topics over aanleuningsproblemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeroenK

topics over aanleuningsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:24

heel vaak lees je hier topics over mensen die hun pony niet ''aan de teugel'' krijgen

Dan word er geantwoord, les nemen, en het is geen trek werk. Ben ik het helemaal mee eens. Maar.. dan komt het volgende; een pony die gespannen is kan neit aan de teugel lopen.. Toch lees je in veel topics van mensen op wedstrijd; ze was erg gespannen en ik was erg zenuwachtig dus (bijv.) mijn houding is niet perfect. Toch lopen die paarden op elke foto ''aan de teugel''.. maar dan klopt het ergens niet, want een gespannen paard kan immers niet aan de teugel lopen. Toch?? Bijna elk mens heeft wel een beetje spannign voor een wedstrijd en brengt dit over op het paard, toch lopen ze nageeflijk. Dus.. komt het eigenlijk altijd wel uit de ontspanning?

Ook hoor je in filmpjes van lessen; maak hem rond, houd hem rond op die volte enz. Tja, dat zeg ik zelf ook als ik les geef, waarmee ik bedoel bied iets weerstand zodat ie weer zakt.

Lastige kwestie allemaal..
Ben erg benieuwd naar hoe jullie, degene die altijd in dit soort topics reageren, over deze 2 punten denken.

Groeten, Jeroen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:40

Op je uitnodiging per pb hier een berichtje:

Op de stukken dat een paard gespannen loopt, loopt hij niet aan de teugel.
Ook het paard dat Z loopt niet. Even als voorbeeld omdat vele denken dat die perfect lopen.
Die loopt ook dan in de krul.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je ook op wedstrijd leert om spanning af te laten vloeien.
Omdat je dan pas weer echt goed kunt gaan rijden.

Daarom is wedstrijd rijden en thuis rijden ook vaak een groot verschil.

JeroenK

Re: topics over aanleuningsproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:51

Ja precies, maar zouden wedstrijden dan verboden moeten worden, dat is immers ook in dr krul.. Toch loopt zon paard vaak wel met een goed ondertredend achterbeen en goed over de rug gereden.. als ie ''in de krul'' loopt rijd dat toch veel beter, en kun je de oefeningen veel beter uit voeren..

Het blijft een lastige discussie.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:54

JeroenK schreef:
Ja precies, maar zouden wedstrijden dan verboden moeten worden, dat is immers ook in dr krul.. Toch loopt zon paard vaak wel met een goed ondertredend achterbeen en goed over de rug gereden.. als ie ''in de krul'' loopt rijd dat toch veel beter, en kun je de oefeningen veel beter uit voeren..

Het blijft een lastige discussie.

Op de momenten dat een paard gespannen is moet ik toch eerlijk bekennen dat ik geen fijn rug gebruik dan meer zie.

Wedstrijd verbieden lijkt me niet nodig.
Het is leerzaam om te leren hoe je spanning af moet vloeien end aar dan ook op beoordeeld te worden.

Wel vind ik dat jury's de weinig verschil punten in fijn achterhand en rug gebruik en paarden die dat niet hebben.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 14:06

Maar waarom dat thuis niet in de krul rijden en op wedstrijd is dat geen probleem?

Ook aan de top is spanning, toch zie ik liever dat ze dan aan de teugel lopen dan met het hoofd omhoog, dan kun je niet eens alle oefeningen rijden..

Maar dan trekt vrijwel iedereen zijn paard in de krul.. terwijl dat volgens die zelfde mensen niet zo hoort.. waarom dan op wedstrijd wel, is het welzijn van het paard in hun ogen dan neit belangrijker?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:25

Je topic heet 'topics over aanleuningsproblemen' maar imo gaat het over nageeflijkheid? Aanleuning en nageeflijk zijn twee termen die absoluut niet door elkaar te gebruiken zijn ;)

Ik ben van mening dat een paard wat mentaal niet volledig ontspannen is wel nageeflijk kan zijn, zolang de stress er niet voor zorgt dat hij gespannen wordt in zijn lichaam. Is dit wil het geval dan moet er inderdaad eerst weer aan de ontspanning gewerkt worden, voor het paard nageeflijk kan zijn. Helaas is hier in je proef geen tijd voor en dus kiezen de meeste wedstrijdruiters ervoor om zo door te rijden, wat niet mijn persoonlijke keus zou zijn maar wat ik wel kan begrijpen.

