Velen zeggen me dat ik een goeie zit heb, op een detail na. Ik draai vaak mijn linkervoet lichtjes naar buiten zonder dat ik het besef. Vooral in stap. Als ik op wandeling ga ofzo, doe ik mijn best om mijn voet naar binnen te draaien maar dan krijg ik vlug kramp. Volgens mij spierpijn ofzo. Het is precies of mijn ene been langer is dan mijn andere. Mijn ene been sluit precies beter aan dan het andere.
Van mijn andere voet heb ik totaal geen last en die ligt altijd mooi op de plaats.
Misschien zijn je benen scheef, of je paard een beetje.
Ik heb mij m'n ene paard dat ik m'n ene beugel aan 1 kant een gaatje langer moet hebben, als op m'n andere paard (zelfde zadel, zelfde beugelriemen).
xcomplientx
Geplaatst: 06-07-09 17:46
als je paard scheef is, is het niet de oplossing om ene beugel langer te maken . ik dacht overigens wel hetzelfde, misschien is je paard een beetje scheef of je zadel. heb je dit alleen bij dit paard?
trainen en rechtrichten en voor de zekerheid misschien even de zadelpasser laten komen.
Tempus_Fugit
Geplaatst: 06-07-09 18:30
Wel de oplossing om m'n enkel geen vreselijk zeer te doen. Recht word ze toch niet binnen nu en een paar weken, ook al ben ik hard aan het oefenen.. dat kost gewoon tijd en ik wil niet m'n ene enkel de vernieling in helpen (ik kan er na afloop namelijk amper nog op staan als ik te lang met verkeerde beugellengte heb gereden)
edit: Als je wilt weten of je paard scheef is, kan je een fysio laten kijken naar de bespiering van je paard..
VHUoud
Geplaatst: 06-07-09 19:13
Behalve naar je paard laten kijken kun je ook overwegen eens goed naar je eigen been/ enkel te laten kijken. Het kan ook een beklemming van een zenuw / spiertje zijn of dat je ergens iets hebt waardoor het bloed niet goed meer doorstroomt. Als je trouwens ongelijke benen hebt, je zadel en paard zijn recht, moet je wel met ongelijke beugels rijden...hoe vreemd een jury dat ook zou vinden
ik heb het zelfde probleem met mijn linkerbeen dat gaat overal heen behalve daar waar het zou moeten horen best vervelend ook is mijn paard dan wel scheef (zijn bezig met het rechtrichten nu)
ik ken dit probleem, wel, ik heb het ook gehad, alleen met mn rechtervoet, na een tijdje ging mn enkel pijn doen en verkrampen. heb toen ook een tijdje ongelijke benen gehad, linkerbeen was korter als het rechterbeen, ik had toen nieuwe stijgbeugels (bredere, voor meer ruimte voor de voet) gekocht en rechte beugelblokjes (ik had van die schuine die je tenen naar binnen draaien) en heb toen na een tijdje (moest er eerst aan wennen) geen last meer van gehad, en ook nooit meer last gehad daarna, en in het begin draaide mn voet nog wel naar buiten, maar door er een tijdje op te letten, en omdat ik minder tot geen pijn had na een tijdje is het helemaal goed gekomen en stond mn voet weer mooi recht in de beugel met rijden.
Ik heb dit ook. Ik kan bij mijn beide voeten de tenen niet recht naar voren laten wijzen, ze wijzen altijd naar buiten en na veel oefenen is het nog nooit verbeterd. Het doet ook veel pijn als ik mn tenen wel naar voren laat wijzen. Daarnaast sluit mijn linkerbeen ook niet mooi aan. Ik heb ongelijke benen en X benen en daar ligt de oorzaak van de ellende.
Romaantje91
Geplaatst: 08-07-09 21:09
Je ziet het vaak. Het kan best zijn dat je ene voet wat anders staat dan je andere voet.
Ik denk dat het gewoon oefenen ,oefenen en nog is oefenen is!
Ik had namelijk het zelfde probleem met mijn ellebogen die hielt ik niet aan mijn lichaam en de linker kreeg ik zelfs niet AAN mijn lichaam!
Ik bleef oefenen en mijn instructrice bleef het herhalen. met veel kramp met oefenen lukt het me nu toch om het automatich te doen zodra ik op mijn paard stap.
Probeer met gewoon lopen al eens wat meer je tenen naar binnen te draaien. Vaak heeft het ook met je spieren te maken, die moeten oprekken. Een spier of pees die aan een gewricht trekt, ja dat doet pijn. Door met je tenen naar binnen te lopen, rek je je spieren aan de buitenkant van je been op. Heb je het aan beide kanten erg, dan heeft het te maken met dat je vanuit je knie al meer naar je zadel toe moet draaien, en ook dat is een kwestie van oefening.
Het scheef gaan begint niet bij je voet, maar waarschijnlijk in heup/bekken. je rechterbeen ligt goed. draai dan je rechterbeen eens af zoals je linker en voel wat je daarvoor moet doen, ook in je zit en heup. dat is dan wat je links moet loslaten.
Appeltje_
Geplaatst: 10-07-09 08:41
Ik had dit probleem ook. Mijn rechter been is langer dan mijn linker en ik heb ook een lichte draai in mijn ruggegraad. En nu rij ik met mijn rechter stijgbeugel een heel stuk langer. (Nu moet ik wel constant aanhoren dat ik niet gelijk zit.) En nu heb ik geen last meer. Ik kan je ook aanraden om zeker niet te kort te zitten. (Maar op je foto's zag ik dat je zeker niet te kort zat !)
ItsJustMe_
Geplaatst: 13-07-09 08:27
Ik heb dat soms ook wel eens, me instructeur dacht dat dat kramp was.....Maar hij wist het ook niet zeker... Succes, Dagmar