Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ik vind het desondanks wel vervelend en omdat ze dus zo snel loopt maakt ze der passen niet fatsoenlijk af en loopt ze heel kort en hoeken?? Ho maar . . . maar inderdaad ik zal er om denken om wat meer overgangen te gaan rijden. Stil staan vind ze heel vervelend vooral in het begin maar ik merk wel dat het later in de les of tijdens het rijden beter wordt.
AnoukES schreef:Probeer idd veel overgangen te rijden en verzameld tedraven totdat ze netjes blijftlopen in dat tempo en ontspant en dan belonen door dus iets meer door te laten draven.
Wees iig blij dat ze iets te voorwaarts is ipv zo loome n niet vooruit te bbranden
. Vooruit rijden. Ga je niet bezighouden met het gevecht om hem toch maar trager te laten lopen, terwijl ie in zijn koppie gewoon denk 'ik wil looooooooopen'. Laat hem lopen, maar dan wel onder jou controle. Been eraan en vooruit rijden, een flink stuk boven zijn tempo. Jij rijdt hem vooruit, jou been zegt constant 'vooruit vooruit vooruit'. En dan heb jij controle over het tempo, want jij bepaald dat je vooruit gaat. Vanuit dat hoge tempo in draf begin je dan maar gewone oefeningen en figuren te rijden, in het hoge tempo.. Van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten (bij het verkleinen ook vooruit blijven rijden, zelf controle blijven houden voor vooruit te blijven rijden), slangevoltes, achtjes,... En altijd in je achterhoofd houden "been erbij, zelf tempo maken!".
tantjeuh schreef:Mijn paard had dit ook, kreeg ook altijd van iedereen het avdies 'terug naar stap als ze onder je weg loopt', 'verzamelen', 'terug laten komen in tempo, laat haar niet lopen'. Mijn paard werd er onnozel van, waardoor ze alleen maar vervelender begon te doen.
En dan: mijn geweldige instructrice kwam met het antwoord: Waarom verdorie altijd trager rijden om controle over het tempo te krijgen, als je paard daar onnozel en vervelend van wordt? Begin eens met haar gecontroleerd vooruit te rijden, krijg eerst zelf controle in het hoge tempo...
Meest geweldige tip ooit geweest voor mij. Vooruit rijden. Ga je niet bezighouden met het gevecht om hem toch maar trager te laten lopen, terwijl ie in zijn koppie gewoon denk 'ik wil looooooooopen'. Laat hem lopen, maar dan wel onder jou controle. Been eraan en vooruit rijden, een flink stuk boven zijn tempo. Jij rijdt hem vooruit, jou been zegt constant 'vooruit vooruit vooruit'. En dan heb jij controle over het tempo, want jij bepaald dat je vooruit gaat. Vanuit dat hoge tempo in draf begin je dan maar gewone oefeningen en figuren te rijden, in het hoge tempo.. Van hand veranderen, voltes verkleinen en vergroten (bij het verkleinen ook vooruit blijven rijden, zelf controle blijven houden voor vooruit te blijven rijden), slangevoltes, achtjes,... En altijd in je achterhoofd houden "been erbij, zelf tempo maken!".
In het begin gaat dit erg vreemd aanvoelen, ook voor je paard gaat dit erg vreemd zijn (die is namelijk gewoon dat ie altijd maar trager moet), maar na een tijdje (dit kan na tien minuten zijn, of na een half uur, of na een uur) ga je merken dat je steeds meer been moet geven om hem in dat hoge tempo te houden, dat je paard uit zichzelf steeds meer gaat afremmen om in zijn eigen tempo te kunnen komen. Dan kan je beginnen werken aan het terugrijden op je zit. Je remt hem dan af met je zit (benen blijven er wel bij ter ondersteuning) totdat je in een basistempo zit, en dan ga je weer vooruit, weer in die hoge versnelling. En van daaruit kan je beginnen werken naar je basistempo toe.
Het is een omgekeerde beredenering, maar bij heel veel paarden die te voorwaarts zijn is het een combinatie tussen 'energie' en 'controle'. Door terug te rijden in tempo hou je zelf die controle vast, maar die energie blijft erin zitten waardoor je geen ontspanning krijgt. Door vooruit te rijden in het tempo hou je ook zelf die contole vast, en je krijgt de energie eruit, waardoor je veel makkelijker tot ontspanning komt. Voordeel is ook dat je met de achterkant bezig blijft, inplaats van met de voorkant door hem tegen te houden..