Angst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Angst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 23:55

En daar ben ik weer :roll: Beginnen met paardrijden leek zo easy. Maar nu pas merk ik wat voor een grote stap ik heb gemaakt!

Ik heb sinds een week of 2 een eigen friese paard. Kwa grondwerk vertrouw ik hem volkomen. In het begin was hij veel te sterk voor mij, maar sinds een paar dagen loopt hij netjes en braaf achter mij mee aan het halster. Het is een schat van een paard, met een waanzinnig goed karakter en totaal geen kwaad. Hij is wat ik zocht in een paard, een paard wat mij kan leren. Een paard waar ik weer op kan beginnen.

Ik rij met hem privélessen, en na onze aller eerste les was ik er helemaal vol van. Wat een lieverd! Opzadelen en hoofdstel in doen was geen probleem, tijdens het aansingelen bleef hij netjes staan, en tijdens het opstijgen ook. Tijdens het rijden was hij heel braaf, stapte rustig en volgde mijn aanwijzingen. Hij is geheel bom-proof, en zo mak als een lammetje. Maar WOW! In de draf zat ik wel even stijf. Wat gooit dat hoog op, en staan-zit gaat me ook minder goed af dan ik dacht :)) Maar de les ging verder goed, ik was helemaal blij, ik voelde me echt de hele dag geweldig dat ik weer had gereden. En dit keer niet op een manege pony, maar mijn eerste eigen paard! _/-\o_

Nu het echte probleem.. ondanks dat hij zo braaf is, heb ik toch angst. Wat als hij aan de kletter gaat? Wat als ik er af val? Vooral de hoogte vind ik soms een beetje eng, ik moet er helemaal aan wennen. Dit soort dingen houden me wel bezig voordat ik ga rijden. Naarmate ik eenmaal rij verdwijnt deze angst weer een beetje en voel ik me weer wat lekkerder in me vel en ontspannen. Maar ik vind het niet leuk om zo te beginnen met rijden. Mijn paard sloft nog welleens en struikelt dan, dan schrik ik heel erg omdat ik denk dat hij ervandoor wil gaan, terwijl hij eigenlijk alleen maar struikelde. Ik weet wel zeker dat hij mijn angst voelt, maar hij doet verder niets en neemt dan ook geen loopje met me.

Zo.. dit moest ik toch echt even kwijt :)

DUDIEFOREVER

Re: Angst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:00

Ik denk dat je toch even door de zure appel heen moet bijten, ik had ook met springen eerst dat ik het eng vond, maar durf nu steeds hoger, hoe je dat in de dressuur moet opbouwen weet ik niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:28

Je hebt je paard pas 2 weken! Ik heb de mijne nu 2 maand en vond ook veel dingen eng hoor!

Gewoon veel les nemen, en rustig opbouwen! Komt goed :j Je moet even hem leren aanvoelen, leren om zelf je paard te trainen en door te rijden.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:51

Tjaa, ik heb mijne nu 4 jaar en nu eigenlijk sinds een half jaartje ben ik zelf bom-proof geworden. Er is tussen ons echt onwijs veel gebeurd maar ik ben wat er ook gebeurde en wat ik ook voelde er altijd weer op gegaan. Je moet goed beseffen dat jij en alleen jij de enigste bent die je paard moet doorrijden. Dus gaat hij een keertje aan de kletter, heb je geen keus, je moet er gewoon weer op want het is jou paard en van niemand anders... Met deze gedachtes ben ik echt héel ver gekomen.. En mijn paard was echt niet makkelijk en moest nog ingereden worden ook, dom achteraf gezien om als bang iemand zo'n groen paard te nemen maar gelukkig had ik meer doorzettingsvermogen als dat ik ooit had durfen hopen. En ik weet echt heel zeker dat jij jezelf er ook overheen kan zetten. En als hij een keertje aan de kletter gaat komt er een moment dat je denkt wauw is dit nou alles. Het denken eraan en het wachten erop is veel enger als het ervandoor gaan zelf! Aan je enthousiastme te horen komt het helemaal goed en ben je een doorzetter...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 01:05

