Tips voor mijn proefjes??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyhorseandI

Tips voor mijn proefjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:39

Hallo allemaal,Ik heb een aantal foto's geplaatst van mijn proefje van afgelopen zondag. Ik rijd nu al een tijdje L1 en ik kom niet echt verder.Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie tips voor mij hebben waar ik op kan letten tijdens de proef en wat vinden jullie ervan? alvast bedankt :9 :9
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingLinkergalop
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 16-07-09 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's onder elkaar gezet ivm uitrekken pagina

Cossie

Re: Tips voor mijn proefjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:46

Heb je (prive)les?? Een aandachtspunt is denk ik wel iets meer opgeraapter rijden. Misschien ook iets meer bitcontact..Maargoed dit is wat ik zie hoor :) anderen zullen er misschien anders over denken. Leuke combinatie!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:56

Hoort dit niet bij HAW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:12

Ik vind het er wat onzeker uitzien.
Zie bijvoorbeeld je tweede foto (doorzitten in draf op de volte): je trekt je benen op (bijna met je knieën voor je zadel uit), je trekt ook je schouders op, lijkt wat voorover te vallen en ook lijk je je vast te houden aan je teugels.
Even kort door de bocht, die foto ziet er uit alsof je er zo af kan kukelen als je paard een keer opzij springt ;) Lichtrijden is trouwens duidelijk beter dan doorzitten :j

Ook zie ik dat je paard behoorlijk zijn hoofd kantelt in het wijken, je houd je handen vaak ongelijk, (ene hand hoger dan de andere), soms hangen je teugels los of bijna los, en soms heb je er veel druk op staan.
Eerlijk gezegd denk ik dat je zadel wat te klein voor je is (achter je kont moet je nog een vlakke hand op het zadel kunnen leggen)

Wat ik dus zou doen: Zitles.
Even niet op je paard letten, maar puur aandacht voor je eigen houding. Zodat je wat steviger en meer ontspannen rond kan rijden, vooral met doorzitten. Dat veranderd heel veel aan het beeld.
Ik zou ook kijken of je nog wel fijn in je zadel past. Je hebt nu soms bijna je knieën voor je zadel uit, terwijl je je beugels volgensmij niet te lang hebt. Als je zadel wat te klein is zit dat heel moeilijk.
Wat je paard betreft, als jij beter zit kan hij beter lopen ;) Probeer de druk op je teugels gelijk te houden zodat hij niet kan kantelen, en houd rustig contact met de mond. Het wijken ziet er een beetje gewrongen uit, niet ontspannen. Blijf er op oefenen en probeer je hulpen kleiner te geven.

Even samengevat: het ziet er uit alsof je het erg moeilijk vind en je paard ook, ik zie een gespannen ruiter die net erg zeker is van zichzelf, en een paard dat nog moeite heeft met (een van) de oefeningen.

Het klinkt misschien hard, maar het is niet mijn bedoeling je te pesten oid, maar met lief commentaar dat het allemaal leuk is kom je gewoon niet verder. Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:23

ik zou hem iets meer bij elkaar gereden willen zien, en meer op je eigen houding en zit letten. Netjes rechtop en ontspannen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:58

Hoi hoi,
Je hebt idd geen onafhankelijke zit,(met zitles zou je veel verder komen)bij het lichtrijden ziet het eruit of je jezelf omhoog trekt aan de teugels waardoor je paard totaal uitbalans raakt en zijn onderhals spieren erg aanspant,ook valt het mij op dat je wel erg hoog gaat staan bij het lichtrijden,ik zou liever zien dat je meer contact met de rug hield.
Ik ben het ermee eens dat het zadel te klein voor je is. Ik weet niet welke inch je nu hebt maar ik zou een 18.5 inch proberen als ik jou was.Je paard ontspant z'n rug totaal niet en loopt behoorlijk scheef ik zou hem dan ook eerst eens meer gaan rechtrichten, dit zie je terug bij bv de foto van het halsstrekken wanneer je paard meer ruggebruik had en meer ontspannen zou zijn zou hij makkelijker verder zakken en de neus meer naar voren brengen.Bij het wijken zit je zelf erg scheef waardoor je paard ook helemaal scheef gaat en zo zijn achterhand niet kan gebruiken.Ook mis ik op de foto's impuls je paard loopt erg op de voorhand hij zou er achter mee onder moeten komen en meer met de achterhand moeten dragen nu stuwt hij alleen maar.
Miss kun je iemand vinden die je kan helpen met het rechtrichten enz enz Dan ben ik ervan overtuigd dat je weer een stukje verder kunt komen..Verder leuke combi idd. Suc6 en Groetjes,

