Bang voor paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Converse_

Bang voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:23

Ongeveer 3 maanden geleden reed ik voor het eerst op Dino, een manegepony.
De hele les ging goed, ik wilde er nog een keer op.
Maar die volgende les was een ramp.
Toen we moesten gallopeerde versnelde hij, hij gaf een bok en ik knalde op een haartje na tegen de bakrand op.
Daarna heeft mijn toenmalige instructie hem 10 minuutjes gereden om hem weer rustig te krijgen..
Bij haar wilde hij er ook vandoor schieten, maar de kans kreeg hij er eigenlijk niet voor.
Daarna ben ik er weer opgestapt en heb een klein stukje gegallopeerd, hij had weer de neiging om er vandoor te schieten..
Heb de les toch afgemaakt, maar heb niet meer gegallopeerd.
Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit zo bang voor een paard ben geweest als deze in de 7 jaar dat ik rijd.

Sinds die val heb ik er nog even opgezeten, omdat mijn zus zonder zadel op de pony waar ik op zat wilde galloperen.
Heb toen gedraafd, maar had het gevoel dat hij er weer vandoor wilde gaan.
Ik ben echt bang voor deze pony, in de stal is hij hartstikke lief.
Als iemand anders er op rijd is hij zo braaf, net zo braaf als de 1e keer dat ik er op reed.
Maar ik durf er niet meer op.. laat staan galloperen..
Maar het is een manegepony, en ik heb dus altijd kans om erop te komen met rijden.

Hebben jullie tips, voor als ik er op moet rijden, mijn angst voor dit paard te ''overwinnen''?
en dan vooral met de galop..

alvast bedankt :o

Dominique_96

Re: Bang voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:25

je kunt misschien een lesje aan de longe doen ?
in het begin stappen, dan draven, en als je durft een galopje.
Misschien kun je eens beginnen met klein galopje, 4 meter lang is al genoeg, dan weer terug en dan weer galop

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:25

Zit niks anders op dan gewoon er op gaan!
Bedenk je dat hij even een dipdag had, iets engs in de hoek zat of iets dergelijks..
Laat je instructrice wel weten waar je meezit, ze kan je zeker weten helpen.

Converse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:28

xdniesje schreef:
Zit niks anders op dan gewoon er op gaan!
Bedenk je dat hij even een dipdag had, iets engs in de hoek zat of iets dergelijks..
Laat je instructrice wel weten waar je meezit, ze kan je zeker weten helpen.

Nu moet ik er wel bij zeggen (wat ik overigens niet in de beginpost heb gezet) dat hij het 2 lessen ervoor ook bij een ander meisje uit mijn groep had geflikt. ;)

XxFristixX @ longe is geen optie.. ik rijd in een les met ongeveer 8 andere mensen.
Laatst bijgewerkt door Converse_ op 14-07-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:28

Je kan tegen je instuctrice zeggen waar je mee zit en waarom je zo bang bent voor deze pony. Ik denk wel dat het het beste is om er wel weer op te gaan, en als je echt niet durft te galopperen het gewoon niet doen. Alleen doen waar jij je fijn bij voelt.

Of misschien kan je een keer een priveles op deze pony vragen bij je instructrice? Dan heeft je instructrice alle aandacht op jou gericht en jullie kunnen samen helemaal bepalen waar je aan wil werken.

Converse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:30

x_Diva schreef:
Je kan tegen je instuctrice zeggen waar je mee zit en waarom je zo bang bent voor deze pony. Ik denk wel dat het het beste is om er wel weer op te gaan, en als je echt niet durft te galopperen het gewoon niet doen. Alleen doen waar jij je fijn bij voelt.

Of misschien kan je een keer een priveles op deze pony vragen bij je instructrice? Dan heeft je instructrice alle aandacht op jou gericht en jullie kunnen samen helemaal bepalen waar je aan wil werken.

Als ik er weer op moet zal ik zeker zeggen waar ik mee zit.
Helaas is er geen mogelijkheid tot priveles op mijn manege.. erg jammer

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:31

ik bedoelde eigenlijk een privelesje aan de longe, of is dit niet mogelijk ?

edit: ik zie net dat het niet mogelijk is, dat is wel jammer, vrijrijden aan de longe ook niet ?
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 14-07-09 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:31

hmm, dat is wel minder ja..
Maar bedenk je waarvoor je nou écht bang bent.
Voor het rennen? Voor de bok? Of voor het vallen?
Denk na of het wel reeel is of er bang voor bent. Ik denk altijd als ik op een paard moet die ik niet zo zie zitten, PAARRD, je doet wat ik wil, of anderrrs...
Op 1 of andere manier helpt 't....
En als je er vanaf valt, wat dan nog!

