Veronica (v. Flemmingh) @ work tweede wedstrijd B-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet86

Veronica (v. Flemmingh) @ work tweede wedstrijd B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 23:03

Hallo allemaal, dit is ons debuut op Bokt :)

Veronica is een 7-jarige merrie van Flemmingh x Glennridge. Ik rijd haar nu 2,5 jaar. Ze is (helaas) niet van mij, maar staat bij PTC+ in Oenkerk (Friesland). Daar wordt ze gebruikt door studenten die een opleiding doen in de paardensector. Verder ben ik de enige die haar vast berijd. Eens per week hadden we les, in de vakanties reed ik vaker. Op een gegeven moment zijn we mee gaan doen aan onderlinge dressuurwedstrijden. En dat ging verbazingwekkend goed! Ik werd twee keer clubkampioen bij de niet-wedstrijdruiters, eerst in de B en later in de L1. We scoorden mooie punten en als gevolg daarvan hebben ik in overleg met anderen besloten om het maar eens officiëel te gaan proberen. In maart heeft Veronica een veulen gekregen en in mei hebben we onze eerste officiële wedstrijd gereden. Ik heb geen wedstrijdervaring en Veronica ook niet, dus starten we in de B. En dat gaat geweldig tot nu toe, in drie wedstrijden hebben we zeven winstpunten bijelkaar gereden!

Toen ik met Veronica begon was ze behoorlijk groen, maar nu zijn we ongeveer L2-niveau. Ik vind haar karakter geweldig! Ze is heel koel, maar kan ook 'heet' worden wanneer je haar aan het werk zet. Maar gauw schrikken, er vandoor vliegen, bokken en stijgeren doet ze zeer zelden. Past heel goed bij mij, want ik houd niet zo van hele drukke, nerveuze en/of onvoorspelbare paarden.

Ik ben met Veronica heel lang bezig geweest met het rijden van terugovergangen; bij overgangen van galop naar draf en van draf naar stap deed ze haar hoofd heel erg omhoog en was het 'contact' weg. Ook halthouden was een probleem, om van achterwaards maar niet te spreken. De overgangen gaan nu prima, het halthouden gaat meestal ook goed en sinds kort snapt ze ook de oefening van het achterwaards. Na weken of maanden oefenen lijkt dan opeens een kwartje te vallen, en dan is het ook opeens duidelijk en slechts nog een kwestie van de puntjes op de i zetten.

Waar ik nu op let met rijden is dat ze niet te diep loopt, ze heeft namelijk de neiging om net iets achter de loodlijn te lopen. En ik let om mijn houding, want ik ben behoorlijk kritisch naar mezelf en ben daar niet altijd tevreden over. Zeker dingen als doorzitten in middendraf is écht iets wat ik nog flink moet oefenen. Ik kan het wel, maar ik vind het er niet mooi uitzien.

Onderstaande foto's betreffen onze tweede wedstrijd in de B-dressuur en onze eerste wedstrijd op vreemd terrein. We zijn veel tijd kwijt geweest aan het inladen in de trailer, dat vond ze maar niks. Gelukkig gaat dat steeds beter en sneller, het is een kwestie van wennen. Op het terrein was ze even ongeveer vijf minuutjes in zo'n bui van: 'jeetje, waar ben ik en wat overkomt me nu!?'. Daarna werd ze rustig en hebben we fijne proeven gereden met resultaten van 194 en 193 pt. Onze derde wedstrijd behaalden we scores van 204 en 194 pt.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...!

