3 jarige Babel onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

3 jarige Babel onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:09

Babel is nu alweer een tijdje 3 en we zijn al een paar maanden bezig met rijden. In het begin een paar keer in de week, dan weer een paar weken even rustig aan, en soms doen we een weekje lekker niks. Of we gaan naar het bos.
Hij pakt alles heel fijn op, wil soms achter de teugel kruipen maar dat probeer ik op te lossen door hem lekker voorwaarts te houden.
We rijden niet lang, zo'n 20 minuutjes, en dan stappen we nog even een klein rondje buiten uit.

Ik ben erg hard bezig met het verbeteren van mijn houding, ik zat eerst heel erg voorover met mijn bovenlijf, nu zijn het vooral nog mijn schouders en soms doe ik een rare houding met mijn handen, die voor mij gek genoeg natuurlijk aanvoelt.

Ik heb drie filmpjes, ben erg benieuwd wat jullie vinden. Hou het vriendelijk, we doen ons best ;)

Zo was het vorige week nog, continu schudden met zijn hoofd:

En zo gaat het de laatste 2 x:

Hij is nog wel wat onrustig met zijn hoofd maar al veel minder dan eerst, makkelijker op te lossen ook en ik kan zijn neusje er soms al fijn uit rijden.

De galop vind hij nog erg moeilijk, doen we in de bak ook niet te veel. Een paar rondjes elke kant op en dan is het klaar. Galop oefenen we vooral in het bos omdat hij dan lekker rechtuit kan.

Edit: nee ik ben niet aso dat ik gewoon op de hoefslag blijft rijden en dan meisje aan de kant moet voor mij ;)
Babel is soms niet helemaal te sturen en op het laatste moment een wending draaien gaat niet altijd goed. Daarom hebben we afgesproken dat zij mij uit de weg gaat, omdat je anders dus nog botsingen kunt krijgen ;)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:27

Zit zeker verbetering in. ik vind dat je fijn en zacht in je rijstijl bent. Leuk om te lezen dat je met je jonkie lekker naar buiten gaat. Daar leren ze veel van, gaan goed op eigen benen lopen en je kan heerlijk lange rechte lijnen maken wat de belasting op zijn gewrichten ook ten goede komt omdat deze dan minder zwaar is.

Nu aan conditie gaan werken zodat jullie zometeen de belasting van het volgen van lessen ook aan kunnen. Overigens heel fijn om te lezen dat je zo de tijd neemt. Ik heb het idee dat hij nog lekker slungelig is door zijn leeftijd, dus die rust heeft hij wel nodig lijkt me zo.

Kort om, ik vind dat het er goed uit ziet, ga zo door ;) .

onley

Re: 3 jarige Babel onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:44

kan het zijn dat ze last heeft van haar tanden (hoofdschudden)\gezien jij wel een erg stille hand hebt maar je pony toch onrustig blijft
ik vind haar wel erg over haar tempo gereden vooral in de draf
en ik zou toch proberen je paardje wat flexibeler te maken zodat die wendingen en bochten ook beter gaan

Lady_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:52

mooierd zeg! zeker vebetering hij schut idd wel met z'n hoofd maar ontspand gelijk weer ze voelt zelf ook wel dat dat lekkerder loopt achja dat komt allemaal goed in de draf is ie idd wat vlug, dat is jammer maar komt goed veder loopt ie erg netjes!

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 06:59

wat een leukerd!
ook heel leuk dat je wat afwisseling doet, lekker naar het bos enzo!
maar ze doet der hoofd wel eens omhoog, waarop jij je hand vastzet.
probeer dan juist te ontspannen, of geef een klein kneepje in de teugel!
en in de stap heeft die wel eens wat haperingentjes, probeer constant been te houden.
dat hij gelijk leert impuls te houden.
heel veel plezier met je jonge toppetje!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:41

Ziet er al goed uit!!
Dat hoofdschudden heeft op deze leeftijd niks met de tanden te maken.
Is gewoon een aanleunings kwestie dat word namate de balans en aanleuning beter word minder.
Gewoon rustig doorrijden en niet teveel prullen in de mond met kneepjes friemeltjes maar ontwikkel een stille hand wat je nu dus ook aan het doen bent zoals ik op de filmpjes bekijk.
Ga zo door ziet er fijn uit

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 07:45

Ik geloof niet dat het een probleem met zijn tanden is. Hou zelf het gebit in de gaten en controleer regelmatig op eventuele haken.
Denk eerder dat het gewoon komt omdat hij nog niet zo lang onder het zadel is en nog moeite heeft met zijn evenwicht. Zodra hij dat verliest gaat hij met zijn hoofd schudden. Ook zitten er soms nog wat bakkabouters die eng zijn en op dat moment ben ik zijn aandacht kwijt.

