wie kan mijn vragen beantwoorden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

wie kan mijn vragen beantwoorden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:09

hallo, ik heb een par vraagjes over mijn paard, Info: Angel is een 5 jarige draver merrie, ik heb haar ongeveer vanaf maart/april. in het begin was ze heel braaf en rustig, nu is ze heel erg verandert en is ze ook heel druk. (hier gaan ook sommige vraagen over.
hier komen ze:
1) angel gooit constant haar hoofd in de lucht of ze houd hem heel de tijd schuin(meestal vooral in draf) in stap valt dit mee. wat kan dit zijn(of waar licht de fout?

2) als ik haar om me been probeer te zetten doet ze dat niet. ze maakt of ineens een scherpe bocht. of ik heb geen stelling, wat kan ik hier aan doen?

3) als in wil aandraven op het begin wilt ze heel de tijd bokken, ook tijdens de draf. als ik haar daarna heb aangepakt en heb laten merken dat het niet mag doet ze het niet meer(alleen daarna nog met aanspringen in de galop) Is er een probleem??

de laatste ,4) als ik een bocht maak(ook bijv. met van hand veranderen) wilt ze vaak galoperen. ook op een volte, als ik geen stelling heb doet ze dit niet maar als ik wel stelling heb wel, Wat kan ik hier tegen doen??

hopelijk kunnen jullie deze vragen beantwoorden zodat ik weer wat verder kan met haar. Alvast bedanktt ;)

Irma_Maandag

Re: wie kan mijn vragen beantwoorden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:12

Klinkt als een rugprobleem.
Ook is het voor verdere tips handig om te weten of ze wel omgeschoold is van draver naar rijpaard! Zo nee, dan mag je haar beschouwen als een groentje, die alles vanaf het eerste begin moet leren!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:13

Daantjee12 schreef:
hallo, ik heb een par vraagjes over mijn paard, Info: Angel is een 5 jarige draver merrie, ik heb haar ongeveer vanaf maart/april. in het begin was ze heel braaf en rustig, nu is ze heel erg verandert en is ze ook heel druk. (hier gaan ook sommige vraagen over.
hier komen ze:
1) angel gooit constant haar hoofd in de lucht of ze houd hem heel de tijd schuin(meestal vooral in draf) in stap valt dit mee. wat kan dit zijn(of waar licht de fout?

2) als ik haar om me been probeer te zetten doet ze dat niet. ze maakt of ineens een scherpe bocht. of ik heb geen stelling, wat kan ik hier aan doen?

3) als in wil aandraven op het begin wilt ze heel de tijd bokken, ook tijdens de draf. als ik haar daarna heb aangepakt en heb laten merken dat het niet mag doet ze het niet meer(alleen daarna nog met aanspringen in de galop) Is er een probleem??

de laatste ,4) als ik een bocht maak(ook bijv. met van hand veranderen) wilt ze vaak galoperen. ook op een volte, als ik geen stelling heb doet ze dit niet maar als ik wel stelling heb wel, Wat kan ik hier tegen doen??

hopelijk kunnen jullie deze vragen beantwoorden zodat ik weer wat verder kan met haar. Alvast bedanktt ;)

Niemand hier op bokt is helderziend maar zal een poging doen;

1; last van dr tanden/zadel? Na laten kijken dus
2; laat haar eens nakijken door een fysio, dan pas kun je verder kijken
3; nogmaals, laat je paard lichamelijk nakijken en laat nakijken of je zadel goed ligt!!

En verder les nemen!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:16

Jeanine84 schreef:
Daantjee12 schreef:
hier komen ze:

Niemand hier op bokt is helderziend maar zal een poging doen;

1; last van dr tanden/zadel? Na laten kijken dus
2; laat haar eens nakijken door een fysio, dan pas kun je verder kijken
3; nogmaals, laat je paard lichamelijk nakijken en laat nakijken of je zadel goed ligt!!

En verder les nemen!

oke dankje voor de antwoorden, voor een nieuw zadel ben ik aan het kijken(asl we weer geld hebben) en fysio wil ik idd wel is even proberen!! en les heb ik, nu alleen weer zomer stop ;(
maar bedankt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:17

Ik heb hetzelfde advies als hierboven. Laat hem eens goed nakijken door een dierenarts of fysio. En laat ook je zadel nakijken. Ga als je dat hebt gedaan aan de slag met een goed instructie.

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:31

Hoi,

Wat ik wel weet is dat het rijden op een draver heel anders is dan op een KWPN - er. Misschien moet je eens proberen om in contact te komen met andere mensen die een draver hebben. Een meisje dat vroeger bij mij op stal heeft gestaan heeft namelijk ook heel veel problemen met haar jonge draver gehad.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:41

ik heb zelf ook een draver gehad en die had der hoofd ook altijd scheef, blijkbaar lopen ze zo lekker haha, maar na wat trainen gaat dat er wel uit.

het aangalopperen met stelling zou kunnen duiden op het feit dat ze het gewoon zwaar heeft, en dat ze aanspringt om onder de druk uit te komen. Ik weet niet of ze op de baan heeft gelopen of dat ze van begin af aan als rijpaard is gebruikt?

het zou best kunnen dat ze ergens last van heeft, zeker als ze het ineens is gaan doen, ik zou der voor de zekerheid eerst na laten kijken en dan verder zoeken!

ik moet zeggen dat dravers wel aparte paarden zijn, dus als je iemand kent met ervaring is het een goed idee om daar hulp van te vragen!

