oefeningen om de achterhand er onder te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

oefeningen om de achterhand er onder te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:48

hallo,
wat zijn goede oefeningen om de achterhand er beter onder te krijgen? mijn paard loopt namelijk vaak erg op de voorhand.
groetjes!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:50

veel balkjes lopen is mij altijd vertelt zelf doe ik het ook gegelmatig 7 stuks

ik weet niet of dit helpt ik plaats daarom ook even een stipje

Ollie23

Re: oefeningen om de achterhand er onder te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:54

Ik weet niet wat voor nivo je rijdt, maar door middel van schoudervoor/shouderbinnenwaarts te rijden leg je de nadruk op het ondertreden van het binnenachterbeen van je paard. Hij moet in deze oefening meer gaan dragen. Probeer in het zijwaarts gaan ook eens overgangen draf-stap-draf te rijden. Begin met kleine stukjes schouderbinnenwaarts en bouw dat op. Waar je goed voor moet opletten is dat je paard niet versnelt in het zijwaarts gaan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:55

als je de zoekfunctie gebruikt kom je hier meer topics over tegen...

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:56

wat bij mij en mijn fries (enorm op de voorhand dus) goed helpt zijn veel overgangen rijden van stap naar draf en stap naar galop helpt ook goed, dan moeten ze ook hun achterhand goed gebruiken. Ook in de galop zelf veel verzamelen en terug rijden een paar pasjes, en dan weer vooruit.. zowel in draf als galop.

ik ben er veel mee vooruit gegaan!
(leuk meegenomen dat mijn friesje dus nu ook vanuit stap naar galop kan, als je dan toch nog eens in de M2 beland.. ;) )

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:41

bedankt voor de tips! zal gelijk eens mee gaan oefenen. balkjes draven doe ik al regelmatig, schouderbinnewaarts niet echt vaak, ga ik dus denk ik maar vaker doen ;)

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:45

Blokjes rijden.. Van F naar K recht oversteken en dan van H naar M en geen rond bochtje rijden maar echt een hoek, net zo lang uitbreiden tot het een kwartkeertwending is en je het ook kleiner kan (tot AC lijn ongeveer)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:55

Wat ik erg fijne oefeningen vind voor mijn racy heethoofd: veel overgangen en schijnovergangen (tempowisselingen), veel wendingen, rijd die wel zorgvuldig en zorg ervoor dat hij niet versnelt. Versnellen in de wending = onder het werk vandaan lopen en dat wil je niet, je wil juist dat hij zijn binnenachterbeen meer onder zijn gat gaat zetten. Verder wijken op de volte en wijken op de rechte lijn, ook daarbij moeten ze het binnenachterbeen meer gebruiken.

Maar voordat je hieraan begint moet je even checken of het paard wel op eigen benen kan lopen: kun je met 'm stappen en draven zonder dat hij wiebelt of struikelt? Anders moet je eerst aan de balans en de buikspieren gaan werken.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:15

nee ze struikelt en wiebelt niet ofzo hoor! maar dan gelijk nog een vraagje, ze versneld inderdaad heel snel, maar hoe netjes terugnemen?want ze trekt altijd zo vreselijk en als ik even niet oplet, trek ik ook en dat wil ik natuurlijk niet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:18

Lijkt me een balansprobleem, heeft mijn paard ook ;) Hij zoekt steun op het bit. Kun je haar terugnemen op je zit? Als ze gaat hangen: heel even loslaten en dan meteen weer normaal contact. Wat je dan dus eigenlijk doet is het paard voorover laten donderen, hij zal dan weer op z'n eigen pootjes moeten lopen om overeind te blijven. Eigenlijk is het een waarschuwing: "hee, opletten paard, zelf lopen en niet op het bit leunen" :Y) Te hard lopen en hangen mag gewoon niet, klaar.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:26

oke ik wist niet dat dat een balans-probleem is ;) maargoed dat wat jij zegt doe ik ook wel vaak, maar even loslaten, dan weer terugpakken of wat dan ook, ze gaat gewoon harder wanneer zij dat wil, niks helpt. op zithulpen reageert ze op die momenten ook amper/niet. ik heb wel priveles en dan vraag ik ook wel eens wat daarover, maar mijn instructrice snapt dan nooit waar ik het over heb, omdat ze in de les altijd super luistert ;) ik wist trouwens wel dat ze iets balansproblemen heeft, want ze zoekt altijd aanleuning bij de kant, broek kapot, knie zeer, daarvoor heb ik ook oefeningen (zoals binnenhoefslag lopen) en dat gaat ook al steeds beter!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:27

Zoals hierboven reeds vermeld, heel veel overgangen, schijnovergangen en tempowissels (telkens enkele pasjes "verzamelen" en "verruimen", van echt verzameld tot midden of uitgestrekte draf afh vh opleidingsniveau)
voltes spiraalsgewijs verkleinen en vergoten om het binnenachterbeen meer te activeren om meer gewicht te dragen
zijgangen, wijken in stap en draf, schouderbinnen in stap, draf en eventueel in galop (weer afh van het opleidingsniveau)
contragalop opbouwen van bv gebrokenlijn 5m of diagonaal van hand veranderen en dan de korte zijde tot een hele volte.