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:12

Heb je les? want geloof me, een instructeur/instructrice kan je hier het allerbeste mee helpen :j
qua foto's.. Het probleem met foto's is dat het momentopname zijn, dus ik er weinig over kan zeggen.
Wel is het zo dat je met netjes rijden in de L1 ook al best ver komt :j

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:26

Ik denk vooral ook je zit ja, zoals de mensen hier voor mij al zeggen, je handen naast elkaar en op de ene foto zijn ze best laag en de andere foto zijn ze weer ongelijk, of alle2 hoog. en idd je schouders naar achteren. Les nemen is misschien het beste daar leer je het meeste van.!

Succes.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:58

Ik zou proberen iets rechter te gaan zitten en in het wijken niet teveel stelling pakken. Succes ermee!

isabel416

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:37

Wedstrijd lijsje:

1. Plezier hebben!
2. Ben je zenuwachtig? Eet bananen.
(hoezo, geen idee, is mij ook maar gezegt :P )
3. Vertrouw je pony
4. Veel oefenen

Aan je foto's te zien moet je proberen iets rechter te gaan zitten.
Dan zit je veel steviger en lijk je veel zelfverzekerder.
Schouders naar achter, borst naar voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:13

MyhorseandI: Wat vind je van het commentaar dat je tot nu toe krijgt? Kan je er wat mee?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:27

Je paard kantelt regelmatig het hoofd en soms lijk je teveel stelling te vragen. In het wijken bijvoorbeeld moet je paard rechter blijven. Let er bij het wijken ook op dat de voorhand voor blijft. Daar waar linkergalop staat draaft je paard, sterker nog, hij galoppeert op geen enkele foto. ;) Als je les krijgt is het misschien handiger om met je instructeur of instructrice te overleggen en hem of haar de foto's te laten zien. Als je geen les hebt is dit een goed moment om iemand te zoeken die je goed les kan geven. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:30

Tjaaaa , is altijd makelijk comentaar te geven hé, het zelf beter te doen is vaak anders maar ja.
Je bent toch al ver gekomen ziet er best leuk uit hoor maar toch idd een paar dingen wat bijschaven.
Je vraagt soms idd teveel stelling, doe dat minder en iets meer teugel tegen de hals.
Zadel is idd iets te klein voor jou.
je zit heel regelmatig net iets te veel naar voor, iets meer zitten, en meer meegaan met de beweging, het lijkt da je alle mogelijke inspanning doet om maar mooi rechtop te zitten, en net daardoor blokeer je je onderrug ook, en die moet net mee kunnen bewegen.
Je zit soms ook echt scheef op je paard, je hoort recht boven je paard te zitten, en dus niet naar één of andere kant overhellen.
en idd ook iets meer verzameling (het ondertreden van de achterhand dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:01

Blijheid schreef:
Ik vind het er wat onzeker uitzien.
Zie bijvoorbeeld je tweede foto (doorzitten in draf op de volte): je trekt je benen op (bijna met je knieën voor je zadel uit), je trekt ook je schouders op, lijkt wat voorover te vallen en ook lijk je je vast te houden aan je teugels.
Even kort door de bocht, die foto ziet er uit alsof je er zo af kan kukelen als je paard een keer opzij springt ;) Lichtrijden is trouwens duidelijk beter dan doorzitten :j

Ook zie ik dat je paard behoorlijk zijn hoofd kantelt in het wijken, je houd je handen vaak ongelijk, (ene hand hoger dan de andere), soms hangen je teugels los of bijna los, en soms heb je er veel druk op staan.
Eerlijk gezegd denk ik dat je zadel wat te klein voor je is (achter je kont moet je nog een vlakke hand op het zadel kunnen leggen)

Wat ik dus zou doen: Zitles.
Even niet op je paard letten, maar puur aandacht voor je eigen houding. Zodat je wat steviger en meer ontspannen rond kan rijden, vooral met doorzitten. Dat veranderd heel veel aan het beeld.
Ik zou ook kijken of je nog wel fijn in je zadel past. Je hebt nu soms bijna je knieën voor je zadel uit, terwijl je je beugels volgensmij niet te lang hebt. Als je zadel wat te klein is zit dat heel moeilijk.
Wat je paard betreft, als jij beter zit kan hij beter lopen ;) Probeer de druk op je teugels gelijk te houden zodat hij niet kan kantelen, en houd rustig contact met de mond. Het wijken ziet er een beetje gewrongen uit, niet ontspannen. Blijf er op oefenen en probeer je hulpen kleiner te geven.

