Instappen(warmlopen, mens en paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Instappen(warmlopen, mens en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:30

Ik vraag mij af of wij eigelijk ook niet moeten instappen als het paard ook aan het instappen bent.

Aangezien op elke sport zal je altijd warming ups moeten doen en dat gebeurd niet echt bij de ruiters.
Daarnaast komen wij op stal hebben onze gezellige praatjes poetsen onze paard en kleine overige dingen en daarna gaan wij op de zadel en gaan we het paard instappen.

Ergens denk ik toch je lichaam niet genoeg heb opgewarmd voor de rij uurtje dan je Paard.

Daarom deze vraag, ik denk daarnaast niet dat ooit iemand 1 week volledig mee aan de teugel heb ingestapt om te kijken er veranderingen zijn in de conditie.

poes

Re: Instappen(warmlopen, mens en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:06

er zijn zat mensen die opwarmen voor het rijden :j Ik stap er meestal een paar rondjes langs, maar nu ik met krukje opstap dat buiten de bak staat, doe ik het ook te weinig. Flink poetsen helpt wel ter opwarming volgens mij, en bij het losstappen draai ik alles rustig los.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:18

Normaal gesproken eerst fietsen naar stal,uitmesten,poetsen,zadelen...opwarming genoeg lijkt mij :D

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:19

haha inderdaad.. Eerst stukje fietsen ( of de auto :+ )
Paard uit de wei halen, en ja, dat is een wandeling van 100 meter.. Poetsen, naar de bak lopen.. Hmm opwarming zat :D

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:20

3 kwartier fietsen lijkt mij ook wel genoeg

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:01

Tinky12 schreef:
Normaal gesproken eerst fietsen naar stal,uitmesten,poetsen,zadelen...opwarming genoeg lijkt mij :D

Daar sluit ik me helemaal bij aan!!!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:03

Ik moet vaak minimaal een kilometer lopen naar de bak. Ik loop er altijd naast, omdat ik niet alleen met mijn paard naar buiten kan (hij wil niet voorop). Zo lopen we allebei warm ;)

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:13

nou als ik moet poetsen voor die tijd ben ik ook wel warm zat.. hahah vooral met dit weer loopt me het zweet al over de rug alleen van een goede poetsbeurt haha

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:10

Samantha_T schreef:
Tinky12 schreef:

Daar sluit ik me helemaal bij aan!!!!

Me too!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:15

je doet toch met instappen zelf ook al rustig aan? warm je jezelf daarmee ook al niet op (los van t fietsen naar stal, poetsen, zadelen, mesten etc. ;) )

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:18

Ik denk eigenlijk niet dat het nodig is. Zijn er wel eens ruiters geweest met blessures omdat de spieren niet warm genoeg waren? :+
Ik loop van stal naar de bak altijd aan de hand. Dit is 200 meter ongeveer. Dus voor mij ook opwarming genoeg :+

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:19

Ik denk zelfs dat warm draaien voor een mens belangrijker is dan voor een paard! paarden zijn namelijk vluchtdieren die het ene moment rustig staan te eten en het andere moment in volle gallop moeten vluchten. Nu wil ik niet zeggen dat je je paard uit z'n stal (!) moet halen en gelijk aan het zware dressuur werk moet beginnen. Maar je kan gerust het zadel erop leggen en gelijk wegdraven, mens zal daar eerder spierpijn van krijgen dan een paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:10

Het is bewezen dat dat meteen wegdraven NIET gezond is!
Enkel STAPPEN zorgt voor de productie van smeer voor de gewrichten die zo nodig is tijdens het trainen.

Een paard dat snel even wegvlucht doet dat voor 350 meter, niet voor een vol uur zware arbeid!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:16

Waar kan ik daarover meer info vinden? heb even zitten googelen maar kon niets interessants vinden, afgezien dat er paarden met mensen worden vergeleken.

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:42

ik denk ook dat het belangrijk is dat je zelf ook eerst even opwarmt voordat je gaat rijden.
Maar je bent automatisch onbewust al aan het opwarmen, paard poetsen, zadelen, opstappen, van te voren mesten wij meestal de stallen uit, dan gaan we ze uit de wei halen.. Dus onbewust ben je stiekem toch al een beetje los om het zo maar even te noemen.
Ik denk dat je daarvoor ergens diep moet gaan spitten op een fysiosite (voor dieren) ofzo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:58

Echte links vind ik nu zo gauw niet, maar instappen en uitstappen zorgt voor een goede doorbloeding van de hoeven en benen waardoor afvalstoffen beter afgevoerd worden en je minder stijfheid zult hebben. Het instappen zorgt er eveneens voor dat de spieren opwarmen waardoor je minder scheurtjes ed. krijgt. En de gewrichten worden gesmeerd.

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:20

Ik krijg opwarming genoeg :P
Eerst naar de paarden fietsen,
de weides rondlopen om te zien waar de halsters zijn gebleven :D ,
dan borstel ik de paarden.
En elk om beurt rijden. :P

Daarna stap ik er gewoon nog even meerond.
Om uit te rusten. :P :P