Dan opletten op je zit, als jij "op de voorhand zit" dan maak je je paard het heel moeilijk om meer op die achterhand te komen. Versnellen is vaak een teken van weinig evenwicht, door te versnellen neem jij meer contact in de mond en gaat al het waren mee helpen het paard z'n gewicht te dragen door als extra steunpunt te fungeren, dus goed rechtop in het zadel blijven en zoveel mogelijk op zit proberen terug te rijden, indien nodig even "trekken" aan de buitenteugel en direct weer loslaten, want trekspelletjes win je toch niet.

succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:29

TS, als reactie op je laatste post. Als je paard versneld en weinig of niet reageert op je zit, een kleine volte draaien met goed je benen eraan zodat ze verplicht wordt te vertragen en die achterhand onder te brengen
Dus algemeen voltes en slangenvoltes, samen met gebroken lijnen voor meer balans en rechtrichting
Laatst bijgewerkt door petitparis op 20-07-09 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:29

bedankt voor je tips!
Citaat:
want trekspelletjes win je toch niet.

dat klopt zeker weten :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:32

Heel veel overgangen rijden :) En dan snel achter elkaar, dus eerst bijvoorbeeld steeds een overgang maken bij iedere letter, en dan de afstand steeds meer verkorten.
Dat hielp wel bij mijn haf :j Die was ook nogal een voorhandhanger :+

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:34

even een kleine toevoeging: de laatste paar dagen heb ik hulpteugels gebruikt zodat ik haar iets beter onder controle heb, maar dit zal het effect van op de voorhand lopen denk ik versterken he? en als ik de oefeningen ga doen voor terugnemen , denk ik ook geen hulpteugel gebruiken he? want dan is het straks zonder hulpteugel weer helemaal puinhoop....
dat wordt dus vanavond weer zonder hulpteugel rijden :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:37

Wat voor hulpteugels heb je gebruikt?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:38

elastiek

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:40

slof en bijzetten geven idd extra steun, dus duiken ze mooi op de voorhand. beter wat "over tempo" laten lopen, maar actief vanuit de achterhand, dan traag met een achterhand die in slaap dommelt en wat achterna komt.
longeren met pessoateugel kan eventueel wel helpen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:42

dan hangt het af van hoe je hem bevestigd
Achter de oren door het bit, tussen de benen naar de singel geeft geen steun. Dwingt alleen een neerwaartse houding van het hoofd
Achter de oren door het bit naar de zweetbladen geeft steun

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:44

Ben er zelf niet zo voor om het paard meteen met het hoofd omlaag te vragen. Achterhand omlaag = voorkant omhoog. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je rijstijl :+ Als ik de TS was zou ik lekker zonder hulpteugels rijden :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:51

wat ik doe ik helemaal terug rijden tot hij op het randje stap/draf zit maar wel in draf blijven en blijven lichtrijden en dan in eenkeer middendraf dan weer heelemaal terug en dit kun je ook in galop doen dit doe ik zelf regelmatig bij allepaarden om de achterhand sterker te krijgen

had ik bij mijn eerste post helemaal niet meer aan gedacht:P

liefs

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:30

daar heeft mijn paardje die ik rij voor iemand anders ook last van. Ik rij nu veel schouderbinnen en buitenwaarts en sinds ik dat doe gaat het echt stukken beter

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:27

Hangt wat mij betreft van de conditie, ervaring en leeftijd van het paardje (en de ruiter!) af. De een zal ik aanraden schoudervoor te rijden op beide handen in combinatie met veel overgangen en schijnovergangen, bij de ander alleen overgangen en schijnovergangen en bij weer een ander mischien een hulpteugel als een Thiedemann of een Gogue, in combinatie met rijtechnische oplossingen. Let bij dit soort trainingen wel goed op dat je je paard niet overvraagt, veel overgangen rijden is zeker in het begin zwaar voor het paard dus pas je trainingstijd erop aan. Zeker als je paard lekker gewend is op de voorhand te sjokken.

Aangezien ik je niet ken zou ik het als ik jou was en als je geen instructie hebt voorlopig houden bij overgangen (stap-draf; draf-stap; stap-halt; halt-stap; halt-draf; draf-halt en later stap-galop; galop-stap; galop-halt; halt-galop) en het binnen de gangen schakelen (arbeidsgang-middengang; middengang-arbeidsgang; gecontroleerde tempowisselingen binnen de gangen, achterwaards) en veel figuren en wendingen rijden en vooral je hulpteugels lekker in de kast laten. Als je instructie hebt overleggen met het lesgeefmens.

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:54

veel tempowisselingen :) van bijv. verzamelde draf naar uitgestrekte draf. en zo ook in stap en galop.