zwalpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

zwalpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 13:49

Ik heb getwijfeld of ik dit niet beter bij medisch zou zetten, maar uiteindelijk gaat het om training en tips hoe ik het probleem kan aanpakken, dus het zal hier wel beter thuishoren.

Mijn D-pony Sita was vroeger altijd knorrig tijdens het rijden; vooral op de rechterhand. op de duur keek ze al zuur als je rechts met de borstel over haar flank ging! Daarom heb ik haar laten behandelen door de osteopaat. haar lendenwervels bleken erg geblokkeerd te zitten en de rechterkant van haar heup zat vast; rechtsachter maakte ze haar beweging dus nooit af. Dat verklaart uiteraard waarom ze kwaad werd wanneer je op de rechterhand reed of rechtergalop vroeg. Ze ging ook erg op de voorhand lopen, waardoor ze steeds sneller en sneller ging; volgens de osteo uiteraard ook omdat ze haar achterhand liever niet wilde belasten en onderin wilde brengen (logisch eigenlijk)

Ik moest na de behandeling eerst een aantal weken rechte stukken rijden in een vlotte stap of draf zodat ze leerde voelen dat het geen pijn meer deed en ze haar beweging rechts weer voluit zou durven maken; galop mocht als ze tempo kon houden in draf.

Stappen is ok, maar bij het draven merk ik nu dat ze eigenlijk vrij hard zwalpt. Ik probeer haar gewoon rustig op een rechte lijn te houden door telkens een van mn kuiten even aan te drukken als ze uitzwenkt naar een kant, maar ik ben dus de hele tijd bezig eigenlijk... als ik even niets doe, gaat ze van links naar rechts...

Ik veronderstel dat dit gewoon een heel slechte balans is en dat ze het erg moeilijk vind nu ze niet meer in haar vastgeroeste houding loopt?

De vraag is dus eigenlijk wat goeie oefeningen zijn voor een paard dat echt geen meter rechtuit kan lopen? Tegelijk moet ook haar achterhand getraind worden, omdat ze die dus ook nooit goed gebruikt heeft.
De standaarddingen als vw-nw zijn hier zelfs nog niet aan de orde, dat is al te moeilijk en dan gaat ze in verzet. Zal het al stilaan beter gaan als ik ze goed blijf rechthouden tijdens het rechtuit lopen?

wat ik nu doe:
-buiten rijden en lange stukken op een goed tempo rechtuit draven en haar daarbij recht proberen te houden (intussen kan ze al op tempo blijven met af en toe een minimale hulp om haar op 4 voeten te houden; tis eerder van links naar rechts dat moeite kost dus)
-aan de dubbele longe om haar galop te oefenen (onder de man is het loodzwaar om er een juiste galop met een ietsiepietsie sprong uit te krijgen)
-vrij longeren met touwtjes (zodat ze 2 rechte zijdes heeft, dit leek me beter dan telkens cirkeltjes lopen)
-stilaan wat pistewerk, maar echt veel kan ik daar nog niet gaan doen, vermits elke bocht vierkant draait...