Paard te klein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesjepaarden

Paard te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 23:47

Hoi allemaal,

Sorry als ik het verkeerd geplaatst heb :o

Ik ben van plan een paardje te kopen. Dit omdat ik mijn examenjaar inga, dus bijna klaar ben met school en daarna een vervolgopleiding te doen met paarden. (Te denken aan: paardenhouderij, instructrice etc.) Ik rij op dit moment op een manege, en af en toe rijd ik een paard bij. Ik wil heel graag een paardje kopen van de manege waar ik nu rijd. Dit omdat ik een speciale band met haar heb. (Te denken aan een zwaar verleden waarbij dit paard een steun is) Ook ben ik een van de weinige die goed met haar overweg kan. Bij het poetsen trapt ze en bijt ze, maar niet bij mij. Ik kan heel veel met haar, wat andere mensen niet kunnen. Nou heb ik het er een met een aantal mensen over gehad. Mn vader vind haar te klein, en mn beste vriendin die nu ong 9 jaar rijd en zelf een paard heeft vind haar super bij mij passen. Mn instructrice spoorde mij laatst zelfs aan om te kopen. Eventjes wat informatie over het beestje:

Naam: op de manege wordt ze Charlie genoemt, maar in het paspoort staat Savanne
Geslacht: Merrie
Ras: Kwpn'er
Leeftijd: aan haar naam te zien, ong 9 jaar
Schofthoogte: E-pony/Paard. In haar paspoort staat paard, zo is ze geschat, maar helaas is ze iets te klein gebleven. Dit is ook te zien aan haar bouw.

Genoeg gepraat, hier de foto's:
(helaas zijn het wel linken, de foto's zijn te groot voor bokt :+ )

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01369.jpg
Hier zit ik alleen wel lekker onderuitgezakt :o

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01370.jpg
Soms kun je heet druk zijn met kleding enzoo :+

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01375.jpg
Wel een donkere foto

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01376.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01381.jpg

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01383.jpg
Zonder zadel, let niet op mn tenen

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01384.jpg
Nog een zonder zadel, hier kun je duidelijk mn beenlengte zien

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... C01388.jpg
En nog een naast Charlie

Wat vinden jullie ervan?
Groetjes Jessica

LisaB

Re: Paard te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:55

Ik vind haar helemaal niet zo klein lijken, je past er prima op.
Wat zijn je verwachtingen voor de toekomst kwa rijden? Wil je graag de sport in? en wil je dan dressuren of springen?
Wat zijn de eisen voor je opleiding?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:59

Ik vind je juist mooi passen, niet te groot in ieder geval :)
Als het allemaal financieel ed. te doen is: zou ik haar kopen :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:05

hier is een centraal topic voor :o
maar past idd wel :)

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 00:12

@LisaB
Een beetje wedstrijden rijden, ong tot m2, zoiets. Af en toe thuis een sprongetje maken, puur ter afwisseling. En verder lekker buitenritten naar de Lek, ik woon daar vlakbij:D Voor sommige opleidingen heb je min nodig 1 wp in de m2, dus vandaar. Ik zelf zat te denken aan Orun enzoo..

@x_marr: Financieel, daar ben ik mee bezig. Maar op het platteland is het moeilijk aan een baan te komen.

@Tat_jana: Dat wist ik niet, sorry :+

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:16

Laatst bijgewerkt door DUDIEFOREVER op 18-07-09 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:16

Ownee hoor! dit ziet er netjes uit.
Niet te klein en niet te groot. Zelf rij ik met mijn 1.75 op een haflinger van 1.43 voor het mooie beeld is het iets te groot maar haal haar niet uit balans.

