paard is bij buitenrit zonder andere paarden bang voor café

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofriet

paard is bij buitenrit zonder andere paarden bang voor café

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:34

Hallo,

Ik wist niet zo goed hoe ik het in de titel kon zetten, maar hier het probleem:

Ik ben bijrijdster van Gino. Het is een superlief en leuk paard en heel fijn om te rijden als je de gebruiksaanwijzing een beetje kent :)
Als ik met iemand samen naar buiten ga dan durft ie overal langs en dan denkt ie dat ie superman zelf is. Als ik alleen naar buiten ga vind ie ook niet veel eng behalve 1 ding. Er staat bij ons in de buurt een café, ik sta aan de duinen. Als ik daar samen met iemand
langs rij is ie wel kijkerig, maar hij gaat er verder zonder problemen langs als ie maar niet voorop hoeft.

Laatst was ik op een zondag een keer alleen rijden en ik had hem nog nooit zo meegemaakt. Hij heeft zelfs bijna gesteigerd en hij was echt bang! Helemaal wit was bij zijn ogen te zien en hij was allemaal aan het blazen.
Er liepen allemaal kleine kindjes bij en auto's en het liefst rende hij keihard weg. Om mezelf en de omgeving te beschermen ben ik afgestegen en er naast gaan lopen. Ik heb een paar rondjes daar op het parkeerplaatsje gelopen waar we overheen moeten om weer terug het ruiterpad op te komen.
Ik ben toen op dezelfde plek weer opgestegen en toen ging hij er met veel gebries, gestamp en gekijk wel langs met mijn geruststellende stem.

Een week later ging ik weer en weer hetzelfde probleem. De zaterdag daarna ging ik samen met iemand naar buiten en toen deed ie het perfect, nergens bang voor.

Misschien heeft iemand tips waardoor ik er met hem wel langs kan, ook in mijn eentje.
Hou er alleen wel rekening mee dat ik 10km moet fietsen en ik dus niet elke dag tijd heb om te gaan :(

Alvast bedankt, groetjes Sophie

sberg

Re: paard is bij buitenrit zonder andere paarden bang voor café

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:34

Ik denk dat ie onzeker is. Als er een ander paard bij is is ie niet alleen en kan hij zich optrekken aan het andere paard. Jij zit op zijn rug dus ziet hij jou niet. HIj moet het dan zelf doen. Ik zou voorlopig gewoon afstijgen en er langs lopen. Als je dit een aantal keren doet krijgt hij vertrouwen en lukt het over een poosje wel om er langs te rijden.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:55

Okee, dankjewel. Ik ga volgende week maandag 2 weken op vakantie, maar dit ga ik daarna zeker consequent proberen :)

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:17

Bouw het rustig op en zorg ervoor dat hij op den duur dezelfde steun en dus het vertrouwen krijgt wat de andere paarden hem geven. Ik zou hem inderdaad ook aan de hand meenemen en samen gaan kijken.

Poneo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

Inderdaad aan de hand meenemen en na een tijd hem er even laten stilstaan, en eventueel met iemand afspreken, dat die dan even het café uit komt (een bekende van het paard) en hem dan aait.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:04

Allemaal goeie tips hoor, alleen vind ik dat je iets meer , en kordater zou moeten optreden, jij bent de leider, en de leider die moet je volgen, ik zou daar ter plekke er een training van maken.
je zei zelf ik steeg af en heb er een paar toertjes rondgestapt, ongeveer op dezelfde plaats weer opgestapt en toen ging hij er wel voorbij al was het dan briesend en een beetje opgehitst.
Wel das een goed begin idd, maar ga dan niet verder op wandeling, draai kort daarna weer terug en passeer er weer, en weer, en weer, al moet het 20 keer maar stop pas als hij er zonder protest en zonder opwinding voorbij loopt, stop dan en ga terug naar de stal en of weide, einde training op dat moment.
das even een lastig moment het is niet de leuke uitstap die je anders voor ogen hebt, maar zo leer je je paard iets, anders leer je hem gewoon er briesend voorbij te gaan, das echt niet hetzelfde.
en er is echt heel veel kans dat je dit maar één keer op deze manier moet doen, eens een paard zoiets als normaal gaat zien , kent hij dat voor zijn leven, dus zeker niet opgeven al duurt het 2uur maar stop daar niet tot hij het zelf opgeeft en je braaf en zonder protest volgt onder het zadel bedoel ik hier hé.
succes verder.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:56

@ Poneo. Ik kan inderdaad aan de eigenaresse vragen of ze meegaat. Die kent hij natuurlijk al zowat heel zijn leven. Kijken of zij er net zoveel problemen mee heeft als ik.

