Stelling wil maar niet lukken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EefX

Stelling wil maar niet lukken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:48

Hallo allemaal!

Ik rijd op een haflingermerrie die nog nooit echt goed is doorgereden nadat ze ingereden is. Ik rij haar nu ongeveer 3/4 maandjes, en ik ga ook elke week naar les. 1 van mijn grootste problemen is de stelling.. Zodra mijn binnenhand iets naar binnenkomt en ik een klein beetje 'vraag' stuurt ze als het ware gelijk naar die kant. En dit krijg ik er gewoon niet uit. In de lessen houden we ons er ook wel mee bezig door middel van kleine voltes te rijden. Heeft iemand mischien nog andere tips hiervoor? Alle tips zijn welkom:D
Alvast bedankt ;)

paschester

Re: Stelling wil maar niet lukken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:12

mischien zou je het je pony kunnen leren door te longeren met een longeersingel en een bijzet. wel rustig opbouwen in ver band met spierpijn die ze zou kunnen krijgen. bij het longeren op deze manier kun je stelling aanvragen via de longeerlijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:28

Houd goed je binnenbeen eraan, duw haar met je binnenbeen naar buiten toe. Buitenteugel goed steun blijven houden, en binnenteugel goed van de hals. Begin op een grote volte, dan hoeft ze niet in een keer heel veel stelling en buiging aan te nemen. Daarna langzaam spiraalsgewijs de volte kleiner maken. Maakt ze zich weer recht, dan blijf je op de volte die je dan aan het rijden bent tot ze weer goed gesteld is, en ga dan verder met verkleinen. Niet kleiner dan 12 meter, is groot genoeg. Dan weer openen door met je binnenbeen naar buiten te duwen, weer binnenteugel van de hals en buitenteugel tegen de hals. Buitenbeen begrenst uitzwaaien van de achterhand. Dit is exact dezelfde hulp als voor het wijken, dus dat zou je daarna ook kunnen gaan doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:51

Denk dat de pony heeft leren sturen op het bit dus in de mond en niet vanuit het lichaam van de ruiter.
Dus de pony is heelmaal fout beleert en zul je helemaal terug naar de basis moeten.
Misschien het wijken voor druk vanaf de grond uitleggen en de pony leren dat hij op jou zit en teugel gestuurd word en niet vanuit zijn mond.
Doe het wel stapje voor stapje , want de spieren moeten wel getraind worden.
Je kan ook voor je pony gaan staan en zo de stelling uitleggen, maar je instructrice zou je dat beter kunnen uit leggen, misschien handig om dat niet allemaal aan het bit te doen, maar b.v een kaptoom onder je hoofdstel te doen en daarmee stelling vragen.
Maar de pony zal eerst het wijken voor druk moeten leren.

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:30

oke ik zal even gaan kijken of deze tips wat helpen.
ik oefen het ook heel vaak op de volte, maar zodra mijn binnenhand ook maar een klein tikje vraagt ( en dan ligt mijn binnenbeen er ook goed aan ) dan valt ze gelijk naar binnen. Als mijn hand iets naar binnen gaat op de rechterhand dan denkt ze dat ze rechtsom moet.
Ik hou jullie even op de hoogte hoe het vanavond is gegaan bij het rijden!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:19

Mijn pony had dit dus ook! heel vervelend :\
ik heb zelf geen bak oid dus ik 'moest' het bijna alleen maar op rechte stukken oefenen. ik deed:
echt héééééél veel stelling naar binnen vragen en dan echt hárd drukken met mijn binnenbeen. en als ze dan nog naar binnen ging dan een schopje, als ze daar niet op reageerde nog een schopje. en dan tussendoor heel de tijd drukken. ik heb zelfs een paar keer met zweepje gereden. hielp eigenlijk ook niet echt...
en idd met wijken en volte's proberen. maar heel duidelijk laten weten met je binnenbeen dat je niet wil dat ze daar heen gaat. en heel overdreven binnenstelling vragen ;)

hopen dat het lukt! :j

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:47

probeer je pony te helpen door je gewicht naar achteren en naar het achterbeen te verplaatsen,je gewicht ,dus niet je billen ,dus recht zitten en vanuit je bekken je gewicht verplaatsen,naar buiten en naar achteren,dit voelt aan alsof je aan een zeilboot hangt,maar hiermee help je je pony,omdat er nog niet genoeg evenwicht is en probeer steeds weer los te laten op het moment dat het goed gaat dit is nog wel het aller moeilijkst,dit is nl de beloning voor je pony en je wilt je pony toch graag laten weten dat het goed was wat hij zij deed,probeer dit gevoel eerst eens op de kant waar hij zij niet zo snel naar binnen valt tot je voelt hoe het moet voellen en dan naar de moeilijke kant,heel veel suc6 en probeer je je te herinneren je pony met even los laten te belonen dit is voor je pony erg belangrijk.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:50

Heey, gouden tip!
Longeren met een pessoa, helpt bij elk paard en is heel diervriendelijk!!
Tevens leert je paard op zichzelf te lopen in plaats van in jou handen!

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:56

Ik ga haar morgen even met een pessoa longeren, mischien is dat wel een idee om dat elke week even een keer te doen.;)

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 07:37

Zal ik er binnenkort een keer op kruipen? Wil wel eens voelen voor je, misschien dat ik dan tips kan geven. 8-)

EefX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:13

Ja dat lijkt me wel even een heel goed idee:D
Ik zie je dit weekend vast nog wel even dan kunnen we haar dan wel even samen doen ofzo..;)

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:18

Ja met voltes en stelling helpt het volgens mij wel!

Dagmar

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:08

Ze moet ook leren reageren op jou been. Ga eens zijwaarts met goed reactie op het binnen been of rijd een kleine gebroken lijn met je been als stuur. Probeer met je been en buitenteugel te gaan sturen. Zodat je binnenteugel alleen fungeert als stelling teugel. Als je gaat sturen met je binnenteugel dan heb je vaak dat het paar over het schouder wegloopt.
Ik kan er voor de rest ook niet veel over zeggen ofzo. Maar zo op jouw woorden denk ik dat dit ongeveer voor jullie opgaat.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:12

De merrie is echt heel stug nog, ik heb haar gisteren even gereden en mee gestoeid. We hebben een plan van aanpak gemaakt en zullen er wel een aantal maanden tijd in moeten steken maar dan gaat ze er wel komen!
Lekker veel rijden en veel voltes sturen, ze moet eerst losser en beter het verschil tussen het linker en rechterbeen gaan leren.
Maar paard en ruiter willen leren dus ben er niet bang voor, die gaan het maken!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:20

Ik sluit me volledig aan bij 'kleinvosje', je 2e antwoord. Denk niet dat er een duidelijker manier is om het uit te leggen en inprincipe zijn dat de hulpen die je moet geven.
Hulp teugels daar ben ik geen fan van, bij verkeerd gebruik maak je het alleen maar erger, betwijfel ook of die je kunnen helpen. Het paard moet ook vertrouwen hebben in de ruiter!
Vind je laatste antwoord wel goed, paard en ruiter willen leren +:)+ heel belangrijk om gemotiveerd te blijven!

Veel succes :wave:

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:11

Hou je binnenbeen eraan en hou een zweepje aan de binnenkant. Succes ermee!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:13

Denk dat je eerst moet leren dat ze je been accepteert en dat ze weet wat je bedoelt.