Ik kan mijn handen niet stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjips

Ik kan mijn handen niet stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:53

Hoi,

Ok, ik heb even een vraagje. Ik heb namelijk altijd een probleem waar mijn instructeur mij dan op wijst.
Bijna altijd kan ik mijn handen maar niet stilhouden. Ook al ben ik mij daar bewust van het lukt me gewoon niet.
Het wordt de laatste tijd toch al flink minder maar misschien hebben jullie nog tips.
Maar volgens mij wordt het ook alleen maar erger als ik er op let.
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven zodat ik mijn handen wat beter stil kan houden
8-)

TJolieke

Re: Ik kan mijn handen niet stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:07

Handen netjes rechtop, duimen dus aan bovenzijde, stokje/zweepje met beide duimen vasthouden. Zorg dat er ca. 15-20cm ruimte is tussen je beide handen dan kun je nog makkelijk sturen.

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 18:26

TJolieke schreef:
Handen netjes rechtop, duimen dus aan bovenzijde, stokje/zweepje met beide duimen vasthouden. Zorg dat er ca. 15-20cm ruimte is tussen je beide handen dan kun je nog makkelijk sturen.

Moet je je zweep met beide duimen vasthouden? dan doe ik dat al jaren fout

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:52

Je moet je handen nooit helemaal stil houden ; als je een overgang naar galop maakt moeten je handen meegeven en wat meer teugel geven. In een auto rij je ook niet weg met de handrem erop. Trouwens hoe beter je paard gaat lopen (nageeflijk, achterhand eronder ; verende rug) : hoe netter jij kan zitten, want een paard met goed ruggebruik zit gewoon veel lekkerder. Vaak is het zo dat de ruiter pas wat netter gaat zitten als het paard eerst wat beter loopt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:17

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt: je 'stuitert' wat teveel met je handen? Meebewegen moet namelijk altijd.
Ik heb er zelf ook een tijd last van gehad, nu gaat het wat beter. Bij mij wordt veel opgelosten door goed achterover te zitten. Niet hangen, maar echt rechtop, klein beetje achterover. Daardoor gaat mijn pony beter lopen, zit ik stiller en kan ik mijn handen ook beter stilhouden. Verder is nageeflijk rijden ook veel fijner, maar voor een goede nageeflijkheid moet je ook gelijk je handen stil kunnen houden. Als je het overigens wat wil oefenen moet je je hand niet te breed, maar juist wat dichter bij elkaar brengen. Niet hoog, maar dicht bij elkaar. Dan kan je van jezelf zien wat je precies doet, en kan je gaan kijken: beweeg ik alle kanten op of beweeg ik mijn handen teveel mee met mijn armen. Op die manier kan je aan je zit werken: schouders recht, handen stiller en nageeflijkheid. Hopelijk kan je hier wat mee, succes!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:45

Af en toe "zitles" wil ook wel eens helpen om een meer onafhankelijke zit te krijgen. Iemand anders je paard laten longeren als jij erop zit, en dan zelf geen teugels in handen houden. Lekker gymnastieken op je paard: armen gestrekt vooruit, opzij, omhoog, draaien etc.
In stap, draf en galop. Goede oefening trouwens voor elke ruiter.

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:01

Ik ken een instructeur die bij een meisje bij me in de les klitteband tussen het zadel en dr hand had gedaan. Hoe? geen idee! Maar elke keer als je het klitteband hoorde scheuren wist zij dat ze stiller moest zitten, en het werkte nog ook! Op de een of andere manier lukte het meebewegen wel, ze kon dr handen alleen niet omhoog doen. Wieweet een experimentje waard ;)

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:11

Heey
Zorg ervoor dat je handen en onderarmen in het verlengde van je teugels zitten
Dat klitteband is wel een grappig idee! :P
Succes ermee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:54

tjips schreef:
TJolieke schreef:

Moet je je zweep met beide duimen vasthouden? dan doe ik dat al jaren fout

Hey tjip,

Nee hoor;) Dit is een trucje zodat je handen iig op dezelfde lijn bewegen. Is een goeie manier om te leren rijden met 2 handen (en dus niet teveel met één teugel) misschien dat het ook wel een beetje werkt om je handen stil te houden, aangezien ze toch iets minder vrijheidsbeweging hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:06

Dit is idd niet zo makkelijk, en er zijn er heel veel ruiters die daar problemen mee hebben, je bent dus zeker niet alleen met dit probleem.
Maar de vraag was , hoe los je het op.
En jaaaaa das nie makkelijk, heel veel oefenen, en mssn wel jaren verder, maar er werden hier echt al goede dingen aangehaald, probeer wat uit, laat steeds een lesgever je erop wijzen, want zelf alleen lukt het meestal bijna nooit.
Ik zeg soms tegen de ruiters probeer een paar haartjes van de manen mee tussen je duim en teugels vast te houden en wanneer je moet lossen beweeg je teveel. Dus gewoon proberen zo lang als mogelijk is die haartjes vast te houden en tegelijk wel verder sturen en je paard dus zelf sturen natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:15

Ik worstel er ook mee, het is echt lastig.
Het heeft te maken met een stukje vering houden op de scharnierpunten van je armen (pols, elleboog, schouder) dus goed hoek houden in je elleboog en alles goed ontspannen en elastisch houden. Daarnaast moet je een goede vering hebben in je onderrug en je bekken goed mee laten volgen (en daar mankeert het bij mij aan).
Van mijn instructeur moet ik in de training thuis mijn handen hoog en breed dragen, omdat de beweging dan eerder mee met het paard is (voor-achter), dan zoals bij lage handen op en neer. Zo hinder ik in elk geval mijn paarden minder terwijl ik oefen om soepeler te worden.
Probeer ze in elk geval niet geforceerd stil te houden, dan zet je schouders en/of ellebogen op slot en ga je helemaal bewegen.

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:10

Okee,, dankjewell!!!
Morgen begint mijn ponykamp dan word ik er iedere keer als ik het fout doe op gewezen en kan ik er extra goed aan werken.
ik zal er op letten en misschien dat ik thuis met klittenband kan gaan werken en dat een vriendin of mijn vader even op mijn handen let. Want als ik er zelf op gal etten gaat het helemaal fout.
Dankjewel!!!! :D