Tips om houding te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanna_Dance

Tips om houding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 09:35

Hallo allemaal,

Ik weet van mezelf dat ik moeite heb met rechtop zitten. Ik zit zeg maar met mijn schouders naar voren, als ik hier op ga letten ga ik weer te ver naar achteren zitten. Dan lijkt het net of ik zeg maar hang.
Nou vroeg ik mij af of jullie bepaalde tips hebben.
M'n instructrice zei doe eens een zweepje tussen je armen en rug en klem die steeds vast, dan leer je wel rechtop zitten. Mensen die daar ervaring mee hebben?
Ik weet dat je er zelf op moet letten en dat doe ik ook. Maar ik heb geen spiegels o.i.d. waarmee ik mezelf steeds kan zien. Moet het dus zelf doen en dat is wel eens moeilijk als je jezelf niet goed kan zien. Ben dus vooral steeds bezig om te kijken of mijn haken, heupen, schouders in 1 lijn zijn.. Ik heb 1 keer in de week les en dan wordt er ook echt op gelet, het gaat nu al stuk beter als daarvoor. Alleen wil ik het laatste beetje, mijn schouders dus, ook goed hebben. Vandaar mijn vraag :)

groetjes!

Suzanne1408

Re: Tips om houding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:30

Gewoon elke les er op blijven hameren en tijdens het rijden er de hele tijd op letten, of laat je paard longeren en ga erop zitten en dan alleen op je houding letten!
Ik zit ook een beetje voorover maar je moet gewoon er op letten dan gaat het weg en ga een beetje arrogant zitten, dan kantel je je schouders naar achter en ziet het er een stuk netter uit. :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:34

Mogelijk zit je te ver op je billen; dan kantel je je bekken sterk achterover, daardoor krom je je onderrug en gaan je schouders dus naar voren. Als je dan toch je schouders naar achteren wilt doen, ga je achter de beweging zitten. Zo klinkt jouw verhaal een beetje.
In dat geval zal je je bekken iets meer ontspannen/ voorover moeten kantelen, zodat je op de driehoek van zitbeenderen en schaambeen komt te zitten. Je rug is dan rechter (met de natuurlijke holling, zoals wanneer je staat).

Overigens is het niet zo dat je jezelf moet dwingen naar een bepaald plaatje; dat verhaal van alles in 1 lijn is een richtlijn. Belangrijk is dat je ontspannen in evenwicht zit en met je paard meegaat. Als je jezelf in een bepaalde houding dwingt, levert dat vaak op dat je jezelf vastzet en dat is juist niet de bedoeling.

Een zweep dwars achter je rug en voor je armen/ellebogen langs trekt wel je schouders naar achteren, maar het risico is groot dat je je rug hol gaat trekken. Ik vind het geen aanrader.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:39

Heb je al les? Je instructrise kan je natuurlijk het best tips geven.
Verder: ga eens zonder beugels/zadel rijden, om je zit te verbeteren.
En, is het zadel groot genoeg voor je? Want het zadel waar ik nu op rijd is net wat te klein voor mij, en dat merk ik aan mijn houding.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:52

Het risico met een zweep tussen je armen is idd dat je je vast gaat zetten, je kunt altijd nog beter als een krant, maar ontspannen zitten dan rechtop als een hark...

Wat met je schouders nog wel eens wil helpen is om ze rond te draaien en dan op t laagste punt achter te laten hangen. Dan hou je ze en los en zit je rechtop...

Verder is zitles nemen een echte aanrader, kan soms heel verhelderend werken en sommige dingen kun je ook naast je paard oefenen/ verbeteren.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 18:03

MusicELINE schreef:
Heb je al les? Je instructrise kan je natuurlijk het best tips geven.
Verder: ga eens zonder beugels/zadel rijden, om je zit te verbeteren.
En, is het zadel groot genoeg voor je? Want het zadel waar ik nu op rijd is net wat te klein voor mij, en dat merk ik aan mijn houding.