Vind het er mooi uit zien. Alleen het zadel is wel wat te klein voor jou lijkt het. Ik weet niet ofdat je het zadel zo mee koopt?
Als je haar zou kopen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:19

Ziet er leuk uit op de foto’s.
Ik vind het belangrijk om op je gevoel af te gaan.
Wel eerst even goed nadenken wat je precies met je paard wilt doen. Niet dat je straks wedstrijden wilt rijden en je paard blijkt niet geschikt voor die tak van sport.
Ik ken mensen die een dravertje hebben gekocht, er dressuurwedstrijden mee zijn gaan rijden, maar in de L werd het toch wel lastig voor het beestje. Toen stonden ze voor de lastige keus, doorgaan met wedstrijden met dit paard, stoppen, of een ander paard kopen. Ze zijn veel om het paard gaan geven en die doe je toch niet zomaar weg. Nu rijden ze geen wedstrijden meer en hebben het paard gehouden.
Ik vind hem op de foto’s niet te klein lijken, maar overleg dat even met je instructrice en meer mensen die verstand van paarden hebben. (en jullie “live” gezien hebben)
Zoek wel even goed uit hoe oud ze is, en laat haar door een dierenarts keuren, die kan ook schatten hoe oud ze is.
Hoelang staat ze op de manege? Hoe oud ben je zelf? (groei je nog veel?)
Voor een opleiding vragen ze soms ook een minimum hoogte, dit lijkt me ook belangrijk om uit te zoeken voor je haar koopt. Ook voor de ORUN is een minimum hoogte vereist.
Ik neem aan dat je met je ouders afspraken gemaakt hebt en dat je het financieel rond hebt? Dat is natuurlijk wel heel belangrijk, dat je niet je paard moet verkopen omdat je het niet meer kunt betalen. Een baantje op het platteland is misschien lastiger, maar een stalling moet makkelijker te vinden zijn dan in de stad.

Veel plezier ermee! Als je een speciale band hebt geeft dat natuurlijk een extra goed gevoel wanneer ze van jou is…! :(:)

Ik heb zelf 7 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekocht. Die heb ik nog steeds en ik heb er nooit spijt van gehad!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:04

Helemaal niet te klein hoor, je past er goed op.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:23

Neehoor, past prima :j

Hou er wel rekening mee dat je voor de Orun 2 iig een paard mee moet nemen dat minimaal 1.60 is.. Ik weet haar precieze stokmaat natuurlijk niet, maar tis even een klein tipje ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:45

Je past er mooi op, maar met deze mag je niet naar de ORUN en als je sportambities hebt (in de dressuur) is het ook interessanter een paard te kopen van minimaal 1,65. Ik weet niet of het paard qua rijden erg verbroddeld is op de manege maar hou er ook rekening mee dat het dan toch wel even tijd kost voor het diertje soepel en sterk genoeg is, reken best maar wat jaartjes voor die M2. Misschien ga je best wat tijd kwijt zijn met het corrigeren van het paard en oplossen van blokkades.

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:53

Ik vind haar zeker niet te klein voor je hoor :)

Bedenk je wel dat áls je haar gaat kopen en je moet een wp in de M2 halen dat dat wel tijd gaat kosten.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:27

Hmm. Dat is echt een kwestie van gevoel. Het past met gemak. Te groot ben jij niet. (of het paard is niet te klein).
Zoals ik het begreip hou je veel van dit paard en moet je niet spijt krijgen later haar te hebben laten gaan.
Alles kost tijd en binnen een jaar ben je niet het M2 met winst in.
En voor de rest is wat Urielle zegt wel heel erg waar.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 23:29

@ Urielle & Femke16 & Evoos: Die tijd heb ik er voor over. Sterker nog, ik heb alles over voor dit beestje, alleen omdat ik nu nog geen baan heb, kan ik het financieel nog niet rond krijgen. Maar zodra ik het financieel rond kan krijgen ga ik het zeker proberen. Het is voor mij een speciaal paard. Met een band en een klik die ik nog nooit met een ander paard heb meegemaakt. En inderdaad, ik wil er later zeker geen spijt van krijgen

@ de rest;) Ze staat nu 2,5 jaar op de manege. Er is wel een beetje mee geknoeid, maar met goede omscholing heb ik er veel vertrouwen in. Het beestje heeft wel potentie, niet voor het Z maar ze moet het zeker tot de M moeten kunnen schoppen. Wat ik denk is dat een goede instructrice ook heel erg belangrijk is.

Maar allemaal bedankt voor de reacties...

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:15

nee hoor zeker niet te klein.. je kan er goed op hoor.. succes ermee

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:26

Op YRT is een centraal topic over te groot of te klein. Je kunt je vraag daar stellen ;)

Ik zal dit topic op slot zetten.