Sterke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 06:16

Eind deze zomer komt mijn 3 jarige pony naar huis, dan gaan we beginnen met het zadelmak maken. Als jaarling heeft hij 10 maanden op stal moeten staan vanwege een ernstige peesblessure. Hij mocht alleen maar stappen aan de hand. Waarschijnlijk kunnen jullie wel begrijpen dat dat af en toe bij zo'n jonkie problemen gaf. In het begin stapte ik hem gewoon aan het halster met een touw tot dat die keer dat hij 'de benen wou nemen'. Hij trok hard aan het touw langs de geparkeerde auto's, ik kon geen kant op en werd bijna over de motorkap van de auto getrokken....ik liet hem los! |o
Vanaf dit moment moet hij gedacht hebben: IK BEN STERKER! Vervolgens heb ik hem voor de veiligheid aan een ketting gestapt. En dit ging altijd goed.

Hij heeft nu weer ruim een jaar in de opfok gestaan en pas geleden is zijn groep verplaatst. Ze hebben ze aan de hand naar een weide verder op gebracht. De eigenaar vertelde me dat hij heel braaf was maar OOK HEEL STERK! Dit laatste wilde ik niet graag horen want nu weet ik dat ik met een 'probleem' zit. Hij is het dus NIET vergeten!

Hebben jullie enige tips en ideeen hoe ik hier mee om kan gaan als hij terug op stal is? Ik ben geen 'ketting' gebruiker maar als het moet, dan moet het!

Wat ik wel dacht: zo'n jonge pony is na de arbeid gauw moe en waarschijnlijk wel het proberen waard om daarna aan een gewoon touw een klein stukje te lopen, desnoods in de bak. Maar betwijfel of het zinvol zal zijn...

Ik heb al meerdere jonge pony's opgeleid en nog nooit enige problemen gehad, dit verhaal gaat tenslotte over veiligheid voor mens en dier en advies is van harte welkom! Overigens zal ik er niet alleen voor staan, er zijn genoeg mensen om mij heen die waarschijnlijk ook wel deze ervaringen hebben. Maar hoe meer ik hier over weet, hoe beter.

Bedankt!!

:wave:

Shira_de_koe

Re: Sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:06

Misschien werkt TTouch van tevoren om te zorgen dat hij je vertrouwd.
Misschien help het wat?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:13

Wat vervelend zeg :S
Mijn pony was in het begin ook best sterk, wat ik gedaan heb is haar leren achter/naast me te blijven maar vooral niet voor me uit te komen. Als ik ga lopen en in een keer omdraai richting haar achterhand, draaid ze braaf met me mee, Als ik ga rennen rent ze met me mee, maar komt niet voor me uit, als ik dan onverwachts in een keer stop staat zij ook stil.
Dit werkt voor mij erg goed, ze weet nu wat haar plek is en trekt een helemaal niet meer, het touwtje waarmee ik haar vast heb, hangt altijd in een boogje

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:28

Ik zou eerst de basisdingen jou pony leren. Neem hem in de bak en doe de ketting eraan en zorg dat hij naast je loopt, als jij stil gaat staan dat hij ook gaat stil staan en als jij terug gaat dat hij ook terug gaat. En als dit beter gaat zou ik het weer met een halstertouw proberen. Succes ermee!