Hoe jong paard best doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smillie_

Hoe jong paard best doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:45

Ik rijd op een jong paard en rijd nu voor de leuk een paar keer dressuur in een buitenpiste.

Paard is nu 6, maar is op zijn 2 geopereerd aan OCD, ook merken we dat hij last heeft van een 'strekpoot' zoals ze dat bij ons zeggen.
Hij is nu 1.78 en begint nu maar pas echt wat uit te zetten, mede door deze redenen is hij op 4 jarige leeftijd ingereden.
Dit is op een erg snelle en ruwe manier gebeurd.
Daarna ben ik bij dit dier terecht gekomen, en mij werd verteld dat er wel al wat nageeflijk met hem gereden was etc.
Uiteindelijk bleek dit toch niet het geval te zijn, maar ik vertrouwde er toen op dat de basis van dressuur erin zat.

Nu ben ik intussen met hem vooral aan het wandelen in de bossen (wandelingen van een uur of 5)
Ook omdat onze piste iets krap van maat is en hij nogal een lang lijf heeft, de korte zijdes waren dus een echte ramp in het begin.

Vorige weken heb ik hem nog eens een paar keer in de piste gereden en het gaat best goed eigenlijk :D
Hij loopt licht in de hand, overgangen gaan vlot, hij ontspant en geeft na,...

Nu heb ik dus geen lesgever. Ook geen spiegel of iemand die foto's wil komen nemen heb ik nog niet gevonden ;)
Ik heb dus een hele berg vragen over hoe je zo'n jong paard best door rijd?
Hoe voel ik of hij echt met een actief achterbeen loopt of hij een beetje loopt te klooien.
Hij voelt erg licht in mijn hand, maar hoe krijg ik hem nog meer neerwaarts, als in halsstrekken/stofzuigen ;)

Ik vind het echt erg moeilijk om zo voor mezelf verbeteringen aan te brengen en ergens naartoe te werken...
Op bokt zit nogal veel volk dat op zichzelf rijd, dus ik had gehoopt een paar tips van deze mensen te kunnen vangen :)

Alvast bedankt!

sinneke

Re: Hoe jong paard best doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:02

Ik rij ook altijd alleen.
leuke tip: controleer jezelf in je schaduw (naast onze piste is ook een cafetaria gelegen waar ik in de venster kijk of ik goed zit)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:08

Tja ik vrees dat als je echt verder wil komen, je toch echt iemand nodig hebt die naast je staat. Helemaal omdat je al zegt dat je sommige dingen niet goed voelt is dat van groot belang.
Juist die persoon kan jou vertellen of het goede gevoel ook echt goed is.
Maar 5 uur wandelen met je paard???

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:27

Haha ik dacht ook al 5 uur? Dat is véél!

Ik denk dat je toch echt gewoon opzoek moet gaan naar een goede instructrice, ook al les je maar 1x in de 2 weken! Dat kan al zo veel schelen. Als ik het zo hoor ben je goed opweg, maar als je verder wilt komen zul je echt hulp van af de grond moeten hebben :j

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 09:29

haha, jaah, dat is inderdaad veel, wij zijn regelmatig een volledige zondag weg.
Paar weken geleden zelfs 8 uur, waren verdwaald :+
Toen was de pijp wel uit bij zowel ruiters als paarden!

De situatie is dus zo dat wij elke week gaan wandelen, en door de week staat het paard gewoon 24/7 op de weide met zijn vriendjes.
Omdat het nu vakantie is had ik even meer tijd door de week en kon ik hem in de piste eens beter doorrijden.
Dit is even een luxe situatie, maar over 14 dagen begin ik aan mijn herexamens en begin ik ook terug te volleyballen.
Dan schiet er door de week, jammer genoeg, weinig tot geen tijd over om mijn paard te rijden.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar enkele tips die ik zelf zou kunnen gebruiken tijdens het rijden om mezelf te controleren zeg maar.
De meeste lesgevers hier gaan uit van langere periodes, en plannen dus een vast moment elke week, terwijl dit in mijn situatie niet mogelijk is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:18