gizmo_lover schreef:
Tjaa, ik heb mijne nu 4 jaar en nu eigenlijk sinds een half jaartje ben ik zelf bom-proof geworden. Er is tussen ons echt onwijs veel gebeurd maar ik ben wat er ook gebeurde en wat ik ook voelde er altijd weer op gegaan. Je moet goed beseffen dat jij en alleen jij de enigste bent die je paard moet doorrijden. Dus gaat hij een keertje aan de kletter, heb je geen keus, je moet er gewoon weer op want het is jou paard en van niemand anders... Met deze gedachtes ben ik echt héel ver gekomen.. En mijn paard was echt niet makkelijk en moest nog ingereden worden ook, dom achteraf gezien om als bang iemand zo'n groen paard te nemen maar gelukkig had ik meer doorzettingsvermogen als dat ik ooit had durfen hopen. En ik weet echt heel zeker dat jij jezelf er ook overheen kan zetten. En als hij een keertje aan de kletter gaat komt er een moment dat je denkt wauw is dit nou alles. Het denken eraan en het wachten erop is veel enger als het ervandoor gaan zelf! Aan je enthousiastme te horen komt het helemaal goed en ben je een doorzetter...

Het is wel ontzettend knap dat het je toch is gelukt :) Ik rij ook elke dag een half uurtje, ik ga alleen nog in stap en draf. Gallop durf ik op de één of andere manier nog niet. Het gekke is dat toen ik vandaag op hem zat me zo ontspannen voelde dat ik gewoon de bak uit ben gereden en rondjes met hem heb gestapt op het erf, buiten. Maar als ik dan net begin met rijden voel ik me weer angstig. Pas tijdens het rijden als ik zie dat hij niets zal doen begin ik te ontspannen. Ik denk dat het inderdaad, zoals jij al zei, gewoon een kwestie is van doen. Ik zeg eigenlijk automatisch in mezelf voor het rijden: durf ik niet of kan ik niet bestaat niet, gewoon doen. Ik ga ook altijd uit van het ergste, dan valt het altijd wel mee :P mocht hij een keer een run nemen, of ik val.

Maarja, het gevoel is wel vervelend :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:08

Volgens mij heb je een heel braaf paard hoor, zeker als hij zo rustig blijft terwijl jij zo zit te stressen op zijn rug.

Als je hem volledig vertrouwd tijdens het grondwerk snap ik niet waarom je hem niet vertrouwd onder het zadel. Dat is immers een wisselwerking, het paard is nog steeds dezelfde, of je er nu op zit of naast loopt maakt niet uit.

Blijkbaar ben je meer onzeker om je eigen kunnen, vraag eens iemand om hem aan de longe te nemen zodat jij wat evenwichtsoefeningen kunt doen om wat zekerder te worden.
Laat de longeur het paard sturen, jij knoopt de teugels omhoog want die heb je dan toch niet nodig.
Je kunt dan oefeningen doen als; oren aanraken, staart aanraken, je tenen aanraken, verlichte zit enz. Zowel in stap, draf als galop kun je vrijwel alles doen wat je wilt.

Daardoor leer je beter je evenwicht houden, je leert een stukje controle uit handen te geven en je merkt aan je paard hoe hij reageert op jouw veranderende gewicht/houding.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 01:16

Tsja, dat vroeg ik mezelf ook af. M'n paard blijft in principe hetzelfde. Maar op de één of andere manier ben ik echt angstig, terwijl er niks zal gebeuren.

Dat met evenwicht ga ik zeker doen. Ik zit natuurlijk niet meer stevig in het zadel, en als hij dan een onverwachte beweging maakt kan ik er zomaar van af glijden omdat ik geen goede evenwicht heb :P Misschien is het dat inderdaad ook wel, dat ik bang ben.

Er zijn ook veel dingen wat ik gewoon niet meer weet na zoveel jaar. Zoals (ja klinkt heel stom) aandrijven tijdens de draf. Zelfs gewoon aandrijven lukt me niet tot nauwlijks, ik heb meer de neiging om te ''hakken'', terwijl je zo niet hoort aan te drijven. Ook sturen ga ik soms nog welleens de fout mee in. Dit maakt me natuurlijk ook wel een beetje onzeker, ik heb nog niet geheel controle over hem doordat ik er weer helemaal in moet komen.

Ik maar denken dat ik goed kon rijden, grrrr }>

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:47

Het probleem van de draf ken ik wel ja=P Had 6 jaar lang op practisch alleen maar fjorden gereden. Toen een Gelderse gekocht (tuiger), dacht dat ik gelanceerd werd!
Probeer te wachten tot jouw paard je uit het zadel duwt zeg maar, hierin meegaan en weer rustig zitten etc.
Kost je veel minder energie, en schrik je ook niet zo hard van hoe groot die stappen zijn :)

Succes ermee, klinkt alsof jullie veel lol gaan beleven samen!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 02:42

Zelfs de beste ruiter valt een keertje van zijn paard. Probeer je gewoon lekker te ontspannen en van je paard te genieten. Paarden blijven paarden en die kunnen er wel eens vandoor gaan en je kan er afvallen. Wanneer je er afvalt, gewoon het zand afkloppen en er weer op gaan. Probeer ook eens een keertje tijdens je les eens met hem te crossen. Probeer je paardje eens lekker vooruit te rijden en op te fokken. Dan krijgt ie eens even de vrijheid en heb jij de 'voorwaardse reactie' helemaal onder controle.

