IJzer verloren, rijden wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

IJzer verloren, rijden wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:53

Hey.

Gisteren is mijn pony haar ijzer verloren met rijden.
Ze staat alleen voor op ijzers, dus nu heeft ze nog 1 ijzer.
Mijn vraag is, kan ik nu rijden met 1 ijzer?
Ze loopt gewoon helemaal rad, niks te zien.

De smid is al gebeld. ;)

Kirrr

Re: IJzer verloren, rijden wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:56

In het zand moet het normaal wel te doen zijn, maar ik zou niet op harde ondergrond rijden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:57

Eeehmm NEEEE!! Je paard staat nu niet in balans en helemaal ongelijk, ze kan een peesblessure oplopen als het een beetje tegen zit. Echt never nooit niet doen dus, ooook niet in zand, dan moet ze juist helemaal ongelijk trekken aan haar voorbenen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:05

Breghje schreef:
Eeehmm NEEEE!! Je paard staat nu niet in balans en helemaal ongelijk, ze kan een peesblessure oplopen als het een beetje tegen zit. Echt never nooit niet doen dus, ooook niet in zand, dan moet ze juist helemaal ongelijk trekken aan haar voorbenen.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dit waar is, heb het nog nooit gehoord. Mijn paard staat 4kant beslagen, maar als ze een ijzer kwijt is, rij ik nooit, want dan loopt ze helemaal niet zuiver. Maar heb al veel paarden gekend die perfect goed lopen als ze een ijzertje kwijt zijn ...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:06

Ik zou niet rijden als je een ijzer bent verloren..
Lijkt me nogal vervelend voor je paard.
Lijkt mij dat jij ook niet lekker loopt op 1 schoen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:15

Lieszje schreef:
Ik zou niet rijden als je een ijzer bent verloren..
Lijkt me nogal vervelend voor je paard.
Lijkt mij dat jij ook niet lekker loopt op 1 schoen?

Nee natuurlijk niet, maar er is een verschil tussen wat vervelend gevoel hebben of echt blijvende blessures kunnen oplopen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:34

Mijn paardje is rondom beslagen en als ze een ijzer kwijt is (gebeurt ongeveer een keer per jaar) dan rijd ik die dagen tot de smid komt gewoon door op 3 ijzers hoor, heeft ze helemaal geen last van :n

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:53

Mijn pony is een aansteller en loopt direct onregelmatig als er een ijzer mist.
Hem rij ik dus niet :)

Als je pony niet onregelmatig loopt kan een keertje rijden terwijl je een ijzer mist niet zo heel veel kwaad (in de bak).

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:02

als mijn paard een ijzer kwijt is (nu dus ook) dan rij ik haar dus gewoon niet, de mijne heeft nu een krpa weekje vakantie omdat de smid t erg druk heeft helaas! gelukkig was het heel vorige week erg slecht weer en was de buitenbak wat nat dus was t geen drama, ik hoop maar dat t deze week weer goed komt!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:14

Kirr__ schreef:
Breghje schreef:

Ben eigenlijk wel benieuwd of dit waar is, heb het nog nooit gehoord. Mijn paard staat 4kant beslagen, maar als ze een ijzer kwijt is, rij ik nooit, want dan loopt ze helemaal niet zuiver. Maar heb al veel paarden gekend die perfect goed lopen als ze een ijzertje kwijt zijn ...

Als je je de anatomie van het paardenbeen voorhaalt, dan kan je nagaan dat ze dan op dat moment ongelijk staan, de pezen en spieren dus ook ongelijk belast worden en zo de kans vergroot op blessures. Een peesblessure hoeft niet blijvend te zijn maar je bent wel een jaar verder meestal voor je weer helemaal terug bent op je oude niveau.

Ik ken ook paarden die doorgereden worden met een ijzer minder en die daarna ongelooflijk op hun falie kregen van hun smid wegens bovenstaande. Dus als je het niet van mij aan wilt nemen, misschien wel van de gebr. van Nassau? (Niet mijn favo smeden, maar in dit geval kan ik niet anders dan ze gelijk geven)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:48

Ben wel eens op een wedstrijd een ijzer verloren waar geen smid aanwezig was. Ik ben wel doorgereden maar het idee voelde niet zo goed =p.
Het ligt ook erg aan de bodem. Bij een zachtere bodem zou je als het echt moet wel kunnen doorrijden, maar bij een harde ondergrond zou ik dat zeker niet doen. (Over asfalt draven bijv!)

Ik vraag me trouwens af of het echt de pezen zwaarder belast. Ik denk eerder aan het knie gewricht of schouder.