Verder probeer ik hem juist in draf lekker vlot naar voren te laten gaan, langzaam draven kost nog erg veel moeite, ook dan heeft hij veel problemen met zijn evenwicht zoeken, daarnaast is zijn achterhand nog niet sterk genoeg om goed langzaam te kunnen draven.

Ik heb zelf niet het idee dat ik mijn handen vastzet, maar zal er eens op letten, zou zomaar kunnen dat ik dat ook onbewust doe. Soms is het best heel moeilijk om alles wat je doet bewust te doen, het gaat wel steeds beter en dit soort filmpjes helpen ook wel om terug te zien wat je nog doet en wat anders moet.

Constant been houden ben ik eerlijk gezegd geen fan van, hij moet gewoon met een keer been voorwaarts blijven, in plaats van dat ik hem elke pas vooruit moet rijden.

Uiteraard moet hij nog flexibeler worden, maar ik ben nu bezig met de overgangen, het sturen ( vooral op mijn zit ) en de activiteit, stelling vragen dat is pas de volgende stap en ben ik nu alleen nog maar mee bezig op het moment dat alle bovenstaande dingen goed gaan.

Verder natuurlijk bedankt voor de leuke reactie's. Ik ga vanaf volgende week een half uurtje in de week lessen, vooral om de puntjes op de i te zetten, ook voor mezelf. En om te voorkomen dat er in dit vroege stadium foutjes in sluipen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:37

Suzanne_18 schreef:
Zit zeker verbetering in. ik vind dat je fijn en zacht in je rijstijl bent. Leuk om te lezen dat je met je jonkie lekker naar buiten gaat. Daar leren ze veel van, gaan goed op eigen benen lopen en je kan heerlijk lange rechte lijnen maken wat de belasting op zijn gewrichten ook ten goede komt omdat deze dan minder zwaar is.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
En ik vind er ook zeker verbetering in zitten. En bij dat schudden van zijn hoofd, mag je best eens wat tegendruk geven met je hand en daarbij wat kuitdruk geven. Dat wil nog wel eens helpen.
En je houding geef je zelf al aan: probeer recht op boven je paard te blijven zitten.
Maar voor een 3-jarige vind ik een fijn beeld geven.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 08:42

Ik probeer inderdaad als hij echt omhoog wil komen een ophouding te maken om hem duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Wordt hij daarin langzamer dan vang ik hem ook daar op. Als hij alleen nog meer zijn neus eruit steekt dan de bedoeling is, dus echt ver naar voren dan geef ik hem die ruimte, hij mag van mij wel naar voren, niet naar boven.
Thnx voor je tips, ga vanavond weer rijden en filmen, gewoon voor mezelf om kritisch te blijven en ervan te leren ;)

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:53

in het 2e filmpje, is het daar versnelt? of loopt je paard nou echt zo snel?
want als hij echt zo snel loopt, mag ie van mij wel wat rustiger :D
verder vindt ik het er al wel neter uitzien dan in het eerste filmpje!
gewoon zo door gaan, dan komt het wel goed :D

xx

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:07

filmpje 1...... heb al schrijvend het filmpje bekeken (de rest moet ik nog bekijken :D )

Ik zou meer je hand voor willen zien, geef het dier wat ruimte...... niet je teugels langer maken, maar meer mee in de beweging :)

Dan zou ik graag zien dat je hem wat meer laat lopen op zichzelf, naar mijn idee ben je heel erg bezig met het controleren van zijn tempo waardoor je onrust krijgt :) zo een jonkie vind dat moeilijk deels door balans deels door spieren... laat hem zijn eigen tempo lopen :)

dan had ik genottert dat ik denk dat je hem eerder aan moet draven en dan gewoon lekker voorwaards, van dit stappen word hij onregelmatig en onrustig :)

en als laatste punt denk ik dat ik vind dat je dingen beter moet voorbereiden....... jij moet al 6 passen van te voren weten waar je dan daar wil zijn....... :)

niet negatief commentaar hoor, want je doet het lekker...... maar als ik op dat moment bij je in de baan had gestaan had ik dat tegen je gezegd :)

Ga nu filmpje 2 kijken :)

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:08

Super mooie gangen! ;) maar het is jammer dat hij in het 1e filmpje met zijn hoofd schud. maarja ff over de gallop je kan een beetje zien dat hij het moeilijk vindt. en met suzanne 18 en nadita ben ik het mee eens, echte verbetering

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:09

Filmpje 2 is echt stukken beter......... maar toch mis ik de lossigheid :)

je doet het goed hoor, daar niet van....... en er zijn altijd overal bij iedereen punten om aan te werken :) :)

