Paard weigert te lopen op bepaalde plaatsen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Paard weigert te lopen op bepaalde plaatsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:59

Hallo bokkers,

Ik hoop dat jullie even tijd willen nemen voor mijn probleem, want ik zou graag een oplossing vinden/krijgen.

Mijn paard is nu ruim een jaar ohz en ze heeft alles super opgepakt, in de bak loopt ze prima voorwaarts en ik rijd ook regelmatig. We zijn toen ook begonnen met buitenritten maken met andere paarden van stalgenootjes samen, allemaal heel gezellig dus. Ik heb lange ritten gemaakt zonder problemen, ze deed het allemaal alsof ze dit al heel haar leven doet.
Er kwam toen een periode dat het allemaal iets minder ging door verschillende redenen, hierdoor werd ze minder vaak bereden en als we reden was het in de bak, niet meer buiten dus.
Begin dit jaar zijn we weer naar buiten gegaan, alles ging nog goed.
We rijden altijd verschillende rondjes, soms dus over de polder, en daar gaat het eigenlijk om.
Al rijden we richting de polder gaat alles nog goed, ze loopt zelfs voorop en je merkt niet dat ze ieder moment stil kan gaan staan. Zodra je een stukje op de polder loopt, gaat ze stilstaan. Al drijf je aan met je benen loopt ze naar achteren totdat ze niet meer verder kan. (niet zo handig als er een sloot naast het pad ligt, daar is ze ook een keer met d'r achterbenen ingekomen..) Maargoed, ook al geef je een tikje met de zweep loopt ze naar achter, al neemt iemand op een ander paard je teugel en wilt je meenemen loopt ze niet vooruit en zelfs al stap je af en je wilt met haar naar voren lopen gaat ze gewoon niet meer. Dan kan je doen wat je wilt maar het lukt echt niet.
De enige mogelijkheid wat er in mijn ogen op dat moment dan nog is is teruggaan, en dat heb ik de afgelopen keren ook gedaan. Jullie begrijpen vast wel dat ik dit echt heel vervelend vind dat ze dat doet en daar graag een oplossing voor wil hebben.
Je zou kunnen denken dat er iets met haar is, maar dat is het niet. Al ga je een andere richting dan de polder op loopt ze gewoon normaal, en in het land of in de bak ook. Alleen dat stuk in de polder doet ze niet, terwijl ze dat vroeger altijd makkelijk deed, en er is niks waar ze bang voor kan zijn, er staan alleen wat bomen en voorderest niks.

Ik weet eigenlijk niet heel goed waarom ik hier een topic over maak, want ik denk niet dat iemand via internet ineens mijn paard voorwaarts kan laten lopen in de polder, maar ik dacht dat er misschien wat tips zijn of mensen die dit heel toevallig ook hebben meegemaakt en hoe ze dat dan hebben opgelost.
Ik hoop dat één van jullie me misschien toch kan helpen! :)
Ik wilde het gewoon toch even proberen, want ik weet hier echt geen raad meer mee.
En ik zou wel gewoon graag nog de polder in kunnen met mijn paard, omdat ik voor de andere rondjes die we maken altijd een best drukke weg over moet, en de polder is lekker dichtbij en rustig, en voorderest hebben we hier niet veel om buiten te rijden.
De polder is gewoon heerlijk, maar niet als je paard niet loopt, daar word ik alleen maar chagerijnig van, en om nou iedere keer boos op m'n paard te worden heb ik ook geen zin in, aangezien ik ook helemaal niks kan bedenken waarom ze dit doet.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik ben erg benieuwd of hier iemand op bokt mij zou kunnen helpen.

Groetjes Tamar. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:40

vervelend zeg!
Ik snap dat je enige keus was om terug te gaan, alleen daardoor ben je natuurlijk wel de 'zwakkere' geworden. Je paard heeft nu gewonnen. Geef je haar een tik met de zweep?