Evy_duce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:57

ik zou niet gaan rijden, de pony van een vriendin is onder het rijden een hoefijzer verloren.. toen heeft ze door gereden en die dag daarna liep hij helemaal niet meer goed.. ze heeft toen 3 weken niet kunnen rijden.. dus ik zou het niet doen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:02

Als de hak van je eigen schoen is loop je daar toch ook niet nog dagen op door, omdat dat nou eenmaal heel ongemakkelijk loopt? En dat op den duur wel degelijk schade kan veroorzaken? Beter 3 dagen niet rijden tot de smid is geweest dan je paard 3 weken kreupel doordat je hebt doorgereden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:05

Gewoon rijden hoor, niet over de harde maar in zand kan het wel. En marchak, verkeerde vergelijking. Je staat niet helemaal ongelijk.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:31

Ik rijd altijd gewoon door. Niet op gras of harde bodem maar op zand kan wel denk ik. Als mijn pony een ijzer kwijt was ( hij stond alleen voor op ijzers) reed ik gewoon door. Meestal duurde het 1 dagje. Daarna kwam de smid al.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:34

Hangt ervanaf. Die van mij is toevallig vrijdag een ijzer verloren. Woensdag wordt ie eronder gezet. Vandaag ga ik hem rijden. :) Ze geven zelf wel aan of ze er tegen kunnen of niet. Die van mij liep de eerste 2 dagen wat gevoelig, nu zijn we byna 5 dagen verder dus dan is ze het ook al wel gewend. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:43

Ik rijd nooit als ze een ijzer missen. Ik tape de hoef dan in zodat ze wel nog buiten kunnen staan, zonder dat de hoef dan meer afziet zeg maar.
Heb wel geluk dat mijn smid een goede vriend is, dus die komt vaak zo snel als hij kan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:48

Scheelt dat onze smid meestal 3 dagen in de week komt (sta op een grote stal) dus als ik mn ijzer kwijt ben zal ik nooit meer dan 2 dagen zonder hoeven rijden. ik merk ook niet dat mijn merrie er erg last van heeft, dus ik rij gewoon door (mits de hoef voor de rest nog goed is)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:09

Als het de voorijzers betreft rij ik nooit, bij een achterijzer heb ik het weleens gedaan (had gehoord dat dat minder uit maakte), maar ik vind het geen succes :n

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:45

Als mijn paard een ijzer kwijt is (rondom beslagen) dan rijd ik wel door, maar dan wel in de wei.
Ze loopt helemaal goed en heeft nergens last van :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:04

Het ligt er maar net aan wat je paard aangeeft en wanneer de smid komt. Als je een paar dagen moet wachten tot het ijzer er weer onder geslagen kan worden is dat lastig, maar het is niet anders. Als je paard in die tijd geen ongemak heeft zou ik lekker blijven rijden, en er meteen af springen als hij aangeeft dat 't niet goed gaat. Ik zou dan wel als ondergrond iets van niet te mul zand kiezen, en ook hooguit draven. Ook in stap kun je je best een paar dagen vermaken ;)

Of een paard er echt last van heeft? Ik kan me nog herinneren dat Hvinur op het WK van twee jaar geleden zichzelf aantikte en daarbij een ijzer+ zooltje verloor. Pas toen hij later ook nog een hoefschoen kwijtraakte werd duidelijk dat er ook nog twee stukken hoefwand aan dat ijzer zaten... en ondertussen was hij nog gewoon aan de proef bezig, hoewel zijn ruiter hem natuurlijk wel meteen heeft teruggetrokken toen duidelijk werd wát er precies gebeurd was. In de A-finale nota bene, terwijl hij bezig was zijn titel te verdedigen |( Ook in Aken laatst had er nog een combinatie met een ijzer minder het parcours uitgereden, was geloof ik in de barrage. Dus ja, het ligt maar net aan het paard en aan de omstandigheden. Soms heb je 't gewoon niet door of kun je niet anders.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:10

nou als die van mij een ijzer verliest, wat nog maar 1 keer is gebeurd in 2/3 jaar dan rij ik gewoon door.
Wel alleen in het zand kan goed, of het scheelt of ze de ijzers voor of achter verliezen scheelt wel denk ik.
Achter zal het paard er niet zo'n last van hebben, denk ik
Die van mij was wel alleen het achterijzer kwijt, heb daarna gewoon nog wedstrijd gesprongen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:13

Als die van mij een ijzer kwijt is dan rijd ik ook gewoon door, meestal duurt het een paar dagen voordat de smid kan om hem er weer onder te slaan (of veel geluk hebben dat ie net in de buurt is), mits hij er natuurlijk niet raar onderweg is gekomen, en er geen stuk hoef meegenomen of uitgescheurd is, en hij dus niet kreupel of gevoelig loopt.

Over ongelijke druk vind ik een beetje kul, tuurlijk zou er wel iets van waar zijn, maar in het land loopt ie toch ook zonde?? moet je hem dan maar zolang op stal houden omdat ie er niet mee mag lopen? :+

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:16

ik heb de hoefsmid gevraagd
hij zei het kan geen kwaad als je maar in de bak rijd ( dus niet op harde ondergrond)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:21

Mellanii schreef:
nou als die van mij een ijzer verliest, wat nog maar 1 keer is gebeurd in 2/3 jaar dan rij ik gewoon door.
Wel alleen in het zand kan goed, of het scheelt of ze de ijzers voor of achter verliezen scheelt wel denk ik.
Achter zal het paard er niet zo'n last van hebben, denk ik
Die van mij was wel alleen het achterijzer kwijt, heb daarna gewoon nog wedstrijd gesprongen.

Meen je dat? Ik wil juist graag dat mijn paard meer met zijn achterbenen dan met zijn voorbenen doet :+