Serieuze problemen met halthouden en achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tommie6600

Serieuze problemen met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:00

Help!

Ik heb een probleem met 1 van mijn paarden met halthouden en achterwaarts gaan.
paard loopt L2 met de punten voor het M1. (loopt 3/4 winstpunten per wedstrijd ondanks de cijfers 0 tot 5 die ik voor deze onderdelen haal)
Wat is het probleem.
Halthouden: doet mond open waardoor het lijkt of ik erg trek maar het is anders om, trekt aan de teugels, hoofd omhoog en kiept op de voorhand. Heeft veel moeite om haar gewicht te verdelen over 4 benen. Staat vaak met haar voorbenen (beide benen of eentje)te ver onder haar lijf. Heeft moeite met nagefelijk staan tijden halthouden wat natuurlijk niet raar is als je zo staat.
Achterwaarts: hoofd omhoog, schudden met het hoofd, mond open, trekken, niet willen gaan. geprobeerd dat iemand voor haar gaat staan en haar zachtjes aandrukt tegen haar borst. Werkt niet blijft gewoon stug staan. Iemand met een zweepje ervoor of ernaast die haar zachtjes aantikt of alleen zweepje aanlegt bij borst of voorbeen werkt ook niet. Ze slaat gewoon met haar voorbeen. Het enige wat ze doet is na lang aandringen trekkend en hoofschuddend een paar passen zijwaarts-achterwaarts te gaan.
In de hoek zetten werkt ook niet want dan stapt zij gewoon scheef weg.
Ik weet dat zolang het HH niet goed gaat het achterwaarts ook niet goed gaat maar ik ben op zoek naar tips. Mijn truckendoos is leeg.
Aan de hand reageert zij redelijk. Ik laat haar op commando terug naar achteren gaan maar het gaat niet van harte.
Ik heb nog nooit een paard gehad die zo'n moeite had met HH en achterwaarts gaan en heb er toch genoeg naar M/Z gereden.
Ik heb haar ook tussen cavaletti's gezet en toen ging zij redelijk naar achteren totdat ze doorhad dat de cavaletti's wegwaren toen ging ze eerst zijwaarts en stopte zij er weer mee.
Ik wil binnenkort overstappen naar de M maar wil dit er wel goed op hebben zitten.

Zij is nagekeken en heeft geen lichamelijke mankementen. Ik heb het idee dat zij het echt niet snapt.

Wie heeft er tips.

lijntje87

Re: Serieuze problemen met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:01

hoe reageert ze van draf naar stap?

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:09

goed. geen probleem mee. ik ben nu bezig om tempowisselingen te rijden in stap. schakelen tussen middenstap, verzamelde stap, arbeidsstap en langzame stap richting halthouden. Zodra zij het idee heeft dat zij moet halthouden dan wordt zij al sterk.
Paard houdt erg van lopen haha :+

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:14

en vanuit draf naar halt? geef je wel dezelfde hulp van draf naar stap en stap naar draf??

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:15

Je zegt dat zij aan jou trekt... Ik zou aan de slag gaan met haar te leren van je hand af te blijven. Stel haar wat lager in en kijk of je je teugel wat losser kan laten. Rijd dan zo een overgang, en blijf controleren dat je je hand los kan doen. Komt ze omhoog of gaat ze trekken rijd je gelijk voorwaarts en stelt opnieuw lager en losser in. Laat ter controle je teugel even los komen. Zodat je op den duur kan halthouden zonder dat zij aan je hand kan trekken.
Oefen als ze stil staat met lager instellen en buigen van de hals. Als je ze tijdens het halthouden kan bewerken. Kan je weer achterwaarts, bij verzet of trekken stel je ze of lager in en los van de hand, of je rijd voorwaarts en doet dit in het voorwaartse om later opnieu te proberen. Voorwaarde is dat ze op den duur zowel in voorrwaarts als in overgangen, halthouden en achterwaarts te bewerken is en niet strak wordt.

Belangrijk om in de gaten te houden met dit is dat je wel blijft werken aan een correcte aanleuning. Steeds losse teugels en je bent al snel je aanleuning kwijt. Controleer je aanleuning dus steeds door ze op te pakken en hals te strekken, ze moet de hand blijven volgen.

