaf is, begrijp me niet verkeerd ;) Maar ik vind het ook belangrijk dat mijn paard plezier in het werk heeft, en ik twijfel een beetje of ze dat nu wel echt heeft. Ze doet braaf wat ik haar vraag, maar daar houdt het ook ongeveer op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:01

merel90 schreef:
@ hestejente: Zelf heb ik niet het idee dat ze eigenlijk gestresst is, ze voelt wel redelijk ontspannen aan eigenlijk, maar hoe zou ik hierachter kunnen komen als ze eigenlijk wel gestresst is, maar het niet laat merken?

Mensen met ervaring kunnen dat zien aan een paard. Ik kan dat niet. En ik kan het je dus ook niet uitleggen :+

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:04

Haha oké ;)
Ik heb zelf dus niet het gevoel dat dat zo is, ik zou eventueel wel een filmpje van het rijden kunnen laten maken en dat hier neerzetten? Voor als anderen daar iets mee zouden kunnen? :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:37

Gisteren wilde ik ook al antwoorden op je vraag maar bij het plaatsen was bokt niet meer bereikbaar :( Nu kijken of ik nog kan bedenken wat ik gisteren geschreven heb.

Obstakeltraining is op zich goed, maar dan ben je vaak nog erg begeleider en zal ze er misschien langsgaan omdat ze weet dat dat de bedoeling is. Wat je goed zou kunnen proberen is verder gaan dan dat, want wat ik uit je beginstukje opmaak, is dat je wilt dat ze o.a. meer initiatief gaat nemen. Dan moet ze wel zelf leren nadenken.
Als eerste denk ik aan de seven games van Parelli, maar daar moet je ook een beetje 'open' voor staan.
Richting vrijheidsdressuur kan je ook denken, een goede laat-je-paard-zelf-nadenken is door te 'parkeren'.
Laat haar ergens staan, loop een pas van haar weg (zijwaarts) terwijl zij blijft staan. Blijf even staan, kom terug en beloon haar als ze is blijven staan.
Breidt dit uit naar een rondje om haar heen lopen (hou in het begin wel contact door je hand over haar heen te laten glijden), en uiteindelijk zij ergens in de bak en jij een rondje over de hoefslag.
Probeer haar te laten wennen aan een (skippy)bal en die vooruit te duwen, op een opstapje te laten staan, andere oefeningen, waarbij ze zelf moet gaan nadenken: mijn baasje wil iets van mij, wat is het, en beloon ieder initiatief dat ze daarin toont.
Zo leert ze dat ze best iets extraverter mag zijn! Zorg ervoor dat je haar nooit overvraagt, respecteer iedere mini-grens die ze aangeeft, zodat ze ook weet dat jij haar geen dingen laat doen die ze niet aandurft.
Als ze al spanning opbouwt als ze de stal verlaat, ga je weer terug. Net zo lang heen en weren, steeds een stukje verder, zolang ze maar relaxed blijft.

Succes ermee!