Even samengevat: het ziet er uit alsof je het erg moeilijk vind en je paard ook, ik zie een gespannen ruiter die net erg zeker is van zichzelf, en een paard dat nog moeite heeft met (een van) de oefeningen.

Het klinkt misschien hard, maar het is niet mijn bedoeling je te pesten oid, maar met lief commentaar dat het allemaal leuk is kom je gewoon niet verder. Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Met de tweede foto bedoel ik de foto die nu als derde van onderen staat, sinds ze netjes onder elkaar zijn geplaatst :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:02

dit hoort hier niet ;)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:13

Ik zie veel foutjes ;)
Stuur even pb-tje naar me ;)
Het zal je een end verder weg helpen ;) deze foutjes had ik ook,allemaal over door een ding.

In les ect krijg je de echte geheimpjes niet horen hoe je het afleert en een paard ontspannen laat lopen,bij sommige mensen wel.
Maar je moet eenmaal de trucjes kennen.
Zo te zien heb je het nog niet helemaal door.

Even pbtje en ik geef je een goeie tip ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:14

@_likepink_: Waarom zet je je tip niet hier neer, ik ben ook wel benieuwt :j

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:15

Ok wacht even ;) zal het even uitgebreid gaan typen :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:16

ik ben ook wel benieuwd :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:17

neem inderdaad zitles, je zit best wel scheef ;)

(dat wil niet zeggen dat ik het beter doe hoor, ik heb ook zo mn foutjes ;) )

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:44

Er zijn heel veel foutjes.

Lange teugel-paard loopt hierdoor niet lekker-en krijgt geen ontspanning

Gevolg ruiter gaat raar zitten-

Daarvan gevolg-

Paard gaat buiten om je teugel lopen.

Iig gaat het er dan niet lekker aan toe.

Plus zie ik een onbevestigde basis

Zo te zien heetf je paard ook geen tempo.

Je moet je teugels kort pakken en je handen de hele tijd gelijk hebben,en steeds op volte rijden,
volgens drijf je hem alsof je de berg op moet.
Alleen eerst moet je hiervoor voldoende ontspanning hebben,en lichte spanning om je hulpen te geven.

Je bgint gewoon bij begin.

Stappen met een lange teugel,en je paard helemaal te laten zakken en helemaal relax gaan zitten.
Paard moet er eerst lekker bij gaan lopen voordat je aan nageeflijkheid begint---allemaal basis die nog niet goed bevestigd is.

Elke keer pak je je teugels strakker.

Als je er aan toe bent begin je in je training met voltes.
Ik zie ook al vanaf hier dat je niet genoeg spanning heb op beide teugels.
Daardoor ga je op volte en je pakt je teugels strak.

Stel je rijd een linkervolte , laat je je linker teugel los en rij je met je rechter teugel de volte.
Erg moeilijk in begin.
Maar zo leer je het af om te gaan hangen en verkeerde hulpen te geven.
Want je rijd het meest op je binnen teugel,en eigenlijk hoor je dat niet te zien,dit gaat ook extreem van je punten af als de jury dit ziet.

(Dus als dit voorbij is hebt je alweer meer punten)

En dan ga je los inwerken in stap figuren te rijden.
en niet met je handen van elkaar af,desnoods bind je er een touwtje aan je handen zodat je geen mogelijk heb om je hand van de hals de halen.
Als je dit wel doet is dit een erge groffe en rare fout om te maken.
Tuurlijk moet je wel stelling hebben,
Maar in dit geval zoals ik zie is het dubbelvouwen.Daarom moet je goed aan je handen denken en echt wat met die voltes doen!
want stelling is niet alleen met je teugel.

Daarom ga je voltes en figuren inwerken in alleen stap.
Paard wel naar voren rijden.
Maar eerst ervoor zorgen dat je hulpen perfect gaan.

------------------------------------------------------------------------------

Episode 2 :D ( :') _O- )

------------------------------------------------------------------------------

Stap 2

Draven in de bak,teugels strak en gelijk,
en je drijft hem alsof je de berg op moet,
als je paard in gallop springt,is het een teken dat hij het moeilijk vind.
Daarna rij je weer terug in draf,pakt hem vervolgens nog strakker ( niet melken) en je drijft hem meer.
Je paard loopt actie en gaat bergopwaarts,
zo ga je werken aan je mooie draf,
paard zal ook heel anders zitten,waardoor evenwicht vinden makklijker is,
dit zal niet de eerste keer meteen lukken.