Laat je instructeur helpen.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:22

Van draf naar HH trekt zij helemaal niet. Ik maak eerst overgang naar stap en dan HH.
Van stap naar HH is al moeilijk genoeg.

In stap, draf en galop is er geen probleem. Ik kan haar zowel laag als rond instellen. Aanleuning is daar geen probleem.
Met HH kun niet inbuigen of lager instellen aangezien zij amper stil blijft staan en alleen maar trekt. Ik kan dan mijn teugels looslaten en dan blijft zij gewoon met haar hoofd in die houding staan. Zij is momenteel nog niet bewerkbaar tijden HH.
Voorwaarts gaan als ze begint te trekken dat deed ik al en heb het idee dat daar nu misbruik van wordt gemaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:29

Ik zou de M nog maar even uitstellen, want het klinkt alsof het allemaal nog niet heel goed bevestigd is. En les, uiteraard les :)

Achterwaarts moeten wij van onze instructeur voorwaarts rijden: vanuit je benen en zit dus, niet vanuit je handen. En het is dan ook makkelijk om het vanuit stap te doen (stap, een fractie halthouden, achterwaarts, voorwaarts wegstappen) dan vanuit echt vierkant halthouden. In mijn ervaring werkt dit beter, omdat paarden die in beweging zijn dat makkelijker blijven, en dan veel makkelijker een pasje zijwaarts/achterwaarts doen dan als ze helemaal stilstaan.

Als ze een paar passen zijwaarts-achterwaarts gaat zou ik dat in eerste instantie belonen: het is een stuk meer de goede richting op dan ze deed. Dan vrij wegstappen, en even later weer proberen. Verder gewoon rustig blijven en volhouden. Zonder je druk te maken of je te ergeren... maar onverzettelijk. En dan die paar eerste aarzelende scheve stapjes steeds verder uitbouwen. Laat in eerste instantie de finetuning nog maar even weg: ongeveer achterwaarts is een mooi begin. Als je dat kunt krijgen zonder protest, kun je dit rechter maken door met je been te corrigeren, en ook door het hoofd de kant op te sturen die ze afwijkt. En daarna kun je verder gaan met de afwerking, het er ook nog plezierig en moeiteloos uit laten zien. Tevreden zijn met kleine verbeteringen, veel herhaling en oefenen en belonen en rustig volhouden zijn volgens mij de belangrijkste dingen.

Oh ja, en een instructeur is misschien ook heel handig :)

(Overigens valt het me wel op dat de vormen van protest die je noemt vooral protesten zijn tegen je hand: mond open, schudden met het hoofd, hoofd omhoog, sterk worden... Ik denk dat dat een teken is dat je met je hand vrij veel doet. Probeer het vooral uit je benen / zit te halen.)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:30

In dat geval ligt je probleem anders, je paard wil niet wachten....

Ga eens kletsen met mensen langs de bak en ga er lekker bij staan met je paard. Zo leer je zonder de nadruk te leggen op het dressurmatig halthouden je paard stil te staan. En stilstaan en wachten terwijl jij ontspannen kletst pikken ze vaak snel genoeg op.
Teugels los terwijl zij in dezelfde houding blijft is in dit geval een slecht teken, ze onttrekt zich aan je hulpen.

Eens een suikerklontje geven tijdens halt wil ook nog wel eens een positief effect hebben ;)

Wat zegt je instructeur eigenlijk?

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:40

Wie zegt dat ik geen instructeur heb?
Ik heb een instructeur. Die zelf Grandprix heeft gereden en dat niveau ook jureert. Die gaf mij de tip om veel te schakelen in stap wat ik nu ook doe en geduld te hebben.. Wat ik probeer te bereiken met dit topic is nieuwe tips die misschien ook kunnen werken of een andere benadering van HH en achterwaarts te vinden.
Naar de M ga ik pas als zij normaal stilstaat en achterwaarts gaat ondanks dat de rest wel goed bevestigt is en zij waarschijnlijk zo winstpunten loopt.

