Hoe leren wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Hoe leren wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 19:51

Hallo allemaal :D

Ik heb eigenlijk altijd jonge en groene paarden (door)gereden. Die ik dan tot de basis reed en nageeflijk liepen.
Daardoor heb ikzelf verder nog geen bijzondere dingen geleerd zoals wijken.
Ik heb het zelf wel is uitgeprobeerd, maar dat lukte me nooit en omdat ik dat dan nog wel link vind deed ik dat niet meer.
Iemand heeft me wel is willen helpen, maar ook dan lukte het niet :+ misschien een paar kleine stapjes, maar merendeels over de schouder of ze deden iets wat ik juist niet wilde. :Y)

Ik heb het wel op internet opgezocht en ik heb een boek gekocht met allerlei oefeningen en het klinkt dan zo simpel, maar in de praktijk is het toch lastiger :o
Sinds kort heb ik les op een Z dressuurpaard. Met de gedachte dat het makkelijker zou gaan op een paard die het zelf al goed kan.
Heb nu 1 les gehad en toen een stukje geprobeerd maar het wilde nog niet echt lukken.

Ik begin bang te worden dat ik het gewoon nooit zal leren :+

Dus ik vroeg me af wat jullie methodes zijn? misschien komt het nog wel goed met de lessen maar ik sta open voor wat jullie doen en dan kan ik zelf misschien ook uitproberen wat voor mij werkt :D

Ik wil het gewoon heel graag leren omdat het toch iets heels belangrijks is binnen het rijden.

marrlinde

Re: Hoe leren wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:54

gewoon proberen, en als het even lukt, blijven oefenen :D er komt een dag dan lukt het je :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:55

Tja, wat geef jij voor hulpen als je gaat wijken?

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:57

hte zal nooit in een keer lukken, dit is gewoon, trainen, trainen trainen!
Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:03

Wat je moet doen is eerst eens op een paard gaan zitten dat het goed kan. Als je weet wat je moet voelen word het al een stuk makkelijker om het over te brengen op een paard dat het nog niet kan.
Dan moet je tevreden zijn met hele kleine stukjes, dus 3 passen zijn al prima in het begin.
Nog een leuke trukje is de keertwending om de voorhand op de hoefslag.
Let wel..de VOORHAND!! Je duwt dus eigenlijk stapsgewijs de kont van het paard een 1/2 rondje om en staat dan de andere kant op. Hier leren ze dan om te wijken voor kuitdruk.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:05

Om het wijken aan te leren, kun je deze ook oefenen door van de binnenhoefslag naar de hoefslag te gaan (=gemakkelijk voor het paard) of door een 10 of 15 meter volte zijwaarts groter te maken (=ook gemakkelijk voor het paard). Het is in beide voorbeelden voor het paard de makkelijkste en meest natuurlijke methode; het paard zal nl liever op de hoefslag lopen dan op de binnenhoefslag (want dan heeft ie steun van de wand) en een volte groter maken is ook fijn (want dan hoeft ie zijn lijf minder te buigen en zijn benen treden wat gemakkelijker door dan op een kleine volte).Kortom; eigenlijk situaties die het paard zelf al zou kiezen, alleen geef jij hierbij nu de hulp voor het wijken. Bovenstaande kun je steeds meer uitbouwen, totdat ie het echt onder de knie heeft. (Dan kun je zelfs wijken vanuit de hoek/hoefslag naar de A-C lijn toe, ipv anderom; een mooie bevestiginsoefening!)

