Veronica is een 7-jarige merrie van Flemmingh x Glennridge. Ik rijd haar nu 2,5 jaar. Ze is (helaas) niet van mij, maar staat bij PTC+ in Oenkerk (Friesland). Daar wordt ze gebruikt door studenten die een opleiding doen in de paardensector. Verder ben ik de enige die haar vast berijd. Eens per week hadden we les, in de vakanties reed ik vaker. Op een gegeven moment zijn we mee gaan doen aan onderlinge dressuurwedstrijden. En dat ging verbazingwekkend goed! Ik werd twee keer clubkampioen bij de niet-wedstrijdruiters, eerst in de B en later in de L1. We scoorden mooie punten en als gevolg daarvan hebben ik in overleg met anderen besloten om het maar eens officiëel te gaan proberen. In maart heeft Veronica een veulen gekregen en in mei hebben we onze eerste officiële wedstrijd gereden. Ik heb geen wedstrijdervaring en Veronica ook niet, dus starten we in de B. En dat gaat geweldig tot nu toe, in drie wedstrijden hebben we zeven winstpunten bijelkaar gereden!
Toen ik met Veronica begon was ze behoorlijk groen, maar nu zijn we ongeveer L2-niveau. Ik vind haar karakter geweldig! Ze is heel koel, maar kan ook 'heet' worden wanneer je haar aan het werk zet. Maar gauw schrikken, er vandoor vliegen, bokken en stijgeren doet ze zeer zelden. Past heel goed bij mij, want ik houd niet zo van hele drukke, nerveuze en/of onvoorspelbare paarden.
Ik ben met Veronica heel lang bezig geweest met het rijden van terugovergangen; bij overgangen van galop naar draf en van draf naar stap deed ze haar hoofd heel erg omhoog en was het 'contact' weg. Ook halthouden was een probleem, om van achterwaards maar niet te spreken. De overgangen gaan nu prima, het halthouden gaat meestal ook goed en sinds kort snapt ze ook de oefening van het achterwaards. Na weken of maanden oefenen lijkt dan opeens een kwartje te vallen, en dan is het ook opeens duidelijk en slechts nog een kwestie van de puntjes op de i zetten.
Waar ik nu op let met rijden is dat ze niet te diep loopt, ze heeft namelijk de neiging om net iets achter de loodlijn te lopen. En ik let om mijn houding, want ik ben behoorlijk kritisch naar mezelf en ben daar niet altijd tevreden over. Zeker dingen als doorzitten in middendraf is écht iets wat ik nog flink moet oefenen. Ik kan het wel, maar ik vind het er niet mooi uitzien.
Onderstaande foto's betreffen onze tweede wedstrijd in de B-dressuur en onze eerste wedstrijd op vreemd terrein. We zijn veel tijd kwijt geweest aan het inladen in de trailer, dat vond ze maar niks. Gelukkig gaat dat steeds beter en sneller, het is een kwestie van wennen. Op het terrein was ze even ongeveer vijf minuutjes in zo'n bui van: 'jeetje, waar ben ik en wat overkomt me nu!?'. Daarna werd ze rustig en hebben we fijne proeven gereden met resultaten van 194 en 193 pt. Onze derde wedstrijd behaalden we scores van 204 en 194 pt.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...!
Dit zijn we tijdens onze eerste wedstrijd...

...en dit tijdens onze tweede wedstrijd, eerste wedstrijd op vreemd terrein. Dit is dan de middendraf.

Ik weet niet helemaal wat we hier deden, het lijkt op een rondje draaien.

Grote volte in galop.

Weer grote volte in galop.

Halsstrekken.

Galopperen.

Galop

Draf.