Te hevig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MataraLover

Te hevig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:31

Hallo,

zelf heb ik een clintonmerrie. Zij is nu ongeveer acht jaar en is zeer hevig bij het springen.Wanneer ze ook maar 1 hindernis ziet gaat ze er in volle vaart naartoe. Nu rij ik met een dubbelgebroken watertrens omdat ik ze liefst zo zacht mogelijk hou. Maar op concour is dit ronduit gevaarlijk waardoor ik moet overstappen naar een ander bit. Nu rij ik al twee weken met de pessoa op concour en loopt zij zelf super.
Het enige nadeel is dat zo wondjes vertoont op haar mondhoeken. Iemand een oplossing?

Anoniem

Re: Te hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:35

Ik zou thuis wat oefeningen doen. Bijvoorbeeld haar een paar keer laten halthouden zo'n 3 meter van de hindernis af, zodat ze zelf wat terugkomt de keren erop. Als je dit consequent doet, kun je haar uiteindelijk zelf nog wat wegrijden ook. Dit kun je bijvoorbeeld doen met inrijden. Wanneer ze tijdens de training weer te heet wordt, laat haar dan weer een paar keer halthouden. Succes.

MataraLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:41

Joolien schreef:
Ik zou thuis wat oefeningen doen. Bijvoorbeeld haar een paar keer laten halthouden zo'n 3 meter van de hindernis af, zodat ze zelf wat terugkomt de keren erop. Als je dit consequent doet, kun je haar uiteindelijk zelf nog wat wegrijden ook. Dit kun je bijvoorbeeld doen met inrijden. Wanneer ze tijdens de training weer te heet wordt, laat haar dan weer een paar keer halthouden. Succes.

jammer genoeg heb ik dit al heel vaak gedaan. ze blijft gewoon veel te enthousiast!
ze vint springen namelijk heel tof...

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:42

Dan zou ik toch les overwegen, jij bepaalt wat er gebeurt, en je paard toch zeker niet?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:41

Hoe riijd je haar zelf dan in het springen door het parcours en op en na de hindernis? Met veel druk of weinig? Laat je haar het zelf doen. Of probeer ja haar echt te begeleiden? Kruip je zelf naar de hindernis of blijf jemooi terugzitten naar de sprong toe?
Die wondjes misschien bitringen eromheen ;) Of anders stukje latex eromheen.

Je hebt les neem ik aan? Wat spring je met haar en hoevaak en waar bestaat je springtraining uit. Een antwoord geven bij een paard wat erg op de sprong trekt is wat makkelijker te geven bij iets meer info ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:42

Het probleem met de wondjes, ik zou eens proberen die ruberen bitringen te gebruiken op jouw pesoa dan natuurlijk.
Maar het gedrag van je paard lijkt me niet goed, dit wijst op een te weinig opleiding, je paard dient idd te doen wat jij vraagt, en zeker niet wat hij zelf graag zou willen doen.
Zeker ook les nemen, daar is een instructeur ook voor hé, net voor die kleine probleempjes die je dan net niet opgelost krijgt.
Ook bij deze problemen is er maar één die fout is en dat is de ruiter , dus niet het paard, die gebruikt de vrijheid die hij van jou krijgt, en daar is niks verkeerd aan.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:46

Wat misschien ook een tip is voor die heethijd, Dit werkt bij mij heel goed is op de sprong afrijden en als hij te heet wordt een volte draaien voor de hindernis. Blijf maar een beetje rond die hindernis je figuren rijden. Ik neem aan dat hij gewoon te sturen is omdat je anders niet veel op concours te zoeken heb. No offence. En voor die wondjes is inderdaat latex een goed idee en let op dat je met pssoa niet te streng in je hand wordt. En veel zinkzalf smeren!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:50

past het bit wel goed? mischien is ie te groot of te klein...

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:21

Rijd dressuurmatig tussen de hindernissen door en neem dan een keer een volte en pak dan een keer een hindernis mee en dan weer de rust erin. Succes ermee!