Probeer je het lief op te lossen, of juist boos/streng?
Want als je het lief doet, moet je misschien eens streng proberen te zijn. Want mijn pony wil de stal soms niet in, en gaat dan heel hard achteruit lopen, beentjes omhoog en wegtrekken. Met rustig oplossen werkt dit niet bij haar. Ik moet streng praten, een ruk geven aan het halster en een tik op haar kont. Dan is ze overompeld, en loopt ze zo mee!

Misschien kan je de volgende keer voorop gaan lopen, en je achterligger haar een tik laten geven met de zweep.
Gewoon dingen uitproberen!
Succes ermee iig!

Taat_

Re: Paard weigert te lopen op bepaalde plaatsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 10:22

Nell_@; Ik heb het eigenlijk allebei geprobeert, eerst op de strenge manier, ook al met de zweep, maar dat werkt echt niet bij haar. (zelfde probleem is bij haar om de trailer in de gaan, je moet echt geduld hebben en dan loopt ze mee, één trekje of iets anders wat maar een beetje 'hardhandig' is rent ze meteen de trailer weer uit.)
Maar dat even terzijde, ik heb het toen ook dus lief geprobeert, haar eerst weer wat rustiger maken (want ze word helemaal opgefokt van de zweep, vandaar dat ik die ook liever niet gebruik) en toen gewoon tegen haar gepraat en voorzichtig geprobeert maar het gaat niet. Ik heb voor d'r gelopen, naast d'r gelopen, niks hielp. Ik heb zelfs een kwartier op de grond voor haar gezeten wachten tot ze kwam. Dan kwam ze naar me toegelopen en ging ik weer wat verder weg zitten, maar zodra ik opstond wilde ze niet meer.

Wel super bedankt voor de tips! :)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:01

het feit dat je truggaat is niet goed.. je geet je dan idd gewonnen.. ik snap dat je niet weet wat je moet doen maar ik zou dan gewoon blijven staan en praten tegen je paard.. ookal staan jullie daar 2 uur op datzelfde plekje, je gaat niet trug!!! geef zacht hulpen, laat haar maar achteruit lopen, in de sloot komen, tegen een boom lopen maar ga niet trug!!!!!! als er niks is waar ze bang voor kan zijn en vroeger liep ze dat stuk wel, dan is ze gewoon aan het dwarken..

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:13

heey

misschien heeft iemand die je kent in de buurt ook een paard, en dan zou ik die meevragen, laat jou paard dan achter het andere aan lopen,
jonge paarden hebben heel vaak dat kude gevoel en lopen dan gauw met het oudere paard mee..
je moet natuurlijk wel zeker weten dat het andere paard ook niet bang is..
Als dat wel het geval is zou ik er eens met de fiets heen gaan, het kan goed zijn dat er iets engs is of iets wat vies ruikt (karkas ofzo) waardoor jou paard niet verder durft..

Veel succes!!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:21

Hoi,

Mijn merrie heeft hier ook een handje van. Ik weet dat het bij haar gewoon dwarsigheid is, dus ik pak haar altijd even flink aan en dan is het weer over. Mijn paard doet dit ook vooral als we nog dicht in de buurt zijn van de stal. Wat ik daarom wel eens doe is in een flinke draf van stal weg rijden, dan doet ze het niet.
Het is inderdaad erg vervelend, ook mijn paard is al meerdere kerern met haar achterbenen in de sloot beland..

Succes ermee!

Groetjes

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:31

Het enige wat je kan doen is volhouden. Stapje naar voren is 'braaf paard!' naar achteren is 'nee!', been of een goeie tik. Hoe meer naar achteren hoe meer druk ik opvoer. Als ze doorkrijgen dat stilstaan/achteruitlopen het gewenste resultaat oplevert wordt het alleen maar minder.

