fries moeilijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

fries moeilijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:14

mijn dochter haar fries laat zijn rug niet los waardoor hij ontzettend plankerig zit
lichtrijden is een probleem doorzitten kan al helemaal niet
rechts zit hij vast als je stelling vraagt gaat dit moeilijk
we willen niet teveel van hem vragen misschien doet het pijn
hij is jaren verkeerd gereden wat we begrijpen en wat kunnen wij nu doen om dit te verhelpen zodat hij lekker gaat zitten

FriesWytske

Re: fries moeilijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:15

Les volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:16

Keertje ostheopaat laten komen ?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:20

Kijk eens voor meer info op de site van Paardenrecht.org er staat ook een lijst met instructeurs die je zeker kunnen helpen dit probleem op te lossen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:22

Eerst uitsluiten dat ie medisch iets mankeert (fysio, ostheopaat, gewone dierenarts)
Verder het paard gewoon dressuurmatig correct trainen, kan ook aan de longe. Daar moet je wel een handige ruiter voor zijn, een paard corrigeren is geen beginnerswerk, vraagt expertise.
Ik kan hier wel hele rijtechnische tips gaan geven, maar niemand hier weet hoe je dochter rijdt en wat t paard doet, dus daar kan je niks mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:27

Als hij vastzit ergens aan zijn rug, schouders of bekken, dan een ostheopaat erbij halen, dan even rust geven en dan pas kan je gaan beginnen met de training.
Dit natuurlijk als er medisch niets mis mee is natuurlijk.
Maar Friezen staan bekend om wel iets moeilijker gedrag hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:50

Ik denk niet dat dat Friezen eigen is. Kan ook bij andere rassen.
Makkelijk om het maar weer op het ras te gooien.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:37

ik heb zelf altijd arabieren gereden ook daar kan het bij voorkomen hoor
ik weet een fries gooit vaak wat hoger op vanwege de knie actie
maar dit is geen hoog opgooien zijn rug is niet soepel

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:40

Ik rij zelf ook een fries. proberen het paard meer over de rug te laten komen, lekker naar beneden rijden. zodat ie zn rug loslaat en de hele bovenlijn lekker loslaat. veel Voorwaarts neerwaarts rijden en uiteraard les volgen!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:43

begin eens bij je zadel....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:44

uitsluiten of het paard ergens geen pijn heeft....dat is het belangrijkste wat je kan doen op dit moment,als je gevoel al zegt dat ie pijn heeft...kan je met goed fatsoen al niet gaan rijden..en je krijgt het er dan ook nooit uitgereden, hier moet je goed advies bijhalen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:46

Bij alle rassen komen deze problemen voor ;) . Ik zou er eerst iemand bijhalen om uit te sluiten dat er fysiek iets niet goed is. Als het paard jarenlang verkeerd is gereden, dan is de kans groot dat de hele boel niet goed zit. Eerst het lichamelijke deel goed oplossen, zodat het paard weer lekker in zijn vel zit.
Daarbij moet het zadel (misschien het gehele harnachement) eens onder de loep. Is het wel passend?
Daar ook een deskundige naar laten kijken, want jan en alleman zullen beweren dat ze dat ook wel kunnen, maar ik vind dat werk voor kundige mensen.

En dan via grondwerk en met goede rijlessen de boel weer opbouwen. Zo zou ik het doen. :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:48

Ik weet niet of jullie de beschikking hebben over een instuceur die jullie op weg weet te helpen, maar dat kan wel een mogelijkheid zijn waarmee jullie verder komen.
Mijn fries is soms ook behoorlijk 'stijf', maar vaak is het bij haar ook iets waar ze op dat moment even doorheen moet. Ze heeft snel last van spierpijn en mag dit ook snel laten merken (in de hoop dat je dan afstapt :o). Wat bij haar ook heel erg goed helpt is het longeren met dubbele longe of met de pessoateugel. Wel moet je daar wel handig mee zijn of in ieder geval hulp bij vragen om je voor de eerste paar keren op weg te helpen.
Bij die van mij gaat vaak om een combinatie van spanning opbouwen, gebrek aan concentratie en het gebrek aan doorzettingsvermogen...
In ieder geval niet gaan trekken en tegen gaan houden, want dan wordt het alleen maar erger. Jammer genoeg weet ik uit ervaring hoe moeilijk dit kan zijn. Ze moet eerst ophaar eigen benen lopen in haar eigen tempo en ritme. Daarna kun je verder gaan werken aan de ontspanning en nageefelijkheid. Stapje voor stapje zullen ook jullie steeds verder komen. Succes!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:51

ik zat idd ook aan het zadel te denken
en jasmijn ik zei niet dat hij pijn heeft maar ben bang dat als we teveel stelling opeens gaan vragen dat hij dan pijn kan krijgen daarom willen we niet opeens teveel van hem vragen hij is schijnt jaren verkeerd gereden en ik weet ook wel dat je dan niet opeens teveel van m mag en kan vragen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:54

als het paard lang ''immer gerade aus'' is gereden en je gaat nu ineens stelling en buiging vragen kunnen de spieren daardoor een flinke opdonder krijgen indd. laag en rond zal erg moeilijk zijn in het begin maar hiermee ontwikkel je wel de spieren verder en krijgt het paard de kans om zn hele bovelijn los te laten.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:08

Ken het probleem, ik rijd een tuigpaard. Ik ben puur klassiek/academisch gaan rijden en ik heb nu een paard die kan buigen als een slang, werkwillig is en zit als een huis.
Wellicht is er een instructeur bij jullie in de buurt die je op de academische wijze kan les geven.