Bente (Quidams Rubin) nog geen maand onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Bente (Quidams Rubin) nog geen maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:41

Bente is een 3 jarige merrie.
Ze is 2 juni naar een africhtingsstal gegaan,
16 juni heeft er voor de 1e keer iemand opgezeten aan de longeerlijn.

Ze was met op en afstijgen nog erg rillerig, en daar heeft veel tijd ingezeten. Rijden pakte ze eigenlijk best fijn aan.
Na een week ben ik er zelf al opgegaan, toen liep ze zo:

http://www.youtube.com/watch?v=JixSr9wKx58

Overal aanraken vond ze ook nog eng, dus dat hebben we ook standaard ingevoerd.

http://www.youtube.com/watch?v=eiELdlqWkVA

In de tussentijd had ik bedacht dat met een krukje opstappen wrs een beter idee was.
Vanaf dat moment ging het iedere dag veel beter. Inmiddels kan ik er alleen op en af. Af zelfs helemaal alleen aan de andere kant van de bak, alleen erop doe ik pas op t moment dat ik tussendoor een keer op en af stap.

We hebben haar in de binnen én buitenbak gereden, juist om haar veel te laten zien, en zelf te kunnen mee maken hoe ze reageerde.

Vandaag: (hoogstens de 10e keer dat ik erop zit)
http://www.youtube.com/watch?v=FghH8Nl1w2M

Vandaag deed ze het zo super goed! :D voor mij gevoel was ze super ontspannen.

http://www.youtube.com/watch?v=NMLpR4wwN4Y
Enkel met geluid snap je wat hier gebeurd, ik galoppeerde een volte op. Maar omdat mn stuur nog niet alles is (wat ik overigens ook roep) kunnen we de camera man, die niet echt staat op te letten, maar net ontwijken, en komen we voor een hindernis. Die werd ook behendig ontweken door t paard. Maar ik bleef achter de hindernis paal hangen..
Daarna was ze weer heel braaf en simpel met op en af stijgen, én rijden. Dus gelukkig heeft zij er niet veel van overgehouden.

Ik enkel een zere rug, ondanks mn Bodyprotector. Dus ik was érg blij dat ik m aan had :)

Iemand commentaar of tips om haar zo fijn aan het lopen te houden?! ;)

venga

Re: Bente (Quidams Rubin) nog geen maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:29

jeetje, wat gaan jullie hard vooruit!
Het oogt heerlijk ontspannen, dus gewoon zo doorgaan, zou ik zeggen! En als je ze straks thuis hebt staan, fijn mee gaan lessen.
Een paard met staart staat je goed! :D

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:36

Ang ik vind het een leukerd :D
Ziet er goed uit!
Komt echt wel goed hij gaat hard vooruit zeg!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:43

Wat een braaf diertje!

Jammer dat de verf op was bij het laatste beentje haha.

Wel vind ik dat ze teveel onder het tempo loopt, juist bij zo'n jonkie mag veel meer het gas erop.

Wanneer is je eerste wedstrijd? :D ;)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:31

Wauw wat doet ze het goed Ang!
Vervelend van je val, maar wel fijn dat ze daarna toch nog zo braaf was!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:42

Bregje: dat onder het tempo ben ik t op het 1e filmpje zeker mee eens. Daar was het alleen 30 graden en had ze nog 0 ,0 conditie. Nu loopt ze mijns inziens hard genoeg, ze maakt haar passen goed af, en loopt compleet op eigen benen.

Wedstrijd denken we nog niet aan :n Hopen dat de dazen snel weg gaan, dan gaan we lekker verder oefenen in het bos. Einde van het jaar gaat ze waarschijnlijk de VSN troffee meedoen. En wedstrijdjes doen we als we vinden dat ze eraan toe is.

Straks maar beetje rustig aan met dr doen, ze is nog maar 3 dus we hebben nog TIJD zat :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:46

Was ook maar een grapje van de wedstrijden :D

Toch vind ik dat ze op het filmpje van vandaag toch nog te braaf draaft, maar dat is mijn mening :)

Vind wel dat je het aangalloperen heel goed oplost, ze springt eerst verkeerd aan, maar springt wel aan, dus laat je dr even doorgalopperen, vind ik een goede manier van oplossen, meteen corrigeren kan het dier doen denken dat ie het aangalloperen zelf al fout doet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:42

heej

het ziet er echt heerlijk uit voor die paar x dat er iemand op zit.
hij(zij?) houd het hoofd een beetje hoog (wss door het evenwicht) daarom zou ik (zeker in het begin) met een iets langere teugel rijden zodat het paard even kan ontspannen. dan gaat hij (zij?) vanzelf zakken en evenwicht vinden!
ga zo door !!

groetjes

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:45

Ang!
Heb toch wel een beeeetje moeten lachen om het valfilmpje: JAAA IK HEB GEEN STUUR HE!!

