Ik hoop dat jullie even tijd willen nemen voor mijn probleem, want ik zou graag een oplossing vinden/krijgen.
Mijn paard is nu ruim een jaar ohz en ze heeft alles super opgepakt, in de bak loopt ze prima voorwaarts en ik rijd ook regelmatig. We zijn toen ook begonnen met buitenritten maken met andere paarden van stalgenootjes samen, allemaal heel gezellig dus. Ik heb lange ritten gemaakt zonder problemen, ze deed het allemaal alsof ze dit al heel haar leven doet.
Er kwam toen een periode dat het allemaal iets minder ging door verschillende redenen, hierdoor werd ze minder vaak bereden en als we reden was het in de bak, niet meer buiten dus.
Begin dit jaar zijn we weer naar buiten gegaan, alles ging nog goed.
We rijden altijd verschillende rondjes, soms dus over de polder, en daar gaat het eigenlijk om.
Al rijden we richting de polder gaat alles nog goed, ze loopt zelfs voorop en je merkt niet dat ze ieder moment stil kan gaan staan. Zodra je een stukje op de polder loopt, gaat ze stilstaan. Al drijf je aan met je benen loopt ze naar achteren totdat ze niet meer verder kan. (niet zo handig als er een sloot naast het pad ligt, daar is ze ook een keer met d'r achterbenen ingekomen..) Maargoed, ook al geef je een tikje met de zweep loopt ze naar achter, al neemt iemand op een ander paard je teugel en wilt je meenemen loopt ze niet vooruit en zelfs al stap je af en je wilt met haar naar voren lopen gaat ze gewoon niet meer. Dan kan je doen wat je wilt maar het lukt echt niet.
De enige mogelijkheid wat er in mijn ogen op dat moment dan nog is is teruggaan, en dat heb ik de afgelopen keren ook gedaan. Jullie begrijpen vast wel dat ik dit echt heel vervelend vind dat ze dat doet en daar graag een oplossing voor wil hebben.
Je zou kunnen denken dat er iets met haar is, maar dat is het niet. Al ga je een andere richting dan de polder op loopt ze gewoon normaal, en in het land of in de bak ook. Alleen dat stuk in de polder doet ze niet, terwijl ze dat vroeger altijd makkelijk deed, en er is niks waar ze bang voor kan zijn, er staan alleen wat bomen en voorderest niks.
Ik weet eigenlijk niet heel goed waarom ik hier een topic over maak, want ik denk niet dat iemand via internet ineens mijn paard voorwaarts kan laten lopen in de polder, maar ik dacht dat er misschien wat tips zijn of mensen die dit heel toevallig ook hebben meegemaakt en hoe ze dat dan hebben opgelost.
Ik hoop dat één van jullie me misschien toch kan helpen!

Ik wilde het gewoon toch even proberen, want ik weet hier echt geen raad meer mee.
En ik zou wel gewoon graag nog de polder in kunnen met mijn paard, omdat ik voor de andere rondjes die we maken altijd een best drukke weg over moet, en de polder is lekker dichtbij en rustig, en voorderest hebben we hier niet veel om buiten te rijden.
De polder is gewoon heerlijk, maar niet als je paard niet loopt, daar word ik alleen maar chagerijnig van, en om nou iedere keer boos op m'n paard te worden heb ik ook geen zin in, aangezien ik ook helemaal niks kan bedenken waarom ze dit doet.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik ben erg benieuwd of hier iemand op bokt mij zou kunnen helpen.
Groetjes Tamar.
en dan maakt het 'm dus inderdaad niet uit of daar een greppel of een boom is, en als ik te laat ben en hem niet meer kan omtrekken en hij al vertrokken is - kataklopkataklop - boeit het 'm ook echt geen ene reet of hij op prikkeldraad af dendert, of dat hij de akkers met jonge aanplant van de buren nog eens omploegt of dat hij op een intercity af rent. Hij slaat niet op hol. Nee, hij rent gewoon naar huis. Allemaal heel leuk hoor, een paard met een eigen mening, maar ik heb er ook een en ik wil gelijk hebben. Dus er moest een oplossing komen.
Dus dat moet je eerst uitzoeken. Is ze echt bang, of loopt ze gewoon te miepen? In het eerste geval heb je niks aan bovenstaande oplossing maar het klinkt alsof ze je in de maling probeert te nemen, het lijkt zo op wat mijn paard doet, ook met trailerladen bijvoorbeeld. Hij mag van mij best even op de klep staan, het wiebelhokje is nauw en donker, logisch dat hij dat eng vindt en als iemand 'm dan aantikt of lastig gaat doen met longeerlijnen is dat te veel druk voor 'm en krijgt hij een soort waas voor z'n ogen waardoor hij zeker weten niet meer laadt. Of wat dan ook voor je doet. Druktemakertje
) en het is nooit meer gebeurd.
. Mijn pony is een hittepetit, zeer gevoelig, maar owee als ze het in dr bol krijgt (gebeurt gelukkig bijna nooit), dan krijgt ze van mij gerust op dr lazer hoor.
) laat hij als hij de kans krijgt zien dat hij echt nog wel hard kan. Heb ik weer hoor, eentje die zichzelf doodloopt
En ook niet te veel laten afleiden, 't is niet een paard waarop je de omgeving in ogenschouw kunt gaan zitten nemen, hij moet bezig gehouden worden en dat lukt al aardig. Over 100 jaar
kunnen we misschien nog wel eens een hobbelritje aan een lang teugeltje maken. Maar dat moet ik eerst verdienen.