Dus al sta ik er een uur -ik ga pas terug op het moment dat ze er langs geweest is. Je zult zien dat als je dit gewonnen hebt dat het rijden (nog) fijner gaat..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:42

Taat,

hier precies hetzelfde probleem. Mijn paard keert onderweg ineens om en probeert dan naar huis te galopperen. Meestal lukt het me om 'm op tijd om te trekken, waarbij we dus een soort heeeel klein voltetje maken, en hij weer met z'n neus de goede kant op staat. Maar dan. Been helpt niet, tikje helpt niet. Gaat hij alleen maar achteruit van, de kant op die hij wil _-:( en dan maakt het 'm dus inderdaad niet uit of daar een greppel of een boom is, en als ik te laat ben en hem niet meer kan omtrekken en hij al vertrokken is - kataklopkataklop - boeit het 'm ook echt geen ene reet of hij op prikkeldraad af dendert, of dat hij de akkers met jonge aanplant van de buren nog eens omploegt of dat hij op een intercity af rent. Hij slaat niet op hol. Nee, hij rent gewoon naar huis. Allemaal heel leuk hoor, een paard met een eigen mening, maar ik heb er ook een en ik wil gelijk hebben. Dus er moest een oplossing komen.
Tot nu toe zijn er drie dingen die werken:
- voorwaarts met stem. Hij weet dondersgoed wat de bedoeling is, en ook dat er stront aan de knikker zit wanneer ik "nou, HUP!!!!!!" roep }>
- als hij zo nodig achteruit moet... draai ik hem een halve slag en gaan we toch achteruit? Maar dan wel de kant op die IK wil. Na een meter of 100 is hij dat beu en loopt in de regel weer braaf door.
- wachten. tot hij zucht, of tot hij ontspant. Hij kan zich alleen verzetten wanneer hij zich druk maakt. Leer voelen wanneer je weer verder kunt rijden, en in het begin zul je te vroeg weer been geven. Geeft niks, je moet je paard leren lezen.

Nou is het zo dat het verzet bij mijn paard lompe koppigheid is. Wanneer hij bang is reageert hij anders, waarop ik ook anders reageer ;) Dus dat moet je eerst uitzoeken. Is ze echt bang, of loopt ze gewoon te miepen? In het eerste geval heb je niks aan bovenstaande oplossing maar het klinkt alsof ze je in de maling probeert te nemen, het lijkt zo op wat mijn paard doet, ook met trailerladen bijvoorbeeld. Hij mag van mij best even op de klep staan, het wiebelhokje is nauw en donker, logisch dat hij dat eng vindt en als iemand 'm dan aantikt of lastig gaat doen met longeerlijnen is dat te veel druk voor 'm en krijgt hij een soort waas voor z'n ogen waardoor hij zeker weten niet meer laadt. Of wat dan ook voor je doet. Druktemakertje :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-07-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:52

Zo stond ik een paar weken geleden ook inene geparkeerd op de weg, mevrouw vertikte het om verder te lopen. Ze ging echt stilstaan en niet voor of achteruit (zelfs terug ging ze niet :P). Ik ben ook van het idee dat ze toch ooit een keer zou moeten gaan lopen, dan is het alleen een kwestie van de neus in de goede richting houden. Echter stond mijn pony onderhand op rust om zich heen te koekeloeren. Uiteindelijk heb ik terug moeten lopen (met paard aan de hand ja :P) en ben de volgende dag weer op stap geweest. Ik kon niet gelijk terug ivm donker worden (jammergenoeg).
Ik had mijn uitrusting uitgebreid met een zweep en wilde vol goede moed op pad, maar kwam nog geen meter ver. Ik heb niet nagedacht, ik heb niet gewaarschuwd (1x been is genoeg, normaal vliegt ze dan ook weg), maar ik heb haar een flinke knal op dr kont gegeven. Ze schrok zich wezenloos, maar verzette alleen een aarzelend stapje, waarna ik mijn handeling hierboven gelijk heb herhaald. Toen schoot ze in een flinke draf naar voren (braaaaf paard :D) en het is nooit meer gebeurd.