Op naar filmpje 3 :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:12

Filmpje 3

De galop is inderdaad moeilijk, heeft te maken met balans en spierkracht........ wat je kan doen is wat meer achterin je zadel gaan zitten en zo eigenlijk eisen dat hij je meer draagt, dan gaat hij wat minder hard en geeft hij wat meer sprong :)

ennnuh die laatste overgang naar de draaf ......... die was niet van jou :D :D :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:12

Ik vind het er fijn en vriendelijk uit zien! Ben het eens met voorgaand commentaar. Wel valt mij op dat je heél veel over de hoefslag rijd.. Ga lekker in de draf figuren rijden, dan kun je straks ook beter sturen ;) dus slangenvoltes rijden, gebroken lijnen, grote S van hand verandere etc. Zo krijgt hij ook meer balans uiteindelijk en zal zijn hoofdhouding ook beter worden. Voor de rest ziet hij er erg braaf uit en vind ik jou houding netjes!

Hoop dat de mijne over een paar maandjes ook zo lief door de bak huppelt met mij erop :o :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 19:22

KiWiKo schreef:
Filmpje 3

De galop is inderdaad moeilijk, heeft te maken met balans en spierkracht........ wat je kan doen is wat meer achterin je zadel gaan zitten en zo eigenlijk eisen dat hij je meer draagt, dan gaat hij wat minder hard en geeft hij wat meer sprong :)

ennnuh die laatste overgang naar de draaf ......... die was niet van jou :D :D :D

Als eerste wil ik zeggen dat ik het super leuk vind dat ik commentaar krijg van je ;) Ik lees vaak commentaar van jou en vind dat je het altijd heerlijk duidelijk uitlegt.
Ben het op alle punten helemaal met je eens haha.
Vandaag weer gereden en inderdaad ook wat meer van de hoefslag af gereden, hij wilde vandaag weer minder zakken dan van de week, wel was hij constanter en minder aan het schudden. Heb gewoon mijn hand op de plaats gehouden en wat overgangen geoefent. Volgende keer komt dat zakken in zijn hals wel weer.
Heb geprobeerd aan alle dingen te denken die hier genoemd zijn, maar was geloof ik zoveel dat het mij ook ging duizelen en daarom liep hij denk ik minder fijn dan van de week. Ook omdat ik te graag wilde misschien.
Maar goed, heb wel op mn eigen houding gelet, en ook weer geleerd dat ik me niet gek moet laten maken door allerlei dingen die verbeterd moeten. Moet het gewoon stapje voor stapje bekijken :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:11

Vind het er vriendelijk uitzien, je bent zacht met je hand. Probeer alleen bij het halthouden wat meer vanuit je zit te werken, en zorgen dat hij eerst vanuit achteren wegstapt ipv voren. Hoofdschudden is een bekend probleem gewoon negeren hoe moeilijk het ook is, heeft die van mij ook twee weken gedaan toen ze 4 was. Maar verder ga vooral zo door! en super dat jullie ook naar buiten gaan!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:49

Waarom vraag je het paard al om rond te lopen? Gooi lekker die teugels wat losser en probeer hem/haar op zijn/haar eigen benen te laten lopen. Je hebt er namelijk niks aan om een 3-jarig paard zo te beleren. De meeste paarden waarmee ze zo beginnen zijn namelijk vaak zo naar de kl*te omdat ze niet op hun eigen benen lopen, alles gaan zoeken om hun rug eronder uit te drukken, en zoals je op het 1e filmpje ziet alles proberen om onder het werken uit te komen. Gewoon lekker die teugels los en laten gaan. Aanleuning, oké, maar rond vrágen? Nee.

Voor de rest een vriendelijk gezicht maar lekker eerst die neus naar de grond toe. ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:51

Ik vraag hem niet om rond te lopen. Ik heb mijn teugels op maat en als hij daarin wil zakken dan is dat prima. Wil graag zijn neus naar de grond toe krijgen, hij gaat echter zelf daar opkrullen. Probeer langzaam aan zijn neusje eruit te krijgen en te laten zakken. Maar dat gaat niet in een keer. Kan mijn teugels wel losgooien maar hij blijft dan nog daar lopen, hij moet dus eerst mijn hand volgen naar beneden. Hij probeert helemaal niet onder het werk uit te komen, werkt juist altijd mee.
Enkele keer wil hij even iets anders dan ik, maar dat doet hij net zo goed in het bos, waar hij totaal niet hoeft te werken.