Ik laat haar op mijn zit halthouden maar zodra zij stilstaat wil zij weg en dan hou ik haar tegen. Wat zij trouwens ook wel wil doen als zij geen zin heeft in halthouden... Met haar voorbenen stampen ala de spaanse pas :+ Ik kan er vaak wel om lachen maar zolangzamerhand wordt het toch tijd dat zij eens normaal leert halthouden.
Ik heb haar zadelmak en ingereden gekocht als springpaard en helaas hebben zij het halthouden niet aangeleerd met inrijden. Nu blijkt zij ook dressuurkwaliteiten te hebben en dan merk je toch dat zij een stukje opvoeding hierin mist.

Zij is ietswat ongedurig. Op concours wil ze wel halthouden als ik even wil kletsen. Dan blijft zij ook wel staan met losse teugel. Zodra zij nagevelijk moet halthouden dan lukt het niet. Op de een of andere manier lijkt zij haar balans dan niet te kunnen bewaren.

Suikerklontje geven met halthouden vind ik geen optie. Zij lust het niet eens net als andere paardensnoepjes.
Zodra zij redelijk netjes halthoud dan beloon ik haar en ga weer naar voren. ook met ieder pasje achterwaarts die ook maar enigzins op lijken doe ik dat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:31

Nageeflijkheid in stand zou ik pas aan gaan denken als ze gewoon stil kan staan.

Wellicht dat een westerntrainer er eens naar kan kijken en goede tips kan geven. De ho=ho opvoeding zit er in die tak van sport vaak veel beter ingegoten, zowel op de grond als onder de man.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:38

Vaak wil het ook wel helpen als je je stem gebruikt ik zou dit dan thuis oefenen. Succes ermee!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:44

Ik vind het altijd erg flauw dat mensen direct roepen: les nemen, instructeur nemen, terwijl ze niet eens weten of mensen uberhaupt les hebben :n

Heb je je paard lichamelijk al na laten kijken? Misschien dat ze ergens goed vast zit, waar ze met halthouden en achterwaarts erg veel last van heeft?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:54

@helma_amber:
Paard is helemaal nagekeken had ze geschreven?.

Ik zou ernaast meer gaan oefenen. Als ik zie bij ons op stoel hoeveel paarden er niet achteruit de poetsplaats op kunnen lopen blijft er weinig over. Meeste paarden luisteren niet eens.

Hoe meer in de omgang achteruit gaan een "gewoonte" wordt hoe meer de rest het ook wordt. Achteruit gaan is ook echt achtergaan en niet van dat slappe slepen. Ernaast met een klein zweepje kan je dat prima oefenen. Daarna ga je erop en doet iemand ernaast precies hetzelfde laat ernaast zonder jou het ook die persoon een paar keer doen. Je kan dan ik begin een losse teugel hebben en dan langzaam steeds meer aannemen.
Denk echt dat je even helemaal naar af moet en opnieuw leren met rust en tijd. Vooral in de dagelijkse omgang veel stilstaan (opeens) en achteruit.

Zegt trouwens niets hoor kan best dat je paard vanuit draf beter stil kan staan dan vanuit stap. Dat heeft die van mij namelijk door mijn doorzitten en zwaarmaken reageerd hij veel beter dan vanuit stap achterhand is beter actief te maken/houden.
Zou het gewoon eens testen je merkt het vanzelf. Probeer idd met stil zetten in het begin je hand los te houden en echt op je zit stil te zetten (erg zwaar maken).

Succes.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:58

Sorry overheen gelezen :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:35

tommie6600 schreef:
Die gaf mij de tip om veel te schakelen in stap wat ik nu ook doe en geduld te hebben..

Ik heb er ook één die tm Z2 niet wilde begrijpen :D . Die ging zelfs in de ring regelmatig omhoog ipv achterwaarts :D .Op een gegeven moment ging hij wel achterwaarts, maar niet diagonaal. Hij zette zijn benen maar net waar hij ze kwijt kon. Nooit al te veel aandacht aan besteed en stapje bij beetje ging het uiteindelijk toch steeds beter. Het zal echter nooit zijn sterkste onderdeel worden. :n
Geduld dus en blijven proberen.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:54

Bedankt voor alle tips.

