Angst gekregen voor paardrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ__

Angst gekregen voor paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 23:49

Ik rijd nu ongeveer 9 jaar,en het heeft altijd goed gegaan,paardrijden.
Maar omwille van een peesblessure van mijn paardje heb ik al 2 jaar niet meer gereden.
Nu moet ik zeggen,
Daarvoor ging het goed,
maar werd het ook steeds erger,
ik ging me bijvoorbeeld bij alles wat lawaai maakte voorstellen dat mijn paardje ervandoor ging gaan.
en ging ook steeds naarvoor zitten dan,uit angst,wat mijn paardje zo zenuwachtig maakte dat ze er dan ook echt vandoor ging.
Voor derest ging alles prima,alleen mijn angst was wel vervelend.
Ik ben niet bang van mijn paardje,absoluut niet,zij is mijn schatje,en ik vertrouw haar meer dan alles.
Maar ik ben zo bang geworden van rijden.
Zeker nu,nu het 2 jaar geleden is.
Mijn eigen paardje kan niet meer rijden,door die blessure,

Dus ik heb besloten om een paar lesjes te nemen op manegepaardjes eerst,om het terug gewoon te worden.
Maar zelfs op die manegepaardjes maak ik me heel de tijd druk.
Ik ga me heel de tijd dingen voorstellen,zoals 'oh nee,nu gaat hij er vandoor gaan,' of 'nee,nu komt er iets aan en hij gaat erg schrikken'
Na een tijdje gaat het dan wel weer,maar nog niet helemaal zorgvrij.
Ik weet dat je moet paardrijden met je verstand,
maar dit is niet meer verstand,
ik ga mezelf nog eens verongelukken met zo heel te tijd te denken,
dat is gewoon levensgevaarlijk als je zo gaat paardrijden.

Ik rijd heel erg graag,en de angst word ook elke keer wat minder,
maar weten jullie mischien iets? :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:53

Zo vaak mogelijk erop klimmen en je verstand op nul zetten! Denk alleen aan het rijden dan ;). Ik ben in januari van mijn paard gevallen en had mijn arm gebroken. Ook flink geschrokken. Gelukkig mag ik op paardjes van stal rijden. Dat is even wennen, maar probeer niet aan enge scenario's te denken. Denk aan je houding en blijf oplettend. Dat is het belangrijkste, als je rustig handelt als je paard schrikt heb je er meer aan dan dat je gaat paniekeren. En daarnaast, de paarden voelen ook dat je bang bent.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 06:13

Ik ben 40, ben net begonnen met paardrijden, heb daarvoor nooit gereden. Mijn dochtertje van 9 rijdt al een jaar. Ik ben ook bang. Maar als zij rijdt, let ik gewoon op haar houding, want anders denk ik steeds dat haar iets gebeurd. Ze is er al eens afgevallen (eerste groepsles, paard moest steeds niezen), gebeten, getrapt en in galop er vandoor gegaan (kleine bak gelukkig).
Als ik zelf rij, luister ik goed naar de instructrice en let ik (extreem misschien, maar het helpt voor mij) op m'n houding.
En zoals al gezegd is, als je angstig bent, voelt een paard dat.

Suc6!

Babsie_Flash

Re: Angst gekregen voor paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:09

Gewoon als eerste beginnen waar je je wel prettig bij voelt (het minst eng). Stel dat is op een manegepaard stappen terwijl iemand het paard vast houdt, moet je dat doen. Als je dat niet meer eng vindt iets meer proberen: aan de longe stappen, draven, etc.
en niet 1x per week, maar elke dag. Zo krijg je snel je zelfvertrouwen terug

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:21

Geef dit vooral door een degene van wie je les krijgt en neem wat privé lessen.Is wel duurder maar dan kan alles in je eigen tempo :j

Ik zal je even een pb sturen,weet een fijne stal voor je voor een cursus ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:44

Och... je bent maar één van de miljoenen mensen die zich het plezier in het leven laten ontnemen door zich zorgen te maken over wat mogelijk in de toekomst zou kunnen gebeuren.
Probeer te leren leven in het 'NU'. Probeer te genieten van het 'moment' ! *D

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:21

Probeer je te ontspannen als je rijd.
En misschien kan je als je paard vast staat er gewoon op gaan zitten.
En je moet deken: 'Ik kan het'
En net zoals @ Jannepauli zei Probeer te leren leven in het 'NU'. Probeer te genieten van het 'moment' !

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:48

Ja inderdaad, je kan overal wel bijgaan stilstaan, maar dan heb je geen leven meer ;). Je kan ook onder een tram lopen ipv je paard vallen. Geruste gedachte :D

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:10

Begin met kleine stapjes en stel kleine doelen. Bedenk bijvoorbeeld: vandaag ga ik me ontspannen in stap. Draven hoeft niet, galopperen niet en je houding en die van het paard mag je ook even vergeten. Let daarbij goed op je adem en zorg vooral dat je goed uitademt. Zing eens een liedje, laat een stalgenootje (als je die hebt) een paar rondjes naast je stappen om te kletsen en merk dat je ontspant en hoe fijn dat zit.

Als dat lukt ga je weer een stapje verder, een paar rondjes draven bijvoorbeeld, en probeer je opnieuw je te ontspannen. Hoe groot/klein de stapjes zijn hangt van jou af. Laat je niet opjagen, trek je niets aan van wat anderen verwachten/roepen en bedenk: paardrijden is leuk!

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:21

Hey! Ik ben het helemaal met Lysander eens. Een vriendin van mij heeft hier ook lang last van gehad. Je kunt wel zeggen: 'Je moet gewoon niet denken aan wat er fout kan gaan', maar dat kun je helemaal niet zelf beïnvloeden. Dat gebeurt gewoon.

Gewoon lekker kletsen op het paard heeft haar ook heel erg geholpen. Anders ben je te veel bezig met de misschien wel enge dingen in je omgeving. En, doe rustig aan!

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:22

oh heel herkenbaar!

ik kan ook hele senarios in me hoofd voorbij zien flitsen
ik vertrouw mijn paard ook 100% maar toch af en toe zie je van die beelden in je gedachte voorbij flitsen , zo van wat als?
maar dit had ik op den duur niet alleen met paardrijden maar met alles en dat is geen pretje :(
bij mij lag het ook een stukje aan onzekerheid en geen vertrouwen hebben in mezelf, ben daarvoor ook onder behandeling geweest reiki enzo ;) en nu gaat het super!!!
zoek de rust in jezelf , alles heeft een reden :D
doe gewoon lekker je ding met je paard en rij met je hart :D
sucses!

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:25

wat lysander zegt klopt ook helemaal!
mijn moeder heeft mij daarin zoveel geholpen.
gewoon savonds laat als er niemand was ging ik op mijn pony zitten en alleen stappen en een uur lang met me moeder kletsen :D (want ik schaamde me dat anders iedereen me aan ging kijken)
maar dat is idd een goede tip!!