Remmen met buitenteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ__

Remmen met buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 00:03

Ik had even een vraagje dat ik natuurlijk wel op bokt kon stellen:)

ik heb vorige week voor het eerst les gehad van een andere rij instructeur,
Heb een hoop nieuwe dingen geleerd meteen al,maar ik twijfel over sommige dingen echt enorm.

een van die dingen was dat hij er heel de les in bleef drillen dat als je paardje te snel gaat,dat je dan kan remmen met je buitenteugel,

Nu heb ik 2 jaar les gehad van iemand die zei dat dat absoluut niet mocht,en dat je dan alleen maar ligt te trekken in het paard zijn mond.

Ik snap die redenering heel goed,
Maar ik raak dr helemaal door in de war,

Is het zo dat dat zeg maar een klein hulpmiddeltje is,,
zodat je niet telkens je paard langzaam stil doet vallen?
of is het dat niet?

En als het dan wel goed is had ik er nog een vraagje over,,
Ik reed op een paardje dat nooit had geleerd om naar beneden te lopen,,
maar als je je paardje naar beneden hebt lopen,en je gebruikt dan je buitenteugel als rem,
haalt dat dan niet heel de stelling in de war?

Zat met die paar vraagjes,
heb donderdag terug les,en ik wou hier eens vragen of jullie dat mischien ook doen of net niet,
en of het goed is of net niet,
dan gaat het volgende keer meteen goed,
en kan ik meteen verder met de les:)

Whinnylando

Re: Remmen met buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:06

Van binnenbeen naar buitenhand rijden bedoel je?

zo ja: dat is heel normaal, stelling "trek" je er namelijk niet in met je binnenteugel... Maar die rij je dmv druk binnenbeen en begrenzen buitenteugel.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:08

Remmen moet je eigenlijk volledig met je zit kunnen...Wanneer je gewoon rijdt, moet je kunnen sturen met je buitenteugel...

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 00:09

Whinnylando schreef:
Van binnenbeen naar buitenhand rijden bedoel je?

zo ja: dat is heel normaal, stelling "trek" je er namelijk niet in met je binnenteugel... Maar die rij je dmv druk binnenbeen en begrenzen buitenteugel.

Nee ik bedoel echt remmen,
gewoon als je paardje te snel gaat , afremmen met buitenteugel,
maar ik heb altijd geleerd dat je dat helemaal met je zit doet,
dus ik dacht,ik vraag het even aan de rest,
want iedereen doet hetdan weer anders:)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:12

Ik heb vroeger altijd geleerd dat je met je teugels moest remmen, tot dat ik mijn eigen paardje kocht en privéles kreeg, toen heb ik geleerd dat je met je zit moet remmen...En dit is idd een veel betere manier!

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 00:18

Charis_xX schreef:
Ik heb vroeger altijd geleerd dat je met je teugels moest remmen, tot dat ik mijn eigen paardje kocht en privéles kreeg, toen heb ik geleerd dat je met je zit moet remmen...En dit is idd een veel betere manier!

Ja idd , lijkt me ook een betere manier,heb ik ook altijd zo geleerd,
was ookal aan het denken dat ze dat leren aan alle mensen die les nemen op hun manegepaardjes,omdat het mischien makkelijker is voor beginnertjes,en omdat die beestjes anders ook maar in de war raken.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:21

Ik weet niet hoe je aan die instructeur bent gekomen, maar als hij je dat soort adviezen geeft(?)...
Ik bedoel: bij dit weet je dat het niet helemaal goed is, maar misschien hoor je de volgende keer iets nieuws, wat hij fout uitlegt en den leer je het ook fout...Zo ga je natuurlijk ook niet vooruit!

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 00:26

Charis_xX schreef:
Ik weet niet hoe je aan die instructeur bent gekomen, maar als hij je dat soort adviezen geeft(?)...
Ik bedoel: bij dit weet je dat het niet helemaal goed is, maar misschien hoor je de volgende keer iets nieuws, wat hij fout uitlegt en den leer je het ook fout...Zo ga je natuurlijk ook niet vooruit!