Er naast met een zweepje wil niet ook als ik er op zit niet. Dan wordt zij nijdig en slaat met het voorbeen.
Vanaf dat ik haar heb ben ik al bezig met het commando terug aan de hand en halthouden. Aan de hand wil ze wel terug maar vraag niet hoe. Je moet haar echt dwingen.
Iedere 6 weken wordt zij nagekeken door een fysio en die zegt ook dat het moeizaam vind maar heeft ook duidelijk gezegd dat er geen lichamelijke mankementen zijn.

Ik ben wel blij dat zij niet omhoog gaat met achterwaarts want dat af leren is helemaal een ramp.

Ik merk wel dat ik het niet te vaak moet oefenen. Momenteel laat ik het achterwaarts maar even links liggen en concentreer mij vooral op het HH. eerst maar eens fatsoenlijk HH en zorgen dat dat onderdeel een voldoende wordt.
Ik wacht in de proef wel net zolang tot zij stilstaat. Corrigeer haar dan wel voordat zij doorheeft dat zij er mee wegkomt.
De laatste keer in de 2e proef heb ik niet eens een poging gedaan om achterwaarts te gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:56

Wel ja joh, rustig afwachten en niet tot vervelens doen. Komt vanzelf goed.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:49

tommie6600 schreef:
Bedankt voor alle tips.

Er naast met een zweepje wil niet ook als ik er op zit niet. Dan wordt zij nijdig en slaat met het voorbeen.
Vanaf dat ik haar heb ben ik al bezig met het commando terug aan de hand en halthouden. Aan de hand wil ze wel terug maar vraag niet hoe. Je moet haar echt dwingen.
Iedere 6 weken wordt zij nagekeken door een fysio en die zegt ook dat het moeizaam vind maar heeft ook duidelijk gezegd dat er geen lichamelijke mankementen zijn.

Ik ben wel blij dat zij niet omhoog gaat met achterwaarts want dat af leren is helemaal een ramp.

Ik merk wel dat ik het niet te vaak moet oefenen. Momenteel laat ik het achterwaarts maar even links liggen en concentreer mij vooral op het HH. eerst maar eens fatsoenlijk HH en zorgen dat dat onderdeel een voldoende wordt.
Ik wacht in de proef wel net zolang tot zij stilstaat. Corrigeer haar dan wel voordat zij doorheeft dat zij er mee wegkomt.
De laatste keer in de 2e proef heb ik niet eens een poging gedaan om achterwaarts te gaan.

Dus bij verzet stop je?. Paard moet niet op zulke moment zijn zinn krijgen. Dan slaat ze maar nog 30x naar achteren ze moet wel luisteren en weten dat jij de baas bent. Als je op zulke moment haar niet terecht stelt zal dat bij iedere nieuwe oefening die ze niet wil naar voren komen.

Wat je ook kan doen is de volgende keer met de fysio achteruit oefenen zodat ze kan zien wat er gebeurt en waarom. Als het dan tussen de oren zit zal je toch harder moeten zijn.

Je moet wel de grens hebben van verzet en over de zeik gaan. Al doet ze het maar een momen half belonen en stoppen.

Ik heb ook een draak maar ik ga bij verzet net zolang door totdat hij het eenkeer doet. Er zijn dingen die je als mens altijd moet winnen al is het maar een stukje.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 13:39

Het is niet de bedoeling dat zij iemand raakt als diegene ernaast staat om achteruit te gaan. Zij slaat niet naar achteren maar wel naar voren met haar voorbenen. daarnaast gaan haar oren in haar nek en begint zij met haar oren te zwiepen. daarnaast wil ik niet dat zij het omhoog gaan gaat ontdekken.
Ik ben nu vooral bezig dat ho ook echt ho betekent en ook aan de hand oefen ik het.
Ik ben van mening dat halthouden niet met protest moet en ook achterwaarts ook zonder tegenzin moet gaan.
Bij dit paard moet je de grens weten en dan niet doorgaan op hetzelfde maar even wat anders gaan doen.

