HELP! Angst voor Galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponygirl12

HELP! Angst voor Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:54

hoi allemaal
Ik ben een keer van mijn verzorgpony afgevallen toen hij in galop was, dat was in de hoek van de bak, ;(
en iedere keer als ik dan in galop langs die hoek ga, dan wil de pony daarheen gaan en dan ben ik bang dat hij me er weer af wil gooien, dus dan ga ik maar in draf en stap. Ik wil heel erg graag die angst overwinnen, hebben jullie tips?

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:10

kilometers maken met je pony

Charr_x

Re: HELP! Angst voor Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:15

Met iemand erbij rustig aan de longeerlijn weer vertrouwen krijgen in de galop. Of galop oefenen op een volte en eventjes die ene hoek mijden, als je je vertrouwen terug hebt kan je de hele bak weer gebruiken.
Als je een instructrice hebt kan zij je vast ook helpen!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:26

Heb het ook een keer gehad. Stapje voor stapje weer opbouwen. mischien eerst een keertje op een andere pony?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:06

Ik sluit me bij Charr_x aan. Eerst je vertrouwen stukje bij beetje terugkrijgen samen met een instructeur en daarna los steeds wat meer de enge hoek opzoeken.

Wordt in ieder geval niet boos als het niet meteen lukt, dan leg je jezelf vaak teveel druk op waardoor alles mis lijkt te gaan.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:26

Ik heb het ook gehad, en de grootste uitdaging was: Met het paard gewoon naar buiten gaan, met iemand die graag galoppeerd. Dan leer je het supper snel! En dan krijg je ook sneller het vertrouwen.
En trouwens. Je kan ook eerst in verlichte zit proberen, en daarna langzaam terug zitten. Telkens iets verder in het zadel, en iets langer. Dan leer je vanzelf galloperen met dat paard.
Mijn angst is meestal minder als ik het eerst in verlichte zit probeer en daarna pas steeds iets verder in het zadel terug ga.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:13

Probeer je vertrouwen terug te krijgen in de galop en in die hoek !
Galop : zie tip hier boven !
Hoek : rij veel lang die hoek in draf, dan krijg je terug vertrouwen als je ziet dat je pony je er toch niet afgooit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:11

En als je nou eens begint met de andere kant op te galopperen? Stel, de pony galoppeerde rechtsom toen je viel. Als je op de linkerhand rijdt en in die hoek aangaloppeert, zodat hij daar nog niet veel vaart heeft, en dan terugnemen en dat uitbreiden? Durf je dat wel?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 06:49

Appeltje_ schreef:
Probeer je vertrouwen terug te krijgen in de galop en in die hoek !
Galop : zie tip hier boven !
Hoek : rij veel lang die hoek in draf, dan krijg je terug vertrouwen als je ziet dat je pony je er toch niet afgooit.

Allemaal leuk en aardig maar de pony moet ooit es zonder longeerlijn galoperen en dat is een heel ander verschil en dan kunnen die angsten harder terugtreden maar het kan wel een goed beginnetje zijn maar ooit moet er wel galopeert worden in de hoek daar samen met de instructrice.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:48

zoals hier boven al wordt geopperd: naar buiten gaan en daar een rustig handgalopje doen (als dat te doen is in ieder geval).
Je hebt daar geen korte bochten, geen enge hoeken. Gewoon puur lange stukken galopperen mét een ervaren en begeleidend persoon ernaast.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:15

ik vind naar buiten gaan niet zo goed idee als je al aangeeft dat je ietwat bang ben in de galop. ik zou gewoon lekker rijden met je pony, en pas aangalloperen als jij lekker in je vel zit. je bent niet verplicht om te galloperen dus je hebt alle tijd!als je zonder zenuwen en aan het galopperen te denken kan rijden ben je heel ontspannen en is de kans dat je pony iets doet omdat jij gespannen bent ook veel kleiner!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:07

wt mij altijd heeft geholpen als ik viel opstappen en opnieuw percies hetzelfde doen en het liefst zo snel mogelijk achter elkaar dan heb je de volgende keer ook minder angst maar in jou geval lukt dat niet meer zo snel achter elkaar dus ik zou gewoon niet aan je val proberen te denken en door de hoek galoperen maar als je te zenuwachtig bent niet doen want dat voelt je pony aan net als snikky zegt wel zorgen dat je lekker in je vel zzit als je rijd
of zoals ze zeggen : Smile riding is Fun ! :)
succes ermee ;)

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:50

misschien is het een idee om op les te gaan ;)

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:58

ik sluit me aan bij de mening dat je tijdelijk een hulp erbij moet hebben (voor de longe, voor instructie, om af te leiden) en probeer het anders zelf aan de longe zonder dat je erop zit. Als het goed gaat stap je er op en vraag je iemand anders de longe vast te houden en zo ga je langzaam verder. Komt best goed hoor, duurt alleen even!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:06

He dit verhaal ken ik.

ik ben een paar maanden geleden met paard en al over de kop geslagen in galop.
ik ben nu met privé lessen bezig om de angst van galop er uit te halen. tis op zich niet het galopperen maar als het paard op eens een bocht neemt of een volte rijd heb ik het gevoel dat het paard te ver naar binnen komt en dan denk ik dat ie omklapt.
door rust in mijn galop te krijgen en met een rustige instructeur gaat het al iets beter. ze wijst mijn er echt op dat ik rustig moet blijven adem halen.
had vandaag dat hij niet links maar op eens rechts af ging lag er dus weer bijna naast.
maar door rustig toe te spreken en toch de moet weer te vinden om het nog keer te proberen. is het mijn vandaag gewoon weer gelukt.
dus mijn advies is lekker les nemen en gewoon rustig proberen tot dat je zelf met je instructeur er over uit ben dat je het weer durft en steeds een stapie verder gaan

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:52

Je kent vast wel iemand waar je vertrouwen in hebt. Vraag of die jou wil helpen door jou aan de longeerlijn te houden in galop. Ga eerst galopperen aan de kant van de bak waar niet de beruchte hoek is. Zodra dat weer goed gaat en jij voor een gedeelte over je angst heen bent kun je langzamerhand richting die hoek gaan.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:08

oh wat erg ik ga mischien een beetje offtopic maar pinkie87 dat lijkt me zo erg als je met paard en al over de kop slaat daar ben ik ook ltijd bang voor als ik lekker hard ga met mijn ponytje daarom doe ik dat ook niet vaak
maar wat je zegt is wel waar rustig opbouwen

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:24

Is het misschien een idee om dan een keer met een manege pony te galopen om zo de ergste schrik kwijt te komen?

Bij mij heeft het geholpen.
Ik ben ook via een bocht op de grond terecht gekomen tijdens de galop. Het paard struikelde en omdat ik op haar hals terecht kwam kon ze niet meer opstaan ik heb me toen laten vallen (anders waren we samen gevallen) en verkeerd terecht gekomen.
Ik had eigenlijk meer angst met de bochten in de galop dan het galoperen zelf.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:13

mmm nou jah het verschil tussen een manegepaard en eigen paard is ook niet altijd zo hoor. ik ben namelijk over de kop gegaan met een manege paard. en vandaag had ik een manege paard die ook van die gekke kapriole uit ging halen.
je moet een persoon pakken die je echt vertrouwt. dan gaat het echt goed komen :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:18

Durf je te springen met je paardje? Ik heb dit zelf overwonnen door mijn paard door te laten galloperen na een sprong. Laat hem gewoon steeds iets langer doorgalloperen voor je hem terugneemt.