Wester (haflinger) voor het eerst @ bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laulapaula

Wester (haflinger) voor het eerst @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 06:41

Dit is onze eerste HAW van Wester en mij. Wester is een haflingerruin van 7 jaar. Ik heb Wester sinds 4 maanden. Voordat hij bij mij kwam deed hij niet zoveel onder het zadel en heeft hij 2 maanden stilgestaan. Ik ben dan ook helemaal vanaf het begin (de basis) met 'm begonnen. Zijn rug was nog niet goed ontwikkeld en hij had moeite om goed te ontspannen tijdens het rijden, helemaal in de draf. Ik heb 1x in de 2 weken les. Hier 2 filmpjes van de draf tijdens mijn les afgelopen woensdag. Vooral de rechterhand heeft hij moeite mee, maar het gaat dus al veel beter.
Mijn handen staan nog iets uit elkaar om Wester meer ruimte te geven om te zakken. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Alle tips zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Marieke_K

Re: Wester (haflinger) voor het eerst @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:09

Leuk dier :) Pas alleen op dat hij niet gaat 'rennen' waardoor hij door je hand heen loopt. Er is een verschil in actief rijden (weg willen vanaf het achterbeen wanneer jij dat wilt) en rennen zonder rem/stuur en op de voorhand kukelen :) Je ziet dat hij soms nogal van het achterbeen af loopt, zonde! Dit kan je oplossen door hem er van achteren actief bij te houden, en van voor op te vangen.

Hij zou nog wat ronder ingesteld mogen worden, maar dat komt vanzelf als hij vanachter aan het werk gaat :)

Succes samen :)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 07:45

ja ik snap wat je bedoeld. op de rechterhand in galop gaat ie ook nog wel es 'rennen"dit heeft ook te maken met zijn evenwicht dit nog niet helemaal optimaal is. Dat ik hem net had struikelde ie ook erg vaak.
bedankt voor de tip!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:54

Ziet er goed uit, probeer je armen en handen hoger te houden, en je schouderpartij meer naar achteren!! Scheelt weer een (paar) punt/punten voor de houding en zit. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:58

Alsof ik mijn eigen haflinger zie lopen :oo
Wat lijken ze op elkaar!

Ziet er netjes uit voor de korte tijd dat je hem hebt. Hij valt inderdaad wat op de voorhand en is wat rennerig.
Schakel wat meer in tempo, zodat hij meer op het achterbeen komt. Zo train je ook zijn balans en spieren zodat hij vanzelf wat stabieler wordt.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:21

bedankt voor de tips! volgens m'n instructrice kan ik m'n handen beter nog wat lager houden zodat het voor wester wat makkelijk is om nagevelijker te lopen.. en die schouders naar achteren is wel een punt idd. Maar dat moet ik buiten het paardrijden om ook es meer doen ;)

Ik zal meer werken aan de achterhand eronder krijgen. Zo te horen gaan andere dingen dan vanzelf beter. Hij is gelukkig wel meer aan het been dan in het begin. Dat merk je ook met de nagevelijkheid

@amanda: mooie haf heb je, mooie foto's ook! maar die van jou loopt minder op de voorhand ;) ben zelf ook wel trots op wat we in korte tijd hebben bereikt. Hij vind werken ook leuk en doet erg zijn best.

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:47

wat een leuke haf! ik zou idd wat meer uit de achterhand rijden en misschien de teugels wat korter? als je hem actief vanuit de achterhand rijd en van voren wat tegenhoud krijg je gelijk een iets ronder beeld als je begrijpt wat ik bedoel ;) succes nog!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:36

hoi,
leuke haf!
Maar hij rent echt veel te hard, ge geeft ook erg veel been vind ik. Als je ontspanning wil, laat hem eerst op een rustig "sloom?" tempo lopen zodat hij zijn passen kan afmaken, en werk aan het soepel worden, dan kun je meer van hem gaan vragen door voorwaarts te lopen.

Hij is niet voorwaarts, maar rennerig, dat is een verschil

succes

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:42

ja de teugels korter zag ik zelf ook. toch wel handig om jezelf terug te zien, ga ik vaker doen!

ik snap wat jullie bedoelen met rennerig. ik zal proberen meer vanuit de achterhand te rijden en wat minder been te geven ;)

bedankt!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:29

Haa die knappe Wester op bokt, je bent sneller hiermee dan ik haha!
Maar omdat het een HAW is; dat je instructrice niet op de houding let is me al vaker opgevallen en niet alleen bij jou, daarom heb ik zelf voor iemand anders gekozen (voor de rest hier; was tot voor kort stalgenoot van TS) en dat zie je terug nu op de foto's.
Kleine opsomming: hakken meer uitdrukken, handen toch proberen iets hoger te houden en rechtop, meer achterover zitten, denk aan de knik in je ellebogen en daarna de rechte lijn met je teugels.
Haha ik heb er ook last van hoor hehe, maar ik word er tijdens mijn lessen 100.000x op gehamerd als ik even verkeerd zit :D (Franca, ACHTEROVER!! HAKKEN ERUIT!! Jaa goedzo!.. FRANCA!! met EEN hand sturen!!!! Whehe en zo een lesuur lang haha!)

