Moeilijk in galop en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje_

Moeilijk in galop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:28

Ik rij op de manege op een D-pony maar het is nogal een moeilijke waardoor een bijna niemand anders wil mee rijden. Ik rij er wel graag mee omdat het zo'n schat is maar onder het zadel doet ze wel wat lastig.
Ze gaat heel erg moeilijk in galop (ze kan heel erg snel draven dus in de groepsgalop draaft ze gewoon door terwijl de nadere paarden galopperen en haar galop is zeer ruim dus ze kan ook moeilijk galopperen in de groepsgalop) en als ik met een zweep sla bokt ze en begint ze gewoon te lopen en is ze stuurloos. Als ze dan toch aangaloppeert snijt ze bruusk een stuk van de hoefslag af in de hoek en galoppeert ze dan aan maar ze wil dan bijna niet meer op de hoefslag lopen. En er is nog een probleem ! Ze gaat niet graag bij de nadere paarden vandaan. Als ze iets alleen moet doen terwijl er andere paarden in de piste daan gaat dat gewoon niet ! Als de andere paarden in het midden staan en we moeten apart galopperen gaat ze gewoon niet weg uit het midden. En als ik of de lesgever dan met de zweep slaat bokt ze gewoon ter plaatse of begint ze rondjes te draaien. En nu in de vakantie ga ik soms met een vriendin rijden en dan zijn we met 2 in de piste en wil ze niet bij de andere vandaan ! Op kop lopen heb ik al geprobeerd. Dat gaat wel maar als ze doorheeft dat de andere niet mr vlak achter haar loopt draait ze haar gewoon om.
Ze is ook heel schrikachtig.

Herken je dit probleem of heb je tips ? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want zelf weet ik het niet echt meer !

Ik wil jullie gaarg nog iets vertellen over hoe fantastisch Charlotte wel is !
Vorige zomer had ik iets aan mijn knie en kan ik dus niet rijden en dan heb ik wat vrij met haar gewerkt in de piste. Ze vertrouwt mij echt. Ik liet ze los in de piste en ze liep gewoon achter mij aan. Ik liet ze los in de piste en borstelde ze zo en ze blijft gewoon dicht bij mij staan terwijl ik borstel. (Ze kiepert wel mijn box om op zoek naar de koekjes) Ik legde ook balkje op de grond en ze volgde mij over de balkejes en ook een 'doolhof' waar ze mij doorvolgde. (Ik had dat in een boek gelezen dat dat goed was voor de coördinatie van je pony omdat bij kort moet draaien zonder zijn voeten buiten de balken te zetten) Je ziet het : een schat van een pony en heel aanhankelijk dus ik blijf volhouden met de galop en het bokken en het niet weg willen gaan bij de anderen !

bren_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:30

Ik zou al niet te snel terugvallen op die zweep. Dat vind ik niet leuk om te horen, want vaak zijn dat de dingen die het probleem verergeren. Dus daar los je al niets mee op. Probeer eerst eens of je ze alleen in de piste goed kan rijden, dus weg van een groep. Leer haar dan op een rustige manier de galop aan. Dat kan je dan elke training herhalen... Maar als ze het goed doet beloon ze dan uitbundig, maar ga haar niet straffen als ze iets fout doet. Dat kan best verwarrend zijn voor een paard. Paarden zijn gewoontedieren, dus probeer elke keer als je die galop vraagt dezelfde hulpen te geven.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:14

Is haar rug nagekeken ?

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:05

Shattered schreef:
Is haar rug nagekeken ?

Aangezien het een manegepony is denk ik van niet. Maar nu staat ze op stal omdat ze vol moet maar ik mag er wel nog mee blijven rijden. Ik kan er jullie ook nog bijvertellen dat ze iets meer dan 2 jaar geleden van eigenaar veranderd is (samen met de pony's waar ze bij stond, de hele kudde is verkocht). Maar bij de vorige eigenaar ging ze wel goed in galop dus het kan wel een medisch probleem zijn. (Ik heb contact via MSN met het meisje die er vroeger mee reed.) Ik kan ook nog vertellen dat ze in die 2 jaar heel erg veranderd is van karakter.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:10

bren_x schreef:
Ik zou al niet te snel terugvallen op die zweep. Dat vind ik niet leuk om te horen, want vaak zijn dat de dingen die het probleem verergeren. Dus daar los je al niets mee op. Probeer eerst eens of je ze alleen in de piste goed kan rijden, dus weg van een groep. Leer haar dan op een rustige manier de galop aan. Dat kan je dan elke training herhalen... Maar als ze het goed doet beloon ze dan uitbundig, maar ga haar niet straffen als ze iets fout doet. Dat kan best verwarrend zijn voor een paard. Paarden zijn gewoontedieren, dus probeer elke keer als je die galop vraagt dezelfde hulpen te geven.