Gewoon van de momenten gaan genieten en niet teveel nadenken! Ga lekker veel oefeningen doen zodat zowel het paard als jij daar niet over na kunnen denken.

Veel succes met je eigen paardje!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:32

Dat heb ik dus ook aan de hand. Ik vraag me vaak af waarom ik nu bang ben of bang ben geworden want eigenlijk doet hij niks en struikelt hij gewoon. Ik ben ook al bang op voorhand snap je als een traktor aankomt buiten denk ik al van ohh nee terwijl hij niks doet. Mischien helpt het om heel veel met hem bezig te zijn veel rijden maar ook gewoon knuffelen enzo. Zo leer je hem beter kennen. Bij sommige mensen helpt het ook als je een muziekje hebt opstaan dat helpt om te ontspannen en dan denk je niet zo de hele tijd van wat als ...

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:37

Ik ben ook bang voor mijn (vierde) paard.... heel erg bang.
na bijna een jaar tobben blijkt ook dat ik een hernia heb van een val van hem. Hij heeft singeldwang.. het gaat 9 dagen goed en de 10e ontploft ie.

Het is in ieder geval goed om toe te geven dat je bang bent!

Dark4ngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:59

Zo te horen heb je inderdaad een heel braaf paard. misschien is het een idee om wat oefeningen te doen op je paard. wat rekken en strekken, dat doe je op het begin van een les, en dat breekt meteen het ijs. je bent dan wat meer op je eigen aan het letten in plaats van op je paard.
en het overkomt iedereen wel eensdat ie de bibbers krijgt op het paard.
in ieder geval heel veel plezier

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:19

Ik denk dat iedereen die paardrijdt wel eens bang is. Zeker in een nieuwe situatie, maar ook in alledaagse situaties kan het een rol spelen.
Angst is ook nodig... tot op zekere hoogte.
Je hebt het nodig om alert en kritisch te blijven en voor genoeg adrealine in je bloed om snel te kunnen reageren als het nodig is.
En het is een sport waarin het wel eens mis kan gaan (soms met akelige gevolgen), dus er zijn ook wel redenen die angst rechtvaardigen.. (net zoals bij verschillende andere sporten/bezigheden trouwens)
Maar zolang je de angst beheerst (en niet de angst jou), is het geen probleem... ook niet voor je paard.
Gewoon lekker doorgaan met oefenen en vertrouwen opbouwen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:26

Misschien moet je de lat even wat minder hoog voor jezelf leggen. Je heb jouw paard pas ruim 2 weken en als ik het goed begrijp heb je daarvoor niet of lange tijd niet gereden. Het is helemaal niet gek hoor dat je wat angstig bent, ook al is jouw paard een lieverd. Je moet hem toch leren kennen, hoe reageert hij in bepaalde situaties. Niets om je voor te schamen!
De zitles tip die eerder is gegeven; zeker doen! Het zal je veel meer zelfvertrouwen geven en dat is wat je nodig hebt.
Verder alles in je eigen tempo, niets moet. Ga bijvoorbeeld pas in galop als jij voelt dat je daaraan toe bent.
En die angst van 'het aan de kletter gaan' of eraf vallen die zal vanzelf verdwijnen als je langer rijdt. Want dan is jouw zelfvertrouwen groter en ken je jouw paard beter. Maar je bent al een heel eind, want als je even rijdt kun je je wel ontspannen. Dus er komt vanzelf een moment dat je ontspannen opstapt.
Gewoon lekker genieten van jouw lieverd en samen 'groeien'
Veel plezier.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:37

de eerste weken dat ik mijn paard had ging het bij mij ook goed totdat ik ging springen. toen kreeg ik een brok in mijn keel, bij de vorige eigenaar wat hij b-springen. dus dacht ik dat kan ik wel eens een klein sprongetje maken ca. 40 cm hoog. nou hard dat hij ging. alleen het idee dat hij onder je uit weg schiet en de hindernis met een grote wapper neemt. nu na wat langer oefenen gaat het een heel stuk rustiger. je moet er eigenlijk samen even doorheen