Beetje té voorwaartse merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Beetje té voorwaartse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 07:01

Ik heb sinds een paar weken een eigen pony en het is in princiepe een schat van een merrie; niet schrikkerig of wat dan ook. Maar het probleem is een beetje dat ze een beetje té veel voorwaarts is. Zodra of bijna voordat ik er op zit wil ze me al direct weglopen dus dan neem ik haar weer terug en dan opnieuw stappen. Dit vind ze al heel vervelend; dribbelig worden en hoofd omhoog gooien. En als ik dan stap dan stapt ze vreselijk snel bijna constant middenstap. En als ik ga aandraven dan loopt ze soms wat onder mij weg. Wat ik nu met les een beetje geleerd heb is om haar dan weer terug te nemen en dan later weer opnieuw aandraven. Mijn vraag is of er mensen zijn die dit herkennen en misschien nog andere tips hebben voor mij?

Captain

Re: Beetje té voorwaartse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:12

VEEEEEEEL GEDULD!
Pas opstappen als ze stilstaat! Dat is voor haar vervelend maar als je consequent bent zal ze snel doorhebben dat jij pas opstapt als zij stilstaat. Mijn 2e verzorgpaard liep ook altijd weg. Heel consequent geweest en nu staat hij netjes stil.

Als je aan het rijden bent kun je veel overgangen maken van stap naar stilstaan. Stap naar stilstaan. Draf naar stap. Stap naar draf. Draf naar stilstaan. etc.

Ik denk, als ik het zo hoor, dat je dan al een heel stuk verder komt! ;)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 07:15

Ja inderdaad, ik heb het idee dat ik veel geduld moet hebben en dat heb ik gelukkig over het algemeen wel ;-) maar ik vind het desondanks wel vervelend en omdat ze dus zo snel loopt maakt ze der passen niet fatsoenlijk af en loopt ze heel kort en hoeken?? Ho maar . . . maar inderdaad ik zal er om denken om wat meer overgangen te gaan rijden. Stil staan vind ze heel vervelend vooral in het begin maar ik merk wel dat het later in de les of tijdens het rijden beter wordt.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:27

veel geduld maar looplust is goud waard.ik heb een tinker die ook zo vooraarts is, maar je moet de looplust gewoon voor je laten gebruiken en dat kan idd alleen met geduld.veel overgange rijden en de tempowisselingen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:42

ik weet niet hoe oud je pony is, als het nog een jong dier is dan kan het ook een soort van angst zijn voor de druk van de ruiter in de rug, een soort vluchtgedrag krijgt je pony dan.

is dit het geval dan heel licht zitten vooral nog niet gaan doorzitten en ipv te gaan zitten op je zadel veel meer gewicht op je bovenbeen houden waardoor je veel lichter bent in het zadel (kan het niet anders uitleggen)
na verloop van tijd kun je dan weer "normaal" rijden,

verder veel overgangen rijden en vooral rustig tempo laten lopen, gaat ze te snel terug nemen en opnieuw aandraven

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 07:45

Ze is 11 jaar (dat was ik vergeten erbij te zetten)

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:21

Ik heb ook zo'n voorwaartse merrie. Zo voorwaarts, dat ik er op een gegeven moment niet meer op durfde... Maar goed, nu rij ik weer en ik heb me er overheen kunnen zetten. Ik werk vooral aan de ontspanning. Met dat opstappen inderdaad, voet in de beugel, gaat ze lopen? meehupsen en pas als ze stilstaat je voet er UIT. Dan telkens een stapje verder op deze manier. Eenmaal in stap, niet draven totdat ze ontspannen is in stap. Haar hééél goed bezig houden, allerlei figuren rijden om haar ontspannen te krijgen. Dan pas draven en hetzelfde geldt voor de galop. Qua ophoudingen, écht alleen een ophouding geven als ze onder je vandaan (neigt) te lopen en niet om de tel een ophouding. Écht alleen als het nodig is. Terugnemen naar stap vind ik geen slimme oplossing. Iig, mijn pony had snel door, dat als zij hard ging, ik haar terugnam en ze dus niet hoefde te 'werken'.