Converse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:35

XxFristixX schreef:
ik bedoelde eigenlijk een privelesje aan de longe, of is dit niet mogelijk ?

edit: ik zie net dat het niet mogelijk is, dat is wel jammer, vrijrijden aan de longe ook niet ?

ik heb eigenlijk geen idee of dat mogelijk is, zal de volgende les even vragen :o

@ xdniesje
Ik denk dat ik bang ben voor het feit dat hij er weer vandoor schiet, ik er weer vanaf val met een harde klap..
Wat jij zegt over '' je doet wat ik wil, of andersss..'' heb ik ook bij paarden die ik niet zo zie zitten.
Maar bij deze.... :n

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:35

Je moet alleen dingen doen waar jij je fijn bij voelt. Als je een keer op deze pony moet zeg je dat gewoon tegen je instructrise. Zij is er immers voor om je te helpen met je angst.
Probeer zo ontspannen mogelijk te zitten en op een onzeker moment eventueel te gaan stappen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:39

Je kan ook kijken naar waarom hij er vandoor schiet..
Omdat hij niks te doen had, je niet genoeg begrenst?
En proberen het dan te voorkomen..
Moeilijk, ik het weet het! :P

Converse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:55

xdniesje schreef:
Je kan ook kijken naar waarom hij er vandoor schiet..
Omdat hij niks te doen had, je niet genoeg begrenst?
En proberen het dan te voorkomen..
Moeilijk, ik het weet het! :P

Waarom, ik heb geen idee.
Het kan na mijn idee niet liggen aan dat hij niks te doen had.
Hij word met bijzet gereden, kan het kunnen dat die te strak zat en dat hij demostreerde ofzo?

@ chrisje_83; ik doe zeker niks waar ik me niet fijn bij voel, en gelukkig heeft mijn instructrice daar ook begrip voor. :)

xCointreau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:17

Als je bang hebt mag je vooral niet opgeven.
Ik was vroeger ook zo onzeker als ik eens viel.
Maar dan dacht ik zo: 'Als ie bij de andere braaf is, waarom dan niet bij mij?'
Je moet zelfzeker zijn, paarden voelen angst.
Je weet ook al wat deze pony doet, dus bereid je er op voor.
Je weet dat ie wegrent, hou je dan klaar op de eerste te zijn, reageer VOOR hij kan vertrekken, zoals je instructrice deed.
Als je weet dat ie bokt, zorg dan dat je goed achteruit blijft zitten en hou hem bezig, geef hem de kans niet.

Zo ben ik ook van mijn angst afgeraakt, zelfzeker zijn en sneller dan je paard ;D

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:20

Heb ik ook. :o Ben ook altijd banger met galop. Ik galopeer eerste stukje niet mee, maar later wel. :+

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:34

Die pony voelt waarschijnlijk ook dat je bang bent.
Stel je gewoon voor, als je nog eens op die pony moet rijden,
dat je op een pony'tje voor beginners zit die helemaal nooit bokt of wegschiet ofzo,...
Zo doe ik dat altijd en ik word er véél minder bang van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:41

enkele keren de pony proberen mijden zodat je je algemeen terug wat zekerder voelt in de galop, maar voreg of laat moet je er terug op.
Probeer dan diep in en uit te ademen, te ontspannen en op iets anders te concentreren dan "straks gaat hij ervandoor". Hij zal bij jou waarschijnlijk sneller "gaan lopen" omdat jij verkrampt gaat zitten zodra hij iets versnelt. Hierdoor ga je onbewust harder knijpen met je benen, wat voor de pony het signaal is om nog harder te gaan of om onder je uit te willen lopen, waardoor jij nog meer angst krijgt en harder gaat knijpen....

Niet altijd even gemakkelijk om deze visieuze cirkel te doorbreken. succes!!!

Converse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:37

petitparis schreef:
enkele keren de pony proberen mijden zodat je je algemeen terug wat zekerder voelt in de galop, maar voreg of laat moet je er terug op.
Probeer dan diep in en uit te ademen, te ontspannen en op iets anders te concentreren dan "straks gaat hij ervandoor". Hij zal bij jou waarschijnlijk sneller "gaan lopen" omdat jij verkrampt gaat zitten zodra hij iets versnelt. Hierdoor ga je onbewust harder knijpen met je benen, wat voor de pony het signaal is om nog harder te gaan of om onder je uit te willen lopen, waardoor jij nog meer angst krijgt en harder gaat knijpen....

Niet altijd even gemakkelijk om deze visieuze cirkel te doorbreken. succes!!!

ja, dat kan wel kloppen.
de beugels zaten te kort (op mn zus haar maat), dus dat kan idd wel kloppen hihi.

bedankt voor de tip. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:06

Pony's/paarden die snel wegschieten en jou daarmee angst aanjagen, gaan alleen maar harder. Ik spreek uit ervaring, ik kamp op het moment bij de meeste manegepaarden met dezelfde problemen vanwege een val van een paard dat inmiddels alweer verkocht is omdat ie een etterbak was.

In ieder geval, wat je wel met snelle/wegschietende pony's kunt doen, mocht je er toch nog op een of andere manier op terecht komen, probeer de pony altijd op een kleine volte te zetten. Wij hebben vrij veel voorwaartse paarden en een nieuwe nu die gigantisch druk is en dan is het het beste ze te laten gaan, maar ze wel op die volte te zetten zodat ze gedwongen worden af te remmen omdat die bocht te klein is voor ze. Met een pony zal die volte echter een stukje kleiner moeten dan met een paard, en dat kan op die snelheid ook eng zijn.

Wat ik zelf ook altijd prettig vind is de stijgbeugels lekker op de dressuurmaat hangen, ik rij ze altijd vrij lang in ieder geval zodat ik lekker stevig in het zadel kan blijven zitten.

Natuurlijk bak ik er qua angst overwinnen alsnog niets van, maar ik hoop dat je nu weer wat meer weet.