Paardje geneest niet meer van peesblessure,
is een heel gedoe geweest,,
en voor ik het wist had k al 2 jaar niet meer echt gereden,
dus ik dacht,voor de veiligheid nog maar eens een paar lesjes nemen op een manege,,
Maar ik weet niet of ik wat ik daar leer wel zou gebruiken,
want ik kan me voorstellen dat veel paardjes het helemaal niet fijn vinden als je heel de tijd met je buitenteugel trekt als het allemaal wat te snel gaat.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:29

Idd, ik denk ook echt niet dat paarden het lekker vinden als je constant in hun mond loopt te hangen...
Als je daar dingen opnieuw verkeerd leert, dan ga je niet vooruit...
Je hebt het zonder twijfel met de beste bedoelingen gedaan, maar misschien kun je toch maar beter een paar privélesjes nemen dan...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:46

Als ik hem gewoon iets wil afremmen geef ik hem wel altijd een kleine ophouding op de buitenteugel..
Is dat ook heel dom dan? :oo

Ik heb dat ook zo geleerd namelijk! Terug gaan in stap of draf gaat wel op de zit.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 13:59

L_Ilse_L schreef:
Als ik hem gewoon iets wil afremmen geef ik hem wel altijd een kleine ophouding op de buitenteugel..

Ik heb dat ook zo geleerd namelijk! Terug gaan in stap of draf gaat wel op de zit.

jaa,dat heb ik dus in die les geleerd,
maar k vraag me af of het eigelijk goed of fout is :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:28

Gheheh, ik zie er dus niet zoveel fouts in..

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:33

Ja, je bedoelde een ophouden maken met je buitenteugel om op te vangen of terug te zetten in tempo. Dit kan goed hoor, niets mis mee. Dit had ik ook van mijn vorige instructrices geleerd.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:29

ik vind het juist goed, door een ophouding te maken (lees: neit hangen!!) kan je paard netjes terug rijden.

verzamelen kan je ook door met je buitenteugel en buiten been je paard met zijn voorhand naar binnen te plaatsen. zo sluit je paard op zijn binnen achterbeen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:54

iTequilai schreef:
Ja, je bedoelde een ophouden maken met je buitenteugel om op te vangen of terug te zetten in tempo. Dit kan goed hoor, niets mis mee. Dit had ik ook van mijn vorige instructrices geleerd.

Het is een verfijnig van je ophouding op twee teugels en tegelijkertijd werkt het ook mooi als begrenzing. Ik leer het mijn klantjes ook en in de hogere dressuur heb je er alleen maar baat mee. Niks mis mee dus.

Ts probeer de volgende x wel je instructeur te vragen waarom hij jou vraagt dingen te doen. anders schiet lessen natuurlijk niet op alles moet onderbouwd kunnen worden.

snelwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:49

Met je buitentuigel mag je best afremmen, door een ophouding te maken. Met je binnentuigel moet je de stelling erin houden door te vragen en te ontspannen.

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:34

snelwendy schreef:
Met je buitentuigel mag je best afremmen, door een ophouding te maken. Met je binnentuigel moet je de stelling erin houden door te vragen en te ontspannen.

dat is inderdaad goed wat je zegt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:37

Ik vang ook veel dingen op met mijn buitenhand, maar ik rij heel erg op gevoel.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:02

Je rijd je paard terug op je zit, maar als een paard echt druk is of onder je vandaan rent dan maak je een ophouding in je buiten teugel. Ik denk dat je instructeur dat ook bedoelde, maar dat jij hem misschien niet goed begreep?

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:02

Remmen hoor je op je zit te doen. Maar als je paard daar niet naar luistert dan corrigeer je dat met je hand. En dan rem je gewoon op 2 teugels!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:05

ik begrijp dat je instructrice bedoelt van binnen been naar buiten teugel rijden ? vraag haar hier een naar ?
trekken moet zoiezo niet :)
mijn paard "rem" ik wel door middel van iets meer druk op de buiten teugel, als hulpmiddeltje voor hem als hij mij verkeerd begrijpt ( manege paard geweest en daar was een ruk in de mond natuurlijk de rem ).

ik zou je instructrice goed vragen wat ze er mee bedoelt :)

EDIT: ik zie net dat het boven staande niet is, en vindt dit vreemd, nee zo moet het niet :)

groetjes

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:03

maar je doet "remmen" toch met eerst een ophouding geven buitenteugel van let op en dan met je zit terugrijden.. of doe ik al die jaren wat verkeerd :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:22

De instructeurs hebben allebei gelijk, je kan namelijk remmen met je buitenteugel maar je moet zeker niet trekken. Het is een gevoeletje en zolang je dat niet hebt, is remmen op twee teugels ook prima, daarna op je zit leren controleren en daarna op je buitenteugel, het is een leerproces en van het een kom je in het ander.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:29

L_Ilse_L schreef:

Zo leer ik het ook.