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 06:45

Allereerst wil ik even zeggen dat ik heel erg mee ga met de rest: ik zou haar eerst laten nakijken voor dat ik verder zou gaan.
Ik heb zelf heel veel dravers omgeschoold naar rijpaard en dat valt idd niet altijd mee, het hangt er ook heel erg vanaf of ze al op de baan hebben gelopen of niet.
Vergeet niet dat dravers vanaf het begin moeten leren om voornamelijk alleen recht te lopen en nu wil jij haar omscholen en wil je dat ze buiging gaat aannemen. dat kan voor haar natuurlijk een beetje verwarrend zijn en ook heel erg moeilijk.
Ik zou alles met zoveel mogelijk rust op proberen te lossen. Probeer haar altijd in jouw tempo te laten lopen en niet in haar tempo.
Ze moet leren dat ze haar aandacht op jou gaat richten en dat rijden heel erg leuk kan zijn.

weet je waar ze vandaan komt en wat voor verleden ze heeft?

maar nogmaals ik zou haar eerst even na laten kijken om er zeker van te zijn dat ze geen pijntjes heeft ergens zodat je met een gerust hart je kunt storten op het rijden.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:39

Mijn draver had ook erg last van haar hoofd scheef houden, enzo het enige wat bij mij hielp is inderdaad les nemen en met een zacht contact rijden, niet in de mond kneepjes geven of wat dan ook...echt na ontspanning rijden..dit heeft echt veel geholpen bij me.

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:07

ik ga mee,

laat je paard nakijken :) om alles uit te sluiten .
sucses!!

kyrox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:05

Misschien rugproblemen?

Anders proberen veel naar voren te rijden en de ontspanning op te zoeken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:09

Mischien iemand in je omgeving met verstand erbij halen, en les nemen?
Je paard geeft héél héél héél duidelijk aan dat er iets niet lekker zit. Natuurlijk hoeft bokken niet altijd te betekenen dat ze pijn hebben, maar in combinatie met wat je paardje voor de rest doet, lijkt het me toch dat je paardje je probeert te vertellen dat er iets niet helemaal lekker zit in haarl lichaam, en dat ze daarom dus niet goed kan doen wat jij van haar vraagt.

Ik ga mee met de andere tips, en ik wil er aan toevoegen, lees veel op bokt, lees boeken, leer veel over paarden. Dan kun je dit soort dingen in de toekomst zelf oplossen. Sucses ermee!

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:36

FriesWytske schreef:
Ik heb hetzelfde advies als hierboven. Laat hem eens goed nakijken door een dierenarts of fysio. En laat ook je zadel nakijken. Ga als je dat hebt gedaan aan de slag met een goed instructie.

Ik raad iedereen aan om af en toe naar de fysio te gaan.
Ik rijd soms op een frieze hengst en die wilt NIET galloperen, je kon doen wat je wilde, hij deed het niet.
Wat bleek, z'n rug zat helemaal vast, hij kon het zowiezo bijna niet. Als we in de bak reden dan kon hij het niet
omdat hij z'n rug dan moet 'buigen' omdat je dan in een rondje gaat, want als ik op het strand met hem ging ging hij gewoon
voluit omdat hij rechtdoor kon. Dus naar fysio gegaan, nagekeken, behandeld.
Nu gaat het nog steeds moeizaam maar al stukken beter.

En veder vooral goede instructie! Dat kan je het beste helpen, wij kunnen alleen inschatten hoe we denken dat het probleem is aan de hand van jouw omschrijving,
een instructeur kan het zien.

Veel succes ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:38

Hoeveel biks geef je haar trouwens? Verder ga ik mee met bovenstaande reacties, gewoon even laten nakijken.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:44

Lastig verhaal, maar ik denk dat ik ook met de rest mee ga. Het klinkt als een probleem met buiging en stelling en volgens mij komt dat uit de rug. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen.

Ik heb een paard enorm zien opknappen van fysio en kraken....als je dat netjes bijhoudt heb je na een tijdje (in combinatie met een goed instructie) een fijn paardje!

Succes!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:55

Tja...je hebt een draver van 5...die gewend is om voor een sulky te lopen en wil er nu ineens dressuur mee gaan rijden.
Dat kan wel, maar daar is een hele lange weg voor nodig, dat gaat niet zo maar in een 1/2 jaar tijd.
Met andere woorden, je zal het paard moeten omscholen van "tuig" paard, naar dressuurpaard.
Begin eerst maar eens met longeren, als dat helemaal in orde is en het paard daar ontspannen kan lopen, kijk dan pas of je er op kan gaan zitten.
Het verkantelen van het hoofd, geeft aan dat het paard scheef is en dat is niet zo raar bij een draver omdat ze vaak op een kant worden gereden op de baan.
Alle adviezen van ander zadel enz. zullen niet helpen als het paard niet vw nw kan lopen en dus zijn rug kan gebruiken op een andere manier.
mijn advies..les, les, en nog eens les, maar wel van iemand die weet hoe je van een draver een dressuurpaard kan maken!!!