Dit zijn we tijdens onze eerste wedstrijd...
Afbeelding

...en dit tijdens onze tweede wedstrijd, eerste wedstrijd op vreemd terrein. Dit is dan de middendraf.
Afbeelding

Ik weet niet helemaal wat we hier deden, het lijkt op een rondje draaien.
Afbeelding

Grote volte in galop.
Afbeelding

Weer grote volte in galop.
Afbeelding

Halsstrekken.
Afbeelding

Galopperen.
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Draf.
Afbeelding

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:21

het neusje mag er iets meer uitgereden worden je paard loopt achter de loodlijn, verder erg leuk dat je zo presteerdt met een paard dat je maar een paar keer per weerk rijd

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:41

Het achter de loodlijn lopen vind ik wel meevallen eigenlijk. Het beeld is prettig.
Waarom nemen je handen zo'n volstrekt andere houding aan als je de hals van je paard laat strekken? Ga mee met je handen naar voren, maar niet helemaal laag en wijd gaan rijden ;)

Ga vooral zo door.

Nano05

Re: Veronica (v. Flemmingh) @ work tweede wedstrijd B-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 06:47

Het lijkt wel op sommige foto's (vooral de 1ste) dat het paard zijn hoofd wat kantelt.

Vind het er idd niet slecht uitzien, er zijn idd wat puntjes waar je aan moet werken. Je mag je handen wat hoger dragen en weg met die pianohanden :-).

Gefeliciteerd met je punten en lekker dooroefenen, komt helemaal goed.

Margreet86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:37

Yes, bedankt voor jullie tips! Dat mijn handen en armen zo'n andere houding aannemen met het halsstrekken viel me inderdaad ook al op, daar was ik me niet bewust van. Daar ga ik dus zeker op letten!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:45

Wat een leuke kleur heeft je paardje. Erg leuk dier om te zien met zo te zien fijne gangen. Ziet er fijn uit. Let idd wel op pianohandjes.

Het lijkt of je zadel wat ver naar voren ligt. Misschien vertekend beeld door de foto's maar denk zeg het toch even

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:25

Leuk paard! Let wel af en toe op je voeten, de rest van het commentaar is al gegeven. :) Ziet er verder goed uit!

Margreet86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:41

Bedankt allemaal voor jullie feedback. Ook op het zadel zal ik nog eens letten, hoe dat ligt. Ik dacht altijd dat ik wel redelijk kon opzadelen :D

Grappig ook dat hier mensen zijn die wel eens met Veronica hebben gewerkt. Leuk hoor!

@ Ch_ntie: ik mag er inderdaad mee doen wat ik wil, maar wel in overleg natuurlijk. Rijden en wedstrijden in het weekeinde is nooit een probleem, maar voor doordeweeks overleg ik altijd even en vraag ik toestemming. Maar 'ze' zijn bij PTC eigenlijk heel makkelijk, tot nu toe kan ik steeds doen wat ik wil. Ze vinden het zelf ook erg leuk dat een paard van hun het nu zo leuk doet, is natuurlijk ook 'n beetje reclame.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:02

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:32

Ziet er heel goed uit ! Probeer alleen iets trotser te gaan zitten op je paard, schouders naar achteren en vooruit kijken.
Je hebt ook pianohandjes, probeer ze dus rechtop te houden!
Verder heb ik geen commentaar, mooi paard lekker rond!
Ga vooral zo door dan gaat het helemaal goedkomen!

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:21

Ik vind het een prachtig paard en vind dat je goed met der bezig bent. ik zou als tip mee willen geven ga goed overgangen rijden dan komt ze wat meer op de achterhand dan is het plaatje nog mooier

Juulissx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:34

Vind het er heel netjes en ontspannen uitzien. soms steek je je benen een beetje af.
verder lekker zo door gaan!

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:57

super leuk paardje! het ziet er uit alsof (kan ook moment opname zijn) hij heel erg langzaam gallopeerd, daardoor valt hij ook sneller op de voorhand.
Probeer hem wat activer te laten galloperen ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:50

Ziet er goed uit (blijkt ook wel uit je punten) :)

Het zadel moet inderdaad verder naar achteren. De voorste rand van het zadel moet net achter het schouder/schouderblad liggen (goed voelen waar het op houdt) en de singel zeker een handbreedte of meer achter de 'oksel' van de voorbenen. :) Waarschijnlijk gaat ze daar ook (nog) beter van lopen. :)