Hulp met buigen van lichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

Hulp met buigen van lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:16

Hallo bokker ,
Mijn paard heeft moeite met korte wendingen goed lengtebuiging aan te nemen.
Ik heb vele trainingsmanieren geprobeert maar ik kan er niet echt 1 vinden die het verbeterd.
Het lijkt soms alsof het wel pijn doet in haar lichaam, maar dan soms kan ze het ineens wel..
Hoe kan ik dit het beste trainen?
Vooral de Lichaamsbuiging.

Alvast bedankt ! :)

midgie

Re: Hulp met buigen van lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:55

Kijk de site van www.paardenbegrijpen.nl eens door, is een mooie manier om je paard te gymmen.
Maar het heeft wel tijd nodig uiteraard.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 12:52

Niemand meer?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:53

Tja vele opties teveel om op te noemen. Met een fysio zou je in ieder geval wat problemen kunnen oplossen of als je ze dan weet waar ze zitten hoe je dit moet oplossen.

Wil niet zeggen dat als je niet oefent met voltes het altijd maar beter wordt. Soms gaat het even beter en dan weer minder gaat altijd met ups en down. Maar onderhouden moet je het altijd.

Succes.

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:13

Bij Jeannette Haazen in de les, moest ik op cirkel afwisselend schouder binnenwaarts en travers rijden om mijn paard soepeler te maken in zijn lengtebuiging. En voltes vergroten en verkleinen. En veel achten, slangenbogen en slangenlijnen rijden. Hierbij zeker opletten dat hij zijn buitenschouder voldoende meenneemt en niet naar binnen valt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:57

Ik heb geen verstand van africhten, maar het pijn doen blijkt waarschijnlijk uit dat ze gaat protesteren, maar soms kan ze het ineens wel?

Komt veel voor als een paard iets moeilijk vind is mij uit ervaring gebleken. Dan zijn ze ineens heel moeilijk te bewerken en ze zijn natuurlijk altijd aan één kant scheef dus dan zal het voor die kant (hun slechte kant) heel lastig wezen en dan kan het bijna lijken of ze er echt pijn aan hebben.

Kan natuurlijk ook zijn dat ze wat heeft maar als ze het op andere keren wel ineens kan lijkt me van niet...?

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:13

Nemurin: Ik snap je bericht niet helemaal ... :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:56

Als ze de buiging niet aanneemt, geeft het paard dan aan dat het pijn doet? Denk aan het zwiepen met de staart, oren in de nek of onrustig, dergelijke dingen.

In ieder geval, Nobel heeft een tijdje "vast gezeten", hij wilde absoluut niet zakken en lengtebuiging, nee hoor helemaal niet. Ik ben hem toen op gaan pakken door veel voltes en wendingen te rijden met veel stelling en buiging. Nam hij de stelling en buiging goed aan, liet ik hem "valllen" in mijn hand.
Na een maand of wat is de buiging beter geworden en wilde hij ook zakken in mijn hand. Ik heb dit heel consequent, dagelijks, moeten doen.

Nu onderhoud ik het alleen, vooral in het losrijden controleer ik of ik mijn stelling en buiging goed aan kan nemen en of hij van daaruit mijn hand wil volgen. Dit is mijn controle dat hij los is en los blijft.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

LoveleyHorse: dat zou kunnen, ik had niet echt een beste dag gisteren en kwam net terug van een lange wandeling. Had 's ochtends al gesport en al twee dagen niet geslapen van de zenuwen.

Lekker ritje in het bos gemaakt ook nog 's avonds. Ik geloof dat ik bedoelde dat een paard heel duidelijk gaat protesteren als ze het moeilijk vinden, en dat dat dan op pijn bij de oefening kan gaan lijken. Het DOET misschien ook wel een beetje pijn omdat de spieren aan die kant minder geoefend zijn in die beweging, maar als bv. de dierenarts niks kan vinden dat die pijn kan veroorzaakt zou ik gewoon blijven oefenen, juist op die kant.

Maar denk eraan iets wat ze moelijk vinden veroorzaakt altijd protest.

Als ik nou nog onbegrijpelijk overkom geef ik het op, want ik heb een chaotische manier van praten soms. :)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:01

Er staan al veel nuttige tips, war het op neer komt is dta het rijd en moeite kost om een soepel rechtgericht paard te krijgen en het ene paard is nou eenmaal leniger dan het andere paard.
Zorg er inderdaad voor dat je zeker weet dat het een trainingskwestie is door een fysiotherapeut naar je paard te laten kijken. Is dat het geval geef je paard dan de tijd om zich te leren buigen. Oefeningen aan de hand zoals in de klassieke/academische dressuur helpen zeker!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:07

Vosroy, was even eerder langsgekomen, je zegt het een stuk beter dan ik. ;(

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:30

Nou ik snap het nu wel hoor Nemurin :P Ja dat zou kunnen. :j maar ik probeer juist beide kanten even te trainen maar het kan zijn dat ik onbewust meer op de "makkelijke" kant rijd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:27

Nou ja dat hoeft niet eens voor zover ik weet, sommigen hebben gewoon die moeilijke kant en dan moet je juist meer op die moeilijke rijden omdat die makkelijke toch al gaat.

Niet te veel doorschieten natuurlijk, want dan wordt die makkelijke ongeoefend en heb je niks opgelost. :) Eerst maar horen wat de fysio zegt?

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 11:16

Ja nu ben ik aan het zoeken naar een goede fysio... :o