Ik weet niet hoe jullie aan het tobben gaan, maar wees gelijk duidelijk, heeeel duidelijk. Niet een tikje, niet 10x been... been=been en is dat niet het geval dan moet je je paard overdonderen, even goed wakkerschudden.

Wel eerlijk zijn, jij moet het zelf ook echt willen. Niet hooo maaarr..braaaf paard... komm maarrr... Nee, niet braaf, gewoon hop naar voren, geen gemier geen getut, gewoon luisteren. Natuurlijk mag een paard iets eng vinden, maar dit is gewoon absurd.

Wel zelf ook overtuigd zijn dat jullie ook daadwerkelijk vooruit willen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:01

Nou, vooruit zal hij. Alleen rent hij dus achteruit wanneer ik been geef of 'm aantik, vandaar de bovenstaande maatregelen ;)

Oh ja, zoek ook eens uit of er een vooraankondiging is. Mijn paard mest bijvoorbeeld eerst, loopt dan nog een klein stukje door waarna hij zich probeert om te draaien. Dus nadat hij gemest heeft mag hij niet meer opzij kijken, niet meer wiebelen en al helemaal niet vertragen. Gewoon paard tussen je benen houden, de enige uitweg is naar voren en als hij toch moeilijk gaat lopen doen los ik dat ook niet op zoals het tussen de dressuurhekjes hoort. Welnee. De neus moet de goede kant op, en als dat hardhandig moet (sleeuuuurrrrrr) dan moet dat maar. Paard is sterker dan ik, het is niet de bedoeling dat hij daar achter komt dus het is puur zelfbehoud om slim te zijn en vooral niet op te geven. Hoe je het probleem uiteindelijk oplost zal van paard tot paard verschillen. Dat is een onderdeel van het paard leren lezen. Er zijn vast mensen die gruwelen van mijn aanpak. Maar zolang die effectief is - en laten we wel wezen, in plaats van na 10 meter rijden gevolgd door in galop weer terug naar de wei kan ik nu een ritje maken van een uur met hooguit 3 keer gestaak onderweg - blijf ik het zo oplossen ;) Bij alles geldt: zo zacht als kan en zo hard als moet. Het is wel de bedoeling dat mijn paard het (uiteindelijk) ook leuk vindt, een gevecht heeft geen zin. Zoek liever uit wat goed werkt, leer het paard lezen en denk na over wat hij doet :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-07-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:02

de tip werd al gegeven maar inderdaad,omdraaien en dan achterwaarts , kun je altijd proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:04

Het maakt in feite geen ene ruk uit wat je doet, zolang het paard maar in beweging blijft, of weer komt, en ook nog eens de goede kant op beweegt. Niet te veel nadenken over trucjes, gewoon doen. Wat je precies doet maakt niet uit, zolang je maar het doel in de gaten houdt en de middelen afstemt op het specifieke paard. Er zijn meerdere wegen naar Rome... of door de polder :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:08

hestejente, absoluut, ben het helemaal met je eens :j. Mijn pony is een hittepetit, zeer gevoelig, maar owee als ze het in dr bol krijgt (gebeurt gelukkig bijna nooit), dan krijgt ze van mij gerust op dr lazer hoor.

Mijn pony vind het na tig keer met andere op stap, de eerste keer alleen vaak niet zo leuk en begint dan te zigzaggen en steeds langzamer te lopen. Ik begin dan gelijk te draven (dus dan zijn we het pad amper af :P) en elke vertraging wordt door mij opgevolgd met een brul/schop of tik. Gewoon luisteren :j

Inderdaad Hestejente, gewoon doen. Het beste heb je gereageerd als je je na je terugkomst op stal afvraagt hoe je dit nou weer geflikt hebt. Niet denken, maar doen, dan ben je resoluut en zelf ook overtuigd.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:08