Ik heb 1 keer in de week les. Dan werken we er ook aan, maar de overige keren rij ik alleen in een bak. Zonder spiegels ofzo. Staat ook in mijn 1e post. ;)
Zonder beugels/ zadel rijden heb ik ook verschillende keren gedaan. Dan ga ik recht op zitten, maar zodra ik dan weer met beugels en zadel ga rijden ga ik weer mijn schouders naar voren doen.
Of mijn zadel groot genoeg is zal ik eens naar kijken. Ik heb 17/ 17.5 inch zadel dacht ik, dus misschien wel een beetje aan de kleine kant. Ik ben zelf 1.76 ongeveer en gemiddeld postuur. Maar ik zal daar eens serieus naar kijken.

Zal de rest van de tips eens proberen, bedankt!

Vind het zelf gewoon zo jammer dat ik dan minder netjes zit, toont veel mooier als je recht op zit.

Ik wou liever ook geen zweep tussen mijn armen doen. Vandaar ook mijn post, misschien dat anderen tips hebben. Kan dat met die zweep atlijd nog doen, maar wil het liever anders oplossen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:24

Goed zitten begint vanuit je bekkenregio. Als je daar al niet goed zit heeft het weinig zin je op de uiterste delen van je lichaam (schouders, armen, benen) te richten. Vervolgens zet je jezelf rechtop door je buikspieren aan het werk te zetten.

Als je teveel fixeert op "je schouders naar achteren" ga je meestal met een te holle rug rijden. Daardoor kan je niet prettig de beweging van je paard opvangen. Je ruggegraat fungeert als een soort schokbreker, door je rug hol te maken zet je de gewrichtjes "op slot" en werkt dat niet meer.

Probeer jezelf aan te leren je schouderbladen naar elkaar toe te draaien en je schouders ontspannen af te laten hangen. Dat kan je goed oefenen op de grond, gewoon op een stoel of bijv. zo'n grote fitnessbal.

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:01

Met dat zweepje tussen de armen ofzo dat deed mijn instructrice vroeger altijd.
Het helpte bij mij :D

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:51

Ik heb het zelfde probleem, zit inmiddels aardig recht, maar als mijn paard versnelt heb ik nog de neiging om naar voren te gaan hangen. Veel blijven oefenen en er echt opletten is mijn advies.

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:58

Ik ben van een D-pony overgeschakeld naar eentje van 1.74m. Ik had in het begin ook houdingsproblemen. Ik zat te veel onderuit en bracht mijn schouders ook te veel naar voren. Zodat je met een bolle rug zit. Als ik alleen rij zonder les dan laat ik een tape op mijn schouders en rug kleven met rechte houding. Als je dan tijdens het rijden je zelfhouding verliest voel je de tape trekken en weet je dat je terug rechter moet gaan zitten. Veel succes.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:22

Ik rij 1x in de paar weken zonder zadel, wel gewoon met hoofstel en alles zoals ik normaal ook rij, alleen laat ik het zadel dan weg. doe ik puur om me eigen zit te oefenen.. want als je dan te ver naar voren of achteren zit, val je er vanzelf af.. en dan weet je zeker dat je niet goed zat;) je kan dan alleen goed zitten als je ook daadwerkelijk recht zit met schouders,heup,hak op 1 lijn.. succes ermee;)

LizzieHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:24

mijn instructeur zegt steeds, ga niet voor je paard zitten.

als je eenmaal voelt dat je voor je paard zit, zal je merken dat er boven prettiger is. Probeer het maar eens....

lindaxhx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:25

Daar heb ik ook last van.
Iedere keer als m'n paard iets naar voren schiet, of van stap naar draf en draf naar galop.
Als je in de gaten heb dat je weer je schouders naar voren hebt , ga je denk ik letten op dat je je schouders naar achter doet maar dan zit je ook verkeerd, wat je dan beter kan doen is eerst zorgen dat je recht in het zadel zit je heup en hak op 1 lijn hebben. dan je rug en dan je schouders,, dus van onder naar boven werken. Ik weet niet of ik het goed heb uitgelegd, want het is heel moeilijk uit te leggen wat ik bedoel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:31

Het boek Centered Riding, van Sally Swift, geeft veel tips en inzicht in de houding en balans van ruiter en paard. (is volgens mij alleen nog Engelstalig verkrijgbaar)
Je kunt ook lessen gaan nemen, maar ik ben zelf met behulp van het boek al een heel eind verder gekomen.
Succes.