Een Springprobleempje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mustang1995

Een Springprobleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:48

Hoi, :D ik heb een springprobleempje. Ik heb bij de club 10 springlessen. De eerste waren echt een ramp! :( Maar de laatste keer ging het echt harstikke super goed! :+ Ik was zo en zo te lief voor haar, nu heb ik haar leren aanpakken en dat scheelt echt een hele hoop! ;) Maar toch flikt ze het om nog een paar keer te weigeren en uit te breken. Ik ben uit gedacht, misschien weten jullie iets om het misschien op te lossen?! :o

Ik hoop snel wat te horen en ik zal bij elk berichtje reageren en ik zal de vorderingen bijhouden. Want ik wil dit echt oplossen!

Mandy.

Update: Ik heb morgen springles.
Update: Ze zijn pas met haar 13e begonnen met springen ze is nu 14.
Laatst bijgewerkt door Mustang1995 op 06-07-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:51

een tikje op de hals voor de sprong misschien..

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:28

romy_b schreef:
een tikje op de hals voor de sprong misschien..

Ja dat is een goede tip, ik probeer het wel maar soms vergeet ik het ik zal het proberen te onthouden voor elke spring een tikkie op d'r hals.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:36

Hoi,

als je pony weigert moet je zorgen dat hij niet achter de hindernis komt, want anders leert hij weigeren, dus als hij weigert, draai je een korte volte (voor de hindernis) en rijd je er weer opnieuw op af.

Ik zou eerder een tik op z'n kont geven, maar dat is misschien lastig voor jou aangezien je op de hals al lastig vind.

Je moet gewoon consequent zijn, als je het 1 keer wel toelaat, dan weten ze al genoeg, paarden zijn echt niet dom (soms jammer:P)

Suc6 ermee, en ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb er wel wat aan gehad

groetjes

Sidera

Re: Een Springprobleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:48

Ook niet vergeten om te belonen wanneer ze wel springt ;)
Dat helpt bij het motiveren van je paard

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:22

Als eerst is het belangrijk dat jij je paard overtuigd dat hij er over heen moet. Als jij twijfelt op de hindernis kun je niet verwachten dat jou paard wel springt.
Tel 3 galop sprongen voor de hindernis af ( in een iets hoger tempo dan je normale basis tempo'). Zo leer je een goede afstand te rijden, rijd je geen goede afstand kan je paard moeilijker springen.
Als je dan goed aan rijd op de sprong, houd je , je paard goed onderdruk tussen je benen. Met de teugel blokkeer je hem de weg om er langs te vliegen. Als je paard afzet om te gaan springen geef je hem een tikje bij met de zweep als dit nodig is.
gaat het goed direct belonen! ( binnen 3 seconden)
En dit herhalen herhalen herhalen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:32

mijnvlinder schreef:
Als eerst is het belangrijk dat jij je paard overtuigd dat hij er over heen moet. Als jij twijfelt op de hindernis kun je niet verwachten dat jou paard wel springt.
Tel 3 galop sprongen voor de hindernis af ( in een iets hoger tempo dan je normale basis tempo'). Zo leer je een goede afstand te rijden, rijd je geen goede afstand kan je paard moeilijker springen.
Als je dan goed aan rijd op de sprong, houd je , je paard goed onderdruk tussen je benen. Met de teugel blokkeer je hem de weg om er langs te vliegen. Als je paard afzet om te gaan springen geef je hem een tikje bij met de zweep als dit nodig is.
gaat het goed direct belonen! ( binnen 3 seconden)
En dit herhalen herhalen herhalen

Het onderlijnde is super belangrijk. Een paard weigert alleen omdat hij daar de mogelijkheid voor krijgt van zijn ruiter. Als jij hem goed aanrijdt en goed tussen je handen en je benen houdt, dan zal hij niet weigeren.. Benen er constant tegen je paard aanhouden, als het ware opsluiten tussen je benen. Teugels ook een heel goed contact houden, én (hééééél vaak gemaakte fout) je paard niet loslaten vlak voor de sprong. Je geeft pas mee naar voren als je paard afzet, als je voor die moment je teugels al loslaat, dan geef je je paard perfecte mogelijkheid om te stoppen...

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:52

2 balkjes naast de hindernissen leggen
en voor het uitbreken extra ketingen om de staldeur doen!

anneeep

Re: Een Springprobleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:31

Voor elke Sprong Aanmoedigen!
Hielp bij mij oude pony ook altijd!
Succes!

Moeminx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:33

inderdaad wat je zelf zegt; zelf strenger zijn, dat helpt een hoop.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:51

Je kan ook 2 balken recht zetten (schuin) tegen de staanders zo kan je paard er niet naast gaan of aan 2 mensen vragen of ze naast ze sprong willen staan. En zoals velen voor mij het al gezegd hebben : zeker niet achter de sprong gaan ! Er voor blijven als je paard niet wil springen en een volte maken en opnieuw aanrijden !
Je kan ook eens proberen wat ze het liefste springt. Sommige paarden springen liever een kruisje anderen een rechtje. Als dat goed lukt kan je proberen een sprong te nemen die ze 'minder graag' doet . Maar zorg voor afwisselling zodat je paard het leuk blijft vinden ! ;)