En zoals mijn instructrice zegt: probeer gewoon één keer been te geven. Geen reactie is gewoon tik met de zweep (kan niet goed zien of je uberhaupt met een zweep rijdt?), straks krijg je namelijk Kanjer de tweede zie je :P

Verder heb ik zelf gezien hoe hij de eerste paar keer liep en hij is zeker al vooruit gegaan, heb je inmiddels al eens met bijzet gelongeerd? Hoe ging dat? :)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:15

Ziet er al goed uit maar zorg inderdaad dat je niet óver het tempo gaat want volgens mij is hij best wel actief en voorwaarts?
Dus zorgen dat je 1 keer been geeft, en dan ook reactie krijgt. Als je geen doel hebt om been te geven, daar dan ook op focussen om hem lang en stil te houden.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 19:25

@franca: Hey oud-stalgenootje. alles goed?ja toch wel handig jezelf op film zetten, mag idd wel iets meer achterover. komt ook weer omdat ie teveel op de voorhand loopt. instructrice zegt idd niet zoveel over m'n houding.
en ja ben al aardig handig geworden met bokt :P ik rij wel met zweep ja, maar moet 'm ook meer gebruiken. alleen vasthouden schiet niet op :P

en ik zal erop letten m'n benen wat stiller te houden, op zich is ie al aardig voorwaards

@franca: ohja ik heb nu 2 keer met slof gelongeerd en merk wel dat het helpt. vooral in draf, dus dat ga ik er zeker inhouden
Laatst bijgewerkt door lindake op 17-07-09 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd. Gebruik de Edit knop.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:19

Alles gaat wel goed maar hij is beetje uit z'n doen door de verhuizing, maar zolang er een tweede paardje in de buurt is doet hij het op zich erg goed. We hebben nu één lesje gehad daar en die ging ook super goed (hij was vast overdonderd hehe).
Maar ik moet achterover zitten omdat Kas nog wel eens op de rem kan en ja, dan kukel je veel sneller voorover dan als je zelf gewoon achterover zit (niet teveel natuurlijk).
Mezelf op de film zetten whaha :D ik denk wel dat ik aardig schrik, dat mag Karen eens doen.
Fijn dat het longeren helpt, merkte ik zelf ook al (maar dan bij m'n eigen pony).
Ik ben benieuwd naar je volgende HAW! :j

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:38

die duurt nog ff, eerst weer ff oefenen :D haha goed te horen dat het met Kas wel goed gaat.Nu nog in z'n uppie in de bak :P maar verwacht nu van jou ookeen HAW he ;)

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:02

Probeer je handen meer te dragen en je ellebogen naast je lijf.. Geeft je direct al een andere houding.
Over je benen stiller houden was al wat gezegd ;)
Door overgangen te rijden wordt de achterhand ook sterker en heb jij de controle.
Als Wester zo gaat jagen zelf langzamer gaan denken en ook je lichtrijden hierin aanpassen.
Wens je heel veel succes!

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:50

Als je licht rijd moet je niet de hele tijd aandrijven!
Want dat ziet niet zo netjes uit.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:17

uhhmm Pardon??
Deed hij niet veel onder het zadel voordat hij bij jou kwam???

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:23

Ik sluit me aan bij de rest, vooral je benen stiller houden. Maar het ziet er netjes uit. Wat mij wel opvalt bij het 2e filmpje is dat je zweep aan de buitenkant zit. Je moet je zweep altijd in je binnenhand pakken. Misschien is het maar een momentopname. Maar ik geef je dat wel mee als tip! ;)

Soofjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:26

is het nodig om elke pas je pony vooruit te drijven?
op het laatst reageert hij dan heel slecht op je been.
maar leuk beestje :)

TesjeBesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:57

leuk beestje , en ik ga mee met het commentaar .

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:53

Ik ben de oude eigenaar van wester voordat lau hem had gekocht en wes was echt een bommetje toen ik hem had
De eigenaar voor mij was er niet al te goed voor geweest en ze hadden hem ook ingereden met sporen waardoor hij totaal geen vertrouwen in een ruiter had
Als ik mijn voeten tegen zijn buik legde dan ging meneer al omhoog.
Met een half jaar werk was dat er uit en hij reageerde goed op been
Ik ben er zelf flink hard vanaf gevallen waardoor ik mijn bekken brak en helaas het vertrouwen kwijt was.
Ik drufde op geen 1 paard meer te rijden en had wes zelf 2 maanden stil laten staan.
Gelukkig is hij bij Lau terecht gekomen en zij leert hem de dingen waar ik mee geeindigd was
Ik ben blij dat hij HEEL goed terecht is gekomen.
Inmiddels heb ik wel weer een nieuwe haf die mijn vertrouwen terug heeft gegeven alleen jammer dat het wesje niet was want dat was toch wel een super paardje waar je ver mee kan komen
Lau ik vind dat je het super doet en idd ik ga ook mee met het commentaar
Kus Bianca