An-zjuh-la. :=
Sorry, geen beter vermaak dan leedvermaak zeggen ze wel 's ;)

Zoals ik al zei: ik vind het er goed uit zien zo, ze loopt mooi op eigen benen en lekker ongeforceerd. Lekker houwe zo. :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:53

Hahaha.. die val.. dat geluid ook...
Gelukkig heb je er niet veel aan over gehouden.

Ook ik vind het tempo nog iets aan de te lage kant, daar mag nog aan gewerkt worden.
(veel overgangen en tempowisselingen)
Al snap ik ook wel dat met 30 graden en z'n jonkie dat er op z'n moment niet inzit.
En dan vind ik het ook wel netjes, lekker ongeforceert en ontspannen.

Je weet zelf waar je aan moet werken.
Dus dat gaat helemaal goed komen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:31

Dat Tempo ga ik dan zeker nog eens overleggen met mn instructeur.

Het is een Zij :j een merrie zoals in de begin post staat ;)

En aan de rest blijven we werken, ik ben blij dat ze zo ontzettend ontspannen is. Dat ken ik van de rest van haar familie ( rijd Oma ook, en heb moeders ook gereden) niet zo :n dat waren wat stuggere dieren.

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:32

Het ziet er voor zo kort onder het zadel echt heel netjes uit. De voorbereiding is zeker ook goed geweest, gezien het ontspannen beeld. Wat het tempo betreft, denk ik dat je dat zelf echt wel aanvoelt wanneer het paard lekker loopt (voorwaarts) en dat zoiets op film ook waarschijnlijk wat anders overkomt.
Dat vallen is toch niet te zien op de film, vervelend voor jou dat je je bezeert hebt en stom van degene die in de weg stond met filmen, jij bent aan het rijden en moet niet ook nog eens anderen in de gaten houden die in de weg gaan lopen.

Heb je goede ervaringen met de stal i.v.m. het zadelmak maken? Het is altijd zo moeilijk om goede adressen te vinden om zadelmak te maken. Vriendin van me zit ook in brabant, die is ook nog op zoek naar een goed adres voor zadelmak maken en kan wel wat met goede referenties voor stallen/namen van personen waar ze op een goede manier zadelmak maken.
Als je adressen hebt, mag je die ook per pb sturen als je dat liever doet.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:06

crossmonster schreef:
Was ook maar een grapje van de wedstrijden :D

Toch vind ik dat ze op het filmpje van vandaag toch nog te braaf draaft, maar dat is mijn mening :)

Vind wel dat je het aangalloperen heel goed oplost, ze springt eerst verkeerd aan, maar springt wel aan, dus laat je dr even doorgalopperen, vind ik een goede manier van oplossen, meteen corrigeren kan het dier doen denken dat ie het aangalloperen zelf al fout doet.

Was zeker wel een beetje serieus grapje?? Ziet er goed uit gaat vast niet lang duren met die wedstrijden :)

Ik ben het met bovenstaand commentaar helemaal eens. Jonge paarden eerst gas erop, kunnen ze ook beter hun evenwicht vinden en leren ze door het lijf te lopen. Probeer in galop trouwens je armen 'los' te laten. Kijk maar eens naar het filmpje. Paard maakt in galop nl een beweging in de hals naar voren, op het moment dat het lichaam van de ruiter naar achteren gaat (dat is als het goed is bij iedereen zo, dus geen commentaar op jou ;)). Probeer dat moment te voelen en dan je handen mee te geven, je doet het precies andersom!

Verkeerde galop kan je ook oplossen door bv direct van hand te veranderen als ie verkeerd aanspringt. Maar dat moet je een beetje spelenderwijs uitzoeken wanneer je welke methode het beste kan gebruiken!

Veel succes ermee, lekker zo doorgaan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 17:49

Ik heb geprobeerd wat er gebeurd als ik meer tempo ga rijden, dan breekt ze bijna dr nek over dr benen, omdat ze niet weet waar ze ze moet laten. Toen ik t tempo iets terug nam en haar op eigen benen liet lopen, begon ze weer direct de ontspanning op te zoeken en lekker te zakken. Dus voor ons is dit tempo perfect.

Mijn galop houding ben ik me van bewust :j Dat doe ik op al mn paarden zo, probeer er op te letten, maar ik vergeet t af en toe, zeker bij zon jong dier helemaal.
Toch bedankt voor het noemen ervan.

Galop aanspringen gaat inmiddels eigenlijk goed, ik moet gewoon haar buitenschouder goed begrenst houden, dan springt ze goed aan. Dus die hulpen gaan we straks ook wat kleiner maken.

Als volgende week de auto gemaakt is mag ze een keertje mee naar ons Club terrein, weer een andere omgeving :j En dan hoop ik dat de Dazen oprotten, heb echt zin om t bos met haar in te gaan :)