Ik denk niet dat dit niet mogenlijk is. Wat wel mogenlijk zal moeten zijn, zeker bij een jong paard, is dat je hem zeker drie keer in de week, 20 minutjes tot een half uurtje rijd, en zeker een keer in de week grondwerk met hem doet, Longeer werk etc. Wij kunnen je niet vertellen hoe je kan voelen, dat je paard goed de achterhand er onder zet, want dat zijn dingen die je moet leren voelen, het verschil etc, en daar heb je echt een instructeur bij nodig. Je kan ook met een instructeur overleggen of die mischien een keer per maand zou kunnen komen?? of om de twee weken? Op de zondag een paar uur wandelen, heeft niks te maken met een training onder het zadel.. Ik rij zelf dagelijks meerdere jonge paarden, en allemaal zijn ze anders en verschillend. Het belangrijkste is om de achterhand sterker te maken en goed te laten ondertreden, is gewoon overgangen rijden.

Ik vraag me af of je zelf kan voelen of je de juiste aanleuning hebt, doormiddel van dat de achterhand goed ondertreed, de rug ontspannen is en dat die fijn je hand volgt. Dit bericht is niet aanvallend naar je bedoeld hoor, dus vat mij niet verkeerd op, maar met een jong paard is het meestal gewoon noodzakelijk dat je soms even een toeziend oog van de grond er bij zou hebben. Want ik loop soms ook wel tegen veel fouten aan van mensen die vast lopen, omdat ze juist geen les hebben of geen geschikt persoon op de grond erbij hebben staan, het lesgeefmens :)

Succes ermee en ben wel benieuwd naar je kasteel van een paard :P

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:36

ben net terug van een wandeling (4,5 uur) met mijn grote vriendelijke reus ;)

Ik merk tijdens het rijden wel dat de aanleuning echt fijn is, mooi op de loodlijn, soms net iets ervoor, wanneer ik mijn binnenteugel los laat hangen blijft hij nog steeds mooi nageeflijk.
Ook tijdens de overgangen blijft hij mooi nageeflijk.
Iemand die aan het kijken was zei dat de aanleuning zeker goed zat, maar hij loopt niet actief genoeg en lijkt echt moeite te hebben met het galopperen in de kleine piste.
Dit was wat zij zei, maar dat is ook maar na een kwartier kijken.

Wel merkte ik tijdens de wandeling vandaag dat ik hem in het bos ook makkelijk nageeflijk kan rijden. Terwijl hij daar echt wel actief loopt. (lees: als ik hem laat lopen kan geen enkel paard volgen, en ik word wel heel erg hoog opgegooid ;) )

ik heb een eventuele les eens in de groep gegooid, en de vrouw van de eigenaar vind het wel een leuk idee. Dus hopelijk komt dat erdoor :) We gaan in elk geval een eerste datum vastleggen en een les boeken :)

@Navidad: Ik voel me zeker niet aangevallen hoor! Ik zou liever ook lessen nemen, gewoon omdat ik mijzelf ook niet de beste ruiter vind en het paard niet wil 'misrijden'. Jonge paarden rijden is echt geen eenvoudig werkje! Er kan zoveel misgaan.
Ik ben ook de enige die erop rijd, dus er is niemand die mijn fouten kan corrigeren. Vorige week heeft er iemand anders mee gewandeld en blijkbaar heeft hij het varken uitgehangen, hij is dus eenkennig aan het worden ook nog :S

Ook is 3 keer in de week met hem werken echt niet mogelijk, jammer genoeg. Ik heb speciaal geen eigen paard omdat ik er niet voldoende tijd in zou kunnen steken. Ook is het dressuurmatig werk voor de eigenaar niet belangrijk, ik daarentegen, hoop dat hij daarmee de juiste spieren extra kan ontwikkelen.