Je hebt je paard geleerd dat het op dit punt in de polder afstappen en afgelopen is.
Nooit afstappen of terug gaan.
Maargoed nu is het te laat en zie het er nu maar weer uit te krijgen.
Waarschijnlijk denk jij ook al voordat je aan je buitenrit begint-als hij maar niet stil gaat staan_ dit voelt je paard ook begin op een kwartier afstand evt te zingen of te praten en/of iig je gedachten af te wenden.
Ik zou gewoon lekker blijven zitten, met je gewicht een beetje helpen voorwaarts te gaan.
Je paard kan ook een verwerkingsmoment hebben.
Je schreef dat hij een jaar onder het zadel is en een periode nauwelijks is bereden.
Gun hem deze tijd.
Blijf rustig wachten op een gegeven moment gaat hij zich vervelen en gaat vanzelf voorwaarts.
Laat hem absoluut niet omkeren.
Stilstaan mag, terug niet als je dit in je hoofd houd en ookal duurt je buitenrit 5 uur volhouden.
En als het even kan de volgende dag weer.
Net zolang dat hij vanzelf doorloopt bij dit punt.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:12

zap schreef:
Het beste heb je gereageerd als je je na je terugkomst op stal afvraagt hoe je dit nou weer geflikt hebt. Niet denken, maar doen, dan ben je resoluut en zelf ook overtuigd.

:j Sometimes I amaze myself :P

Slingeren? Langzamer? Hallo, wie bepaalt hier het tempo? Hup, draven jij }> En nee, dat is niet snielugh, als ik 'm vantevoren helemaal lens rij in de bak (je verzint wat... }:0 ) laat hij als hij de kans krijgt zien dat hij echt nog wel hard kan. Heb ik weer hoor, eentje die zichzelf doodloopt :roll: En ook niet te veel laten afleiden, 't is niet een paard waarop je de omgeving in ogenschouw kunt gaan zitten nemen, hij moet bezig gehouden worden en dat lukt al aardig. Over 100 jaar :+ kunnen we misschien nog wel eens een hobbelritje aan een lang teugeltje maken. Maar dat moet ik eerst verdienen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-07-09 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:14

Dat je paard ook aan de hand niet meeloopt geeft eigenlijk iets heel duidelijks aan. Je staat niet boven je paard.. Daar zou ik eerst mee aan de slag gaan.. Een voorbeeldje:

Paard loopt met een los teugeltje mee. Daarin is het de bedoeling dat paard dit doet zonder te stoppen, en zonder jou te passeren. Daarnaast moet je paard op het moment dat jij stil gaat staan dit volgen. In mijn geval gebruikt ik de voorhoeven, deze mogen niet voor de plaats staan waar mijn tenen eindigen..

Op het moment dat een van deze dingen (waarschijnlijk in dit geval het niet mee willen lopen) voorkomt. Zet je het paard in de achteruit, zonder oogcontact te maken.. Een paar passen, maar wel zoals jij het wil (sommige paarden gaan uit gewoonte op den duur de 3 passen achteruit, maar dat is niet de bedoeling, JIJ doet het, niet het paard, in dat geval ga je dus nog een paar passen achteruit).

Vervolgens loop je verder, weigert het paard nog steeds/weer, opnieuw.

Dit kan de eerste keer uren duren, maar de aanhouder krijgt zijn zin. Een relatief vriendelijke en rustige methode waarmee je constant het paard op zijn plaats zet. Doe en oefen dit overal, niet alleen in de polder. Ook als je bijvoorbeeld naar het land loopt of naar de poetsplaats. Hiermee voorkom je ook andere problemen op den duur :)

Daarna kan je er onder het zadel aan gaan werken :)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:15