AnoukES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:04

Probeer idd veel overgangen te rijden en verzameld tedraven totdat ze netjes blijftlopen in dat tempo en ontspant en dan belonen door dus iets meer door te laten draven.
Wees iig blij dat ze iets te voorwaarts is ipv zo loome n niet vooruit te bbranden ;-)

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:07

Als ik jou was zou ik het boek 'een paard is een paard' gaan lezen. Die man gaat zó vriendelijk met de paarden om en heeft geweldige oplossingen,. ik heb er zelf ook onwijs veel van geleerd. Het probleem te voorwaarts zijn word hier dan ook uitgebreid in naar voren gebracht maar toch ook op een leuke manier verteld. Succes!!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:09

Je zegt dat je haar nog maar een paar weken heeft, misschien moet ze nog erg wennen? Heeft ze voordat ze bij jou was niet zo heel veel gelopen, dan kan het dat ze gewoon nog veel energie heeft. Je kunt eventueel in het begin ook iemand vragen om haar vast te houden. En natuurlijk heel erg goed belonen als ze stil staat! *D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:20

AnoukES schreef:
Probeer idd veel overgangen te rijden en verzameld tedraven totdat ze netjes blijftlopen in dat tempo en ontspant en dan belonen door dus iets meer door te laten draven.
Wees iig blij dat ze iets te voorwaarts is ipv zo loome n niet vooruit te bbranden ;-)

Dat is gewoon je paard pesten. Dan gaan ze alleen maar lopen dribbelen. Ik heb daar zo'n hekel aan als er zo met de rem op wordt gereden.
Ik zou vooral proberen aan de ontspanning te werken. Ik doe dat zelf het liefst door lekker figuren te rijden, desnoods even op een kleine volte blijven totdat de rust er weer in zit. Blijf vooral zelf heel relaxt op je paard zitten, je handen netjes stil en iets langzamer gaan lichtrijden.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:22

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Inderdaad overgangen/tempowisselingen rijden, en zéér belangrijk is zelf te letten op je ademhaling. Als ze wat gaat lopen, probeer goed uit te ademen. Helpt echt :j

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:28

ik ben het eigenlijk niet eens met de reacties.. naje gedeeltelijk niet dan.. bij opstappen hou de rechterteugel goed vast zodat ze niet weg kan lopen, alleen omdraaien.. en laat haar dan lekker een kwartiertje op de volte draven, niet racen maar een stevige middendraf mag best.. even de energie eruit! zorg wel dat ze niet gaat wegrennen, gebeurd dit wel, maak de volte wat kleiner zodat ze wel rustiger moet lopen.. als ze dan na dat kwartier wat van haar energie kwijt is dan pas overgangen maken en proberen haar wat meer te verzamelen.. als je dit al in het begin doet dan word ze gek.. ze wil lopen, werken, energie kwijt! dan hebben overgangen en stil zetten geen zin..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:32

wat zegt je instructeur?

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:37

Héél herkenbaar!!Alleen is die van mij ook nog is schrikkerig.
Zoals hierboven al gezegd: VEEL geduld!
Eerst heb ik ze moeten leren om gewoon naar mij te luisteren (heb haar zelf opgeleerd)...
Nu ben ik al meer dan een jaar bezig om haar altijd TE traag te laten lopen..Het kost tijd en moeite, maar nu begint het langzaamaan zijn vruchten af te werpen!

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:41

Ohja, zet je handen ABSOLUUT NOOIT vast!
Rij ze met je zit terug, in het begin zal ze hier niet echt op reageren, maar als je haar te veel met je hand terugzet, zal ze hoogstwaarschijnlijk juist meer gaan dribbelen. Vanvoor moeten zo'n paarden altijd genoeg ruimte hebben!

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:47

Probeer anders eens een balansteugel (een soort touw of beugelriem om de borst, die je dan in je hand hebt).
Hiermee kun je korte signalen geven of lichte druk erop zetten zonder aan de mond te rommelen. door de druk aan de voorkant kan de drang om te rennen afnemen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:02

Mijn paard had dit ook, kreeg ook altijd van iedereen het avdies 'terug naar stap als ze onder je weg loopt', 'verzamelen', 'terug laten komen in tempo, laat haar niet lopen'. Mijn paard werd er onnozel van, waardoor ze alleen maar vervelender begon te doen.

