leren halthouden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

leren halthouden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:14

Ik ben bezig met het beleren en doorrijden van mn 4 jarige pony.
Dit gaat allemaal erg goed, er begint een stuur op te komen en ze begint te snappen dat als ik mn benen aanleg en druk geef, ze gas bij moet geven. Op dit alles ben ik erg trots natuurlijk!
Alleen het halthouden snapt ze nog geen zier van (of ze heeft er geen zin in) draf naar stap terug doet ze wel goed (galop heb ik nog niet gedaan wil dat ze eerst goed weet hoe alles moet).
Zodra ik wat druk geef op de teugel en me zwaar maak, trekt ze terug en loopt stug door.
Hoe kan ik haar aanleren om dit te gaan beheersen?
Op dit moment rij ik haar tegen de bakrand aan of tegen de muur en geeft haar dan een stopteken zodat ze dan ook echt moet stoppen en dus niet leert dat ze door kan drammen als ik het stopteken geef.
Iemand nog andere tips?
Alvast bedankt!!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:20

Als je haar aan de hand meeneemt wil ze dan wel halthouden?

Wij leren onze paarden vanaf het begin al dat ho stilstaan is. Dus al als veulen leren ze dat als wij ho zeggen dat ze stil moeten staan. Dan gaat het natuurlijk niet altijd goed. Maar ze leren er wel van.
En als we een paard beleren dan leren we ze het eerst weer aan de hand en met stem. Ho is halthouden. Dit commando koppelen we ook aan het halthouden onder het zadel of voor de kar. En dit gaat natuurlijk nooit in 1 keer goed. Maar we blijven herhalen totdat ze het snappen. En dan pas doen we het zonder stem. En zijn dan weer eens eigenwijs. Dan koppelen we weer de stemhulp aan het commando.

Dus leer hem eerst aan de hand met stemhulp halthouden.

Katja

Re: leren halthouden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:12

Halthouden onder het zadel is voor veel jonge paarden erg moeilijk.
Zelf doe ik het in het begin alleen met op- en afstappen en laat ik ze even vasthouden door iemand.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:36

Laat iemand met je meelopen die het paard ook vasthoud. Op het moment dat jij het stopteken geeft, helpt degene die ernaast loopt mee om het paard te stoppen. Doe desnoods een halster onder het hoofdstel, of laat die tweede persoon een hand tegen de borst van het paard aanleggen.
Als je paard dit snapt, Kun je verder gaan.
Er loopt weer iemand naast je, maar deze keer houd hij je paard niet vast. Op het moment dat jij het stopteken geeft, stopt je tweede persoon ook, alleen raakt het paard niet aan. Zo stop je al zelfstandig.
De persoon die ernaast loopt neemt steeds wat verder afstand als het goed gaat, en uiteindelijk je hdet alleen proberen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
En oja: je hebt vooral heel veel aan geduld. Je leert het je paardje niet in een uurtje ;)

koetje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:37

uhm, misschien kan je hem tegen de bakrand aan sturen, als het goed is stop hij dan echt, hij gaat er vast niet over heen..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:29

@koetje, Als je mn verhaal goed gelezen hebt, heb je vast ook gelezen dat ik al tegen de bakrand aanstuur ;-)
Vandaag voor het eerst los gereden zonder longeerlijn eraan en dat ging super:D
Ook het halt houden ging nu echt erg goed.
Ze probeert nog wel even door te drammen maar staat na een pas of 5 echt braaf stil!! :D ben super trots op mn meisje ze leert zo ontzettend snel!! Als je nagaat dat er nu 3 a 4 x echt iemand op heeft gereden ipv alleen erop zitten.
Er zit nu echt een stuur op een rem en een gas :D

Bedankt voor alle reactie's!!!

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:47

Probeer het eens met hulpen, recht gaan zitten, schouders naar achter, lang maken en "hoooooooo" zeggen. Mijn paard wilde ook niet halthouden en nu reageert hij werelds op "hoooo". Succes!

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:52

Niet je been afsteken!! die fout maakte ik met mijn jonge paard. Been eraan,terug zitten en hand sluiten

succes

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:51

stemhulpen werkten bij mij wel goed ;)
en als hij dan halthoudt,
geef hem dan wat meer teugels en beloon hem als hij het goed doet *D

Anoniem_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:13

Jezelf zwaar maken en iets naar achter leunen.
Mr als je heb tegen de bakrand zet ook goed 'opsluiten'
anders gaat die mischien naar de zijkant
succes!!!!!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:28

Inmiddels dramt ze niet meer door en staat ze zelfs vanuit de draf braaf stil als ik daarom vraag :D
Zoals ik al eerder zei leert ze dus erg snel :D
Bedankt voor jullie reactie's!!!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:20

Vanaf de grond een stemhulp erop zetten (zodat hij ook op een lange afstand stilstaat als jij dat vraagt dus niet alleen wanneer je er langs staat). Dan erop klimmen en telkens dat woordje bijv 'hóó' zeggen en dan beginnen met zithulpen. Je zegt het woordje telkens en dan begin je ook met zwaar maken (nog steeds niet volledig stil) bekken kantelen (nog steeds doorlopen) knieen/bovenbenen klemmen en als hij dan nog niet stil staat heb je het commando er niet goed ingebracht en kun je er weer af en werken aan het commando vanaf de grond. Koppel dus aan dat commando een zithulp en op een gegeven moment laat je het commando weg en werk je alleen nog maar met je zit. Geef hem de tijd te reageren op deze zithulp zoals al gezegd voor jonge paarden is halthouden heel lastig houdt daar rekening mee.

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:45

goed dat ze het nu wel doet idylle!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:53

Fijn dat ze het zo snel oppakt. Het makkelijkst aan te leren is met de hulp van je stem. En train het aan het eind, dan zijn ze vaak de helft minder drammerig.