Mocht het met zitten absoluut niet gaan???

beugels eraf halen.en weer alles vervolgen vanaf stap 1.
ontspanning teugels gelijk-en alsof je weer de berg op moet,
en dan blijf je de hele tijd op een volte,,,,maar niet je hand van zn hals af halen,dat is op zo'n moment een van de domste dingen om te gaan.
want dan werk je jezelf en je paard weer de verkeerde richting in,en dat moet je natuurlijk niet hebben.

aan je draf werk je minimaal een week.

Als het paard in gallop wil aanspringen moet je meteen weer terug.Dan vind ie het moeilijk,en dan kan je hem juist goed gaan inwerken.
Maar absoluut niet je handen van zn hals af halen of denken te draven met lange teugel.
Zo krijg je GEEN ontspanning,iig als ik je paard zo zie.
Dan zullen je punten lager gaan.

waarom??

Jury ziet dat je basis weer niet klopt.

Allemaal gaat het om te basis dat het bevestigt is.

Alleen de meeste mensen denken daar veels te makkelijk over,

----------------------------------------------------------------------------------

BTW zie ik dat mensen zeggen

Zitles.
rechter zitten ect.

Dit zal jou iniedergeval niet helpen.
als je basis niet bevestigt is.en je paard niet lekker loopt,

-----------------------------------------------------------------------------

Episode 3 :D ( :') _O- )

Dan galop.
Dit moet je eigenlijk alleen doen als je die draf goed bevestigd hebt.

Het beste is eigenlijk om in galop je paard een moment van ontspanning te geven.
En alleen lange lijnen recht te galoperen.
geen nageeflijkheid vragen,want dan verlies je je ontspanning.
En galop moet je juist goed en ontspannen doen.
Je laat je teugels gemmiddelt iets korter en drijft hem naar voren toe,en schakelt rustig weer terug.
alleen denk om je handen!

Alleen oppassen met figuren te rijden!
Want je hebt gauw de kans dat je je paard dubbel gaat vouwen.
Dus eerst ervoor zorgen handen recht te houden,en niet de ene teugel langer als het ander.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is nog niet eens de helft van je hele basis.
Maar eerst moet je deels al bevestigt hebben.
en voorlopig niet aan wedstrijden denken,want anders komt het niet goed!

Werk eerst aan deze punten,
En pb me dan verder!

Ik heb het snel getypt,dus er zullen wel wat foutjes zijn.

BTW voor de betweters, mochten die dit niet kennen.
ok mooi teken.dan weet iig dat je basis nog niet goed genoeg is bevestigt :D

Ik heb het btw van Zamazone geleert en mijn moeder en op les.

Ik reed precies zoals jij.
En dit heeft me zover geholpen.

.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:16

Hmm, ik kan het toch echt niet met al je tips eens zijn _likepink_, maar dat zal wel komen omdat ik er geen verstand van heb. :+ Ik vind het in elk geval erg sympathiek van je dat je de moeite neemt om zo'n lange reactie te typen. +:)+

@TS: Zorg gewoon dat je goed les neemt, geen enkel paard en geen enkele ruiter is hetzelfde, dus elke combinatie loopt tegen andere problemen aan. Er is niet één goede manier om het te doen die altijd en bij iedereen werkt. Een goede instructeur of instructrice die je langdurig begeleidt kan je het beste helpen. Veel succes! :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:11

Ik zou best iets zinnigs willen zeggen over de foto's maar helaas, dat kan ik niet:) Van de B naar de L gaat meestal vrij vlot, maar daarna wordt het steeds moeilijker en zijn de eisen steeds hoger. Kijk eens goed naar je protocollen en het commentaar van de jury. Daaraan kun je precies zien wat er met je proefjes nog niet voldoende is en waar je aan moet gaan werken. Zo kun je hier op bokt ook wat gerichtere vragen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:15

sillyhorse schreef:
Ik zou best iets zinnigs willen zeggen over de foto's maar helaas, dat kan ik niet:) Van de B naar de L gaat meestal vrij vlot, maar daarna wordt het steeds moeilijker en zijn de eisen steeds hoger. Kijk eens goed naar je protocollen en het commentaar van de jury. Daaraan kun je precies zien wat er met je proefjes nog niet voldoende is en waar je aan moet gaan werken. Zo kun je hier op bokt ook wat gerichtere vragen stellen.

Trouwens, dat schiet me ineens te binnen, als je weinig commentaar krijgt, of het niet begrijpt, kan je na afloop van je ring altijd naar de jury toegaan en om extra commentaar en tips vragen. De jury's kunnen nu eenmaal niet alles kwijt op het protocol :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:34

Slotje wegens SA