En dan: mijn geweldige instructrice kwam met het antwoord: Waarom verdorie altijd trager rijden om controle over het tempo te krijgen, als je paard daar onnozel en vervelend van wordt? Begin eens met haar gecontroleerd vooruit te rijden, krijg eerst zelf controle in het hoge tempo...

Meest geweldige tip ooit geweest voor mij :D . Vooruit rijden. Ga je niet bezighouden met het gevecht om hem toch maar trager te laten lopen, terwijl ie in zijn koppie gewoon denk 'ik wil looooooooopen'. Laat hem lopen, maar dan wel onder jou controle. Been eraan en vooruit rijden, een flink stuk boven zijn tempo. Jij rijdt hem vooruit, jou been zegt constant 'vooruit vooruit vooruit'. En dan heb jij controle over het tempo, want jij bepaald dat je vooruit gaat. Vanuit dat hoge tempo in draf begin je dan maar gewone oefeningen en figuren te rijden, in het hoge tempo.. Van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten (bij het verkleinen ook vooruit blijven rijden, zelf controle blijven houden voor vooruit te blijven rijden), slangevoltes, achtjes,... En altijd in je achterhoofd houden "been erbij, zelf tempo maken!".
In het begin gaat dit erg vreemd aanvoelen, ook voor je paard gaat dit erg vreemd zijn (die is namelijk gewoon dat ie altijd maar trager moet), maar na een tijdje (dit kan na tien minuten zijn, of na een half uur, of na een uur) ga je merken dat je steeds meer been moet geven om hem in dat hoge tempo te houden, dat je paard uit zichzelf steeds meer gaat afremmen om in zijn eigen tempo te kunnen komen. Dan kan je beginnen werken aan het terugrijden op je zit. Je remt hem dan af met je zit (benen blijven er wel bij ter ondersteuning) totdat je in een basistempo zit, en dan ga je weer vooruit, weer in die hoge versnelling. En van daaruit kan je beginnen werken naar je basistempo toe.

Het is een omgekeerde beredenering, maar bij heel veel paarden die te voorwaarts zijn is het een combinatie tussen 'energie' en 'controle'. Door terug te rijden in tempo hou je zelf die controle vast, maar die energie blijft erin zitten waardoor je geen ontspanning krijgt. Door vooruit te rijden in het tempo hou je ook zelf die contole vast, en je krijgt de energie eruit, waardoor je veel makkelijker tot ontspanning komt. Voordeel is ook dat je met de achterkant bezig blijft, inplaats van met de voorkant door hem tegen te houden..

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:30

wat een verschillende tips zeg dat is wel lastig hahaha nou ja ik zal in elk geval alle opties uit proberen ;-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:41

Magica schreef:
wat een verschillende tips zeg dat is wel lastig hahaha nou ja ik zal in elk geval alle opties uit proberen ;-)

ik wil graag weten wat je instructeur hiervan zegt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:46

tantjeuh schreef:
Mijn paard had dit ook, kreeg ook altijd van iedereen het avdies 'terug naar stap als ze onder je weg loopt', 'verzamelen', 'terug laten komen in tempo, laat haar niet lopen'. Mijn paard werd er onnozel van, waardoor ze alleen maar vervelender begon te doen.

En dan: mijn geweldige instructrice kwam met het antwoord: Waarom verdorie altijd trager rijden om controle over het tempo te krijgen, als je paard daar onnozel en vervelend van wordt? Begin eens met haar gecontroleerd vooruit te rijden, krijg eerst zelf controle in het hoge tempo...