Ik vind het momenteel het belangrijkste dat zij leert gewoon halt te houden.

Fysio heeft haar ook in de achteruit gezet en zegt dat zij het gewoon moeilijk vind.

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:08

Ik heb een pony getraind die halthouden ook niet leuk vond. De miserie is begonnen toen we hem achterwaarts leerden gaan. Hij wilde gewoon niet meer stilstaan. Hij trok je teugels uit de hand, ging achterwaarts, opzij, voorwaarts, gewoon alles wat ie maar bedenken kon. Ik heb het hem afgeleerd door gewoon enkele dagen alleen maar halt te houden. Max. 10 stappen voorwaarts in stap en halthouden. Een half uur aan een stuk als het moest. Hij mocht pas op stal als hij min 5 sec onbeweeglijk stilstond. En pas belonen als hij dat gedaan heeft en op stal zetten. Er waren dagen dat hij volledig in t zweet stond van zich op te boeien, want als hij niet deed wat ik vroeg strafte ik hem ook gewoon elke keer af en probeerde na enkele stappen opnieuw. Hij heeft het na 3 dagen opgegeven en hield gewoon braaf halt. Als dat terug bevestigd was, zijn we terug achterwaarts beginnen gaan. Eerst met ruiter en begeleider die paard achterwaarts duwt en stemhulp. Als hij dat vlot deed, met een tikje tegen de borst. En daarna ging het vanzelf. Als ze in het begin wat scheef achterwaarts gaan is geen erg, dat kan je nadien wel bijsturen. Niet opgeven en kordaat zijn is de boodschap. Succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:10

Achteruit lopen is ook een van de moeilijkere dingen, wat paarden oha ook het minst prettig vinden.

Ik heb mijn paard 'ho sta' en 'pasje terug' geleerd. Als ik er op zit en ze niet op been en zit achteruit wilt, geef ik dit stemcommando erbij.
Het achteruit lopen even laten voor wat het is, lijkt me idd een goed idee. Je kunt het natuurlijk wel op de grond oefenen (en nee niet met zweepje oid)
Je zegt dat ze met een los teugeltje wel rustig kan HH. Kijk eens heel critisch naar jezelf, wat het verschil is in jouw gedachten, zit, reactie op haar etc.
Misschien ben je zelf wel te dressuurgericht bezig, waardoor ze niet rustig stil kan staan, wat wel kan als je een los teugeltje hebt omdat je dan zelf volledig op 'ruststand' staat.

Succes ermee!

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:58

@winstonGR. begeleider er naast is geen optie. Het maakt mij niet uit hoe zij achteruit gaat als de beweging er maar in zit en dat is al het probleem.

Ik leer de paarden met stemhulp "terug" naar achteren te gaan.
Normaal gesproken laat ik de paarden HH op zit en geef dan de stemhulp terug. Bij deze werkt dat niet.

Het probleem met het halthouden is dat zij niet nagefelijk wil staan. Kan haar wel gewoon laten HH maar vraag niet hoe dat eruit ziet. Zij is absoluut niet bewerkbaar met HH. Als ik ga halthouden en de teugels losgooi dan staat zij erbij met haar neus in de lucht en heerlijk gestrekt maar wel stil. Zij wil zeg maar niet in de houding staan :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:05

misschien is het een idee dat iemand ernaast staat en het hoofd naar beneden brengt? (Zonder kracht natuurlijk) Dan staat ze nog niet nagevelijk, maar het is een stap in de goeie richting.
Maar ze staat dus altijd met haar hoofd omhoog en nooit ontspannen? Zou ik toch eens gaan nadenken of het niet meer is dan alleen maar moeilijk vinden.

En jouw trucendoos is op, maar die van je instructeur ook? Zolang het zonder dwang is kun je het wel proberen lijkt me =)

Of ga iets meer op de grond oefenen, dat ze daar vierkant stilstaat en van daaruit het hoofd naar beneden brengen en stukje appel er in (ze lustte geen snoepjes toch?). Stapje voor stapje naar toewerken en elk stapje in de goeie richting belonen.

Succes!