hestejente schreef:
Taat,

hier precies hetzelfde probleem. Mijn paard keert onderweg ineens om en probeert dan naar huis te galopperen. Meestal lukt het me om 'm op tijd om te trekken, waarbij we dus een soort heeeel klein voltetje maken, en hij weer met z'n neus de goede kant op staat. Maar dan. Been helpt niet, tikje helpt niet. Gaat hij alleen maar achteruit van, de kant op die hij wil _-:( en dan maakt het 'm dus inderdaad niet uit of daar een greppel of een boom is, en als ik te laat ben en hem niet meer kan omtrekken en hij al vertrokken is - kataklopkataklop - boeit het 'm ook echt geen ene reet of hij op prikkeldraad af dendert, of dat hij de akkers met jonge aanplant van de buren nog eens omploegt of dat hij op een intercity af rent. Hij slaat niet op hol. Nee, hij rent gewoon naar huis. Allemaal heel leuk hoor, een paard met een eigen mening, maar ik heb er ook een en ik wil gelijk hebben. Dus er moest een oplossing komen.
Tot nu toe zijn er drie dingen die werken:
- voorwaarts met stem. Hij weet dondersgoed wat de bedoeling is, en ook dat er stront aan de knikker zit wanneer ik "nou, HUP!!!!!!" roep }>
- als hij zo nodig achteruit moet... draai ik hem een halve slag en gaan we toch achteruit? Maar dan wel de kant op die IK wil. Na een meter of 100 is hij dat beu en loopt in de regel weer braaf door.
- wachten. tot hij zucht, of tot hij ontspant. Hij kan zich alleen verzetten wanneer hij zich druk maakt. Leer voelen wanneer je weer verder kunt rijden, en in het begin zul je te vroeg weer been geven. Geeft niks, je moet je paard leren lezen.

Nou is het zo dat het verzet bij mijn paard lompe koppigheid is. Wanneer hij bang is reageert hij anders, waarop ik ook anders reageer ;) Dus dat moet je eerst uitzoeken. Is ze echt bang, of loopt ze gewoon te miepen? In het eerste geval heb je niks aan bovenstaande oplossing maar het klinkt alsof ze je in de maling probeert te nemen, het lijkt zo op wat mijn paard doet, ook met trailerladen bijvoorbeeld. Hij mag van mij best even op de klep staan, het wiebelhokje is nauw en donker, logisch dat hij dat eng vindt en als iemand 'm dan aantikt of lastig gaat doen met longeerlijnen is dat te veel druk voor 'm en krijgt hij een soort waas voor z'n ogen waardoor hij zeker weten niet meer laadt. Of wat dan ook voor je doet. Druktemakertje :P

Wat een herkenbaar verhaal... :Y)

Inderdaad, nooit afstappen en terug gaan. Zo beloon je inderdaad het verkeerde gedrag en dat afleren is vele malen moeilijker dan het aanleren.

Zoals ik ook al zei is het bij mijn paard ook koppigheid, en het is inderdaad ook belangrijk om uit te zoeken hoe dat bij die van jou is. Als mijn paard bijvoorbeeld angstig is voor iets wat ze langs de weg ziet (sproeier o.i.d.) loopt ze er juist zo snel mogelijk langs.

Het grappige is dat mijn paard dit alleen maar doet als we dichtbij huis zijn. Als we de straat uit zijn (t is een hele lange straat, dat wel ;) ) dan is er niks meer aan de hand en is ze zelfs helemaal nergens meer bang voor. Ben zelfs laatst met haar naar het dorp geweest, ijsje eten, toen stampte ze zoooo langs volle terassen, bushaltes e.d... Alsof ze dat dagelijks doet :+

In ieder geval: geef niet op! :)

Edit: spelfoutje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:23

Inderdaad Laura, niet toegeven aan het paard. Dat heb ik in het begin wel gedaan omdat ik dacht dat hij bang was en het is nogal een klus om het weer goed te krijgen. Inmiddels weet ik na een maand of twee - ik heb dik 6 weken niet buiten kunnen rijden. Tweeënhalve week geleden is hij verhuisd, nieuwe ronde nieuwe kansen, en nu kan ik weer enigszins normaal met hem naar buiten - wanneer hij loopt te ****en en wanneer hij bang is. voorzichtig met 'm doen wanneer hij staakt slaat in ieder geval nergens op, hij is toch ook niet voorzichtig met mij?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:19

TS is op vakantie, ze zal misschien tussendoor een keer reageren! :)