Wat doe ik fout? Wie kan mij helpen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Salvira schreef:Zit die ergens vast?
En misschien helpt het als je met je zweepje een klein tikje geeft op de buiten schouder.
En gebruik goede stelling.
jumpiewumpie schreef:Salvira schreef:Heb je ook de juiste stelling?
En is dat zijn moeilijke kant of zo?
Ik heb juiste stelling.
En het lijkt alsof hij twee moeilijke kanten heeft,
maar links is zijn betere kant,
langs daar loopt hij ook verder weg naar buiten...
Wat ook een goede oefening was bleek om op het rechte opzij te stappen, het idee van wenden alleen dan voor kromme ponies
, op buitenrit kun je dit oefenen: rijd in de berm, geef rechterbeen, rechterteugel, gewicht wat op links, en je loopt op de weg. Dan linkerteugel, linkerbeen, gewicht wat op rechts, en je gaat weer terug naar de berm. Zo leert het paard begrijpen wat zijwaartse beenhulpen zijn. De pony is pas 6, hij moet nog veel leren. Wees geduldig. Veel succes! hestejente schreef:En als je met je zit stuurt in plaats van met je benen en teugels? Binnenheup naar voren, binnenschouder naar achteren, wat meer gewicht op je binnenbeugel, kijken waar je heen rijdt. Zo heb ik een paar maanden rondgereden, mijn paard snapte niet wat ik met binnenbeen bedoelde en ging er alleen maar van rennen. Op de manier die ik boven beschreef wendde hij wel, heel langzaamaan ben ik toen steeds meer binnenbeen gaan geven, eerst gewoon binnenbeen tegen de vacht aan, en dat opgebouwd tot normale beenhulpen. We rijden inmiddels schoudervoor zonder noemenswaardige problemenWat ook een goede oefening was bleek om op het rechte opzij te stappen, het idee van wenden alleen dan voor kromme ponies
, op buitenrit kun je dit oefenen: rijd in de berm, geef rechterbeen, rechterteugel, gewicht wat op links, en je loopt op de weg. Dan linkerteugel, linkerbeen, gewicht wat op rechts, en je gaat weer terug naar de berm. Zo leert het paard begrijpen wat zijwaartse beenhulpen zijn. De pony is pas 6, hij moet nog veel leren. Wees geduldig. Veel succes!
In het begin zal hij als een plank door de bochten gaan, geeft niks, als hij maar met je meewerkt door de goede kant op te lopen. Het heeft bij ons zeker twee maanden geduurd voordat de wendingen ergens op begonnen te lijken, ik heb me ernstig afgevraagd of het ooit wel zou lukken maar heel langzaamaan merk je vooruitgang
Als hij harder gaat lopen: gewoon rustig terugnemen. Wees duidelijk, de pony moet het nog leren. Heb ook heeeeeeel veel geduld, als de pony zijn best doet moet je daarmee tevreden zijn. Als je ongeduldig wordt en hem straft (terwijl hij de hulp misschien gewoon niet eens begrijpt) zal hij bang worden en dat is niet de bedoeling. Ook al denk jij: stomme pony, waarom snap je het nou niet?, blijf rustig, wees consequent. Hoe rustiger en duidelijker jij bent, hoe sneller de pony het zal snappen namelijk.
) hestejente schreef:Veel succes! Het is leuk en het geeft voldoening om een paard een oefening te lerenIn het begin zal hij als een plank door de bochten gaan, geeft niks, als hij maar met je meewerkt door de goede kant op te lopen. Het heeft bij ons zeker twee maanden geduurd voordat de wendingen ergens op begonnen te lijken, ik heb me ernstig afgevraagd of het ooit wel zou lukken maar heel langzaamaan merk je vooruitgang
Als hij harder gaat lopen: gewoon rustig terugnemen. Wees duidelijk, de pony moet het nog leren. Heb ook heeeeeeel veel geduld, als de pony zijn best doet moet je daarmee tevreden zijn. Als je ongeduldig wordt en hem straft (terwijl hij de hulp misschien gewoon niet eens begrijpt) zal hij bang worden en dat is niet de bedoeling. Ook al denk jij: stomme pony, waarom snap je het nou niet?, blijf rustig, wees consequent. Hoe rustiger en duidelijker jij bent, hoe sneller de pony het zal snappen namelijk.
Heb je wel met andere paarden les, bijvoorbeeld op een manege? Wat je daar leert kun je namelijk ook in praktijk brengen met je verzorgpony, en misschien dat je instructeur je zelfs wel tips kan geven voor het rijden op je verzorgpony. Blijf alsjeblieft wel lessen ergens, daarmee voorkom je dat er fouten in je rijden sluipen (zoals bij mij toen ik een verzorgpaard had en geen les meer kreeg)
jumpiewumpie schreef:Ik heb een klein A-pony'tje (6 jaar, kruising van shetlander en welsh) die maar niet om mijn binnenbeen buigt.Telkens wanneer ik een volte maak loopt hij helemaal weg naar buiten, en ookal druk ik met mijn buitenbeen en hou ik mijn buitenteugel eraan, hij blijft het doen!
jumpiewumpie schreef:Ik heb een klein A-pony'tje (6 jaar, kruising van shetlander en welsh) die maar niet om mijn binnenbeen buigt.Telkens wanneer ik een volte maak loopt hij helemaal weg naar buiten, en ookal druk ik met mijn buitenbeen en hou ik mijn buitenteugel eraan, hij blijft het doen! Hij is lichamelijk helemaal in orde en het zadel past ook goed... Dit is erg jammer want voor de rest is hij heel braaf en zou het heel goed doen op dressuur en springwedstrijden.
Wat doe ik fout? Wie kan mij helpen?