dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roelina

dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 12:15

hallo
als ik een les dressuur wil doen dan word ik supper zenuwachtig en raakt mijn pony van streek hij luistert niet meer naar de hulpen en doet niet meer voor me.
ik weet ineens niet meer waar alle bakletters zijn en wprd boos op mijn pony omdat ik zenuwachtig ben.
wie kan mij tips geven om rustig dressuur te doen?

groetjes roelina

Bellissima_

Re: dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:15

vertrouwen op je pony :D

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:45

Vertrouwen in je paard en jezelf hebben.
Probeer rustig te blijven, want als jij zenuwachtig wordt, wordt je paard dat ook.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:29

Weet je ook waarom je zo zenuwachtig wordt? :)

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:21

weet je instructrice ook dat je zo zenuwachtig bent?
Misschien heeft hij/zij wel tips hoe jij meer ontspannen op je pony kunt zitte? :)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:23

Vertel degene van wie je les hebt dat je heel zenuwachtig wordt,
dan kan hij of zij je misschien helpen.
;)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:52

Hee denk is erover na waarom je zenuwwachtig bent want je hebt niks om zenuwwachtig voor te zijn je wordt toch ook niet zenuwwachtig als je naar school gaat;) je moet er aan denken dat er niks aan je les vast zit (geen wedstrijd ofzoiets) of worden er mischien te hogen eisen aan je gesteld dan moet je je moed verzamellen en dit tegen de instructie zeggen;)

gr

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:54

misschien help het om het begin van je les aan de longeerlijn te doen. dat geeft een stuk meer vertrouwen, dat als er iets gebeurt iemand je nog vast heeft.

succes ermee! :)

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:20

Allereerst: Ik weet niet wat jij als dressuur-les voor ogen hebt (niveau) maar begin bij het begin. Zwemmen/lopen/fietsen etc. heb je ook stapsgewijs geleerd.

Sleutelwoord is hier dus: opbouwen.

Niet alles tegelijk willen: nageeflijk, perfecte figuren en alles achter elkaar. Het grootste probleem is dat jij zenuwachtig wordt, wat ten koste gaat van geconcentreerd rijden. Je hulpen zullen hieronder lijden en het paard/de pony raakt in de war omdat je tegenstrijdige hulpen geeft.

Geef jezelf de tijd (en belangrijker misschien nog, ook je pony) om een figuur/oefening uit te voeren. Lukt iets niet, probeer het dan gewoon nog eens aan de andere kant van de ring opnieuw, desnoods in stappen tot je de gehele oefening met vertrouwen en succes kan afronden. Beloon jezelf en je pony na afloop! Succes werkt aanstekelijker als je ook erbij stilstaat dat het is gelukt.

Boos worden is begrijpelijk als iets niet lukt, maar werkt in dit geval niet als je er niet een andere draai aan weet te geven. Je wilt dressuur-les omdat je dat leuk vindt, dus moet je er ook naar werken dat het leuk wordt en blijft.

Oude wijsheid die ik mee heb gekregen: altijd alles voorwaarts oplossen. Wil een paard/pony niet, of niet goed, geef ruimte naar voren met je handen, desnoods een kleine hulp van je benen en probeer het gewoon opnieuw.

Succes, en vooral: vind het leuk!

x_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:31

Waarom word je zo zenuwachtig als je naar je dressuurles moet?

Kan je anders niet proberen om te doen dat het een 'normale' les is. Zodra jij enorm zenuwachtig bent voelt je pony dat aan en word deze ook zenuwachtig. Probeer dus zo rustig mogelijk te blijven en vertrouwen in je pony te hebben.

Zoals appiehappie zegt; je rijdt die les omdat je het leuk vind om dressuur te rijden...

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:40

idd helemaal eens met hierboven geniet van de les en leer je hebt geen verpichtingen

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:47

Je doet het omdat je het leuk vindt. En je moet maar zodenken je leven hangt er niet vanaf. Succes ermee!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:52

Hey, wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
Ik heb er ook enorm last van. Ik rij 3 paarden per dag, maar wanneer ik een priveles heb ben ik erg zenuwachtig en moet ik constant naar de wc enz. Dat had ik ook als ik naar de club ging, maar dat gaat nu beter. Het went uiteindelijk, maar iedere keer als ik een bijzondere les heb van een nieuwe instructeur of zo, dan doe ik het echt in m'n broek.
Mijn instructrice laat me dan altijd een paar ontspanningsoefeningen doen. Ik ga vaak met m'n benen knijpen en dan moet ik in de verlichte stand staan en draven. Gewoon in draf houden en blijven staan. Dat onspant je zit na het draven. Vaak doet ze dan ook wat ademhalingsoefeningen en vertrouwensoefeningen. Wat mij erg goed helpt als ik een nerveus paard rij is een liedje neurien. Dan heb je namenlijk je ademhaling onder controle en word je paard rustiger. Verder kun je bijvoorbeeld een paar passen je ogen dicht doen. Of op je paard zitten en je knieen naar je neus brengen.
Vraag je instructeur eens. Zij moet er me om kunnen gaan.
Succes!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:02

nou roelina.. gaa maar eens een keertje naar je instructrice toe... [x

ennuhh.. als je ergens mee zit.. vertel het maar hea.!!
ik kan nog wel een xtje les geven als je wil!!

groetjess en Succes!