Ik ga het zeker proberen. Ik rij zelf ook niet zo graag met een zweep (zeker niet als mijn pony dan 'van streek geraakt'). Maar in de les word ik zo een beetje verplicht om een zweep te nemen maar ik gebruik ze wel niet zo vaak gewoon omdat ze dan gaat bokken. Volgende week ga ik gewoon vrij rijden en dan zal ik een proberen alleen te rijden. (Er zijn 2 pistes dus het moet wel lukken)

Als vast bedankt voor je tips !

Kailonne

Re: Moeilijk in galop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:35

Niet aanspringen als ze heel hard gaat draven. Gewoon weer terug naar het basistempo en opnieuw proberen.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:48

Bedankt !

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:59

het lijkt er op dat deze pony mischien wel draver gefokt is dit zijn paarden die moeilijk of snel galoperen en leuk bochten afsnijden oefenen is het beste niet te veel slaan heeft geen zin,,

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:14

pepsy schreef:
het lijkt er op dat deze pony mischien wel draver gefokt is dit zijn paarden die moeilijk of snel galoperen en leuk bochten afsnijden

Wat is dat nou weer voor onzin :?

Zou vooral niet gaan straffen, daar bereik je over het algemeen heel weinig mee. Gewoon terugnemen en opnieuw proberen. Je zou kunnen proberen om aan te springen met behulp van een balkje, of in de hoek, vaak werkt dat beter. Vooral niet in de galop laten vallen vanuit een harde draf, dan blijft het zo ongecontroleerd.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:52

waarvoor is dat onzin???sommige draver hebben dat en daardoor kan dit best...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:54

Bochten afsnijden heeft niets met draver-zijn te maken, dat ligt aan de ruiter ;)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:21

ow op die manier ja idd maar als ze de galop nog niet goed onder de knie hebben en is te weinig getraint hiervoor dan is het moeilijk om ze goed door de bochten gaan rij een draven van een kennis die deed dit nl ook in het begin heel hard en ja bochten afsnijden door middel van goed oefenen gaat dit goed..

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:07

Als ze harder gaat draven meteen weer terug nemen naar het basistempo en weer opnieuw proberen met steeds dezelfde hulpen.
Je kunt ook proberen op een volte aan te springen, misschien helpt dit.
En probeer het sowieso niet op te lossen door haar te slaan want dit heeft dus geen nut zoals ik hier lees :P

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:56

Ja dat wilde ik ook zeggen. Als je op de volte aanspringt, vanuit een rustig basistempo, kan het beestje niet gelijk te hard, omdat hij dan gelijk de bocht weer in moet. Probeer eerst het tempo in de galop aan te passen. Gaat hij te hard, probeer je hem op je zit terug te nemen. Als het tempo wat lager wordt, kun je proberen het beestje te laten ontspannen. Zorg er dus voor dat je niet te hard aan de teugels gaat hangen. Daar wordt het paardje nou niet direct rustiger van. Pas als dat tempo lekker gaat, ga je je bezig houden met het afsnijden van de hoeken. Je paard is dan ook gemakkelijker te sturen.

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:07

Probeer in een soepel drafje aan te springen in galop.
En als ze harder gaat draven gelijk opvangen en dan pas opnieuw probeeren.

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:01

een goed zadel helpt... bijna alle maneges gebruiken hetzelfde zadel op wel 3 a 4 paarden dat is heel slecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:31

Omdat het een manegepony is kan je je er denk ik niet teveel mee bemoeien.
Of de manegehouder wil er een fysio/osteopaat en zadelmaker willen bijhalen.
Zijn maar weinig maneges die dat doen helaas.