@aeolusnr1: Normaal was ik ook wel wat langer doorgegaan, maar we zitten aan de duinen en het stikt helemaal van de dazen, dus niet echt prettig om lang stil te staan. Ook was ik toen al dik een uur wezen rijden en hij was bezweet. Verder was het er druk met kleine kindjes, fietsers en geparkeerde auto's. De ouders van de kindjes waren zo onverstandig ze niet bij ze te roepen :P dus ik durfde niet echt consequent op te treden tegen die halve steiger omdat ik bang was dat ie naar achter of voor zou vliegen en iets of iemand zou raken. Ik heb nu vakantie dus ik ga wel een keer heeeeeeeeeeeeeel vroeg rijden dan zitten er niet veel beestjes en weinig mensen.

Bedankt voor de tips zover :)

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:29

Of misschien met iemand erbij en dan voorop gaan, en daarna ook zelf in je eentje proberen als het lukt om voorop te gaan zonder problemen.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:38

Lauraa__ schreef:
Of misschien met iemand erbij en dan voorop gaan, en daarna ook zelf in je eentje proberen als het lukt om voorop te gaan zonder problemen.

jaa dat is dus een beetje een probleem. Aangezien hij doodsbang is, tenminste, zo komt het over, gaan de andere paarden zich daar ook wat van aantrekken. Die denken misschien dat hij iets ziet wat heel eng is wat hun nog niet ontdekt hebben en dan sta je met zijn tweeën stil aan het begin van de parkeerplaats :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:42

sofriet schreef:
Lauraa__ schreef:

jaa dat is dus een beetje een probleem. Aangezien hij doodsbang is, tenminste, zo komt het over, gaan de andere paarden zich daar ook wat van aantrekken. Die denken misschien dat hij iets ziet wat heel eng is wat hun nog niet ontdekt hebben en dan sta je met zijn tweeën stil aan het begin van de parkeerplaats :P

Jammer dat het zo ver weg is. De mijne wil altijd graag naar de kroeg. Vooral terrasjes waar er voor hem ook een emmer water klaarstaat. :+

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:17

hahah, jaa zwolle heb ik inderdaad niet zoveel aan. Daar staat mijn oude paard nu :) die vond dat ook al een spannend café :P

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:20

blijf rustig en leg je been er constant tegen zijn buik( niet drukken katen zien dat je er bent) teugels eraf als hij bang word en je been ertegen aan dan krijg je het ``gas rem`` affect niet als dat niet werkt veel praten en belonen als hij ergens (ook al is het na 10 minuten geklooi langs gaat) je moet alles positief bekijken en echt doen alsof het feest is als hij wat ``dappers doet``
voor een onzeker paard werkt het best vaak.

hoop dat het je lukt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:21

Hmmmm... je moet maar zo denken: je zult hem in ieder geval nooit dronken in zijn stal vinden :+

neehoor, flauw natuurlijk.

Ik zou helemaal niet moeilijk doen, en de komende tijd gewoon aan de hand erlangs gaan. Fijner voor jou, fijner voor paard, fijner voor medeweggebruikers. Probeer wel of je telkens wat dichterbij kunt komen, of beter nog, steeds wat eerder op kunt stappen. Maak er wel een 'doel' van om uiteindelijk onder zadel erlangs te kunnen.

Maar tot die tijd? Gewoon lekker makkelijk doen, en doen waar paardje zich duidelijk heb fijnst bij voelt: erlangs lopen.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:23

jaa inderdaad
ik had het er nog met de eigenaresse over gehad en die vermijd het eigenlijk het liefste omdat ie bij haar ook zo doet en anders stijgt ze inderdaad af loopt ze even en stijgt weer op.
Dus ik ben wel blij dat ze het ook op deze manier oplost, dan is er bij hem een beetje structuur :)