Ik snap de aansluiting van je onderste stuk bij het onderwerp niet helemaal?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:37

het onderste stuk; In de eerste zin heb ik ''krijgen'' dikgedrukt gemaakt, maar hoe ''krijg'' je een paard dan nageeflijk, door een correcte manier van rijden. Maar in het topic waar dit om gaat; van evelien14, staat; ik geef kneepjes.. Dit werd niet gewaardeerd onder de bokkers, daarom vraag ik; wat vinden jullie dan van even weerstand bieden en zo je paard naar beneden rijden.

Aanleuning en nageeflijkheid passen wel bij mekaar. Als een paard goed nageeflijk is, dus niet in ''de krul'' loopt, heb je automatisch een goede aanleuning. Dit is in elk geval hoe ik het geleerd heb.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:25

Ze horen inderdaad bij elkaar, maar zijn niet vervangbaar. Aanleuning is het correcte contact tussen de ruiterhand en de mond van het paard, en dat is niet de definitie van nageeflijkheid. Je kan ook een goede aanleuning hebben zonder een nageeflijk paard ;) Onder aanleuningsproblemen versta ik meer tegen de hand of achter de teugel bijvoorbeeld.

Ikzelf ben niet zo van het 'spelen' of 'kneepjes'. Ik rij allereerst en het meest met mijn been en vang de opgewekte kracht op met mijn hand. Dit hoeft echter niet met veel druk, een ophouding hoeft imo niet te bestaan uit het naar achter halen van de handen, het sluiten van je hand moet genoeg zijn. Een paard moet niet terug op kracht, het moet terug omdat hij begrijpt dat jij hem terug wilt: hij moet je begrijpen en naar je willen luisteren. Daarom is een goede en vooral stille aanleuning belangrijk, zodat het paard gevoelig blijft voor elke beweging van de hand en deze genoeg gaat vertrouwen om zich in de door de ruiter gevraagde houding te onstpannen. Hij moet ten alle tijde de hand willen volgen, hij moet zelf de aanleuning willen behouden. En dan ben je weer teug bij het been, want het been wekt deze wil tot aanleuning op. 'Kneepjes' zijn imo niet goed omdat dit mij geen fijn gevoel lijkt voor het paard en deze dus in feite om pijn naar beneden gaat, dit lijkt mij niet de goede manier. Het paard moet zelf willen, en het is enkel aan de ruiter deze wil op te wekken.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 06:39

Kijk, je laatste stuk, heb je heel mooi geschreven en daar ben ik het volledig mee eens.. ;)

Met 1 zin ben ik het niet eens, ''je kan een goede aanleuning hebben zonder een nageeflijk paard''.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:24

Daar zijn de meeste mensen het inderdaad niet mee eens, maar ik zal eens een voorbeeld geven:

Ik rij vaak op een merrie die extreem scheef en stijf is. Bij stelling kantelt ze direct, buiging is al helemaal niet te doen. Ze is verder heel werkwillig, goed aan de hulpen en fijn te rijden, maar vind het fysiek simpelweg lastig om na te geven. Toch is dat natuurlijk waar we heen willen. De enige manier om dit te bereiken is door van achter naar voor met een goede aanleuning te werken. Tijdens een uur rijden zijn er dan stukken waarop ze fijn nageeflijk is en los laat. Maar niet het hele uur, dat is voor ons beiden nog te moeilijk. Ik houd echter wel het hele uur een goede aanleuning, angezien dit nodig is om naar die nageeflijkheid toe te rijden. Dus zo heb ik toch aanleuning ondanks dat mijn paard niet nageeflijk is.