Meest geweldige tip ooit geweest voor mij :D . Vooruit rijden. Ga je niet bezighouden met het gevecht om hem toch maar trager te laten lopen, terwijl ie in zijn koppie gewoon denk 'ik wil looooooooopen'. Laat hem lopen, maar dan wel onder jou controle. Been eraan en vooruit rijden, een flink stuk boven zijn tempo. Jij rijdt hem vooruit, jou been zegt constant 'vooruit vooruit vooruit'. En dan heb jij controle over het tempo, want jij bepaald dat je vooruit gaat. Vanuit dat hoge tempo in draf begin je dan maar gewone oefeningen en figuren te rijden, in het hoge tempo.. Van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten (bij het verkleinen ook vooruit blijven rijden, zelf controle blijven houden voor vooruit te blijven rijden), slangevoltes, achtjes,... En altijd in je achterhoofd houden "been erbij, zelf tempo maken!".
In het begin gaat dit erg vreemd aanvoelen, ook voor je paard gaat dit erg vreemd zijn (die is namelijk gewoon dat ie altijd maar trager moet), maar na een tijdje (dit kan na tien minuten zijn, of na een half uur, of na een uur) ga je merken dat je steeds meer been moet geven om hem in dat hoge tempo te houden, dat je paard uit zichzelf steeds meer gaat afremmen om in zijn eigen tempo te kunnen komen. Dan kan je beginnen werken aan het terugrijden op je zit. Je remt hem dan af met je zit (benen blijven er wel bij ter ondersteuning) totdat je in een basistempo zit, en dan ga je weer vooruit, weer in die hoge versnelling. En van daaruit kan je beginnen werken naar je basistempo toe.

Het is een omgekeerde beredenering, maar bij heel veel paarden die te voorwaarts zijn is het een combinatie tussen 'energie' en 'controle'. Door terug te rijden in tempo hou je zelf die controle vast, maar die energie blijft erin zitten waardoor je geen ontspanning krijgt. Door vooruit te rijden in het tempo hou je ook zelf die contole vast, en je krijgt de energie eruit, waardoor je veel makkelijker tot ontspanning komt. Voordeel is ook dat je met de achterkant bezig blijft, inplaats van met de voorkant door hem tegen te houden..

hier ga ik helemaal in mee, na 30 jr verschillende paarden te hebben gehad heb ik nu een 3 jarige die ontzettend graag wil lopen, echt goed voorwaarts is. ik wist even niet wat mij overkwam. ik hoef eigenlijk helemaal niet te drijfen, iets wat ik helemaal niet gewend was. heb altijd paarden gehad waar ik behoorlijk op moest werken.
na de ontdekking dat ze zo lopiger was heb ik gelijk goeie begeleiding in de arm genomen en het probleem uitgelegd. dat het voor mij heel moeilijk was om hier mee om te gaan.
zij gaf dus dezelfde aanwijzingen als hierboven en het werkt super! gisteren was mijn paardje weer erg loperig en voorwaarts, heb haar lekker laten draven, voltes gereden, af en toe een overgang, en ja hoor na een minuutje of 15 merkte ik dat ik idd meer moest gaan drijven om hetzelfde tempo te behouden.
het is heel raar rijden maar het werkt wel.
probeer het maar eens en niet steeds inhouden als ie zo graag wil lopen, dan wordt het alleen maar erger.
het is even een knop omzetten in je hoofd. ik geef toe dat het voor mij nog af en toe moeilijk is. ik rij ook een paard die verschrikkelijk lui is, kom er net van af, voorwaartse paarden zijn goud waard echt waar. die mening heb ik nu wel gevormd!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:49

O, eigenlijk is dit probleem vrij makkelijk op te lossen. Wil je hard? dan ga je hard.. en dan niet ophouden als ie zachter gaat, nee ja wou hard dus je blijft ook nog even hard gaan.. uiteindelijk zien ze in dat jou tempo toch verstandiger is. En wat hierboven al staat, nooit terugtrekken oid, hier schiet je niets mee op.

Opstappen is inderdaad net zo lang wachten tot hij stil blijft staan.. ;)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:17

Ik heb nog maar één keer les gehad maar van haar moet ik tempo terugnemen als ik voel dat ze onder me vandaan loopt. En dan direct weer aandraven. Op zich werkt het wel maar ja misschien kan ik dat pas zeggen na een aantal lessen en na wat vaker te rijden. Ik merk wel dat na een kwartier ineens de ontspanning komt die in het begin er totaal niet is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:19

ik vraag wat jouw lesgever hiervan vind....... ik neem aan dat je dit met hem/haar overlegt toch?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:19

Heb je haar niet op teveel voer staan? Voer je haver ? of iets waar haver in zit?