Zoals x_Marr vraagt: hoe geef je de hulpen en wat gaat er precies mis? Loopt het paard niet zijwaarts weg? Scharen zijn benen niet? Rent ie vooruit weg?
Herken je het juiste gevoel, door het op een ervaren paard te hebben geoefend? Het Z-paard zal als het een echte leermeester is enkel wijken als jij de hulp goed geeft. Doe jij het verkeerd, dan zal ie je heel andere oefeningen leren ;)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:10

Irma_Maandag schreef:
Om het wijken aan te leren, kun je deze ook oefenen door van de binnenhoefslag naar de hoefslag te gaan (=gemakkelijk voor het paard) of door een 10 of 15 meter volte zijwaarts groter te maken (=ook gemakkelijk voor het paard). Het is in beide voorbeelden voor het paard de makkelijkste en meest natuurlijke methode; het paard zal nl liever op de hoefslag lopen dan op de binnenhoefslag (want dan heeft ie steun van de wand) en een volte groter maken is ook fijn (want dan hoeft ie zijn lijf minder te buigen en zijn benen treden wat gemakkelijker door dan op een kleine volte).Kortom; eigenlijk situaties die het paard zelf al zou kiezen, alleen geef jij hierbij nu de hulp voor het wijken. Bovenstaande kun je steeds meer uitbouwen, totdat ie het echt onder de knie heeft. (Dan kun je zelfs wijken vanuit de hoek/hoefslag naar de A-C lijn toe, ipv anderom; een mooie bevestiginsoefening!)

Zoals x_Marr vraagt: hoe geef je de hulpen en wat gaat er precies mis? Loopt het paard niet zijwaarts weg? Scharen zijn benen niet? Rent ie vooruit weg?
Herken je het juiste gevoel, door het op een ervaren paard te hebben geoefend?

Als ik de linkerkant op zou willen gaan drijf ik met mijn rechterbeen, inkorte impulsen achter elkaar en ik probeer ook mijn gewicht daar op te verplaatsen. Wat ik met mijn teugels dan moet doen vind ik lastig.. en ik ga volgens mij ook vaak gewoon te veel nadenken waardoor ik veel te veel doe en ga verkrampen ofzo en scheef zitten :+ dus meestal lopen ze over de schouder, of ze doen gewoon niks, verschillend eigenlijk :o
Ik heb dus nog maar 1x op dat Z paard gelest, en heb het nog niet echt gevoeld, ik hoop dat dat snel gaat komen haha :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:18

Als het om de groene paardjes gaat: over de schouder wegvallen is natuurlijk nog lang geen correct wijken, maar is al wel een reactie op je éénzijdige kuithulp. Dat stukje begrijpen ze dus al ;)
Van hieruit kun je onder begeleiding verder werken, nadat je op het leerpaard hebt gevoeld hoe het echt moet!

Ik kan je wel een hele uitleg gaan geven over de juiste hulpen en wat je ter correctie moet doen, maar dat is teveel afhankelijk van de situatie, die ik van hieraf niet kan zien en beoordelen. Zet ik de tekst hier wel neer, en ga je lopen experimenteren, dan is de kans véél groter dat het op prutsen aankomt.
Je leerpaard is echt je beste voorbeeld; die kan het je het allerbeste leren! Onder begeleiding kun je met deze crack zelfs oefenen wat er gebeurt als je je gewicht verplaatst, of je handen anders houdt.... kun je zomaar ineens -per ongeluk, want je geeft de verkeerde hulpen!!- een appuyement of travers rijden....hmmm, dat was niet de bedoeling....: dus moet het anders.... kun je héél veel van leren, meer dan namens ons vanaf de pc.

Veel leerplezier! :D

Slinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:55

Leuk dat je op een Z-paardje de fijne kneepjes onder de knie mag krijgen! Daar leer je veel van.

Zoals eerder gezegd: een goed oefening is het openen van een volte, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook weer sluiten.

Als ik ga wijken leg ik mijn binnenbeen ietsje naar achter, met m'n gewicht iets naar buiten (de kant waar je dus naar toe wilt gaan). Hierbij oppassen dat je paard niet naar buiten valt, als dat gebeurd, begrens dan met je buitenteugel en buitenbeen. En natuurlijk blijven oefenen en het leuk houden: wijk bijvoorbeeld van verschillende plaatsen.

Succes!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:14

Laat je ons nog even weten hoe de les op het Z-paard gaat?

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:58

Irma_Maandag schreef:
Laat je ons nog even weten hoe de les op het Z-paard gaat?

Ja zal ik doen! :D
En heel erg bedankt ;)

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:01

succes