4-jarige Adorijke (v. Polytraum) aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

4-jarige Adorijke (v. Polytraum) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:03

Hoi!

Deze jonge merrie rijd ik voor haar fokker. Ze is een 4 jarige Polytraum x Aquilino x Layout. Adorijke is nu iets minder als 3 maanden onder het zadel en ze wordt zo'n 3-4 dagen in de week gereden. Adorijke kent nog niet veel maar is wel heel braaf en laat zich fijn rijden. Ze is in de aanleuning nog heel zoekerig maar dat mag ook nog. Ik probeer haar zoveel mogelijk ruimte te geven om op eigen benen te lopen en goed voorwaarts te houden zodat ze de hand uit zichzelf fijn op gaat zoeken. Voorwaarts is ze gelukkig genoeg, dus dat kost niet zoveel moeite. Makkelijk paard! :D

Het is de bedoeling dat Adorijke in het winterseizoen mee zal gaan in de B of L1.

Ik weet dat het zadel niet goed past, binnenkort zal er een nieuw zadel komen maar voor nu moeten we het even doen met wat we hebben. Graag hierover géén commentaar, ik ken het belang van een goed passend zadel.

Commentaar mag, maar houd het wel vriendelijk, wij doen ook alleen maar ons best!

Meet Adorijke!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even stappen tussendoor.

Afbeelding
Hier zie je imo goed hoe fijn ze over de benen gaat.

Afbeelding

En tot slot: Braaaaaf paard.
Afbeelding

We hebben wel gegaloppeerd, alleen dit waren allemaal fotos nét op het verkeerde voorbeen-land moment. Niet echt heel charmant dus.
Laatst bijgewerkt door DL_ op 13-07-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ikduss

Re: 4-jarige Adorijke (v. Polytraum) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:13

Wauww wat een leuk paardje man!
Over je houding: Probeer rechter op te zitten.
Verder ziet het er heel goed uit! Je rijd haar op de goede manier naar beneden :D Daar hou ik van. Ik vind dat je haar heel knap hebt lopen voor een jong paard, veel mensen kunnen hier een voorbeeld aan nemen! :D

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:18

Dankjewel! :D
Ik moet er inderdaad op letten dat ik niet zo ver voorover ga zitten, nu moet ik ook wel zeggen dat dit ook wel wat komt door het zadel wat toch echt te klein is voor mij. Hierdoor zit ik teveel achterop de lepel en word ik wat voorover geduwd. Op mijn eigen paard (en zadel) is dit veel minder. Maar dat is geen excuus, ik zal er op letten!

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:19

Ik vind dat ze best netjes loopt op de foto's al helemaal als ze nog maar 3 maanden onder het zadel is.
Probeer alleen niet teveel naar voren te leunen, het (jonge) paard zoekt zelf ook nog naar balans.
Ook zie ik bij sommige foto's dat ze op de voorhand loopt, probeer dat wat te voorkomen door bv
zelf rechter te gaan zitten, en wat voorwaartser te rijden.

Misschien is het handig als je iemand hebt die zowel naar jou als het paard kijkt als je rijdt,
diegene ziet misschien meer als dat je er zelf op bent en die kan je er dan ook weer mee vooruit helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

(en wat een lief koppie heeft ze) :+:

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:23

Bedankt!

Het is een jong paard wat net onder het zadel is.. Geen een paard wat zo kort onder het zadel is loopt níet op de voorhand. Het natuurlijk evenwicht ligt zowiezo al grotendeels op de voorhand, dat natuurlijk evenwicht onder de ruiter ligt nog meer op de voorhand. Dat ik rechter moet gaan zitten ben ik absoluut met je eens. Meer voorwaarts daarintegen niet, dat kun je imo ook niet van de foto's beoordelen. Adorijke is méér dan voorwaarts genoeg. :j Als ze nóg meer voorwaarts zou moeten zou ze zichzelf gaan overlopen en haar passen niet afmaken, wat haar gangen én haar evenwicht zéér zeker niet ten goede zou komen.

Verder heb ik gewoon instructie hoor ;) en overigens is de eigenaar er ook iedere dag bij om de vorderingen op de voet te volgen. Hij springt ook in waar nodig.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:26

Klopt, ben het ook met jou eens!
Het is idd moeilijk om op foto's dat te beoordelen, dat had ik er even bij moeten zetten.
En ik postte het net, dus ik zag al dat je 'commentaar' had gekregen op je houding, sorry.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:28

Janna_M schreef:
Klopt, ben het ook met jou eens!
Het is idd moeilijk om op foto's dat te beoordelen, dat had ik er even bij moeten zetten.
En ik postte het net, dus ik zag al dat je 'commentaar' had gekregen op je houding, sorry.

Geeft niet, miscommunicatie is heel gemakkelijk op fora. ;)

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:32

Jep, zeg dat wel :')

Succes verder met je paardje, en plaats gerust weer een topic over een paar maandjes ;)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:52

Dankje! Zal ik doen! :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:51

Ik vind het er keurig uitzien en vind het een mooi paard! Zit ook een fijne draf op zo te zien! Heel veel succes nog met haar! Ga zo door ;)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:45

Dankje!
Haar draf is inderdaad heel erg fijn, ze heeft heel veel ruimte en een ontzettend fijn achterbeen. Op dit moment weet ze nog niet altijd even goed wat ze met al die ruimte aan moet en zit ze nogal eens in de knoop :(:) . Maar als ze straks sterker wordt komt dat helemaal goed :j .