Edit: Op het moment is dus of met zijn kop als een giraf, of te diep en soms wel zijn neusje eruit. Dan kies ik toch voor het tweede en ga ik vanuit daar uitbouwen naar lager en langer.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:04

Eerste filmpje zou ik persoonlijk zelf een 'lossere' hand zien, je hand blijft vrij stil op één plaats, terwijl die best wat mag meegaan in de beweging.. Daarnaast mis ik in het eerste filmpje heel sterk je been. Je vangt het hoofdschudden op met je hand, je geeft een ophouding als hij te hoog komt met zijn hoofd. Ik zou dat gewoon met je been opvangen: hoofd omhoog = met je been tegen je hand aanrijden. Ook je overgang van stap naar halt gebeurd volledig zonder been (je steekt daar je been zelfs wat af). Meer van achteruit naar voren rijden dus.. Misschien inderdaad wat KiWiKo al zei, niet zo blijven vasthouden aan dat controleren van tempo en wat vroeger die overgang naar draf maken.

Tweede filmpje ziet er inderdaad al heel wat beter uit, minder geforceerd. Tempo vind ik prima voor een jonkie zoals deze, als dit zijn tempo is, laat hem op dit moment dan gewoon in zijn tempo lopen... Eerst die balans, dan pas terugkomen in tempo!

Ik vind het er best wel goed uit zien, erg vriendelijk.. Maar zoals ik al zei, ik zie liever wat meer been om het hoofdschudden te 'controleren', inplaats van een ophouding met je hand om het op te lossen :). Ook bij overgangen: vergeet je been niet.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:10

Ik probeer inderdaad wel mijn benen te gebruiken, soms reageert hij al op een heel lichte druk, wat natuurlijk heel fijn is.
Helaas is dit zadel voor mij niet ideaal, wat het lastig maakt om been te geven, volgens mij zijn de zweetbladen wat te lang voor die korte pootjes van mij :D.
Wat geen excuus is, overigens, maar wel heel lastig.
Denk dat ik in de overgangen terug nog onbewust geen been geef, omdat ik in het begin al lang blij was dat hij ging stappen, en hem niet wilde verwarren door gelijk been te geven. Ga er zeker op letten!
Zelf wil ik het ook met mijn hand en been oplossen als hij onrustig wordt met mijn hoofd, bij mijn weten doe ik dat ook al, maar ga er nu nog meer op letten dat ik het ook echt op die manier oplos! Bedankt voor je tips ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:38

KiWiKo schreef:
Filmpje 2 is echt stukken beter......... maar toch mis ik de lossigheid :)

je doet het goed hoor, daar niet van....... en er zijn altijd overal bij iedereen punten om aan te werken :) :)

Op naar filmpje 3 :)

Het paard is pas 3 jaar, dus natuurlijk zijn er punten om aan te werken.
Dat is bij iedereen toch altijd zo.
En met die lossigheid vind ik wel meevallen. Paard loopt mss iets boven zijn tempo, maar dat wordt ook vanzelf beter.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:49

Heey!
Dat ziet er al stukken beter uit dan toen ik mee was.
Toch zie ik nog dat ene foutje, hij week uit over de schouder, ipv dat je de schouder opsluit, doe je je buitenhand naar voren. Waardoor je hem juist de ruimte geeft om over de schouder weg te lopen daar.

KiWiKo schreef:
Ik zou meer je hand voor willen zien, geef het dier wat ruimte...... niet je teugels langer maken, maar meer mee in de beweging :)

Hier ben ik het mee eens. Je zit té stil. Op een bewegend paard kan je niet stil zitten :D
Ontspannen in de schouders en elleboog. Zodat je goed meeveert in Babel zn halsbeweging. Pas dan heb je 'stille handen'

Verrekte moeilijk, het is mij ook al die jaren fout aangeleerd. Nu met deze instructrise gaat het ineens sprongen vooruit.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:41

ik vind dat je je handen wat vastzet, zo is het juist niet vriendelijk. Gewoon meegaan met de beweging.
Ook zou ik niet een rukje teruggeven als hij naar voren trekt, vaak word het daardoor alleen maar erger, slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen. Het is allemaal nog wat lastig voor hem ivm balans etc. Veel succes nog met je mooie paard!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:15

Het paard doet het aardig netjes. Wel vind ik dat je hem voor wat meer ruimte moet geven, het lijkt net of je hem te kort en te strak hebt. Het draftempo in het 2e filmpje ziet er wat overhaast uit.
Bij het hoofdschudden probeert hij de teugels uit je handen te trekken.
Dus meer ruimte van voren geven en in draf iets lager tempo, hij moet eerst op eigen benen gaan lopen.
Ik vind het verder een heel leuk paard, wees er zuinig op. :D