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:46

Ik zou wat meer aan haar en je eigen balans gaan werken en de training daar op aanpassen. In de draf mag je licht naar voren zitten om de rug te ontlasten, vandaar de term lichtrijden, maar je zit uit balans. Op de vierde foto kan je dat goed zien. Probeer maar een denkbeeldige rechte lijn vanaf je schouder naar de kuit en hak te denken. Deze moet namelijk recht aan elkaar zijn. Dan zit je in balans. Het paard loopt nog vrij scheef, het is nog een jong paard, dus probeer daar in je training veel tijd aan te besteden. Door de hoekjes te rijden moet het paard zich meer buigen en gaan kantelen in zijn heup.

Veel succes! :)

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:56

Mij valt me op (als buitenstaander) dat veel je op veel foto's kunt zien, dat de ruiter / amazone met name met het hoofd ook naar voren / beneden kijkt i.p.v. met je ogen .... ik kan me dat goed voorstellen, maar volgens mij zit je rechter op als je hoofd recht houdt en alleen met je ogen naar beneden kijkt ...

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:58

Ik vind het er netjes uit zien!

Maar toch van dat zadel, ligt ie niet heeel ver naar voor? Ook al is het een verkeerd zadel?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:03

Bedankt voor de reacties!

@ BenB: We besteden tijdens de training al heel veel aandacht aan de door jou genoemde punten. Overigens is mij altijd geleerd een lijn te trekken vanuit schouder, heup, hak. Bedankt :)

@ Terkan: Klopt, dat zie je goed. Ook daar moet ik op letten. :j Dankje!

@ Thomas: Dankje! Het ligt inderdaad ver naar voren maar daar schuift het zelf al iedere keer naar toe. Verder als dit schuift het niet, maar leg ik het verder naar achter ligt het zadel nóg veel beroerder en schuift het weer naar voren.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:06

Leuk dier Anne! Erg goed over de benen ook!
Vooral op de eerste foto's valt het me op dat je zadel wat ver naarvoren lijkt te liggen. Het ligt te ver op de schouder vind ik...

Oh ik zie dat het al gezegd is.
Hoelang rijd je haar nog? Want als het steeds terugschuift naar voren, dan zou ik er echt een keer naar laten kijken.
Zeker bij zo'n jong dier in ontwikkeling is een goed passend zadel gewoon super belangrijk, maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)
Laatst bijgewerkt door Simba_ op 14-07-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:07

Dat ziet er goed uit Anne!
Zodra je een goed passend zadel hebt, lijkt mij dat je heel andere foto's krijgt.
Maar zover je nu kunt zien, is het een heel leuk paard met goed beenwerk.
Ga zo door!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:09

@ _Simba : Dankje Lotty!

Ja het zadel ligt voor geen meter, maargoed, dat zeg ik zelf ook al := Het is de bedoeling dat ik haar nog wel een tijd blijf rijden, in principe is het de bedoeling dat ze straks gewoon mee gaat op wedstrijd en een keertje naar het Z mag dus heb 'r nog wel een tijd.
Zoals ik al zei komt er een ander zadel.

@ Jnien: Dankjewel! Dat denk ik ook wel ja. Over een tijdje komen er wel weer nieuwe foto's :j

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:12

Had nog niet de tijd genomen om het allemaal te lezen, haha! Sorry :D ! Komt goed joh, vind het een erg leuk dier om te zien! Ben benieuwd hoe ze er over een maand uitziet!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:14

Geeft niet ;)
Komt wel goed met 'r. Ik ben meer benieuwd hoe ze het over een half jaar doet :j

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:15

qua houding zou ik de schouders ook iets meer naar achteren proberen te houden ... (hoofd naar voren houden zie ik veel meer, ik noem maar wat ... showbands, danswedstrijden ...) en juist een lange rechte nek geeft vaak al een rechtere houding (zegt degene die zn koppie vaak laat hangen ... beetje zelfkritiek is niet weg, toch ;-) )

Verder vind ik het toch echt er al wel goed uitzien ... komt wel goed dacht ik zo
Laatst bijgewerkt door lindake op 15-07-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:19

Dankjewel Terkan!
Zelfkritiek is heel goed, en gezond ;) Heel stom zoiets, op mijn eigen paard doe ik dit dus niet (meer) maar zodra ik op een jong paard ga zitten schiet ik meteen in mn jonge-paarden-houding. :=

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:17

Nu eindelijk een reactie he meid :+:

Ik vind het super voor je met je nieuwe troef :j
Je geeft de punten zelf aan maar je ziet nú al dat dit paard veel potentie heeft in de toekomst. Omdat ze zo'n ruime draf heeft kan je houding, die nu minder is, begrijpen. Je hebt een goede houding op Verola. Probeer, als ze meer gecontroleerbaarder is, eens de beugels uit te doen. Als jij ook wat vaster en beter in het zadel zit dan zal Adorijke ook beter op haar eigen benen lopen :j

Top meid! Kan niet wachten als ik langskom *D